Ccdinspector

Aloittaja wm-x, 04.09.2017, 08:50:19

« edellinen - seuraava »

wm-x

Noniin eilen tein reducerin etäisyyden säätöä. Ja minua kummastuttaa miten tuo ccdinspector mittaa tuon tiltin.

Sain tälläiset lukemat(millimetrit on 55+ tietty jatko):
2.5mm Curvature 27% tilt 8%
3mm Curvature 24% tilt 3%
2mm Curvature 29% tilt 23%
5mm Curvature 30% tilt 35%
8mm Curvature 33% tilt 2%

Eli tuo tiltti oli riippuvainen reducerin etäisyydestä? Ei minun fokuseri noin kiero ole kuitenkaan.

Mitä muita lukuja minun kannattaa katsoa ccdinspectorista. Sain parhaan kentä kuitenkin silmämääräisesti 5mm jatkolla missä oli eniten tilttiä. No sitten aloin korjaamaan tuots tilttiä ja sehän ei niin lähtenytkään pois. Jälkikäteen mietin että tuo 5mm jatko saattoi tuottaa isommat tähdet, ja siksi nuo lukemat olivat mitä olivat

Pakko myöntää että en nyt ymmärrä tätä asiaa. Säädän samanaikaisesti kennon tilttiä, kallistamalla fokuseria ja sitten säädän reducerin etäisyyttä. Minun pitänee ottaa yksi säätö vähemmän, eilinen alkuyö meni ihan pilalle.

Pitäisikö tuo tiltti säätää pois ilman reduceria?

pnuu

Teepäs vielä toistomittaus ainakin muutamalla noista etäisyyksistä. Veikkaan että tulokset muuttuvat hieman, riippuen siitä miten redu milloinkin asettuu paikalleen.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

mickut

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 04.09.2017, 08:50:19
Noniin eilen tein reducerin etäisyyden säätöä. Ja minua kummastuttaa miten tuo ccdinspector mittaa tuon tiltin.

Eli tuo tiltti oli riippuvainen reducerin etäisyydestä? Ei minun fokuseri noin kiero ole kuitenkaan.

Mitä muita lukuja minun kannattaa katsoa ccdinspectorista. Sain parhaan kentä kuitenkin silmämääräisesti 5mm jatkolla missä oli eniten tilttiä. No sitten aloin korjaamaan tuots tilttiä ja sehän ei niin lähtenytkään pois. Jälkikäteen mietin että tuo 5mm jatko saattoi tuottaa isommat tähdet, ja siksi nuo lukemat olivat mitä olivat

Pakko myöntää että en nyt ymmärrä tätä asiaa. Säädän samanaikaisesti kennon tilttiä, kallistamalla fokuseria ja sitten säädän reducerin etäisyyttä. Minun pitänee ottaa yksi säätö vähemmän, eilinen alkuyö meni ihan pilalle.

Pitäisikö tuo tiltti säätää pois ilman reduceria?

Yksi muistettava asia CCDIssä on, että nuo lukemat ovat tosiaan prosentteja siitä parhaasta tähdestä, jolloin tarkennuksella on suuri merkitys. Tilttiä tulee lukemaan helposti jo sillä, että tarkimmat tähdet eivät ole keskellä, vaan on tarkennettu johonkin toiseen kohtaan. Tilt-lukuhan kuvaa kuinka epäsymmetrisesti tähtien koot kasvavat.

Lisäksi kannattaa ottaa muutama kuva vähän eri kohdista (kuvakentän verran suuntaan jos toiseen yhteensä riittää tähtirikkaalla alueella), jotta olisi riittävästi erikirkkauksisia tähtiä jokaiseen kohtaan. CCDI:ssä voi valita monta kuvaa yhdessä parempaan analyysiin kuin mitä yhdestä kuvasta voi päätellä.

//Antti

wm-x

Kiitos neuvoista. Keskitän lyyran keskelle kuvakenttää, tarkennan siihen ja sitten yritän saada tiltin pois.

Noiden aikaisempien mittausten mukaan tuo 55mm+3mm antoi parhaan tuloksen. Se olisi ohjearvo reducerille. Mutta tuo 24% Field curvature on aika paljon vielä.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 04.09.2017, 10:23:30
Kiitos neuvoista. Keskitän lyyran keskelle kuvakenttää, tarkennan siihen ja sitten yritän saada tiltin pois.

