5mm planetary UWA?

Aloittaja OceanH, 02.02.2017, 18:07:31

« edellinen - seuraava »

blaatu

Yritetään vuorostaan poistaa hämmennystä.

Eli mitä tarkoittaa haluta nähdä sumuja paremmin - tavallisimmat katseltavat sumut kirkkaampina / vai suurempina / vai enemmän yksityiskohtia näkyviin / vai todella himmeitä kohteita näkyviin? Kaikkien näiden tavoitteiden parannus yhtä aikaa tarkoittaa paljon isomman kaukoputken hankkimista. Nykyisessä kaukoputkessa pysyen okulaarivalinnalla voi parantaa yhtä ominaisuutta ja samalla ainakin pari muuta huononee.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

mistral

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 03.02.2017, 20:23:36
Ehkä tuota budjettia voi nostaakin johonkin 150 euroon, zoom-okulaarikin kävisi jos vaan tietäisi mikä tuossa putkessani toimii ja millä olisi mahdollista nähdä paremmin varsinkin sumuja.

Zoomissa on aika kapea kenttä, sumuja ajatellen olisi hyvä olla vähän laajempi.

spuge

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 03.02.2017, 21:14:23
Eli mitä tarkoittaa haluta nähdä sumuja paremmin - tavallisimmat katseltavat sumut kirkkaampina / vai suurempina / vai enemmän yksityiskohtia näkyviin / vai todella himmeitä kohteita näkyviin? Kaikkien näiden tavoitteiden parannus yhtä aikaa tarkoittaa paljon isomman kaukoputken hankkimista. Nykyisessä kaukoputkessa pysyen okulaarivalinnalla voi parantaa yhtä ominaisuutta ja samalla ainakin pari muuta huononee.

Kysyjällä kuitenkin on jo 10" putki, joten kyllä sanoisin että se mukana tullut 10mm okulaari on se paketin 'heikoin lenkki' ja sen korvaava laatuokulaari voi kyllä parantaa näkymiä merkittävästi.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: spuge - 03.02.2017, 20:58:45
Hämmennetään soppaa vielä  :evil: :

Tuossa hintaluokassa olisi valittavissa myös Explore Scientificin 68 ja 82 asteiset okulaarit, jotka ovat laadukkaita ja hyviä.

Näillä lähtisin myös liikkeelle, nyt kun enemmän euroja käytössä...

Lainaus käyttäjältä: spuge - 03.02.2017, 22:31:53
Kysyjällä kuitenkin on jo 10" putki, joten kyllä sanoisin että se mukana tullut 10mm okulaari on se paketin 'heikoin lenkki' ja sen korvaava laatuokulaari voi kyllä parantaa näkymiä merkittävästi.

Ei varmaan putkesta jää kiinni,  kyllä tuolla 10" näkee jo todella himmeitäkin kohteita hyvältä paikalta. Tuo on kyllä ihan onneton tuo 10mm itsekin sen kanssa tuskailin, niinkuin kaikki muutkin täällä :tongue: Explorer Scientific sarjassa taitaisi olla 1,25" kokoa 14 ja 16 milliset. Eli tuolla 16 millisellä barlown kanssa menisi myös 8 millisenä, joka olisi juuri vielä toimiva...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Miikka Sikkilä

Hyviä okulaareja on varmati aika paljon. ES:llä on myös uusi 62 asteisen näkökentän okulaarisarja alle satasen hintaluokassa. Oman näkemyksen mukaan parhaiten avaruus hahmottuu hieman pienemmällä suurennuksella ja mieluummin isommalla näkökentällä. Joku suodin on myös hyvä, itselläni lähinnä käytössä OIII sellaisissa kohteissa, joissa se parantaa näkymiä selkeästi (esim. harsosumu).
Miikka Sikkilä - Oulu

siro46

Vielä lisää  soppaa:

Osta tämä Tanen myymä 12mm Omegon okulaari ( https://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=16007.0;topicseen#msg150477)

Edullinen ja käyttöösi varsin sopiva

t. Matti

OceanH

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 03.02.2017, 21:14:23
Yritetään vuorostaan poistaa hämmennystä.

Eli mitä tarkoittaa haluta nähdä sumuja paremmin - tavallisimmat katseltavat sumut kirkkaampina / vai suurempina / vai enemmän yksityiskohtia näkyviin / vai todella himmeitä kohteita näkyviin? Kaikkien näiden tavoitteiden parannus yhtä aikaa tarkoittaa paljon isomman kaukoputken hankkimista. Nykyisessä kaukoputkessa pysyen okulaarivalinnalla voi parantaa yhtä ominaisuutta ja samalla ainakin pari muuta huononee.

Tuo olikin hyvä kysymys, se että edes näkisi kunnolla sumuja, ainoastaan kaksi olen nähnyt ja selvimmin Orionin sumun, se näkyy 25mm okulaarilla hyvin ja terävänä.

Suurempana ei tarvitse näkyä mutta ehkä yksityiskohtia saisi näkyä selvemmin?? Lieneekö mahdottomuus tuon kokoisella putkella?

Tuo 10 millinen on jo aika pimeä ja näkökenttä kapea.

Tulihan tuolla edellä jo usea vaihtoehto, ehkäpä nyt sitten valittava joku noista edellä mainituista ja sitten lisää jos ei valinta miellytä.

Tuollaisen 100-150 euron ostos ei nyt niin maailmaa kaada jos ei täytä odotuksia sillä se voi sitten toimia jossain muussa kohteessa.

Tane

 Olen vuosien saatossa kokeillut montaa erilaista okulaaria, niin 1,25" kuin kakkostuumaa. Kapeampaa kenttää jos laajaakin... ja putkia aina 14 tuumaan asti. Nyt minulla on 6" f/8 putkella 4mm planeetoille ja 25mm laajemmalle alueelle. Kaksi enkä muuta tarvitse. Jos niillä ei näy se on heikko seeing. Noitten seutuvilta ne pitäisi yleisemminkin ottaen löytyä. Nuo kaksi on jääneet käyttökelpoisimpina ja kumpikin keveitä 1,25" tuumaisia. Totta okulaarisalkussani ei joskus ollut ylimääräistä tilaa, mutta suurinosa aivan turhaa, nyt huomaan...

Jos lopulta tulisikin toimeen parilla okulaarilla niin kaukoputki määrää mitä käytetään. Minun 4mm planeetoille ei sovellu Celestronin 14 tuumaiselle ja liki neljänmetrin polttovälille ollenkaan.  Ja siinä se onkin kun niitä oikeita hakee, voi tulla monta väärää valintaa sitä ennen.
Celestron C14,

blaatu

Seuraavsta okulaarijutusta voisi olla apuja sopivan valintaan.

http://www.saguaroastro.org/content/EYEPIECE.htm
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Tane - 04.02.2017, 22:32:58
Olen vuosien saatossa kokeillut montaa erilaista okulaaria, niin 1,25" kuin kakkostuumaa. Kapeampaa kenttää jos laajaakin... ja putkia aina 14 tuumaan asti. Nyt minulla on 6" f/8 putkella 4mm planeetoille ja 25mm laajemmalle alueelle. Kaksi enkä muuta tarvitse. Jos niillä ei näy se on heikko seeing. Noitten seutuvilta ne pitäisi yleisemminkin ottaen löytyä. Nuo kaksi on jääneet käyttökelpoisimpina ja kumpikin keveitä 1,25" tuumaisia. Totta okulaarisalkussani ei joskus ollut ylimääräistä tilaa, mutta suurinosa aivan turhaa, nyt huomaan...

Jos lopulta tulisikin toimeen parilla okulaarilla niin kaukoputki määrää mitä käytetään. Minun 4mm planeetoille ei sovellu Celestronin 14 tuumaiselle ja liki neljänmetrin polttovälille ollenkaan.  Ja siinä se onkin kun niitä oikeita hakee, voi tulla monta väärää valintaa sitä ennen.

Tuo 4mm antaa aikas kivan suurennoksen(300x), eli täytyy kyllä vähän olla keliäkin ja putkessakin pitää olla jo säädöt kunnossa :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Tane

 ED duplet 152 f/7.9 antaa yleensä jos on hyvä seeig parhaimman planeetoille 5mm okulaarilla. Mutta joskus sattuu keli kun 4mm voi yrittää ja silloin kannattaa kyllä katsoa. Totta on ainakin Jupiterin ja muidenkin planeettojen osalta että  parhaat näkemiset on tainneet mennä taas vuosiksi kun ne kulkee niin matalalla eikä todella isoille suurennuksille ole käyttöä. Toisaalta orthoskooppisissa okulaareissakin ainakin näissä minun alle satasen hintaluokassa(Astro Hutech ja Fujiuyma HD) on ollut selviä eroja. Tällä kertaa on harvinaisen raikas ja kirkas neljämillinen Astro Hutech ja pesee kaikki mitä aiemmin on ollut...Ja etenkin Kuu korkeammalla ollessaan yksityiskohtineen on parhaimmillaan juuri tuolla okulla, eikä muita tarvitse etsiä...
Celestron C14,

Tane

Lainaus käyttäjältä: siro46 - 04.02.2017, 18:11:22
Vielä lisää  soppaa:

Osta tämä Tanen myymä 12mm Omegon okulaari ( https://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=16007.0;topicseen#msg150477)

Edullinen ja käyttöösi varsin sopiva

t. Matti

Kelpo okulaari se oli ja menikin jo. Minulla on lähinnä tuota ollut aiemmin Baader Hyperion 17mm ja Omegonia pidän parempana(varmaan makuasioita). Itse en tarvinnut kun valosaasteiselta paikaltani voi katsella vain planeettoja suppealla näkökentällä(4mm ortho).
Celestron C14,

OceanH

Paljon olisi valikoimaa..runsauden pula mutta kannattaisiko minun satsata 2" okulaariin? Eikös tuohon 10" SW dobsoniin käy 2" okulaari?

spuge

Kahden tuuman holkkikokoa tarvitaan lähinnä laajan näkökentän pitkäpolttovälisissä okulaareissa, sillä pienempi 1.25" holkkikoko rajoittaisi niissä näkökenttää. Jos olet hankkimassa okulaaria suurinpiirtein 8 - 16mm polttovälisenä, niin kahden tuuman koosta ei ole varsinaisesti mitään hyötyä, koska 1.25" holkki on tarpeeksi suuri valokimpulle. Kaksituumaisen okulaarin kanssa et myöskään voi käyttää 1.25" barlowiasi. Tietysti joissain isokokoisissa ja painavissa okulaareissa 2" kiinnitys on tukevampi kuin 1.25".

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

OceanH

Kiitos selkeästä vastauksesta!