Sky-Watcher Skymax

Aloittaja OceanH, 02.08.2016, 22:27:49

« edellinen - seuraava »

blaatu

Oceanh, mistä ajattelit ostaa sen mitä sitten ostatkin?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

OceanH

Ensinnäkin.. vaihtoehtona mulla on skymax 127 eikä 102 eli en harkitse tuota pienintä ja vertasin vain tuolla edellisessä viestissäni noiden kahden putken suurennoksia, toisena vaihtoehtona tuo Explorer 150P, kaikki muut suuremmat putket menee jo budjettini yli joka minulla on noin 700 euroa.

URSA:sta? ajattelin putken ostaa.




VeskuP

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 06.09.2016, 17:12:12
Ensinnäkin.. vaihtoehtona mulla on skymax 127 eikä 102 eli en harkitse tuota pienintä ja vertasin vain tuolla edellisessä viestissäni noiden kahden putken suurennoksia, toisena vaihtoehtona tuo Explorer 150P, kaikki muut suuremmat putket menee jo budjettini yli joka minulla on noin 700 euroa.

URSA:sta? ajattelin putken ostaa.

Tuolla 700 eurolla saa jostain kaupasta jo aika julman kokoisen(10")Dobson putken, sinuna kyllä miettisin vielä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

blaatu

Niin, ja paljon halvemmalla jommankumman hänen tämän hetken vaihtoehdoistaan!
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

OceanH

Tosiaan, aika järkälemäinen tuollainen 10" Dobson!

Tuohan onkin edullisempi ja ja...

VillenStar myy ja Ylva Astronomia Sotkamossa??

Mikä max. suurennus tuossa 10" Dobsonissa on vielä järkevä?


einari

On jo hieman hankalampi kuljettaa.
Ville Staria kannattaa ehkä välttää (foorumilla pitkä ketju aiheesta). Ylva ok.
Eikä noita mx suurennoksia kannata liikaa tuijottaa. Harvoin pääsee käyttämään ja harvassa kohteessa.
Olikos ursalla muita kuin goto-dobsoneita ?
___
Tapio

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 06.09.2016, 18:48:12
Tosiaan, aika järkälemäinen tuollainen 10" Dobson!

Tuohan onkin edullisempi ja ja...

VillenStar myy ja Ylva Astronomia Sotkamossa??

Mikä max. suurennus tuossa 10" Dobsonissa on vielä järkevä?

Näistä ehdottomasti Ylva :wink:. Vilkaisepa tuota visuaalihavaitsemisen nykyistä ja viimevuotista ketjua, muutamia isoja Dobsoneita on porukalla käytössä, sieltä on helppo lukea käyttökokemuksia ja käytettyjä suurennoksia...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

OceanH

URSA:lla ei näy olevan kuin GO-TO Dobsoneita.

YLVA:n suuntaan itsekin käännyn.

Ei tietenkään max suurennuksiin kannata takertua mutta onhan se hyvä tietää missä menee max. suurennuksen raja esimerkiksi kuun katselussa.

blaatu

max käyttökelpoinen suurennus: peilin tai linssin halkaisija milleissä x 2

10" peilillä tuo olisi 254x2=500. Mun peiliputkella max on noin 220 ja jo silläkin suurennoksella kuu liikkuu nopeasti pois näkökentästä, putkella on koko ajan seurattava. Okulaarissa näkyvä kuva on myös harmittavan paljon tummempi suurilla suurennoksilla.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

OceanH

Kiitos kaikille vinkeistä ja tiedoista! Ehkä se nyt on tuo 10" Dobson, arvostan siinä, kuten muissakin laitteissa, yksinkertaisuutta ja nimenomaan tuo jalusta edustaa sitä, tuollaista jalustaa voi parannella tai rakentaa kokonaan mieleisensä.


VeskuP

Hyvä valinta sanoisin. Taitaapi olla vielä niin että 150 Newton/EQ5 jalusta olisi ollut kalliimpi kuin 10" Dobson...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lithos

Itse olen jopa niin karsea että yleensä pidän maksimisuurennuksenani objektiivin halkaisijaa milleissä, silloin on mukavan kirkas kuva ja floatterit eivät minua vaivaa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

OceanH

Tuo voi olla ihan hyvä ohjesääntö!

Nyt on sitten 10" Dobson tilattu Ylvalta!

Tane

 Aika sopiva sääntö. Valmistajien tai myyjien joskus mainitsema 2x objektiivin halkaisija eli esim. 150mm apertuurille 300x suurennus ei Suomen oloissa ole mahdollista. Tuskin missään muualla kuin ulkoavaruudessa...Käytän 150mm putkelle laajemmissa kohteissa korkeintaan sadan suurennusta. Planeetoille jos on oikein kunnon keli jolloin ylipäätään edes kannattaa yrittää katsella käytän maksimissaan 240x. Sitä emempi ei tuo mitään lisää vaan muuttuu suttuisemmaksi. Ja taas 200x on kyllä skarppi muttei aivan riittävä yksityiskohtiin...Jos siis on seeingin puolesta edellytykset näkemiseen.
Dobson jalustaisista newtoneista ja yleensäkin newtonista  vielä että lyhyempi polttovälinen vaikka f4 on hyvä syväntaivaan kohteille, apertuurin koko ratkaisee mitä näkyy...Ja minulla on ollut vähän pitempi f5 newton SW Explorer 300 f/5 jolla näkyi myös planeetat hyvin. Jupiterille oli sopiva suurennus 300x. Samaan aikaan vertasin 160 f/8 linssiputkea ja melkein mieluummin katselin newtonilla. Kuva hitusen pehmeämpi mutta mielestäni luonnolliset värit.
Celestron C14,

OceanH

10" dobson ostettu ja kasattu ja hieman kuutakin jo tarkasteltu.

Mistä saa 2.5X tai 3X barloweita?  Saisi "lisää" okulaareja käyttöön, mukana tuli 25mm ja 10mm okulaari, täytyyhän se kokeilla miten käy kun triplaa 10mm okulaarin.