ENS Optical

Aloittaja VeskuP, 23.11.2016, 21:10:46

« edellinen - seuraava »

VeskuP

Briteissä vaikuttaa siis tällainen yritys: http://www.ensoptical.co.uk

Tuonne lähti vanha putkeni vaihtoon ja tänään lähti NEQ6 Pro tulemaan tännepäin. Steve oli kaveri kenen kanssa s-postitse lähinnä asioin, ja kyllä pelasi kaikki mallikkaasti.

Myyvät ainostaan käytettyä tavaraa, tuolla kannattaa kyllä käydä vilkuilemassa, varsinkin nyt kun punta on mitä on. Meinasi jo muutama okulaarikin ruveta kiinnostamaan. Onneksi sain pidettyä itseni kurissa :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Tane

 Olen ostanut sieltä, ei valittamista. Kerran ei heidän Qhy-6 kamera toiminut kunnolla mutta palautin ja sain rahat takaisin, ei kyselleet mitään. Se on oikeaa toimintaa kun sitä toisenlaistakin on tullut maistettua...
Celestron C14,

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Tane - 23.11.2016, 21:51:22
Olen ostanut sieltä, ei valittamista. Kerran ei heidän Qhy-6 kamera toiminut kunnolla mutta palautin ja sain rahat takaisin, ei kyselleet mitään. Se on oikeaa toimintaa kun sitä toisenlaistakin on tullut maistettua...

Siellä on kohta yksi Santel myynnissä. Kiva nähdä hinta :tongue:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

erska

Nyt näytti tulleen myynti-ilmoitus Santelista. Tunnistatko kulumajäljet?

http://ensoptical.co.uk/telescopes/santel-mk7-180mm-f10-maksutov-cassegrain

"Parempi on riittävän hyvän pahin vihollinen!"

LOMO Astele 133.5
Bresser/LZOS MC Rubinar 10/1000
Messier MON 2

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: erska - 28.12.2016, 12:11:27
Nyt näytti tulleen myynti-ilmoitus Santelista. Tunnistatko kulumajäljet?

http://ensoptical.co.uk/telescopes/santel-mk7-180mm-f10-maksutov-cassegrain

Tuohan se on, vielä tuo hieno tekemäni aurinkosuodin on myöskin päässyt kuvaan :grin:

Aikamoista muuten, tuo oli minulla myynnissä tuolla astrobuyandsell-sivuilla jonkin aikaa. Ei tullut yhtään kyselyä tai yhteydenottoa. No nyt kun putki ilmestyi tuonne ENS:n sivuille ni jo on tullut kyselyjä, että millainen putki tuo on. Tosin voihan olla, että Steve on sanonut että kyselkää edelliseltä omistajalta tietoja. Tuonne iloitukseen on tosin lipsahtanut pieni virhe, koska tarkennushan nimen omaan tapahtuu pelkästään tarkentimesta...

Ilman tarkenninta ja hinta on tuo, ei varmaan ole kuitenkaan kauaa myytävänä :tongue:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

cmas

Tuli hommattua ENS:ltä 8" EdgeHD. Laite oli hyvin kuvausta vastaava ja lähetys Suomeen onnistui näppärästi ja erittäin hyvin pakattuna. Myynti-ilmoituksessa oli mukana myös Edgelle sopiva lyhentäjä, mutta kun en sitä tarvinnut, se poistettiin paketista ja hintaa pistettiin sopivasti alaspäin. Steveltä saa myös varsin toimivaa optiikan puhdistusainetta eli jos sellaiselle on tarvetta, kannattaa kysäistä.

Sanoisin, että 5/5 kaupankäyntiä!

Timi

#6
Nopeaan lähti käytetty Baader hyperion olulaari tuolta tulemaan jokin päivä siten ja sp toimii kun tilanne etenee eli annan pisteet ainakin näillä näkymin heille.

EDIT 12.4.
Sieltähän se saapuikin ajallaan eli homma toimii ja tällä kertaa tavara olikin uutta vastaava.

MikaHoo

Minä sain tuolta pelkän perävalo-takuun. Ostin ccd-kameran joka toimii satunnaisesti. Eivät vastanneet yhteydenottooni.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Aksu

Lainaus käyttäjältä: MikaHoo - 26.09.2017, 11:38:16
Minä sain tuolta pelkän perävalo-takuun. Ostin ccd-kameran joka toimii satunnaisesti. Eivät vastanneet yhteydenottooni.

