Skywatcher Stargate 500P goto

Aloittaja Ari Haavisto, 03.10.2016, 23:35:15

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Pilvisyys jatkuu, joten jatkoin varustelua ja virittelyä. Ensin kuitenkin apupeili vielä kerran irti ja mekaniikan säätelyä niin, että pääpeili-apupeili-fokuseri ovat tasan 90 asteen kulmassa ja muutenkin linjassa. Nyt sain kaikki loputkin kohdat mieleisestini säädettyä.

Sitten aloitin varustelun asentamalla fokusointimoottorin paikalleen:


Fokuserin alla oleva lätkä on paksua, jäykisterivoilla varustettua alumiinivalua, joten tukeva kiinnitys oli helppoa. Perus SW fokuserimoottorista irrotin kaikki ylimääräiset kytkyt, jolloin jäljelle jäi 6mm:n akselinpätkä ulos töröttämään. Siihen sopi hienosti Motonetin veneilytarvikehyllystä hankittu alumiininen pieni rulla. Porasin rullan kyljestä vinottain pienen reiän ulottumaan rullan keskiöreikään ja tein siihen tapilla 4mm kierteen. Siihen ruuvasin 4x10mm pidätinruuvin, jolloin rulla lukittui lujasti moottorin akselille. Lopuksi iso O-rengas paikalleen välittämään liikettä fokuserin hienoliikenuppiin.




Seuraavaksi aloin työstää aiemmin hankkimaani 2mm:n PE-levyä. Sahasin 1x2 metrin levyn niin, että sain 0,35x2m ja 0,65x2m soirot. Kapeamman soiron ujutin putken yläpäähän tukitankojen sisäpuolelle ja kiinnitin putken eturenkaaseen ruuveilla sekä tukitankoihin nippusiteillä. Alkuperäisen hajavalosuojan jätin paikalleen.



Leveämmän soiron pyöräytin putken alapäähän tukitankojen ulkopuolelle. Tukitankojen sisäpuolella olisi ollut liian ahdasta, kiinnitys olisi ollut hankalaa vaatien paljon sahailua tukitankojen välipidikkeiden vuoksi ja peilin ilmankiertokin olisi saattanut häiriintyä liian pienen ilmavälin takia. Nyt vain pyöräytin soiron tankojen ympäri rullalle ja kiinnitin päät toisiinsa poraamalla muovilevyyn muutaman reiän ja "ompelemalla" niistä nippusiteillä. Hiukan ruma tuo noin on vielä, mutta toiminnallisuus on pääasia. Ja tarvittaessa tuo liukuu ylös, jolloin pääpeilin pääsee esim. pesemään. Ja jäähtymisvaihetta voi tehostaa liu'uttamalla tuota hiukan ylös ja siten paljastamalla peiliä enemmän tai kokonaan ulkoilmalle.



Seuraava steppi onkin sitten leikellä tuohon vielä sopivat päätytulpat paksusta telttapatjalevystä sekä lisätä pääpeilin taakse lisää vastapainoja kompensoimaan lisääntynyttä painoa. Sitten toivottavasti pääsisikin jo välillä havaitsemaan.



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

JVO

ei taida Arin sigu olla ajan tasalla kun siellä vielä 400P kummittelee. pysyneekö o-rengas paikoillaan jos ei ole minkäänlaista uraa toisella puolella pitelemässä?

VP

Meinasitko Ari tuoda torven näytille, esim. vaikkapa Hauholle? Tuommoinen mörkö olisi hieno nähdä livenä.

JVO:lla hyvä pointti, tuohon fokuseriin voisi olla paikallaan jokin stoppari ettei O rengas lipsahda pois paikaltaan. Pientä ja eritoten mustaa osaa ei ole hirveän mukava etsiä syysyönä nurmikolta. :wink:

-V

tuunari

Lainaus käyttäjältä: JVO - 31.10.2016, 14:06:54
ei taida Arin sigu olla ajan tasalla kun siellä vielä 400P kummittelee. pysyneekö o-rengas paikoillaan jos ei ole minkäänlaista uraa toisella puolella pitelemässä?

...ja jos/ja kun tulee ongelmia, voin tarjota sorvaus apuja...
-pasi

Ari Haavisto

Ajelin tuota edestakaisin päästä päähän useita kertoja eri asennoissa ja o-rengas näytti pysyvän vaeltamatta paikoillaan. Saatan silti vaihtaa tuon leveäksi kuminauhaksi, sillä o-rengas on turhan jäykkä ja vaatii turhan paljon voimaa laittaa paikoilleen, jolloin esim. kameraa vaihtaessa käsintarkennuksen jälkeen saattaa putken suuntaus kärsiä tms. Toisaalta kuminauha antaa periksi suuntaa vaihdettaessa toisin kuin o-rengas, aiheuttaen backlashia tarkennukseen. Käytäntö tuon sitten osoittaa.

Vielä en uskalla haaveillakaan tötterön kuljettelua pellon reunaa pidemmälle, mutta varmaan jossain vaiheessa joo.

Signaturen päivitys kuuluu suorittaa juhlallisin menoin, kun uusi putki on virallisesti läpäissyt käyttöönottotestauksen i.e. ensimmäinen oman riman ylittävä kuva saavutettu... Samassa yhteydessä varmaankin tuo 400P lähtee myyntiin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

lapimmies

Ompa komea tuubi!

Itsellä vieläkin tilaamatta se 200 tuubi. Arin kokemus on että eroo 400 ja 500 välillän huomottava. Onhan se selvä jos peilien pinta-aloja vertailee. Taitaa käydä niin, että en koskaan edes tilaa tuota kaksatasta vaan kerään rahaa ja tilaan isomman. :)

Mielenkiinnolla odotan Arin näppäilemiä kuvia planeetoista ja sumuista.

Onnittelut!

Pappis

#21
Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 30.10.2016, 23:52:47
Pilvisyys jatkuu, joten jatkoin varustelua ja virittelyä. Ensin kuitenkin apupeili vielä kerran irti ja mekaniikan säätelyä niin, että pääpeili-apupeili-fokuseri ovat tasan 90 asteen kulmassa ja muutenkin linjassa.
Miten sait tarkistettua tämän suoran kulman?

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 03.10.2016, 23:35:15
Putki meni melko helposti kollimaatioon ja tuntui pitävän kollimaation pienen rykimisen jälkeenkin. Hiukan piti fokuseria tiltata ja koko yläkehikkoa apupeileineen ja fokusereineen pitää vielä tiltata tukitankojen päässä pari milliä, sillä nyt yläkehikon keskilinja osoittaa 10mm pääpeilin keskiöstä sivuun kun laserilla ampuu apupeilin kiinnitysruuvin reiästä säteen pääpeiliin kun apupeili on irrotettuna. Ilmeisesti tehtaalla yläkehikon pieni kallistus oli kompensoitu fokuseria säätämällä ja tämänhän saa kyllä helposti kollimoinnissa säädettyä apupeililläkin kohdalleen, mutta kummallakin tavalla tehden fokuserin ja pääpeilin keskiakseleiden kulma ei ole tasan 90 astetta, vaan poikkeaa siitä asteen kolmanneksen. Vastaavan yläkehikon tilttauksen tein aikoinaan samasta syystä SW400P - putkeeni. Tästäkin kuvaa myöhemmin, niin asia aukeaa paremmin.

Tämän perusteella siis kollimoit ensin putken perinteisesti, ja sitten apupeili irti. Laser apupeilin pitimen taakse, ja paluusäteen pitäisi osua samaan reikään jos pääpeilin optinen linja täsmää mekaniikan akselin kanssa. Olenko oikeilla jäljillä?

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 06.11.2016, 16:26:27
Miten sait tarkistettua tämän suoran kulman?