Siis sellainen tähtikenttä, jossa on paljon yhtä kirkkaita tähtiä ympäri kuvakenttää, se toimii CCDI:llä parhaiten.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Tikkes

Petri ehtikin ensin.. :azn: Tosiaan ota sarja sellaisia kuvia, joissa on tasaisesti tähtiä koko kentässä. Ne antaa tarkimman arvon. Ja tosiaan CCDI laskee esim. tuon curvature arvon tähtien focus arvoista koko kuva-alalta. Nolla arvo voi olla mahdoton, jos tarkennus ei ole kohdallaan ja seeing vaihtelee. Jossain on tietenkin vastassa sitten laitteiden rajatkin.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Ok. Kiitos vielä kerran. Yritetään tänään uudestaan. On se vaan hidasta puuhaa vaihdella etäisyyttä ja säätää tilttiä. Tuon reducerinkin toiminta on aika hepreaa, 56-57.5mm paikkeilla korjaus on vielä todella agressiivinen, mutta sitten se tasaantuu ja isoja eroja ei enää tuon jälkeen tule.




wm-x

Kyllä se on vaikeaa löytää oikea etäisyys, jos sellaista on olemassa. En tunnu saavan mitään järkeä tuohon. Nyt paras etäisyys oli 56mm, mutta tuo fwhm lukema on aika iso?

Sain tiltin kuitenkin pois:



Tässä summittaisesti valittu viime kauden datasta tsred80 kanssa:



Pitänee vielä koittaa tuota tsred80, kun taisin sen saada jonkunlaiseen kuntoon.


Hyvät neuvot olisivat taas tarpeen  :oops:

einari

Kyllähän se keli vaihtelee sen verran että fwhm lukemissa on eroja.
Otitko useita kuvia CCDIn vertailuun?
Miltä tähdet näytti testin jälkeen.
Täydellisyyden tavoittelu voi olla hieno harrastus mutta ei sitä(kään) kannata viedä liiallisuuksiin.
___
Tapio

Tikkes

Nuo CCDInspectorin kuvat näyttää samalle kuin mitä putkivirtaukset aiheuttaa. En tiedä miten tuollainen linssiputki jäähtyy, eilenhän oli lämmin päivä. Oliko sinulla observatorio auki hyvissä ajoin?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko


wm-x

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 05.09.2017, 10:17:26
Nuo CCDInspectorin kuvat näyttää samalle kuin mitä putkivirtaukset aiheuttaa. En tiedä miten tuollainen linssiputki jäähtyy, eilenhän oli lämmin päivä. Oliko sinulla observatorio auki hyvissä ajoin?

Avasin observatorion luukut jo 4 jälkeen kun tulin töistä.

Tikkes

Ei noissa kuvissa nyt niin paha tuo kenttä ole. Hieman on nurkkatähdissä venymistä. Se voi olla hinta suurella kennolla kuvaamisesta  :embarrassed:.
Pienellä kennolla kuvaavilla on helpompaa  :cheesy:
Mutta hyvin oli tarttunut rengassumu kakkoskuvan yläreunaan   :azn:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Heh. Joo bongasin sen itsekkin tuolta, vahingossa sattua kennolle. Aika pieni on minun putkella.

Olenko liian tarkka tämän asian kanssa?
Jos ne tähdet olisivat edes venyneitä, mutta nyt ne on tuollaisia nuolenpäitä?

naavis

Mulle jäi vielä vähän epäselväksi mitä kaukoputkea käytät testeissä. Reduseri on ilmeisesti TS:n Photoline 0,79x? Kannattaa muistaa, että kaikilla kalustoyhdistelmillä et saa täydellistä tulosta vaikka säätäisit lopun ikääsi. Näyttämiesi raakakuvien tähdet ovat tosiaan nurkissa ja reunoilla aika ikävän näköisiä. Mahtaako tarkennus olla ihan kohdallaan? Omien laatukriteereiden perusteella kelpuuttaisin ehkä vain kuvan keski-alueen, hieman alle puolet kuvan koko pinta-alasta. Jatkaisin siis säätämistä vielä, tai selvittäisin onko jossain vikaa. Jos kyseessä on joku erityisen halpa kaukoputki, voivat ongelmat johtua siitäkin.