Aalto-satelliittien kirkkaudet

Aloittaja Leo, 08.06.2017, 22:25:16

« edellinen - seuraava »

Anssi Mäntykivi

Tuli kokeiltua saako Aalto-1 satelliitista signaalia. Vastaanottopaikka on Hyrynsalmi kainuussa.
Antenni pikaisesti kyhätty parvekkeen lattialle  :cheesy:
Vastaanottimena sdr-tikku tavallisella tv-antennivahvistimella.
Kartassa näkyy satelliitin sijainti kun signaali saapui.
Anssi Mäntykivi

einari

Näin maallikolle nuo kuvat ei kovin paljon kerro.
Mikä tuossa käppyrässä/kuvassa kertoo Aalto-1:stä ?

Kuinkahan korkealle satelliitti mahtoi nousta kun kuvan mukaan korkeus on ollut vain 10 astetta ?
Että hyvin antenni on bongannut parvekkeen nurkasta.
___
Tapio

naavis

Lainaus käyttäjältä: einari - 19.05.2018, 12:16:09
Näin maallikolle nuo kuvat ei kovin paljon kerro.
Mikä tuossa käppyrässä/kuvassa kertoo Aalto-1:stä ?

Kuinkahan korkealle satelliitti mahtoi nousta kun kuvan mukaan korkeus on ollut vain 10 astetta ?
Että hyvin antenni on bongannut parvekkeen nurkasta.

Tuossa on vesiputousdiagrammi, jossa pystyakselilla on aika ja vaaka-akselilla taajuus. Aalto-1 lähettää Morse-koodilla omaa nimeään muutaman minuutin välein. Tuo Morse-koodi näkyy vesiputousdiagrammissa. Kirjoitin aiheesta viime vuonna jonkin verran, täältä löytyy kanssa selitystä: https://astronaavis.wordpress.com/2017/06/25/aalto-1-toiminnassa/

•Jeppe•

mikä toi antenni on jota käytit?
-Helios Sirocco HR ll 10x42
-skysafari 6 pro
-Helios 8" dobson

naavis


Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 24.06.2017, 12:20:41
Itse kuulin ensimmäisen majakkasekvenssin 24.6.2017 klo 11:16:53. Merkit "**LTO1", 437.2260 MHz. Kuultu toinen majakkalähetys klo 11:18:54 merkit "A**TO1" taajuus 437.2155 MHz. Tähdellä merkityt oli epäselviä, jäi kohinaan.

Minulla oli Espoossa kerrostalon ulkoseinällä miljoonalaatikosta poimittu piiska, tuskimpa oli edes vireessä taajuudelle :-) SDR radiona oli Ettus B100.
tiedoksi... nykyisin vastaaviin kokeiluhin on minulla käytössä oheinen 6-elementtinen yagi. Antenni painaa vain 0.45kg. Puomilla on mittaa vajaat metri.