SW:ssähän apupeilin offset on jo valmiiksi sisällytetty tuohon apupeilikokoonpanoon; Apupeili on liimattu pitimeensä niin, että oikea offset toteutuu kun apupeilin pidin on keskellä putkea. Tämä helpottaa mekaniikan ja optiikan linjausta. Toimin seuraavasti:

Ensin mittaan ja säädän spiderin keskikappaleen keskireiästään keskelle putken etupäätä radiaalisuunnassa mitan avulla. Sitten teräsviivain kyljelleen spiderin keskikappaleen etupinnalle ja sen avulla mittaan eri reunoilta, että keskikappale on suorassa suhteessa putken etupäähän. Tarvittaessa säädän. Nyt putken etupää (minun tapauksessani valualumiininen vahvikerengas) ja spiderin keskikappale ovat samankeskeisiä ja samansuuntaisia.

Seuraavaksi asetan laserkollimaattorin spiderin keskikappaleen etupintaa vasten ja ammun säteen keskireiän läpi pääpeiliin. Aluksi säde osui pääpeilin keskimerkistä ohi, joten säädin putken etupäätä kiinnikkeissään, kunnes säde osuu keskimerkkiin. Spiderin säätöihin ei enää saa koskea, vaan koko etupäätä kallistetaan kiinnikkeissään suhteessa putken tukitankoihin tavalla tai toisella, esim. shimmipaloilla. Tämän jälkeen kun pääpeilin vielä säätää niin, että säde palaa takaisin spiderin keskikappaleen keskireikään, ovat putken ja pääpeilin mekaaninen ja optinen akseli samankeskeisiä ja yhdensuuntaisia.

Nyt sitten vielä laseri fokuseriin (apupeili edelleen pois paikaltaan) ja mittaan, että säde on yhtä kaukana putken etureunasta putken pituussuunnassa mitaten sekä fokuserin puolella putkea, että vastakkaisella puolella putkea. Tarvittaessa säädän fokuserin jalan säätöruuveista fokuseria. Sitten tähystän spiderin keskikappaleen keskireiän läpi kohti pääpeilin keskimerkkiä. Samalla kuljetan sormea lasersädettä pitkin ja tarkistan, että säde kulkee tähystyslinjallani keskimerkin ylitse. Tarvittaessa taas säädän fokuseria sekä tarkistan, että pituussuunnan säätö ei muuttunut samalla. Kun tämäkin säätö on tehty, on fokuserin keskilinja nyt 90 asteen kulmassa pääpeilin keskilinjaan nähden ja mekaniikka ja pääpeili linjassa keskenään.

Tämän jälkeen apupeili paikoilleen ja normi pitkän kaavan kollimointi: Säädän apupeilin  rotaation niin, että näyttää pyöreältä fokuserin läpi katsottaessa. Säädän aseman syvyyssuunnassa niin, että apupeilin reunat näyttävät samankeskeisiltä fokuserin putken sisäreunojen kanssa fokuserista katsottaessa (kollimointiokulaarilla). Tämän jälkeen laitan laserin fokuseriin ja tilttailen apupeiliä säätöruuveistaan, kunnes säde osuu pääpeilin keskimerkkiin. Sitten pääpeilin säätö niin, että säde palaa kollimaattorin keskimerkkiin. Varmistus Cheshirellä sekä kollimointiokulaarilla sekä vielä barlowed laserilla. Jos kaikki menetelmät ovat samaa mieltä, on homma onnistunut.

Tämä on yksi tapa tehdä tämä avoimille Newtoneille, joissa putken yläpää/etupää saattaa olla paljonkin mekaanisesti pielessä suhteessa pääpeiliin.

Tässä vielä linkki ketjuun, jossa tein melkein saman operaation aikoinaan SW400P:lle. Kuvien kera.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=11842.0

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pekka Lehtelä

Komea rööri on tullut naapuripaikkakunnalle ja tarkasti olet putken kollimoinut, joten laitan menetelmäsi muistiin. Toivotan hyviä havaintohetkiä putken äärellä! Nyt tiedän mistä tämä pilvisyyskin johtuu...

