Laitteiston uusiminen

Aloittaja J-P, 18.01.2016, 17:43:36

« edellinen - seuraava »

J-P

Hei,

Olen uusimassa kuusi-seitsemän vuotta vanhaa työasemaani. Kuvankäsittelyn ja 3D-mallinuksen lisäksi teen sillä kaikki astrokuvakäsittelyn.

Järeää työasemaa siis hankkimassa.
Tällaista Dell Precision T7810 työasemaa tarjottiin minulle.

Kolmen vuoden kansainvälinen ProSupport on-site takuu, vasteaika seuraava työpäivä
kaksi 8-ytimistä E5-2630 v3 prosessoria (max 3.20GHz/20MB)
128GB DDR4 2133MHz ECC keskusmuistia
patentoitu Dell Reliable Memory Technology -tekniikka
4TB SATA3 kiintolevy
integroitu RAID-ohjain (tuetut tasot 0/1/5/10)
kirjoittava DVD asema (8x DVD+/-RW)
korttipaikat: 2xPCIe x16, PCIe x16/8, PCI x4, PCI x1, PCI
10kpl USB liittimiä joista 4kpl edessä (4xUSB3.0,6xUSB2.0)
audio- ja mikrofoniliitännät etupaneelissa ja kotelon takana
legacy liittimet vakiona rungossa: 1xSarjaportti, 2xPS/2
palkittu ilman työkaluja huollettava koteloratkaisu
Dell Precision Optimizer 2.0 -suorituskykytyökalu
ISV-sertifioitu tunnetuimmille suunnittelusovelluksille
pitkä tuotantoelinkaari ja vakaa ohjelmistoimage
integroitu TPM 1.2 turvasiru
kehittyneet hallintaominaisuudet, Intel vPro
825W virtalähde (80 Plus® Gold sertifioitu)
asennettu käyttöjärjestelmä Windows 7 Pro 64bit
Win 8.1 Pro käyttöoikeus (sis. Win 8.1 Pro asennusmediat)

Lisäksi, SDD kovalevy 256GB ohjelmille ja käyttikselle ja NVIDIA QUADRO K4200 4GB näytönojain.
Näytöksi DELL 34" ULTRASHARP U3415W, lievästi kaareva laajakulmanäyttö 3440 x 1440 pikseliä.

Mitä mieltä asiaa tuntevat ovat, onko vähän eilisen tekniikkaa?
Minulla on aina ollut Xenon pohjaiset Dellin työasemat, ne ovat sen verran vääntäviä, että käyttöikä on huomattavan pitkä. Myös ylläpito, tuki ja huolto paikanpäällä ovat tärkeitä työkoneen ollessa kyseessä.

Kyseessä on kuitenkin isohko investointi, ko paketti tulee maksamaan verottomana karvan alle kuusi tonnia.

J-P





monni

En ymmärrä mihin tarvii Quadro K4200 näyttistä ja 128 gigaa muistia, jos ei meinaa pyöritellä aika raskaita 3D malleja. Ilmeisesti J-P tällä on tarkoitus rullailla jotain CAD-juttuja myös? Muuten en oikeen speksejä tajua, jos on "vain" kuvankäsittelyyn tulossa.

Muuten DELL:it on tässä "raskas CAD kone" osastossa aika kovia, olen näitä eräässä suomalaisessa autotehtaassa nyt jokusen lätkinyt pystyyn. Hyvää kamaa ja tuki toimii.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Pessi

Niin onhan tuon prosessorin julkaisusta jo 1,5 vuotta, mutta eiköhän tuo toimi vielä jokusen vuoden :rolleyes: Virtalähteen gold sertifioitu hyötysuhde kuulostaa vähän vanhalta, sillä nykyään mennään titanium luokassa (gold->platinum->titanium).

Käyttis levyksi kannattaa 256 GB sijaan valita 512 GB. Yllättävän nopeasti nykyiset isot ohjelmat levyn täyttää ja hinta eroa ei kumminkaan paljoa ole. Parempi vähän liikaa, kuin vähän liian vähän. Noita 4 TB levyjä voisi laittaa kaksi peilaamaan toisensa. Jos sattuu toinen levy hajoamaan, niin on tiedostot silti vielä käytettävissä samantien.

Tuo Quadro K4200 on edellisen sukupolven piirillä varustettu ja tänä vuonna tulee uuden sukupolven piirillä varustetut näytönohjaimet. Sen tilalle tämän päivän tekniikalla varustettu Quadro M4000, joka onkin huomenna jo vanhaa :laugh: Tuleva sukupolvi tuo suorituskykyyn (löytyi maininta 10x nykyiseen sukupolveen verrattuna) aika ison hyppäyksen ja uutta tekniikka (mm. 16 nm valmistustekniikan vs 28 nm nykyisessä ja edellisessä sukupolvessa). Sitä milloin moisen kapistuksen saisi Quodrano käteen ja mihin hintaan, niin en sano mitään.

J-P

Hei,

Pessi, kiitos vinkeistä, olet ihan oikeassa levytilan suhteen! Toki uutta aina tulee markkinoille, en mielellään ota mitään käyttöön ihan ekana, koska laitteet tulevat työkäyttöön ja lastentautien kanssa taisteluun uppoaa äkkiä paljon kallista työaikaa. Näytönohjain on mahdollista päivittää myöhemmin uuteen malliin, jos tehot lopahtavat.

Monni, kone tulee raskaaseen 3D-mallinnuskäyttöön. Paljon volumetristä laskentaa, kuten valon sirontaa yms. Kuvankäsittely on keveintä työtä mutta sielläkin kuvien koot pikseleinä helposti luokkaa 15-20 kilopikseliä kanttiinsa, kun teen isoja mosaiikkikuvia. Ne ovat vielä vähintään 16bit syvyydeltään, joten muistia ei voi olla liikaa.  Teen samalla työasemalla myös astrokuvien pinoamisen. Suuri muisti ei ole pahitteeksi, kun pinotaan isoa määrää Apogee U16 4096x4096 pikselin kuvia 64bit ympäristössä CcdStack ohjelmalla.

Tämä voisi olla sopiva paketti tarpeeseen ja palvelisi varmasti monta vuotta.



vehnae

Tähtikuvakäsittelyssä painottaisin tuota riittävää SSD-levyn kokoa, jotta siellä voi pitää kulloinkin käsiteltävän kuvan materiaalit. Ainakin PixInsightilla isoja kuvamääriä kalibroidessa ja pinotessa tuntuu levyn lukunopeus olevan merkittävä tekijä.

wm-x

Onko muuten 64bit järjestelmässä sovelluksilla muistin käytössä ylärajaa?

kjj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 19.01.2016, 12:05:07
Onko muuten 64bit järjestelmässä sovelluksilla muistin käytössä ylärajaa?

Jos ajetaan 32-bittistä prosessia 64-bittisellä alustalla, niin raja on 2 tai 4 gigaa vähän configuraatiosta riippuen.

Jos taas ajossa on 64-bittinen (user mode) -prosessi, niin teoreettinen osoiteavaruuden laajuus taisi olla 8TB, mutta itse sovelluksen kehitykseen käytetyllä frameworkilla (esim. .NET) voi sitten olla omia rajoituksiaan.

Joten ihan yksikäsitteisesti ei kysymykseesi voi vastata muuten kuin että kyllä on  :azn:

mickut

Lainaus käyttäjältä: kjj - 19.01.2016, 12:20:17
Jos taas ajossa on 64-bittinen (user mode) -prosessi, niin teoreettinen osoiteavaruuden laajuus taisi olla 8TB, mutta itse sovelluksen kehitykseen käytetyllä frameworkilla (esim. .NET) voi sitten olla omia rajoituksiaan.

8T wanhalla 64-bit raudalla ja wanhoilla käyttiksillä. Uudella raudalla uudemmahkot Linuxit ja Windows 8.1 ja uudemmat 128TB per prosessi. Fyysinen muistiraja Linuxilla on 64TB, Windowsilla muistaakseni 16TB serverinä ja pari teraa desktop-käyttiksellä.

