Sky-Watcher Skymax

Aloittaja OceanH, 02.08.2016, 22:27:49

« edellinen - seuraava »

OceanH

Alkaa jo kyllästyttämään kiikaroida tähtitaivasta ja edessä olisi ensimmäisen kaukoputken osto. Kaukoputkia on markkinoilla mistä valita.

Olen miettinyt puolisen vuotta minkä putken ostaisin ja budjetti on jotain 600-700 euroa ja tässä vaiheessa tuntuu että sopivin eka putki olisi Sky-Watcher Skymax 127 tietokone-ohjattuna.

Epäilyttää vaan tuo heikko valovoima, pitäisikö tyytyä esim. johonkin 750mm putkeen ja näin saada enemmän valovoimaa?

En aio alkuvaiheessa valokuvata lainkaan.

Tuota tietokone-ohjattua jalustaa ei kai voi käyttää manuaalisesti ollenkaan?? Vain kuinka? Lisäksi kova pakkanen aiheuttaa ongelmia.


RL

Visuaali käyttöön tuo putki on varmasti ihan hyvä, mutta valokuvaukseen ei niin. Planeettoja sillä varmasti kuvaa, mutta ei ds. Visuaali katseluun ei tuolla f-luvulla niin väliä ole. Tuota jalustaa pystyt ohjaamaan kapulan nuolinäppäimistä eri suuntiin. Hyvä ja kevyt paketti kaikin puolin. Suosittelen tekemään visuaali havaintoreissuja maaseudulle pimeän taivaan alle.

blaatu

Mulla on 114/900 peiliputki ja jo siinäkin koossa minä kovasti kaipaan kirkkautta lisää 4mm okulaaria käyttäessä. Eli jos kaipaa suuria suurennoksia niin sitten pitää ostaa halkaisijaa.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VP

Itse olen käyttänyt nyrrkisääntönä tällaista. Peilin halkaisija milleissä = suurin suurennus jota voit järkevästi käyttää.
Eli esim. 200mm = 200x jne.
Ei välttämättä täysin pidä paikkaansa, mutta osviittaa antaa.

SkyMax on varmasti hyvä putki, GoToa suosittelen sillä se monipuolistaa kohdevalikoimaa ja helpottaa käyttöä. Toinen mitä voisit harkita on ehkäpä pieni ja lyhytpolttovälinen linssiputki? Sillä pääset laajempia näkymiä katsomaan kuin SkyMaxilla jos sellainen kiinnostaa sinua.

Myöskin tuolla rahalla saisit jo isohkon dobsonin. Dobsonejen selvä etu on hinta suhteessa apertuuriin, saat 700 eurolla jo vaikka tämmöisen ja rahaa jäisi vielä muutamaan okulaariinkin:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1992_Skywatcher-Skyliner-200P-Dobson-Teleskop-mit-hochwertiger-Optik.html

-V

jperala

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 03.08.2016, 08:55:13
Itse olen käyttänyt nyrrkisääntönä tällaista. Peilin halkaisija milleissä = suurin suurennus jota voit järkevästi käyttää.
Eli esim. 200mm = 200x jne.
Ei välttämättä täysin pidä paikkaansa, mutta osviittaa antaa.


Itse olen käyttänyt 120mm linsillä x200 suurennosta eikä näkymä ole muuttunut "mössöksi" joskus sääntönä oli tuplat lasin halkaisiaan, eli 120mm=x240 mutta tähän nyt vaikuttaa aika paljon minkä laatuisella kalustolla katselee ja mitä. Maksutovit on näppäriä siirrellä kokonsa puolesta, dobsonit alkaa olemaan jo työlästä kun koko kasvaa 8". Itse tykkään kovasti linssiputkista.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

A.t.o.m.i

Olen käyttänyt 127 skymaxilla 250x suurennoksia esim Kuuhun ja planeettoihin ja mielestäni putki kestää sen ihan hyvin. Yleensä käytössä ovat 32mm ja 17mm okulaarit, mutta välillä kaipaa kunnon suurennoksia.

OceanH

Ehkä näin alussa kiikarin jälkeen hyvä jatkaa vielä ihan vaan visuaalista toimintaa, kuvaaminen ei oikeastaan kiinnostakaan eikä ole muiden harrastuksien vuoksi aikaa paneutua kuvaukseen.

Tuon Sky-Watcher Skymax 127 tietokoneohjatun putken vaihtoehtona olen juuri harkinnut tuota 200P Dobson putkea mutta tuo Skymax 127 tietokoneohjattu toiminto taitaa viedä voiton näin aluksi.

Asun kaukana taajamista, lähimpään taajamaan 20km joten valosaastetta ei juurikaan ole.

Kuinka tuo katselu-asento noissa Dobsoneissa?? Eikö se ole hieman hankalampi kuin noissa Maksutov-putkissa.

VP

Dobsoneissa jalusta on lähellä maata mutta itse putki nousee korkeammalle. Okulaariin pääsee katsomaan putken etupäästä, yleensä melko hyvästäkin asennosta seisaaltaan jos katsot korkealle tai istuiltaan jos katsot matalalle. Toki tämä riippuu pitkälti putken fyysisestä pituudesta.

Portaittain säädettävä katselutuoli on hyvä hankinta, siinä ei haittaa jos okulaari jää vähän matalammallekkin tai istuma ja seisoma-asennon välille.

-V

blaatu

Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Javs86

http://www.astroshop.eu/skywatcher-dobson-telescope-n-203-1200-skyliner-flextube-bd-dob-goto/p,21050 Menee tietysti hieman budjetin yli... Mutta saa ymmärtääkseni melko pieneen tilaan kuljetusta varten ja laitetta saa myös Ursan verkkokaupasta. Itsekin olen tälläistä miettiny matkaputkeksi...
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

OceanH

Tuo 700e on ehdoton budjettini yläraja nyt joten melkein pakko tyytyä sitten tuohon Skywatcher 127 GO-TO putkeen, kyllä kai sillä alkuun mukavasti pääsee ja sitten jos intoa riittää niin harkintaan seuraava putki.

Muut harrastukset vie loput rahat, kun on paljon harrastuksia niin ei ehdi paneutua yhteenkään harrastukseen täysin, no paitsi minulla radioharrastus ehdoton ykkönen joka vie suurimman osan vapaa-ajasta.

VeskuP

Kannattaa myös ehdottomasti kysellä/katsella käytettyä putkea. Taisi joku tuossa mainitakin, mutta tuli vaan mieleen...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

OceanH

Vielä on putki ostamatta mutta piakkoin kun illat hämärtyy putken osto tulee ajankohtaiseksi.

Onko noihin putkiin saatavana systeemiä okulaariin että näkee putken näyttämän esim. läppärin ruudulta, onko tällainen mahdollista rakentaa?

einari

Onhan noita kameroita vaikka minkälaisia mitä voi putkeen kiinni laittaa.
Kirkkaammat kohteet, kuu ja planeetat näkyy jo tavallisella webkameralla (kunhan saa jonkinlaisen sovitteen).
Myös järkkäriä voi käyttää.
Syvemmän taivaan kohteet vaatii sitten valotusaikaa enemmän.
'Oikeiden' kameroiden hinnat lähtee alkaen paristasadasta eurosta.
Esim täältä voi katsella.
___
Tapio

OceanH

Tuo kamera nyt tulikin ekana omaan mieleenikin mutta ei ole kokemusta. Tulikin vielä mieleen noista tietokone-ohjatuista putkista. Mitä ongelmia voi tulla jos on automaatti ohjaus putkessa?

Seuraako tietokone-ohjaus jouhevasti esimerkiksi kuuta?