Kirjoittaja Aihe: Mustan aukon magneettikenttä  (Luettu 1582 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rintape

• Eksoplaneetta
Vs: Mustan aukon magneettikenttä
« Vastaus #15 : 14-11-2017, 09:44:02 »
Itsekin mietin tuota Zalaman mainitsemaa asiaa, eli jos mikään informaatio ei välity mustasta aukosta, miten edes tiedämme sen olemassaolon? Miten se voi edes painovoimallaan vaikuttaa ympäristöön?

Itse ymmärtäisin niin, että aukko ei lähetä tietoa massastaan. Vaan massa, kuten hyvin tiedetään, taivuttaa itse aika-avaruutta. Siinä on eroa tuleeko aukosta fotoni ulos, vai tekeekö se avaruuteeen pohjattoman "kuopan".  En osaa sitä kovin tieteellisesti sanoa, mutta käsittääkseni kyseessä on aivan erilaiset tavat välittää tietoa.

t. Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron EdgeHD 8"
Celestron CGEM
QHY8L

Poissa Eusa

• Eksoplaneetta
Vs: Mustan aukon magneettikenttä
« Vastaus #16 : 14-11-2017, 14:53:37 »
Itsekin mietin tuota Zalaman mainitsemaa asiaa, eli jos mikään informaatio ei välity mustasta aukosta, miten edes tiedämme sen olemassaolon? Miten se voi edes painovoimallaan vaikuttaa ympäristöön?

Itse ymmärtäisin niin, että aukko ei lähetä tietoa massastaan. Vaan massa, kuten hyvin tiedetään, taivuttaa itse aika-avaruutta. Siinä on eroa tuleeko aukosta fotoni ulos, vai tekeekö se avaruuteeen pohjattoman "kuopan".  En osaa sitä kovin tieteellisesti sanoa, mutta käsittääkseni kyseessä on aivan erilaiset tavat välittää tietoa.

t. Petri
Olet oivaltanut ideaa. Musta aukko perustuu ajatukseen, että sen muodostaa pelkästään aukkoon virtaava energia ja informaatio. Esimerkiksi planeetan muodostaa aineksien sidosvoimat, jotka vaikuttavat sähköisesti kohteesta ulospäin. Gravitaatio on aina kenttäilmiö, jonka muodostaa aineen massakeskiötä kohden osoittava tyhjön dynamiikka. Gravitaatioaallot ovat puolestaan vastaavia kuin sähkömagneettiset aallot emittoituen ainehiukkasesta poispäin.

Voidaan ajatella, että kyseessä on sisäänvirtauksen ja ulossäteilyn tasapaino; aineen sähköistä ja heikko- sekä ydinvoimaista energiaa on saman verran kuin gravitaatiota/massaa.

Mustat aukot ja erityisesti niiden tapahtumahorisontit ovat toistaiseksi empiirisesti todentamattomia matemaattisia hypoteeseja. Aivoituksissani on muodostunut mm. sellainen hypoteesi, että mustissa kohteissa sisäänvirtaavan energian mahdollistama säteily jää kohteen sisäiseksi muodostamaan avaruutta - nimittäin suhteellisuusteoriat antavat vihjettä, että pintakiihtyvät kohteet säteilevät ja aiheuttavat avaruuden laajentumisen.

Olen kuitenkin tutkimuksissani vielä hyvinkin taipaleella, joten kannattaa suhtautua epäilevästi.  :huh: