Sään seurantaa 2017

Aloittaja MarkoM, 07.01.2017, 00:47:14

« edellinen - seuraava »

katselija

Ei tässä mitään, olen odottanut lauantaita hyvin säin koko viikon, katsonut (valosaaste)kartasta uuden havaintopaikan, ja sitten tulee sopivasti pilviä aikalailla heti auringonlaskun jälkeen!

Minulla on nyt peräti kuusi sääpalvelua käytössä, jotta skaala mahdollisista säätapahtumista olisi suhteellisen laaja. Mieluiten näkisin todennäköisyyslaskelmia eri pilvisyyksiä varten, mutta vaikeata varmaan saada sellaista ainakaan yksittäiseen karttaan. Osasin vähän varautua tähän, sillä "pessimistisimmät" palvelut väläyttivät pilviä jo noin klo 19-20 suhteellisen aikaisessa vaiheessa, ja tällöinhän voi käydä niin, että pilvet tulevat myöhemmin, mutta MYÖS AIKAISEMMIN.

Niin, ne minun käyttämät sääpalvelut ovat nyt: Foreca, Ilmatieteen laitos, Meteoblue, Eestin ja Norjan saitit, sekä kuorrutuksena Iltis. Olisiko vielä joitakin, vielä mahtuu!

No, olen lähdössä ulkoilemaan vähän suunniteltuun paikkaan joka tapauksessa tänään auringonpaisteessa tarkastamassa ettei ole liian pahoja lumikinoksia, pitää antaa vielä tunnit vähän kulua ja päättää vasta sitten jos ylipäätään viitsisi lähteä uudestaan illalla. Sitä voisi ehkä lähteä jo hämärän aikana ja hyväksyä "melkein selkeätä", tai kuka tietää, "puolipilvistä"? Sen verran kiinnostaisi saada nyt vihdoin edes vilauksen tummasta taivaasta sisältöineen.
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

wm-x

Ilmatieteenlaitos korjasi tälle illalle selkeää 11 asti. Viron ennuste ja foreca näyttäisi että pilvet tulevat 20-21. Eilinen projekti jäi hieman kesken. Katsotaan Saisiko sen valmiiksi.

katselija

Miten tarinani päättyi? Hyvin, tuli nähtyä Orionin sumun, Andromedan, jne. Ja olen opiskellut sen verran, että ne löytyi ilman karttaa! Aika pajon näkee vaikkei olosuhteet olekaan ihan viimeisen päälle.
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

wm-x

3 iltaa kirkasta tällä viikolla. Ihmeellinen sumu noussut heti pakastumisen jälkeen. Eilen ilmatieteenlaitoksen mukaan huonoimmillaan alle kilometrin näkyvyys. Siinä ei edes viitsinyt tornin luukkuja avata... Tänään uusi yritys.

Pappis

Päivällä näytti hyvältä, nyt ei näy edes Mars paljain silmin sumun takia!  :realmad:

Pekka Lehtelä

Täällä Akaassa selkeää mutta usvaa ilmassa kun äsken katselin Venusta ja säädin putkea. Ei visuaalista katselua kovin paljon haittaa mutta pidän nyt tauon ja tulen klo 24 uudestaan ulos jospa silloin olisi vähemmän tuota usvaa ilmassa.
Pekka



VP

Sama laulu täälläkin. Ennusteet näytti kirkasta koko yöksi mutta mahdoton sumu peitti kaiken alleen. Sateliittikuvien mukaan jossain 21 maita viimeistään olisi kyllä pilvistynyt silti. :sad:
Etelässä on kyllä iso kirkas läntti taivasta jonka keskellä menee sopivasti Suomen kokoinen pilviklöntti. Toivotaan että se haihtuisi ennen iltaa, vaikka ennusteet onkin kyseenalaisia.

-V

katselija

Se sumu-homma ei näkynyt Forecassa tai Ilmiksellä, onko niillä edes symboleja sitä varten, mutta SMHI http://www.smhi.se/#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,geonameid=658225 (ne valkoiset kolmen rivin "tiiliskivet", en alussa ymmärtänyt mitä ne on) varoitti, ja kyllä sitä olikin. Sumu oli kuitenkin ilmeisesti niin ohut korkeudeltaan että keskitaivaalle ja vähän alempaakin näkyi aika kivasti täällä Helsingin lähellä.
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

pnuu

Onhan toki sumut meikäläisissäkin kartoissa merkattuna, nyttenkin on IL:n kartassa pari sumu-symbolia. IL:n käyttämät symbolit löytyvät paikallissääsivujen sivupalkissa oleavan linkin kautta: http://ilmatieteenlaitos.fi/saamerkkien-selitykset
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

katselija

Kiitti, voihan "meijän" ennustuksia puolustaa sillä, ettei ollu kovin paljoa eilen, ainakaan mun kohdalla. Sinänsä on kyllä hyvä pikkusen varoittaakin sumusta, piti ajaa vähän hiljaa pienillä teillä. Lähivalot toimi välillä paremmin kuin kaukovalot. Mulla on sumuvalotkin, pitäisi kai tarkistaa missä se kytkin oikein onkaan, en oikein muista... :embarrassed:
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

RL

Kahtena yönä näytti ennusteet pilvetöntä, tosiasiassa umpipilvessä kokoajan 👍

Pekka Lehtelä

#26
Täällä Akaassa oli selkeää klo 4 asti ja keli parani koko ajan puolen yön jälkeen mutta klo 4.15 taivas meni hetkessä pilveen. Visuaalisia havaintoja tekevälle kohtalaisen hyvä yö minun mittapuulla mutta en osaa sanoa olisiko se ollut sitä tähtikuvaajille tai paremmat silmät omaavalle visuaalisesti havaintoja tekevälle. Mukava oli katsella pilvisakon jälkeen kun oli aika tyyntä ja pakkastakin vain yksi aste.

Pekka

pete 65

Täällä Mäntsälässä oli eilen taivas selkeä, mutta sumu alkoi nousta heti illan hämärtyessä ja ilman kylmetessä. Jotakin päästiin kumminkin katsomaan.
-pete

katselija

#28
Otin Forecan esiin, ja nyt ensmmäistä kertaa minun kohdallani on pelkästään pilveä tarjolla kaikkena kymmenenä näkyvissä olevana päivänä (josta neljässä luvassa lunta). Yleensä aurinko edes vähän pilkahtaa edes jossain...mutta katsotaan jossei yksi havaintopäivä kuitenkin johonkin siihen mahtuu  :shocked:

Lisäys: arvasinhan minä, muut palvelut lupailee ihan hyvää ensi viikon ma-ke!
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

JVO

kappas, ennusteeseen oli ilmaantunut pilvetöntä tälle illalle ja revontuliennusteetkin näyttää lupaavilta.