Pekka

Ari Haavisto

Kiitoksia. Aika hyvin on pilvipeite vallinnut putken kokoamisen jälkeen...

Oikeastihan apupeilin sijainnilla putkessa ja fokuserin ja pääpeilin välisellä kulmalla ei kuvanlaadun kannalta ole mitään merkitystä, vastoin yleistä luuloa. Peili voi olla reilusti sivussa optimaalisesta paikasta ja kulma vaikka mitä 90 asteen sijaan. Kunhan fokuserin keskilinja vaan osoittaa apupeilin kautta jossain kulmassa tarkasti pääpeilin keskelle ja pääpeili samaa reittiä takaisin, niin optiikka on linjassa ja kuvanlaatu esim. planeettoja kuvatessa priimaa.  Esim. kollimoidulla ja fokuseriin napakasti istuvalla laserilla tähän pääsee helposti. Haittaa alkaa tulla vasta jos apupeili on niin paljon sivussa, että osa pääpeilin kokoamasta valosta menee apupeilin ohi joltain syrjältä ja/tai kuvakentän ulkoreunat ovat kovin epätasaisesti valaistuja eri puolilla (ds-kuvaajien riesa).

Käytännössä kuitenkin kannattaa myös apupeili ja mekaniikka saattaa oikeille kohdilleen ja linjoilleen, koska tällöin ensinnäkin y.o. valaistusasiat ovat optimaalisesti ja lisäksi putken kollimointi on helpompaa ja onnistuu usealla eri menetelmällä, myös pelkällä reiällisellä tulpalla. Tällöin voi ristiintarkistaa tuloksen eri menetelmillä saaden yhtenevät tulokset ja helpommin huomaa, jos esim. laserkollimaattori sattuu klappaamaan. 

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pekka Lehtelä

Alkaa nyt tuntua, että pilvisakon pituus on suoraan verrannollinen pääpeilin halkaisijaan...

Pekka

pnuu

Mahdollisesti jopa peilin pinta-alaan...
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Ari Haavisto

Ja vallitseva seeing kääntäen verrannollinen...

Yllättäen huomiselle Pe-illalle lupasi pätkän pilvetöntä, Firecaptureen tuli juuri päivitys, samoin Autostakkertiin. Kuukin olisi kuvauskorkeudella. Haiskahtaa ansalta! Ja totta tosiaan, nyt ennusteet alkoivat hilata pilvetöntä pätkää tunti tunnilta aikaisemmaksi, pedaten tuttuakin tutumpaa tilannetta; Kiireellä töistä kotiin, kalusto jäähtymään ja säätöihin, kamerat kiinni ja kohde ruudulle, säätämään fokusta ja histogrammia. Miksi tuo histogrammi ei nyt meinaa säätyä vaan vatkaa tuolla tavalla? - Mihinkäs kuva hävisi? - AAAAARGHHHH! Pilvilautta seilaa majesteetillisesti kohteen eteen, jäädäkseen.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pekka Lehtelä

#28
Olen tässä miettinyt, että jos olisi identtisiä hyvin kollimoituja putkia määrä n ja niissä putkissa osassa olisi off settiä ja osassa ei. Huomaisiko sitä visuaalihavainnoissa mitenkään jos ei etukäteen tietäisi missä putkissa off settiä on ja missä ei? Kyllä, olen parantumaton pragmaatikko...

Lithos

Arihan tuossa jo sanoi ettei sillä apupeilin sijainnilla putkessa väliä ole kunhan optiset osat on kohdistettu toisiinsa. Käytännön erot ovat että sitten putken optinen akseli ja mekaaninen akseli eivät ole ihan samat mutta kuvanlaatuun se ei vaikuta. Itse tykkään kuitenkin hioa kaikkea niin lähelle täydellisyyttä kuin pystyn... muuten näissä suomen keleissä ei putkeen pääsisi juuri edes koskemaan :p
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro