Fokkariohjain Arduinolla

Aloittaja vehnae, 11.11.2017, 12:38:00

« edellinen - seuraava »

J Piira

Ei tämä oikein nyt etene.
- Jukka -

GaryP

Pitäisikö tuossa kuvassa näkyä se oikea syy? Otahan laajempi kuva niin arvaillaan uudestaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Otin kerran vielä auki oman kopioni jonka olin uudelleen nimennyt, ja hakenut
sen puuttuvan kirjaston. Se kääntyy aivan kiltisti, joten nyt menee sitten arvailuksi
mitä olet siellä tehnyt. Oletko modifioinut koodia millään tavalla?

Laita rohkeasti vaan kuvakaappaus koko virheimoituksesta, ja avaa vielä se alempi ikkuna
kunnolla että kaikki näkyy.

Älä anna periksi tässä kohtaa.

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J Piira

Arduinossa kirjastoon asennettavia etsittäessä timeronea sanoo, että installed. Kun yrittää lähettää koodia, niin antaa tuon ilmoituksen. Alalaidan punaisen palkin oikeassa laidassa lukee. Kopiontivirheviesti. Koodia en tietoisesti ole mitenkään muuttanut, mutta koko näiden ohjelmien käyttö on minulle niin uutta, että en oikeen varma ole missä järjestyksessä ja miten asiat pitäisi tehdä. En tietä pitääkö tämä kone muistissaan ne mokat joita varmaankin olen tehnyt ja ne sotkevat uudet yritykset. Pitää jossain vaiheessa poistaa kaikki nuo koneelta ja laittaa uudelleen jos ei muuten ala selviämään.
- Jukka -

GaryP

Sulla on nyt jostain syystä melkoinen määrä välilehtiä siellä. Mistä ne TimerOne.cpp ja
TimerOne.h ovat sinne joutuneet? Ei niitä pitäisi erikseen sinne tulla jos teit ohjeiden
mukaan ilman improja.

Jos haluat niin voin koittaa auttaa sut alkuun puhelimitse? Laita vaikka numero privalla
ja mihin aikaan saa vielä soittaa. Eihän tuota nyt saa kesken jättää ettei innostus laannu.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Jaa, et kai vastoin ohjetta mennyt kopioimaan niitä kirjastotiedostoja sinne samaan kansioon?
Jos sen teit niin poista ne ja avaa uudestaan arduino IDE:n kautta se src.ino, silloin koodi
aukeaa oikein.

Älä epäröi kysyä vaikka vaihe kerrallaan, säästetään kaikkien aikaa tärkeämpiin juttuihin.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J Piira

Minä varmaankin sen yhden ohjeen mukaan kopioin niitä samaan kansioon.
- Jukka -

J Piira

Poistin siitä scr hakemistosta, niitä joita olin sinne kopioinut. Kun arduinoideen hakee avaa valinnalla scr koodin , niin tuollaiset tuonne ylälaitaan ilmestyy.
- Jukka -

J Piira

kuva  Kiitoksia kaikille neuvoa antaneille.

- Jukka -

GaryP

Siitä se lähtee!!!
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

vehnae

Hienoa! Vastaus alkuperäiseen ongelmaan ei tosin vielä kuvakaappauksista selvinnyt, saiko Arduino IDE vietyä koodin laitteelle sisään? Mulla tuo PlatformIO on tosiaan toiminut moitteettomasti.


naavis

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 14.02.2021, 23:38:46
Hienoa! Vastaus alkuperäiseen ongelmaan ei tosin vielä kuvakaappauksista selvinnyt, saiko Arduino IDE vietyä koodin laitteelle sisään? Mulla tuo PlatformIO on tosiaan toiminut moitteettomasti.

Vissiin sai, kun viimeisimmässä kuvakaappauksessa lukee "Lähetetty", eli uploaded.

J Piira

Arduino Idellä se onnistui noilla Karin neuvoilla. Eli tuo pääkoodin nimi main.cpp piti muuttaa scr.ino:ksi ja nämä seuraavat selitykset  pitää lukea tietäen, että ne on kertonut mies, joka näistä asioista  ei vielä  mitään tiedä . Arduino idessä kirjastoon piti haken TimerOne. Lieneekö tuolla jotain aliohjelmia tai fukntioita joita pää koodi käyttää. Voisiko siellä Visual Studio codessa tai Platformiossa olla sama juttu, että siellä ei ole valmiina noita "kirjasto ohjelmia".


Sitten kysymys Jarille ja Samulille: Tuolla kansiossa, jossa tuo pää koodi main.cpp on noita .h loppuisia tiedostoja esim moonlite.h , niin ovatko ne jotain ulkoisia ohjelmia tai funktioita? Kysymykseenkin pätee tuo yllä oleva vahvennettu.
Eilen illalla kokeilin SQP:n kanssa tuota ja se näytti löytävän laitteen, mutta moottori ei tainnut oikein pyöriä kunnolla. Olisiko johdot moottoriin olleet väärin?





- Jukka -

J Piira

Kun laitoin moottorin johdot oikeaan järjestykseen lähti sekin pyörimääm ihan siististi. Tuota en vielä testannut meneekö fokuseri noilla in ja out komennoilla oikeaan suuntaan, mutta sen varmaan saa johdotuksella jos ei mene. Jarille ja Samulille vielä kiitokset tuosta koodin teosta ja koko hommasta.
- Jukka -

vehnae

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 15.02.2021, 07:11:02
Arduino Idellä se onnistui noilla Karin neuvoilla. Eli tuo pääkoodin nimi main.cpp piti muuttaa scr.ino:ksi ja nämä seuraavat selitykset  pitää lukea tietäen, että ne on kertonut mies, joka näistä asioista  ei vielä  mitään tiedä . Arduino idessä kirjastoon piti haken TimerOne. Lieneekö tuolla jotain aliohjelmia tai fukntioita joita pää koodi käyttää.

Juuri näin, kaikkea ei tarvitse rakentaa itse tyhjästä kun useimpien laitteiden (tässä tapauksessa mikropiirin ajastintoimintojen) käsittelyyn joku muu on tehnyt matalan tason bitinnypläyksen valmiiksi.

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 15.02.2021, 07:11:02
Voisiko siellä Visual Studio codessa tai Platformiossa olla sama juttu, että siellä ei ole valmiina noita "kirjasto ohjelmia".

Ei, yksi PlatformIO:n eduista on että se osaa hakea kirjastot itse. Ohjelmakoodi kyllä kääntyi sinullakin sen kanssa ihan oikein, mutta jostain syystä sen siirtäminen laitteelle ei onnistunut.

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 15.02.2021, 07:11:02
Sitten kysymys Jarille ja Samulille: Tuolla kansiossa, jossa tuo pää koodi main.cpp on noita .h loppuisia tiedostoja esim moonlite.h , niin ovatko ne jotain ulkoisia ohjelmia tai funktioita? Kysymykseenkin pätee tuo yllä oleva vahvennettu.
Eilen illalla kokeilin SQP:n kanssa tuota ja se näytti löytävän laitteen, mutta moottori ei tainnut oikein pyöriä kunnolla. Olisiko johdot moottoriin olleet väärin?

Siinä hakemistossa on moonlite.h jossa on esitelty Moonliten tarkentimien (jota tämä arduino leikkii olevansa) sarjaliikenneprotokolla ja pari näiden käsittelyyn liittyvää apufunktiota. Yleensä on hyvä jakaa koodia vähän sen käyttötarkoituksen mukaan osiin ettei kaikki ole ihan samassa läjässä, helpottaa hahmottamista.

Jos moottori ei pyöri nätisti, niin sitä stepperiohjaimen laudalla olevaa potikkaa joka rajoittaa moottorille menevän maksimivirran määrää voi varovasti säätää. Mulla oli ainakin aika tarkkaa sen asennon kanssa että moottorin sai rullaamaan pehmeästi.