Jalustan rakentelua

Aloittaja J Piira, 30.08.2016, 20:35:22

« edellinen - seuraava »

lapimmies

Rohkenenko tiedustella, paljonko on tuon hammaspyörän halkaisija ja paljonko matoruuvin "nousu" per matoruuvin kierros?


J Piira

Sen halkaisija on 15 tuumaa ja siinä on 359 hammasta eli nousu taitaa olla jotain 3.34 mm
- Jukka -

lapimmies

#77
Lainaus käyttäjältä: J Piira - 11.02.2018, 14:00:59
Sen halkaisija on 15 tuumaa ja siinä on 359 hammasta eli nousu taitaa olla jotain 3.34 mm

Mielenkiinnosta laskin, että matoruuvin pitäisi pyörähtää 89.837 astetta per minuutti, jotta hammasratas pyörii täyden 360 astetta tähtivuorokaudessa. Tarvinneekohan tuo enää guidausta? Luulis olevan aika tarkasti maapallon pyörimisnopeus.

Googleen kun täräytti tämmösen ((pi*381mm/3.34mm)*360 degrees)/86164.099s) niin se oksensi matoruuvin kulmanopeudeksi 0.0261325566 rad / s joka on asteissa 1,49728520107046 per sekunti. Sulla näyttäs olevan hihnapyörävälitys vielä tuossa, ja jos on joku asteen osien askelmoottori, luulisi saavan hemmetin tarkan seurannan pulssittamalla sopivasti.


J Piira

Minulla on tuossa edellisessä Nema 17 moottorit ja AstroEQ jolla käynnin saa kohdilleen. Kyllä on kiinnostavaa nähdä miten tuo lähtee pelittämään. 
- Jukka -

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 11.02.2018, 14:27:52
Mielenkiinnosta laskin, että matoruuvin pitäisi pyörähtää 89.837 astetta per minuutti, jotta hammasratas pyörii täyden 360 astetta tähtivuorokaudessa. Tarvinneekohan tuo enää guidausta? Luulis olevan aika tarkasti maapallon pyörimisnopeus.

Guidaamisen eli seurannankorjauksen lähtökohtana ei useinkaan ole että se itse seurantanopeus poikkeaisi järjestään maapallon pyörimisnopeudesta, sen saa useimmissa systeemeissä kuitenkin määriteltyä kohdalleen huomattavasti tarkemmin kuin tarvitsisi (juuri niinkuin tuossa itsekin järkeilet).

Guidaamista tarvitaan koska noiden osien työstötarkkuus ei mahdollista sitä, että tuo vakionopeus säilyisi tarkasti kun tähti yritetään pitää kaarisekuntiluokan tarkkuudella paikallaan.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 11.02.2018, 19:31:52
Guidaamista tarvitaan koska noiden osien työstötarkkuus ei mahdollista sitä, että tuo vakionopeus säilyisi tarkasti kun tähti yritetään pitää kaarisekuntiluokan tarkkuudella paikallaan.

Ja myös tähden deklinaatiossa(kin) tapahtuvan liikkeen korjaamiseen napasuuntausvirheen, ilmakehän refraktion ja muiden mekaanisten puutteiden kuten putken/fokkarin/jne taipumisen seurauksena. Pelkkä ideaalisen täydellinen RA-akselin seuranta ei takaa täydellistä seurantaa. Toki kaikki riippuu myös kuvaskaalasta, lyhyellä polttovälillä kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle.


J Piira

deklinaatiopuolelle piti laittaa kaksi välitystä, kun tuo kierre joka isompaa pyörittää on jousen varassa hieman liikkuva ja siihen ei suoraan mahdu isompaa pyörää ja noiden mitoitus lisäksi on tuumissa, Piti tilata 1/4 tuuman poran terä. Tuo haarukka pitäisi varmaankin yrittää suunnitella esim. alumiinista.  Ensi viikolla tarkoitus päästä testailemaan miten tuo lähtee kulkemaan.
- Jukka -

mistral

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 23.02.2018, 19:31:51
deklinaatiopuolelle piti laittaa kaksi välitystä, kun tuo kierre joka isompaa pyörittää on jousen varassa hieman liikkuva ja siihen ei suoraan mahdu isompaa pyörää

Onko matoruuvin kiinnitys saranoilla ja jousi painaa matoruuvia tiukasti hammaspyörään?

