Kirjoittaja Aihe: Moottorikollimointi Newtoniin  (Luettu 3713 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari Haavisto

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • Lempäälä
Moottorikollimointi Newtoniin
« : 13-10-2018, 22:18:38 »
Tässä odotellessa että SW500P:n uusi pääpeili saapuu tehtaalta, silkkitietä pitkin, idän hitaimman kolmijalkaisen sokean kamelin kyydissä, oli hyvä alkaa rakennella pääpeilittömään putkeen moottorikollimointia. Kesän aikana tilailin osat ja nyt aloitin rakentelun.


Hommasin kasan mutterikiinnitteisiä mikrometriruuveja, joista purin ylimääräiset nupit, asteikkorummut ja kuoret pois. Ylempi ruuvi alkuperäiskuosissa ja alempi riisuttuna.

{alt}



Tilasin myös pussillisen vaihteellisia 12V dc-moottoreita joista tulee ulos 2rpm nopeus, 1:3 hammashihnavälityksiä sekä jousia:

{alt}



Sitten hyllystä löytyi sopivia alumiininpalasia, joista leikkelemään ja porailemaan kiinnitysosia:

{alt}



Ensimmäisen moottoripaketin osat valmiina:

{alt} {alt}


Sitten poraamaan kiinnitykset putken perälevyyn. Alkuperäinen kollimointiruuvi saa jäädä paikalleen tuohon oikealle puolelle toimimaan peilinpitimen ohjurina. Se vain säädetään löysälle niin, että moottoriruuville saadaan sopiva liikevara.

{alt}


Perälevyn etupuolella on avorakenteinen peilinpidin, johon porattu reiät vastinlatalle.

{alt}


Moottoripaketti paikalleen ja hihnan kiristys.

{alt}


Vielä näkymä ylhäältä. Nyt moottori pyörittää välityksen avulla mikrometriruuvia reilusti alle kierroksen minuutissa, jolloin uskoisin saavani tarkan kollimointisäädön aikaiseksi.

{alt}

Pikainen testi 9V paristolla ja hienosti toimii. Toinen moottoripaketti on jo koottuna, mutta vielä asentamatta paikoilleen. Kolmas nurkka saakin jäädä manuaaliselle säädölle, kun sitä ei kollimoidessa tarvitse liikutella. Vielä täytyy johdottaa moottorit ja väsätä ohjainboksi sopivanpituisen kaapelin päähän. Sitten saankin pääpeilin kollimoitua etänä fokuserin tai läppärin luota ilman tärinöitä. Siis kunhan se pääpeili saapuu, ennenkuin matkalla on kulunut niin kauan aikaa, että tulli luokittelee sen antiikkiesineeksi...
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM
ASI290MM
Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Poissa Tikkes

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 389
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #1 : 13-10-2018, 22:33:49 »
Tuosta projektista pitäisi jakaa jo joku diplomi.
Joko se kameli on edes lähtenyt taivaltamaan kohti pohjoista?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Poissa vehnae

  • Ryhmäaktiivit
  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 568
    • AstroBin-galleria
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #2 : 13-10-2018, 22:54:53 »
Vaikuttaa hienolta projektilta! Ainoa kysymys tästä järjestelystä herää, että kun moottorikollimoinnin kanssa ei voi käyttää lukitusruuveja, niin antaako jousi riittävästi vastetta että kollimaatio pitää raskaan peilin alla? Tämä lienee lähinnä ratkaistavissa oleva jousien mitoituskysymys, mikä selviää vasta kokeilemalla.

Niin, ja olisit tehnyt vaan sen kolmannenkin moottorin niin sitten ei tarvitsisi enää erillistä tarkenninta! :cool:

Poissa Ari Haavisto

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • Lempäälä
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #3 : 14-10-2018, 00:51:43 »
Alkuperäiset kollimointiruuvit sai löysättyä siten, että niiden jouset jäivät kuitenkin jännitetyiksi, jolloin minulla on siis nyt tuplajouset tuolla. Ja moottoriruuveihin tulleet uudet jouset ovat vieläpä jämäkämpiä kuin originaalit, joten jousivoima yli kaksinkertaistui. Aika jämäkältä tuntuu. Alkuperäiset jouset yksinään kyllä olivatkin liian löysiä. Mutta jos tarvetta on, jousia on lisää ja moottoreita myös (jos pitää tehdä moottoroidut lukitusruuvitkin). Siinä kohtaa kyllä alkaa sitten jo kitkat olemaan aika kovia jos jousia vielä lisäilee, mutta siihenkin on varauduttu hankkimalla pieniä painelaakereita laitettavaksi hihnapyörien alle tarvittaessa. Nyt siellä on vain rasvattu korialuslaatta laakerina tällä hetkellä.

