IC 1848

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 15.10.2007, 08:50:52

« edellinen - seuraava »

VP

Tässäpä yksi yritelmä lisää jonon jatkoksi, kokonaisvalotusaika on 14 tuntia SHO ja RGB suotimin.

Astrobinissä tarkempia teknisiä tietoja ja isompi kuva:

TarmoVirtanen

Tätä sumua oli aika kiinnostava kuvata koska eka kerta kun pääsin koklaamaan, että miten uusi setuppi pärjää.
26.02 ja oli silloin vielä täysikuu koko yön joten oli vaikeaa saada enemmän dataa kuvaan. Käytin L-eNhance suodatinta toivoen, että auttaisi myös signaalin keräämisessä ja kuunvalon estossa.
Olen 13-vuotta vanha juniori!


einari

Tästä se lähtee.
Ja tästä huomaa että nuorisossa on tulevaisuus  :azn:
___
Tapio

DarkSide

Upea ensivalo Tarmo  :shocked:  Kuten einari totesi: nuorissakin on lahjakkuuksia!
Jatka samaan malliin ja selkeitä kelejä!

tomppa

Mahtava kuva! :cool: Kerrotko vielä, että millä putkella ja kameralla kuvasit tuon?

TarmoVirtanen

Lainaus käyttäjältä: tomppa - 03.03.2021, 23:16:14
Mahtava kuva! :cool: Kerrotko vielä, että millä putkella ja kameralla kuvasit tuon?
Käytin William Optics GT71 käytän ihan 1.0x tasottajaa TS opticsilta, eli fokaali on natiivi 420mm ja F/5.9.
Kamera on itse IR modattu EOS 200D. Eli aps-c sensori.

Otsoone

Hieno kuva, siitä se lähtee käyntiin ja tolla iällä on tuo taso jo niin taitaa olla priimaa odotettavissa.
Kuvailin tätä itsekin juuri ja tyydyin n.10h kokonaisaikaan SHO-paletissa.
Isompana Astrobinissä https://www.astrobin.com/full/n4mtmd/0/

Erik Pirtala

#142
Hieman erilainen näkökulma Sielusumuun. Sumun laidalla näkyvät pilarit ja pimeiden alueiden yksityiskohdat jäävät usein keskialueen varjoon. Sielusumun alalaidalla näkyy myös pieni emissiosumu Sh2-198.
Tästäkin alun perin täysikuuöiden täyteprojektista tuli lopulta melko iso urakka. Kokonaisvalotusta kertyi pariakymmentä minuuttia vaille 20h

RGB: 37x120" (1h 14')
HA: 54x600" (9h)
OIII: 18x600" (3h)
SII: 38x600" (6h 20')



Isompi kuva tuttuun tapaan täällä. Alasskaalattu on aika pehmeä ja tähdet rujoja, joten kannattaa tsekata  :azn:
https://www.astrobin.com/full/dmdriq/C/

Kaizu

Hieno. Kauanko kesti kerätä 20h valoa? Missä kuvasit, Suomessa vai jossain kaukana?

Kaizu
Kai Forssen

väre

Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Erik Pirtala

Kiitos! Tässä listaus raakaruutujen päiväyksistä:

17.1 15x10min S-II, 18x10min H-a
18.1 11x10min S-II, 7x10min H-a
2.2 4x10min H-a
11.2  7x10min S-II, 6x10min O-III, 8x10min H-a
13.2 6x10min H-a
22.2 12x10min H-a, 6x10min O-III
23.2 37x2min R/G/B, 5x10min S-II, 6x10min O-III

Kaikki mun viime vuosien kuvat on kuvattu itse kasatusta etäkäyttöisestä observatoriossa, joka sijaitsee Kangaslammilla Warkauden Kassiopeian tiluksilla. Mun ja Villen projektista täällä:
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17838.0

einari

Hienosti valittu (ja käsitelty)  yksityiskohta.
___
Tapio

väre

Sellaisen reilu viisi tuntia sain eilen valotettua tätä kohdetta. Keli oli muuten yllättävän hyvä, mutta pakkasta taas -30C. Lisää valoa tuo kaipaa, toivottavasti tuo pakkanenkin joskus hellittää niin ettei ole näpit koko ajan jäässä.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

mistral

Mahtava kuva, harmi että kova pakkanen piinaa, pääsitkö välillä sisälle lämmittelemään?

väre

Kiitos. Onneksi pääsee ohjaamaan etänä sisältä tabletilla, mutta jalustan suuntaus ja putken tarkennus pitää tehdä ulkona ja paljain käsin. Sain eilen tuohon lisää valoa, ja kerrankin oli oikeasti kirkas keli. Kuva parani huomattavasti.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R