J Piira

- Jukka -

J Piira

Eilen sain jalustan uuden version kohdistettuksi ja pääsin kokeilemaan sen toivuutta. Tuntipuoli vaikuutti tosi tukevalta ja näytti toimivan koko illan aivan hienosti. Deklinaatio puolikin toimi kohtuullisesti etelän suuntaan, mutta muissa suunnissa jossain vaiheessa jumittui eikä Nema 17-moottorit jaksaneet kunnolla liikuttaa. (pitää vähän yrittää duunata) Jostain syystä Cartes du Cielillä synkronointi ei laittanut oikeita koordinaatteja putken suunnalle. (Kun testailin aiemmin synkronointia, niin näytti toimivan ihan ok, mutta en nyt muista oliko testaus samalla tietokneella ja tuolla Arduino AstroEQ:lla) Joten gotoa ei päässyt  vielä testaamaan.
- Jukka -

mistral

Ainakin deklinaatio puolella alennusvaihde, luulisi jaksavan noilla välityksillä. Vai jäykistyykö hammashihnat niin paljon pakkasella? Onko dek. akseli laakeroitu kuulalaakereilla?

J Piira

Deklinaatiopuolella on yksi 10 mm:n akseli jossa ei vielä ole laakereita. Onneksi jumittuminen johtui siitä. Hioin akselia vähän löysemmäksi ja laitoin öljyä. Nyt näyttäisi pyörivän ihan hyvin.
- Jukka -

J Piira

Jalustan synkronointi näyttää jostain syystä toimivan vain toisella läppärillä. Mutta hyvä niinkin. Eilen käänsin putken jonnekin etelään arviolta 60-asteen suuntaan ja otin yhden kuvan, josta astrometrynetillä katsoin keskikohdan koordinaatit. Yritin Cartes du Cliestä valita saman kohdan synkronointikohdaksi, mutta eihän se tyhjää kohtaa näköjään kelpuuttanut. Noin kaariminuutin etäisyydeltä kelpuutti jonkin tähden. Synkronoin siihen ja kokeilin mihin menee jos ajaa Capellaan. No kuvassa Capella oli yllätyksekseni  lähes keskellä. Laitoin kartalta kääntymään M44:ään ja sekin oli ihan hyvin kohdillaan (kuva). Autoguidauksessa tuntipuoli meni hienosti koko kuvausten ajan. Aluksi deklinaatiopuolikin näytti toimivan ihan ok, mutta jostain syystä 180s lum-kuvissa tähdet olivat selvästikin liikkuneet? Laitoin dekquidauksen offille. Koko kahden tunnin käyrä näytti pysyvän aivan hienosti kohdillaan reilusti alle kaarisekunnin. Kuvistakin suurin osa näyttäisi ihan kohtuullisilta. Nuo analyysitiedot näyttävät vaan aika epätasaisilta???
- Jukka -

J Piira

Mistähän mahtaa johtua, kun Jalusta toimii omituisesti: Ilman cartes du cieliä  suunnat etelä pohjoinen sekä itä länsi menevät oikein päin eqmodista ja phd2:n manuaalisella ohjauksella, mutta kun synkronoi tuonne karttaohjelmaan niin kääntää väärään suuntaa molempia kun yrittää siirtyä slewillä johonkin kohteeseen  sekä väärään suuntaan myös eqmodista kääntäen??
- Jukka -

J Piira

Ehkä johtui siitä että kalibrointi puuttui?
- Jukka -