Ngc 7331

Aloittaja Mikko Päivinen, 26.08.2006, 12:15:24

« edellinen - seuraava »

Make

Kokeilin mielenkiinnosta tätä NGC7331 ympäröivää kenttää 17.9. valottaen 9 x 10min = 1h 30min edestä välineinä Canon 350D + GSO Newton 150/750. Aloitin myös haparoivat ensikokeilut Zone Systemin soveltamisesta. Kirja tuli perjantaina ja olen ehtinyt vasta käydä läpi 3 ensimmäistä lukua.

Koko kenttä TÄÄLLÄ ja alla valittuja paloja 100% resoluutiolla: NGC7331 ympäristö, Stefanin kvintetti ja NGC7343 ympäristö.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 21.09.2009, 23:39:45
Kokeilin mielenkiinnosta tätä NGC7331 ympäröivää kenttää 17.9. valottaen 9 x 10min = 1h 30min edestä välineinä Canon 350D + GSO Newton 150/750. Aloitin myös haparoivat ensikokeilut Zone Systemin soveltamisesta. Kirja tuli perjantaina ja olen ehtinyt vasta käydä läpi 3 ensimmäistä lukua.

Hyvä suoritus etenkin tuon kokoisella putkella ja "normijärkkärillä", saat ne näyttämään paljon suuremmilta välineiltä lopputuleman perusteella :cool: Pitkät valotukset auttavat paljon näissä kuvioissa, eikä kirjan hankinta ole mennyt hukkaan jäljestä päätellen (itse olen vielä ekassa luvussa, kun on ollut noita muita juttuja aikaa viemässä).
- Timo Inkinen

Make


Kiitos palautteesta, Timpe :smiley: On siinä kirjassa aika tuhdisti asiaa, olen päättelemässä lukua 4.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 21.09.2009, 23:39:45
Kokeilin mielenkiinnosta tätä NGC7331 ympäröivää kenttää 17.9. valottaen 9 x 10min = 1h 30min edestä välineinä Canon 350D + GSO Newton 150/750.
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 26.09.2009, 18:41:32
Valotusta 6 tuuman Newtonilla 150/750 puoli tuntia Atik 16HR.

Mielenkiintoinen galaksivertailu kahdella samankokoisella putkella kuvattuna, mutta toinen digijärkkärillä ja toinen CCD-kameralla. Karkeasti arvioiden Atikin CCD-tähtikameran valonkeräyskyky/herkkyys lienee noin kaksinkertainen Canon 350D:n ikäiseen digijärkkäriin verrattuna, jos noita galaksin yksityiskohtia ja valotusaikoja vertaa toisiinsa. Jormalla olisi tarvinnut vielä hitusen lisävaloa (45min saakka?), jotta olisi saatu näkyviin yhtä paljon galaksin kierteishaarojen yksityiskohtia ja sumua yhtä etäälle ytimestä, mitä 1h30min valotus toi esiin Maken digijärkkärin kuvasta. (Tämä olettaen, että herrojen kuvankäsittelykyvyt ovat keskenään verrannollisia :wink:) Hyvä kuva tämäkin!
- Timo Inkinen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 27.09.2009, 23:15:51
PS. Maken kuvat eivät näy ellei kirjaudu.
Tästä onkin ollut jo keskustelua. Ero tulee liittämisestä vs. linkittämisestä.

Kuvassasi näkyy vinottaista raidotusta. Mistähän tuo mahtaa johtua? Omissa laitteissa olen viimeksi nähnyt sisä Logitechin web-kamerassa, mutta muut kamerat ovat olleet täysin vapaita siinä, ml. ATIK. Iriksessä on FFT:hen perustuva temppu, jolla noistä pääsee eroon, mutta se on aika monimutkainen.

Hieno kuva jokatapauksessa! Pieniä tuhnuja on 7331:n ympärillä mieletön määrä.

Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 27.09.2009, 23:15:51
Varmaan tunnin valotuksella saisi enemmän irti, mutta ilman autoguidausta yli puolen tunnin valotukset ovat aika tuskallisia.
Otitko tuon 25min yhdellä valotuksella? Osavalotuksillahan riittää, että seuranta pelaa yhden osavalotuksen ajan tarpeeksi hyvin, jolloin voi pinoamalla venyttää "valotusaikaa" vaikka vuorokauteen.
Vesku
www.vkastronomy.com

einari

Ilmeisesti polaarisuuntaus ei ole sitten riittävän tarkka jos tuolla lailla valuu.
___
Tapio

Julius

Oma yritykseni Atik 314L ja SW80ED-kalustolla. Yhteisvalotusta oli 2h, 4 min osavalotuksilla.
Pohjataso oli vaan turhan korkealla. Flatit sentään toimi lopultakin loistavasti.

Kaizu

Ihan hieno kuva. Aika himmeitä tähtiä ja galakseja on tarttunut kennolle.
Millaiset painotukset värikanavilla oli? Minusta tuo näyttää hieman punertavalle. Vertasin syksyllä järkkärillä kuvaamiini.
http://www.kaiforssen.fi/Galakseja.htm

Kaizu
Kai Forssen

Julius

No joo. Joka värillä oli yhtä pitkät valot, mutta punainen tunkeutui paremmin
hennon udun lävitse. Vihreä oli jostain syystä heikoin ja sotki balanssia aikalailla.
Kokeilin vielä synteettisellä vihreällä, mutta lopputulos oli vielä punaisempi.

Julius

Eilen sain tuhnukelillä lisädataa 30 min vihreälle ja sain galaksiin kontrastia lisää ja kohinaa pois.

Kaizu

Se alkaa olla hieno. Sitten vielä samalla resoluutiolla Stefanin kvintetti mukaan.

Kaizu
Kai Forssen

Marko.J

Hieno kuva, Julius!
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Julius

Kiitokset kommenteista! Alkoi jo mennäkin turhan paljon tunteja projektiin. Meni hyvänä harjoitteluna
käyrien venyttelyn maksimointiin. Se ainakin tuli opittua, ettei venytykset tahdo onnistua, jolle flatit
toimi kunnolla. Kvintettiin olisi jo luminanssia jemmassa tunti.

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 06.01.2010, 19:55:33
Ihan hieno kuva. Aika himmeitä tähtiä ja galakseja on tarttunut kennolle.
Millaiset painotukset värikanavilla oli? Minusta tuo näyttää hieman punertavalle. Vertasin syksyllä järkkärillä kuvaamiini.
http://www.kaiforssen.fi/Galakseja.htm

Kaizu



Tuo Juliuksen kuva punertava? Sehän on violetti! Joojoo mennään kalibroimaan sitä monitoria... Heh, mutta kaikesta huolimatta komiata kuvvoo on. Eipä ehke minun myllyillä ja taidoilla tarvitse lähteä plaksuttamaan tästäkään kohteesta kuvia.