Sään seurantaa 2017

Aloittaja MarkoM, 07.01.2017, 00:47:14

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Timi - 08.11.2017, 19:05:47
Kävin äsken polttopuita ulkovarastosta uunia varten ja kas! taivas joka puolella täynnään tähtiä, jonkin aikaa olin sisällä ja kaivoin kiikarin esiin tarkoituksena mennä ulos pitkästä aikaa tarkkailemaan helppoa kohdetta M31 galaksia, taivas olikin jo umpipilvessä...  :angry:

Kuulostaa aika tutulta tutulta kun muistelee tämän syksyn kelejä....

Pekka Lehtelä

Edellisenä yönä ke-to taivas selkeni vasta klo 3 aikaan. Nyt to-pe iltana/yönä selkeää hetken klo 18 aikaan ja klo 1-1.30 ja nyt taas täysin pilvessä. Sitkeässä ovat selkeät taivaat ainakin täällä Akaan suunnalla joten lähdenpä koiran kanssa yölenkille...

Pekka

Pekka Lehtelä

Tiukassa on selkeä taivas. Viime yönä täällä Akaassa klo 18.00-19.30 pilviä tuli ja meni ja niiden välissä pääsin jonkun verran putkella katsomaan ja sitten pilveen. Taivas aukeni uudestaan noin klo 2.30 ja nyt koko taivas selkeäni klo 3 mennessä ja tulikin hyvät olosuhteet. Katsomaan pääsin klo 3.45-4.50 kun välillä tein lenkin koiran kanssa. Loppua kohden tuli kosteutta ilmaan joka ei paljoa visuaalikatselua haitannut ja sitten klo 5 meni taas täysin pilveen. Ihan kiva päästä välillä katselemaan kun pilvisiä öitä on ollut jo ihan riittävästi.

Pekka

Tane

 Ei ole täällä selkeää, yritin linssiputkelle tähtitestiä. Siihen riittää viiden minuutin rako pilvissä, ei ihan kerkeä vaikka on valmiiksi viritetty, ottaa vain kannen auki putkenpäästä. Nyt laitoin pillit pussiin, on muuta tekemistä. Ensi maaliskuussa katsotaan, aina on ollut kevättalvella kirkkaita öitä...eihän tässä jäniksen selässä olla, antaa luonnonkierron rauhoittua.
Celestron C14,

lapimmies

Uhhuatsi,

Tää ei oo enää todellista... Sain pariviikkoa sitten lainaan Alt/Az jalustan jotta pääsisin vähän enemmänkin tutustmaan kalustooni. Mutta jalustan saamisen jälkeen, ei ole taivasta näkynyt kuin hetkittäin, ja sekin päiväs aikaan. Tasasta harmaata pilvimössä sateen kanssa ja ilman.
Muistelen viime syksynä useina iltoina peräjälkeen ihastelleeni tähtitaivasta saksan kodissani. Tämä oli yksi syy päätökseeni hankkia omat vehkeet, kun luulin että kelvollisia kelejä on paljon useammin kuin suomessa.
Metsään meni.  :angry:

PS:Nyt kyllä näyttää, että ensi lauantaina olisi katselukeliä. Mutta tuokin ennuste kerkeää siirtyä tavaoittamattomiin, ennen kuin ollaan lauantaissa.

Pekka Lehtelä

Eilen la koko iltapäivä selkeää ja sitä luvattiin klo 21 saakka. Aloin katselemaan putkella klo18 mutta jo klo18.42 meni koko taivas yhtäkkiä täysin pilveen ja 15 minuutin päästä sen jälkeen tuli aika sankka sumu. Se sessio oli tällä kertaa sitten siinä...

Pekka

wm-x

1.11 oli edelliset selkeät kelit täällä. Eiköhän ne kirkkaat kerkeä tulemaan ennen joulua vielä.

Ari Haavisto

Lauantai-illalle luvattu kirkasta. Mitäs veikkaatte miten käy?