Peilin olisi alkuperäisen arvion mukaan pitänyt olla jo täällä, mutta en tiedä kuinka tiuhaan noita karavaaneja sieltä lähtee, enkä ole saanut mitään päivitystä aiheesta. Mutta nyt alkaa olla 7 kuukautta kellossa jo kaikenkaikkiaan tälle asialle, lieneekö jonkinlainen ennätys jo? Johan se mannerliikuntokin jo kohta sen peilin tänne kiikuttaisi nopeammin...
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM
ASI290MM
Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Poissa Mito

  • Periodinen komeetta
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #4 : 16-10-2018, 20:02:09 »
Mistä sait hankittua moottorit, hihnapyörät hihnat ja ruuvit?

Poissa Ari Haavisto

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • Lempäälä
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM
ASI290MM
Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Poissa tuunari

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 368
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #6 : 24-10-2018, 09:51:26 »
...

Niin, ja olisit tehnyt vaan sen kolmannenkin moottorin niin sitten ei tarvitsisi enää erillistä tarkenninta! :cool:

Tämä tuli toteutettua. Moottorit pyörittää kolmea ruuvia joiden nousu on 0.254mm / kierros. Tottelee myös Moonliten ASCOM-ajuria.



-pasi

Poissa J Piira

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 358
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #7 : 24-10-2018, 18:19:42 »
Hienot systeemit!
Canon EOS 60D ja EOS 60D modattu ja Atik 383L+
Newton peili  250/1300 mm(Teknofokus) Oma putki(apupeilikelkka) ; BorenSimon 200/800 +ASA 0.73
Oma jalusta (Autoquidaus)
- Jukka -

Poissa wm-x

  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1909
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #8 : 24-10-2018, 18:41:32 »
Tämä tuli toteutettua. Moottorit pyörittää kolmea ruuvia joiden nousu on 0.254mm / kierros. Tottelee myös Moonliten ASCOM-ajuria.



-pasi
Sitten vain älykästä optiikkaa kirjoittamaan, joka korjaa ilmakehänkin virheet :azn:
Savonia rooftop Observatory.
eq-6
Skywatcher esprit 80
ZWO ASI 183
Altair gpcam mono

-Jukka Paavilainen-

Poissa vehnae

  • Ryhmäaktiivit
  • Galaksijoukko
  • ****
  • Viestejä: 568
    • AstroBin-galleria
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #9 : 24-10-2018, 21:21:03 »
Hmm, tämä konseptihan alkoi kiinnostamaan :tongue:. Minkälainen sovitus tuossa on moottorin ja kollimointiruuvin välillä? Jaksaako moottori pyörittää sitä suoraan vai onko välissä joku välitys?

Poissa tuunari

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 368
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #10 : 24-10-2018, 22:01:37 »
Suoraveto ja hyvin jaksaa pyörittää, vielä kun kyseessä on kevyt 6" peili. Nema 17 kokoiset moottorit  kyseessä joita ajetaan 1/4 stepeillä (moottori 200step/r). Tosiaan noin loivanousuinen ruuvi(100 r/tuuma) ei paljoa ahdista, kunhan ei "kollimoi" liian vinoon(siihenkin laitettu rajat).

Mootoriakseleiden ja ruuvien välissä tiukasti sovitetut "shaft couprerit" ja ne tuntuu toimivan. Tilasin sopivan poranterän ruuvin puoleiselle reiälle  että tuli tiukka.

Lisäksi tuossa 3x lineaariliukuja(8mm) mitkä pitävät paketin ryhdissään axiaalisesti.
-pasi

Poissa Ari Haavisto

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • Lempäälä
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #11 : 27-10-2018, 22:07:18 »
Onpas hieno systeemi tuunarilla, kertakaikkiaan! Ilmeisesti tuo on ruuvilla pakotetusti molempiin suuntiin liikkuva, eikä perinteinen jousta vasten vetävä kelluva kiinnitys? Jotain tuollaista pitää ehkä rakentaa jossain vaiheessa apupeiliin (D 130mm). Nyt saa toistaiseksi riittää, että vaihdan kuusiokolo-pidätinruuvit pidemmiksi siipiruuveiksi.


Tässä välillä asensin toisenkin moottorin paikoilleen ja johdotin ne kytkentärasiaan, josta sitten lähdetään RJ12 liittimellisellä johdolla eteenpäin


{alt}



3 metrisen RJ12 piuhan päässä on sitten käsikapula, jossa on kummallekin moottorille keskittävä vipukytkin, sekä virtakytkin estämään "vahinko-decollimointi" pimeässä. Boxin sisällä on virtalähteenä toimiva 9V paristo.


