Fokkariohjain Arduinolla

Aloittaja vehnae, 11.11.2017, 12:38:00

« edellinen - seuraava »

MikaHoo

Platformion päivitys versioon 2.0.0 auttoi ja nyt softa sujahti Arduinoon  :cheesy:
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

J Piira

Osat tuollaiseen ohjaimeen löytyisivät melkeinpä kaikki miljoonalaatikosta, mutta miten vaikea asia on saada tarvittavat "ohjelmat" vehkeeseen. Aikaa olisi opetella tuotakin. Ajan kuluksi väsäilin askelmoottorin kiinnityssysteemin Feathher Tougch fokuseriin.
- Jukka -

J Piira


Tuollaisen kasailin ja yritin opetella Arduinoa ja siihen liittyviä ohjelmia, mutta tuo ei aivan loppuun asti onnistunut. Asensin koneelle Moonlite Dro fokuseri driverin. Visual Studio Coden ja PlatformIO:n avulla yritin ujuttaa tuohon vehkeeseen Jarin github-sivuilta koneelleni lataamaa ohjelmaa main nimisestä tiedostosta
Noissa kuvissa ilmoitukset Build-komennon jälkeen ja Upload-komennon jälkeen. Tuo viimeinen ei tainnut mennä niin kuin piti. Voiko noista saada jotain vihjeitä, missä meni pieleen?
- Jukka -

GaryP

Tuo "avrdude: stk500" viittaa kovasti sarjaporttiin, olisiko se varattu jollekin toiselle sovellukselle?

Mä olen käyttänyt 10 vuotta arduinon omaa IDEä kaikkeen, en tunnista tuota käyttämääsi liittymää.
Autan mielelläni sinua eteenpäin vaatimattomalla osaamisellani, samalla tulee helposti opittua
uusia juttujakin.

Nano näkyy olevan työn alla, joten sen sarjaliikenteen kanssa ei pitäisi olla mitään erikoista.
Toimiiko se muuten, oletko saanut Blinkin tungettua sisään jotta voi olla varma että kaikki on
ehjää?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J Piira

Kiitoksia vastauksesta. Neuvot ovat edelleen tarpeellisia ja tervetulleita jos osaavilla on joskus aikaa vastailla.. Olen vasta muutaman päivän yrittänyt opetella Arnuidoa ja noita ohjelmia, joilla sitä käsitellään katselemalla netistä löytyviä videoita. Ihan mielenkiintoiselta hommalta tuo vaikuttaa, mutta minun englannin (etenkin puhutun ymmärtämisen ) taidoilla vähän hitaasti noista jotain saa selville. Olen joskus ohjelmia tehnyt melko paljon vanhoilla ohjelmointikielillä Dbase III:lla ja Turbopascalilla ja samat rakenteethan noissa Arduinon  ohjelmoinnissa on.
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 14.02.2021, 00:28:10


Lainaus GaryP:ltä
Tuo "avrdude: stk500" viittaa kovasti sarjaporttiin, olisiko se varattu jollekin toiselle sovellukselle?



Sarjaportin varmaankin voi määrittää itse jossain vaiheessa, mutta tämä homma on minulla vasta niin alussa  etten oikein tiedä missä vaiheessa ja mitä kautta tuo tehdään.Jarin kytkentä kuvasta tämän ketjun alussa yksi kysymys: Meneekö Driverin FAULT-navasta johto jonnekin?
- Jukka -

MikaHoo

Paina Arduinon reset-nappia siinä vaiheessa kun lähtee lataamaan (upload) koodia Arduinoon. Itselläni tuli sama herja, mutta reset auttoi.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

J Piira

Ei tuo reset nappula minulla näyttäisi ratkaisevan tätä probleemaa.
- Jukka -

vehnae

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 14.02.2021, 07:32:27
Meneekö Driverin FAULT-navasta johto jonnekin?[/font]

Ei mene, stepperiohjainpiiriltä voi saada sitä kautta tiedon jos se on sammuttanut itsensä ylikuumenemisen tms takia, mutta ohjelmassa sille ei oikein voida tehdä mitään niin sitä ei tarvitse kytkeä.