Itse veikkaan, että kirkas läikkä kyllä osuu jonnekin päin Suomea. Mutta paikkaan, jossa on vain DS-kuvaajia, valittamassa kuinka kirkkaat kelit osuvat aina siihen kun täysikuu on korkealla taivaalla. Ja tänne Pirkanmaalle osuu "yllätyspilvi" ja itse valitan kuinka taas on pilvistä heti kun Kuu olisi kuvauskorkeudella... Vai olisiko tavanomainen veret seisauttava turbulenssi jälleen?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pappis

Länsirannikolla Kuu näkyi komeasti noin puoli tuntia selkeällä taivaalla, häviten pilvien taakse. Arvatkaa, olinko kameran & kaukoputken ulottuvilla juuri silloin?! En tietenkään...

Tane

 Kohtahan on pilvisyydestä ja sateista johtuva havaintotauko jo yhtä pitkä kuin täällä lounais Suomessa valoisuudesta johtuva kesätauko, liki kolme kuukautta. Ostin kerran kameran Irlannista ja myyvä kaveri sanoi syyksi että saa rahaa mikroskooppiin kun siellä saarivaltiossa on kerrassaan kelvottomat havaintokelit, aina sumua ja tihkua. Vaihtoi makrosta mikroon haluten itse määrätä harrastuksensa kellonajat, vastasin että tämähän vain mittaa harrastajansa sitkeyttä, että mitä kestää ja antaa jo nautinnon sinällään...
Celestron C14,

wm-x

Minä taisin povata kuun vaihteessa että ennen joulua tulisi keliä. Huonolta näyttää :cheesy:

Timi

Lainaus käyttäjältä: Tane - 10.12.2017, 14:42:10
Kohtahan on pilvisyydestä ja sateista johtuva havaintotauko jo yhtä pitkä kuin täällä lounais Suomessa valoisuudesta johtuva kesätauko, liki kolme kuukautta. Ostin kerran kameran Irlannista ja myyvä kaveri sanoi syyksi että saa rahaa mikroskooppiin kun siellä saarivaltiossa on kerrassaan kelvottomat havaintokelit, aina sumua ja tihkua. Vaihtoi makrosta mikroon haluten itse määrätä harrastuksensa kellonajat, vastasin että tämähän vain mittaa harrastajansa sitkeyttä, että mitä kestää ja antaa jo nautinnon sinällään...

Mutta ei niin huonoa jottei jotain hyvääkin, ei ne jatkuvat paukkupakkasetkaan mukavia ole kuten selkeinä päivinä yleensä tahtoo talvella olla.

Tane

 Mitalilla on kaksi puolta. Olen jo ollut eteläsuomessa niin kauan etten enää muista paukkupakkasia. Viimeiset oli tosin etelässäkin Helsinki-Porvoo akselilla kun oleilin 1987 Tammikuussa niillä seuduin, eli -35C. Juukassa taas muistaakseni 1985 talvella -45C mutta stadin rannoilla kävi vinkka.

Tuo löpinä nyt ei liity mitenkään vuoden 2017 sään seurantaan, olkoon kuitenkin muistutuksena että joskus ne paukkupakkasetkin taas tulevat.
Celestron C14,

Pekka Lehtelä

Toissa yönä Akaassa oli peräti puoli tuntia selkeää noin klo 3.00-3.30 kun olin koiran kanssa yölenkillä, älkäämme siis vaipuko pessimismiin...

lapimmies

Uhhautsi,

Jumatsuikka ja JummiJammi! Niksmannilandiassa ammulla näkyi aurinko hetken aikaa!!  :shocked:
Pääsenköhän vihdoinkin kokeilemaan jalustaputkiyhdistelmää joulaatonaattona Muoniossa? Ainakin nyt fmi:n ennuste näyttää siltä. Toki tuo ennuste vielä kerkeää muuttua "tavalliseksi" :)