--Antti

kjj

Lainaus käyttäjältä: mickut - 19.01.2016, 13:28:06
Fyysinen muistiraja Linuxilla on 64TB, Windowsilla muistaakseni 16TB serverinä ja pari teraa desktop-käyttiksellä.


Joo, tosin W10 Home-versiossa taisi olla niinkin vähän kuin 128 gigaa.

Timo Kuhmonen

Itse tuollaiseen pakettiin laittaisin mukaan myös näytön kalibrointilaitteen. Valmistajia on mm Datacolor (spyder), xrite (colormunki) jne jne... Sillä saa näyttöjen kesken vakioitua värit, pelkällä silmääräisellä säätämisellä ei välttämättä pääse samaan tulokseen. Sekin fakta, että käsittelytilan valaistus on vakio - merkitsee myös (ei kirkasta valoa sisään avoimesta ikkunasta päivällä).

Saako kysyä, millä perusteella hankittava näyttö on valittu kaarevaksi malliksi ?

J-P

Kiitokset,

Timo, olen käyttänyt Spyderia vuosikausia, tällä hetkellä taitaa olla uusin malli, eli Spyder5 käytössä.

Lievästi kaarevaan laajakulmanäyttöön päädyin kokeiltuani sellaista. Dell IPS-näyttö on huipputarkka värintoistaja todella laajalla katselualueella. Tämä näyttö toistaa n. 110% sRGB-väriavaruudesta. Kaarevuutta ei käytännössä juuri huomaa, se kuitenkin parantaa näin laajan näytön katseltavuutta huomattavasti.

Zalama

Tuon tason koneessa hankkisin toisen peruslevyn ja laittaisin raid-0:aan niin saat redundattisuutta tai 3x 2TB levyjä raid-5:een (niin saat saman 4TB) ja lisäksi nopeutta kaupanpäälle. Tietysti offline varmuuskopioita syytä ottaa, mutta eipä sitä aina ole ajantasaista backuppia varsinkaan jos hommaa ei ole mitenkään automatisoinut.

Levyiksi voin suositella WD:n RED sarjalaisia.

J-P


Timo Kuhmonen

Zalama edellä mainitsi RAID0 tason, itse olen sitä käyttänyt jos haluaa luku & kirjoitusnopeutta "pakassa" kasvattaa, mutta ei siitä redundanttisuutta löydy. Etäasemalla on NAS levy käytössä (4 kpl WD-RED, RAID5 -> ovat toimineet hyvin, käytössä olleet noin 6kk)

Zalama

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 24.01.2016, 15:57:49
Zalama edellä mainitsi RAID0 tason, itse olen sitä käyttänyt jos haluaa luku & kirjoitusnopeutta "pakassa" kasvattaa, mutta ei siitä redundanttisuutta löydy. Etäasemalla on NAS levy käytössä (4 kpl WD-RED, RAID5 -> ovat toimineet hyvin, käytössä olleet noin 6kk)

Raid 1:stä eli peilausta tosiaan tarkoitin (kaksi saman levyn kopiota). 4:llä levyllä sitten myös hyvä vaihtoehto on raid 10 (eli 1+0). Raid 10 käytännössä tuplaa luku ja kirjoitusnopeuden ja antaa yhden levyn hajoamisen redundanssin, mutta puolittaa tilamäärän kuten raid 1. Raid 5:lla taas nopeusetu on huomattavasti pienempi mutta saadaan enemmän tilaa käyttöön levyhen yhteenlaskettu tila - yhden levyn tila.

Itsellä on verkkolevyllä 3kpl levyjä softa raid 5:ssa. Raidissa kannattaa miettiä ottaako rauta raid:n käyttöön. Rautaraid ratkaisut eivät nykyään tuo merkittävää nopeusetua, mutta tuo riskiä jos raid ohjain rikkoutuu. Tällöin menetetään kaikki data tai hankitaan identtinen emolevy/raidohjan (jos irrotettava). Yksinkertaisena ratkaisuna suosittelisin softa raid 1:stä.