Kun olet painanut resettiä niin näkyykö tuo arduino sen jälkeen laitehallinnassa sarjaporttina? Mulla ei näyttänyt miljoonalaatikossa olevan noita nanoja niin en nyt valitettavasti pääse itse testaamaan tuota käyttäytymistä. Tekemäsi vaiheet näyttävät kyllä ihan oikealta.

GaryP

Tulee vähän dejavu tästä, toivottavasti olen väärässä. Eilen yritin yhdelle ystävälleni kertoa 3D-tulostuksen yksinkertaisimmat ohjeet, emmekä onnistuneet pääsemään yhteiseen kieleen. Kaveri turhautui kun sanoin että "tee nyt just niinkuin sanon äläkä improvisoi".   :grin:

1. Millä käyttiksellä ja millä ohjelmointiympäristöllä teet töitä? Ehdotan että haet (jos et ole vielä ehtinyt) Arduinon oman 1.8.13 version IDE:stä. Ei windows 10 appia, vaan tästä suoralla linkillä: https://downloads.arduino.cc/arduino-1.8.13-windows.exe

2. Laita Nano piuhaan ja katso laitehallinnasta mikä COM-portti tulee lisää, siinä sarjaportin numero.
    2.1 Jos windows herjaa laiteajurista sarjaportin osalta, löydät Arduinon kansiosta Drivers-kansion, osoita sitä niin pitäis toimia.

3. Valitse Arduino IDE:stä Tools - Board - Arduino AVR boards - Arduino Nano

4. Jos ohjelman uploadaaminen ei onnistu; Nanosta on liikkeellä kahdenlaisia versioita, uusi ja vanha Bootloader
- Tools - Prosessor:Atmega328P - (ATmega328P tai ATmega328P(Old bootloader))


Tuossa täydellinen ohje alkuun. Koita saatko Blinkin uppoamaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J Piira

Kiitoksia.  Kyllä tuo com4 näkyy resetin painamisen jälkeenkin. Täytyy kokeilla noilla Karin neuvoilla tänään kun ehtii.
- Jukka -

GaryP

Siitä dejavusta...

Vastaapas nyt vielä, millä ohjelmoit? Onko sinulla Arduinon IDE vai joku muu?
Turha tässä on neuvoa jos ympäristö on eri kuin käyttäjällä.

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J Piira

Minulla on koneella windows 10. Nuo kokeilut olen tehnyt Visual Studio codella PlatformioIO:lla  Hakemalla tuon Jarin Ja Samulin ohjelmakoodin sinne. Tosin noita ohjelmia olen käyttänyt vasta muutaman päivän ja aika hakusessa on mitä missäkin vaiheessa pitäisi tehdä. Koneelle olen asentanut myös Arduino iden. Äsken kokeilin sitäkin, mutta kokeilin ladata sieltä tuota koodia, niin näytti jotain kohtia sieltä ohjelmasta joita ei ilmeisesti hyväksynyt. Mutta pitää vielä koeilla noilla neuvoilla ja ottaa nuo valitukset muistiin jos niitä tulee ja kysellä niistä.
- Jukka -

MikaHoo

Ainakin itselläni PlatformioIDE tunnistaa sarjaportin automaattisesti oletusasetuksilla. Onko kaapeli/Arduino ehjä? Resettiä kannattaa kokeilla muutaman kerran. Ajoitus on tarkkaa.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

J Piira

Kokeilin Arduino toivottavasti kuvasta näkyy mitä se herjailee.
Kyllä PlatformIO valitsee tuon portin 4 automaattisesti. Pitääkö tuota resettiä painaa ennen uploudin käynnistämistä vai samaan aikaan?
- Jukka -

malx

Hei
Arvelisin että tuo ohjelma vaatii kirjaston timerone.h toimiakseen, ja nyt ilmeisesti se ei ole saatavilla
Sen saa ladattua täältä(kin) : https://www.arduinolibraries.info/libraries/timer-one
Muistaakseni tuon tiedoston pitää olla samassa hakemistossa tietokoneellasi, jossa itse ohjelmakin on.