Laitteiston uusiminen

Aloittaja J-P, 18.01.2016, 17:43:36

« edellinen - seuraava »

J-P

Hei,

Mulla nopeudesta vastaa tuo 512GB:n SDD-levy.  Sieltä ajetaan kaikki softa ja lisäksi työmateriaali. Normaali levyt toimivat vain tietovarastoina. jolloin niiden nopeudella ei ole kovinkaan suurta merkitystä.

Zalama

Lainaus käyttäjältä: J-P - 24.01.2016, 16:36:20
Hei,

Mulla nopeudesta vastaa tuo 512GB:n SDD-levy.  Sieltä ajetaan kaikki softa ja lisäksi työmateriaali. Normaali levyt toimivat vain tietovarastoina. jolloin niiden nopeudella ei ole kovinkaan suurta merkitystä.

Tämän takia tuota peilausta eli raid 1:stä suosittelinkin. Mutta tosiaan raid 5:lla menee suhteessa vähemmän tilaa hukkaan eli 3x 2TB levyllä saa 4TB tilaa eli hukkaan menee vain 33%.  Kun taas raid 1:llä tarvitsee 2x 4TB levyä eli 50% menee hukkaan. Raid 5 pieni nopeuslisä on sitten plussaa.  Toisaalta kolmella levyllä sen yhden levyn rikkoutuminen on todennäköisempää kuin 2x raid 1 levyllä eli levyjä saattaa joutua uusimaan useammin.

kjj

Lainaus käyttäjältä: Zalama - 24.01.2016, 16:25:24
Raid 5:lla taas nopeusetu on huomattavasti pienempi mutta saadaan enemmän tilaa käyttöön levyhen yhteenlaskettu tila - yhden levyn tila.

Minulla oli aikoinaan töissä ylläpidettävänä labrapalvelin, johon laitoin levyt raid 5 -konfiguraatioon. Kaikki meni mukavasti siihen asti, kunnes yksi levyistä hajosi - kaikki muut levyt kun olivat saman merkkisiä ja saman ikäisiä, niin raid-pakan parsiessa itseään kokoon ehjän levyn lisäämisen jälkeen (useamman tunnin kestävä levyoperaatio) hajosi sitten seuraava vanhoista levyistä.

No, onneksi sentään oli backupit.

Tuon jälkeen olen aina käyttänyt vastaavissa raid kymppiä (ja vielä siten, että peililevyt ovat erimerkkisiä muiden kanssa).

Lainaa
Rautaraid ratkaisut eivät nykyään tuo merkittävää nopeusetua, mutta tuo riskiä jos raid ohjain rikkoutuu.

Tämän voin vahvasti allekirjoittaa.

J-P

#18
Hei,

Uusi  työasema on nyt käytössä. Näytön kaarevuus on hienovarainen ja kompensoi normaali katseluetäisyydellä leveän näytön perspektiivivääristymän pois.
Tarkkuus on mukavat 3440 x 1440 pikseliä ja kuvasuhde 21:9
Muistia on reippaasti, 64GB ram ja 12TB kovalevyä peilattuna. 16 fyysistä prosessoriydintä, xenon prossut.

Pessi

Onneksi olkoon vaan paketista. Ei jää ainakaan kuvien laatu koneesta kiinni! Onkos tuo näytön varsi Ergotronin tekele? Miltä on varren laatu ja säädettävyys vaikuttanut?

J-P

varsi on Ergotronin, laatu on huippua. Helppo kasata ja säätää ei klappia tai notkumista. Näyttö painaa n. 9 kiloa.
Hintaa oli muistaakseni 120-140. Monipuoliset säädöt.

J-P


Pessi

Kuulostaa oikein hyvälle. Tullut mietittyä jos itsekin laittaisin näytön varren päähän. Erittäin vahvasti alkaa vaaka painua Ergotronin puolelle.

J-P

Mulla syynä oli pöytäpinnan säästäminen ja oikean katseluetäisyyden ja asennon saavuttaminen. Näytön saa myös sekunnissa pystyasentoon, jos haluaa.