{alt}


Koeajoin systeemiä ja hyvin toimi, paitsi että ylempi moottori vaikeni vain muutaman sekunnin toimittuaan. No, noitahan tuli hankittua pussillinen, joten vaihdoin toisen tilalle ja nyt toimii hyvin. Tuohon takamaskiin tuleva vastapainolimppu ei mahdu enää entiselle paikalleen, joten sille pitää vielä tehdä uusi kiinnitys. Ja kenties muovista hiukan sääsuojaa moottoreiden päälle. Sitten puuttuukin enää yksi pikku juttu: Pääpeili. Uuden peilin piti tulla alkuperäisen aikatauluarvion mukaan jo kuukausi sitten, mutta eipä ole kuulunut. Olen tuon perään jo kysellyt, mutta en ole toistaiseksi saanut mitään tietoa. On kyllä hitain juttu ikinä tämä, taitaa olla jotenkin synkronoitu Jupiterin kiertoaikaan tai jotain  :tongue:
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM
ASI290MM
Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Poissa Ari Haavisto

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • Lempäälä
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #12 : 27-10-2018, 22:47:56 »
Olen miettinyt sellaistakin, että jos molemmissa peileissä olisi moottorisäätö, niin laittaisi fokuseriin OAG-välikappaleen. Sitä modaisi niin, että OAG-peili/prisma olisi sähköisesti laskettavissa/taitettavissa optiselle akselille asti, ja guidekameran tilalle tulisi sitten laserkollimaattori tai muu kollimointiväline. Tuolloin voisi tarkistaa kollimoinnin kuvausten lomassakin irrottamatta kamerahilppeitä. Hiukan pidemmälle vietynä voisi ehkä käyttää beamsplitter/dichroic - peiliä, jolloin voisi kollimoida kameran kennolle saakka tai muuten hyödyntää kameraa kollimoinnissa.

Periaatteessahan apupeiliä ei ole pakko hienosäätää ollenkaan. Kollimointi vaatii vain, että fokuseri osoittaa pääpeilin keskelle (ja pääpeilin taas takaisin fokuserin keskelle), ja sen voi yhtä hyvin säätää fokuseria tilttaamalla. Toki apupeilin pitää olla raakasäädetty kohdilleen, ettei tule vinjetointia tms. ylimääräistä. Mutta pakko ei ole apupeilillä hienokollimoida. Eli toisen kollimoinnin moottorisäädön voisikin rakentaa myös fokuseriin. Silloin ei tarvitse ahtaa moottoreita apupeilin taakse ja rakenteesta saa tukevan.

Itseasiassa jos fokuserissa olisi tilttisäädön lisäksi myös x-y - siirto, ei pääpeilikään tarvitsisi moottoreita hienokollimointiin. Hienokollimoinnissa vaan ajeltaisiin fokuserilla x-y - suunnassa suoraan pääpeilin optiselle akselille ja tiltattaisiin akselin suuntaiseksi. Olisi muuten aika helppoa kollimointi. Hmm.
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM
ASI290MM
Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Poissa lapimmies

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #13 : 28-10-2018, 09:35:45 »
Itseasiassa jos fokuserissa olisi tilttisäädön lisäksi myös x-y - siirto, ei pääpeilikään tarvitsisi moottoreita hienokollimointiin. Hienokollimoinnissa vaan ajeltaisiin fokuserilla x-y - suunnassa suoraan pääpeilin optiselle akselille ja tiltattaisiin akselin suuntaiseksi. Olisi muuten aika helppoa kollimointi. Hmm.

Joku tommonen aparaatti lienee vastaisi tarkoitustaan? Tai ainakin tuosta voisi aihion saada. Kuorman kantokyky voi olla haastellinen.
https://www.youtube.com/watch?v=jQ8eRky4Xrc

Onhan näillä näköjään paljon kaikkea muutakin, kuten valmiita aktuaattoreita.
http://www.standa.lt/products/catalog/motorised_positioners#motorized_actuators

http://www.standa.lt/products/catalog/motorised_positioners#mirror_mounts

Arvaan, että eivät ole halpoja :)


Poissa Ari Haavisto

  • Ryhmäaktiivit
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • Lempäälä
Vs: Moottorikollimointi Newtoniin
« Vastaus #14 : 09-11-2018, 20:37:33 »
Kun minulla jäi noita mikrometriruuveja jäljelle, ajattelin porata tuohon apupeilinpitimen keskilimppuun sopivat reiät hieman alkuperäisiä säätöruuveja ulommas ja laittaa mikrometrit siihen. Saisi helpon ja tarkan käsisäädön apupeilille ja sitten myöhemmin laittaa ruuvien pyöritys moottoreilla, kun niitäkin on sopivasti. Niinpä irrottelin apupeilin ja sitten tuon keskilimpun spidereista. Siinä kohtaa sitten tajusin, että ei tuo mikään umpilimppu olekaan, vaan kennomainen valu, johon ei mitään ylimääräisiä reikiä porailla... Tyydyin sitten hommaamaan M4x55 kuusiokoloruuveja, joilla korvasin alkuperäiset pidätinruuvi-säätöruuvit. Näin säätöruuveihin pääsee järkevästi käsiksi, kun eivät ole syvällä piilossa, ja voi käyttää järjellisen kokoista avainta myös. Riittänee toistaiseksi. Nyt olisi valmiudet säätää ja lisää kollimointityökalujakin on tulossa. Vielä kun olisi optiikka, mitä säätää... Hohhoijaa.

Aika jötkäle tuo apupeili, kun pikkuakseli on 135mm.

{alt}

SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM
ASI290MM
Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"