Perävalotakuu vastaa valitettavasti minunkin tuoretta kokemustani. C9.25 oli varsin heppoisesti pakattu pitkää reissua varten (yksi ohutseinäinen pahvilaatikko joka hikisesti riittävän iso, ts. putken molemmat päät käytännössä suoraan ohuen pahvilaatikon päätyjä vasten, ympärillä styroxlastuja). En usko että putki rahdista silti kärsi (tuurilla ne laivatkin seilaa). Sen sijaan apupeili oli niin löysällä että pyöri ja hölskyi korrektorin reiässä  :realmad: Ennen ostoa tekemääni kysymykseen "are there any issues with the scope" sain vain vastauksen että "it's a naked tube :)", tarkoittaen että mitään lisäkilkkeitä ei kauppaan kuulu. Löysä apupeilin pidin tekee kuitenkin pysyvän kollimoinnin mahdottomaksi. Löysyys on niin päivänselvä, että joko 1) ovat huomanneet eivätkä kertoneet, ts. ovat epärehellisiä, tai 2) eivät olleet vilkaisseetkaan putken toimintaa ennen myyntiin laittoa, ts. ovat epäpäteviä.

Laitoin ihan asiallisen meilin samana iltana kun putki oli saapunut ja olin huomannut tuon, kuvasin ongelman, ja kysyin "what should we do?". Tästä on nyt viikko, ei vastausta. Lienee turha toivoa että Steve on vain nuhassa kotona ja vastaa kyllä pian.

EU:ssa kun ollaan ja PayPalilla maksettu niin saisin toki rahani takaisin riitauttamalla diilin. Kuitenkin, koska olen hiukan tyhmä masokisti ja tykkään nikkaroida, päätin ottaa selvää onko ongelma fiksattavissa ja näyttää olevan, joten yritän saada putkesta vielä soivan pelin https://www.cloudynights.com/topic/600823-c925-corrector-secondary-centering-looseness-problem/. Rahaa menee muutama kymppi uuteen apupeilin pitimen tiivisterenkaaseen, jonka tilasin Starizonalta (voi olla että löytäisi jostain Euroopastakin mutta eipä ole tullut vastaan). Toivottavasti saan korrektorin ja apupeilin rotationaalisen asemoinnin kuntoon.

Vaikka nyt valitsinkin tämän tien riitelemisen sijaan, niin tuskin olisin putkea lähtökohtaisesti ostanut, jos olisin tiennyt että on ns. sökönä ja korjauskin sisältää epävarmuuden siitä saako kolme-elementtisen optiikan kotikonstein enää koskaan ruotuun.

Take home message: en todellakaan osta noilta koskaan enää mitään... :veryangry: Hyvä jos jollain muulla on ollut parempi tuuri.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Tane

 Tuolta firmalta on minulla hyviä ja huonojakin kokemuksia...Lähettivät toissa kesänä huonosti toimivan Qhy-6 kameran. Sähkötin ettei toimi kunnolla, haluan palauttaa. Ei kuulunut vastausta, pistin kameran heille takaisin ja rahat ilmestyi tilille reilun viikon päästä. Asia kunnossa puolestani. Kerran halusin palauttaa GPUSB guidauspalikan. Ei vastausta. Palautin kuitenkin ja antoivat rahat. Jos posti Asburyn mielestä on ikävää, ei vastausta. Jos taas mieluista niin vastaus tulee muutamassa minuutissa. Noin ainakin minulle on käynyt...

Kolmannenkin kerran jouduin heille jotain palauttamaan eikä rahoja alkanut kuulua niin laitoin viestiä ja pahoittelivat etteivät olleet huomanneet koko asiaa, jotain muutokiireitä...Sitten rahat tuli tilille aika pian. Ne tuntuvat ymmärtävän kuitenkin että on kaksi viikkoa aikaa siitä päivästä kun ostaja saa tuotteen kuriirilta niin palauttaa se. Tarvitsee vain ilmoittaa myyjälle että palautus on tulossa. Kaikki ei halua tunnustaa  toki tuotakaan lakia vaan ovat valmiit venkuloimaan ostajan sietokyvyn äärirajoille.

Minun epäonnistuneet ja palautusta vaatineet ostot on olleet vain muutaman satasen luokkaa...Joten otin riskin ja lähetin takaisin vaikken lupaa siihen ENS-opticalilta saanutkaan. Vastaavasti isoin ostos yli kahden tuhannen arvoinen onnistui ilman mitään ongelmia ja tuote vastasi mitä hainkin.
Celestron C14,

RL

Miksi ei tilata isompia ostoksia luotettaviksi todetuista paikoista, niinkuin vaikka TS? Helppoa 🤔

Aksu

Lainaus käyttäjältä: RL - 10.12.2017, 14:06:02
Miksi ei tilata isompia ostoksia luotettaviksi todetuista paikoista, niinkuin vaikka TS? Helppoa 🤔

ENS myy käytettyä tavaraa. Uuden tavaran kauppiaat (TS, AST, FLO, Ian King Imaging jne.) ovat asia täysin erikseen. Tietenkin käytetyn tavaran ostamiseen liittyy tietty riski. Silloin kun myyjänä on kuitenkin postimyyntiyritys eikä yksityishenkilö - ja vieläpä tähtiharrastusoptiikan myyntiin erikoistunut yritys - on lupa odottaa jonkinlaista moraalia/ammattitaitoa myyjältä.

Miksi sitten ostaa käytettyä? 1) Se on paljon halvempaa, ja silti parhaimmillaan käyttöarvoltaan uuttaa vastaavaa, jos kosmeettiset käytön jäljet eivät stressaa, jos vermeet on muuten suht kunnossa 2) käytettynä voi saada tuotteita joita uutena ei edes saa. Pientä säädön ja laiton tarvetta saa mun puolesta käytetyssä olla, kuuluu asiaan. Vika joka tekee käyttökelvottomaksi on asia erikseen. Tässä mun esimerkissä ollaan välimaastossa, onneksi nykyään netistä löytää helposti ohjeita minkä vaan asiaan fiksaamiseen ja myös henkilöitä jotka ovat sähköpostitse valmiita antamaan hyvinkin tarkkoja korjausohjeita. Siksi uskalsin ottaa riskin ja jättää palauttamatta.

Itsellä tuon C9.25:n kohdalla oli jopa houkuttimena se, ettei tarvi maksaa ylimääräistä halvalla tehdystä 1.25" kulmapeilistä, okulaarista ja onnettomasta straight-thru -finderista jotka uuden mukana tulee väkisin ja jotka menisivät suoraan kellariin homehtumaan.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

Lainaus käyttäjältä: Tane - 10.12.2017, 11:56:25
Tuolta firmalta on minulla hyviä ja huonojakin kokemuksia...Lähettivät toissa kesänä huonosti toimivan Qhy-6 kameran. Sähkötin ettei toimi kunnolla, haluan palauttaa. Ei kuulunut vastausta, pistin kameran heille takaisin ja rahat ilmestyi tilille reilun viikon päästä. Asia kunnossa puolestani. Kerran halusin palauttaa GPUSB guidauspalikan. Ei vastausta. Palautin kuitenkin ja antoivat rahat. Jos posti Asburyn mielestä on ikävää, ei vastausta. Jos taas mieluista niin vastaus tulee muutamassa minuutissa. Noin ainakin minulle on käynyt...

Kolmannenkin kerran jouduin heille jotain palauttamaan eikä rahoja alkanut kuulua niin laitoin viestiä ja pahoittelivat etteivät olleet huomanneet koko asiaa, jotain muutokiireitä...Sitten rahat tuli tilille aika pian. Ne tuntuvat ymmärtävän kuitenkin että on kaksi viikkoa aikaa siitä päivästä kun ostaja saa tuotteen kuriirilta niin palauttaa se. Tarvitsee vain ilmoittaa myyjälle että palautus on tulossa. Kaikki ei halua tunnustaa  toki tuotakaan lakia vaan ovat valmiit venkuloimaan ostajan sietokyvyn äärirajoille.

Minun epäonnistuneet ja palautusta vaatineet ostot on olleet vain muutaman satasen luokkaa...Joten otin riskin ja lähetin takaisin vaikken lupaa siihen ENS-opticalilta saanutkaan. Vastaavasti isoin ostos yli kahden tuhannen arvoinen onnistui ilman mitään ongelmia ja tuote vastasi mitä hainkin.

Ongelma vaan Suomessa tuon kahden viikon palautusajan kohdalla on ettei siihen välttämättä osu yhtään kirkasta yötä jolloin testata niitä vehkeitä  :rolleyes:

Massatuotanto-SCT:n osto on uutenakin sen verran lottoamista optisen laadun suhteen, että en halua palauttaa  kokeilematta, toihan voi kuntoon laitettuna olla lopulta vaikka millainen helmi  :grin:
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Miikka Sikkilä

Tuota noin, toivottavasti ei pidetä jäävinä sanomaan tästä. Kuluttajan ostaman tavaran palautusoikeudet, takuut ja muut menee aina ostomaan lainsäädännön mukaisesti, ei asiakkaan kotimaan lainsäädännön mukaisesti. UK ja käytetyt kamat, kannattaa selvittää ennakolta, myyjäkin varmasti neuvoo. Tuohon massatuotanto SCT- putkien (ja monet muutkin) laatuun en ota kantaa, 2% virhemarginaali esim. 2000mm polttovälissä suuntaan tai toiseen on kuitenkin aika paljon.
Miikka Sikkilä - Oulu

Tane

 Siinähän se kun isompien firmojen Astroshop, Teleskopservice jne. netti sivuilta löytyvät peruuttamis ja palautusoikeudet joita noudatetaan mutta pienemmillä, käytetyn myyjillä ja vastaavilla harvemmin, en esim. ENS-opticalilta löytänyt.
Celestron C14,