Visuaalihavainnot kaudella 2016-2017

Aloittaja Pekka Lehtelä, 26.07.2016, 01:44:11

« edellinen - seuraava »

einari

Kyllä se vaan on muistini mukaan ollut että usein lomani aikaan (useimmiten elo-syyskuun aikana) on ollut parhaat kelit ja sitten keväällä huhtikuussa toinen jakso hyviä kelejä.
Näin noin 15 vuoden kokemuksella.
___
Tapio

Pekka Lehtelä

#16
Olen pitänyt sääpäiväkirjaa yli15 vuotta ja viime syksy-talvi-kevät aikana oli ainakin täällä Akaassa yllättävän paljon selkeitä öitä. Minun lasku tavan mukaan yö on selkeä jos 00.00-05.00 välisenä aikana on selkeää kaksi tuntia tai yli. Kellonajat tulee siitä kun pääasiassa katselen putkella em. kellonaikoina.

Pekka

VeskuP

Muistan myös hyvin tuon Tanen mainitseman sulkukorkeapaineen, oli mukava havainnoida paitahihasillaan lämpimässä kelissä! Teen taas tässä syksyllä lähes perinteeksi muodostuneen havaintoreissun mökille Pohjois-Karjalaan. Ajankohta on viikon 38 viikonloppuna, eli varautukaa varmasti sateiseeen ja pilviseen keliin... :cry: Voisihan sitä muuten uuden havantokauden ketjuakin joku jo aloitella :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Pekka Lehtelä

Minulla oli tarkoitus, että juuri tämä olisi uuden 2016-2017 visuaalisen havaintokauden ketju.

Pekka

Oskari

Juu, hyvin mun mielestä voidaan jatkaa tässä ketjussa, kun on näin hyvin alkuun päästy. Ja Pekallahan on mahdollisuus vähän muokata otsikkoa ensimmäisessä viestissä, jos katsoo tarpeelliseksi. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 16.08.2016, 20:34:20
Juu, hyvin mun mielestä voidaan jatkaa tässä ketjussa, kun on näin hyvin alkuun päästy. Ja Pekallahan on mahdollisuus vähän muokata otsikkoa ensimmäisessä viestissä, jos katsoo tarpeelliseksi. :smiley:

Ajattelin ettei tämän ketjun nimi tarvitsisi olla kovin "virallinen" mutta jos haluatte tälle ketjulle toisenlaisen nimen niin tottakai se minulle sopii.

Pekka

jperala

Eilen yritin pilkkuja katsella, mutta juuri kun sai kamat kasaan ja aurinko pois puiden takaa niin pilvet vyöryi paikalle ja niitä on riittänyt viime aikoina.. no odotellaan parempia kelejä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pekka Lehtelä

Muutin otsikkoa hieman selkeämmäksi. Mukava huomata, että meitä visuaalisesti havaintoja tekeviä vielä on. Pidetään "lippu korkealla" ja laitetaan havainnot tähän ketjuun niin tämä perinteinen hieno visuaalisten havaintojen perinne säilyy ja jatkuu edelleenkin.

Pekka

Oskari

Minun puolestani otsikko oli ihan hyvä. :cheesy:

Jaa-a, jokohan alkaisi sateet ja pilvet riittää... Ensiyöksi ainakin näyttäisi tulevan taas selkeämpää. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

blaatu

Yritetty ainakin on! Andromedan galaksia meinasin kotipihalla katsella mutta enhän sitä edes kiikareilla löytänyt, paitsi jos yksi juuri ja juuri syrjäsilmällä erottuva erottuva läikä olisi ollut se. Teleskooppiin sen läiskän löytäminen ei sitten enää onnistunutkaan. Kuuko tässä jutussa haittasi?

Hankala sijainti kohteella kun ei ole suunnistustähtiä paljaalle sislmälle tarjolla.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

jperala

Kuuta odotellessa katselin albireon, värit erottui hyvin. Kuusta erottui reuna alueelta ihan mukavasti katsottavaa. Hieman oli ylimääräistä puljaamista kaluston kanssa, mutta ne ongelmat on nyt selätetty :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VP

Ensimmäinen piirrustus oli melkoisen säätämisen takana. Ensin katsoin sääennusteen joka lupasi kirkasta aamu kolmeen asti. Noh, kun puolen yön maita lähdin tornille vielä kirkkaan taivaan alla yhtäkkiä koko taivas meni pilveen. Odottelin tunnin verran ja harmissani lähdin takaisin kotiin. Pihassa hyppäsin autosta pois ja kuinka ollakkaan kuu lipuu pilviverhon takaa pois!

Ei kun takaisin ja kupu auki kiireellä, kerkesin havaita vähän yli tunnin kunnes pilvet alkoivat taas kiusaamaan ja painuin nukkumaan.

Kohteena oli Grimaldi, joka on itselleni sellainen ikuisuusprojekti ollut. Ei vaan ole tullut havaittua lainkaan vaikka lähes kaikkia muita meriä olen tarkastellutkin. Eihän se kovin näyttävä ollut latteassa valaistuksessa mutta horisontissa oli mielenkiintoinen ja melko korkea vuori jonka vieressä oli toinen pienempi vuori. Kuun laidalla en muista nähneeni yhtä isoa vuorta ennen kuun laidalla sivusta päin katsoen. Noita pitäisi ihan asioikseen etsiä joskus.

-V

Pekka Lehtelä

Olen viime vuosina huomannut, että ollessani kaukoputken kanssa pihallani havaintoja tekemässä niin lisääntyvässä määrin tulee katseltua taivasta paljain silmin, jopa enemmän kuin kaukoputken läpi. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia vai olenko tässäkin asiassa oman tien kulkija?

Pekka

jperala

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 22.08.2016, 20:23:56
Olen viime vuosina huomannut, että ollessani kaukoputken kanssa pihallani havaintoja tekemässä niin lisääntyvässä määrin tulee katseltua taivasta paljain silmin, jopa enemmän kuin kaukoputken läpi. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia vai olenko tässäkin asiassa oman tien kulkija?

Pekka

Juu, ihan saman huomion olen tehnyt..
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 21.08.2016, 00:35:55
Yritetty ainakin on! Andromedan galaksia meinasin kotipihalla katsella mutta enhän sitä edes kiikareilla löytänyt, paitsi jos yksi juuri ja juuri syrjäsilmällä erottuva erottuva läikä olisi ollut se. Teleskooppiin sen läiskän löytäminen ei sitten enää onnistunutkaan. Kuuko tässä jutussa haittasi?

Hankala sijainti kohteella kun ei ole suunnistustähtiä paljaalle sislmälle tarjolla.

Moi,

veikkaisin syylliseksi isoa kuunvaihetta. Kirkkaalla kuutamolla ei oikein kannata syvän taivaan kohteita yrittää. Joskin kyllä taivaan tunteva kaveri löytää Antsun huonommallakin kelillä, se on kuitenkin aika helpossa paikassa taivaalla. Eli tähtikartta kauniiseen käteen ja taivaita opiskelemaan!

Terveisin,

Juha