Hyviä ratkaisuja tähtitornin rakenteluun?

Aloittaja Timpe, 17.01.2016, 19:00:24

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 05.09.2016, 20:37:09
Tässä vaiheessa pitäisi miettiä seuraavaksi, kuinka nuo kiskot saa fiksuiten talvisuojattua juuri tässä rakenneratkaisussa, jossa seinä ikään kuin kiertää kiskon ympärillä, eikä jätä kiskojen ympärille paljoakaan vapaata tilaa esim. saranoiduille laudoille. (Hmmm... vai pitäisikö kehitellä jokin pitkällä varrella oleva sarana, mikä mahtuisi tuonne seinän ja kiskolankun väliin?-)

Ei tarvii enään miettiä, tein sulle valmiin cad piirrustuksen - noudatat vain ohjeita. Lauri saa varmaan hepulin - sori siitä.
Tarviit 4kpl kulmarautaa, joihin kikkailet pitemmän varren päähän saranan ( Tarviit 4kpl saranoita)
2kpl 4" lautaa, niille pittuutta kiskon verran. Laudanpäälle ikkunan räystäspeltiä, vaikka punaista..
Kuva liitteenä, mitoitat vain..

Talvella kun on satanut 25cm lunta, putsaat lumet ja jäät noin kahdessa sekunnissa per kisko. Ei tarvii nippusiteitä... kikkailuja..

EDIT: Renderöin viellä Timpen kuvaan tuon suojan..
Timo Kantola

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 07.09.2016, 00:11:45
Ei tarvii enään miettiä, tein sulle valmiin cad piirrustuksen - noudatat vain ohjeita. Lauri saa varmaan hepulin - sori siitä.

Parempihan tuo on kuin mitä olisin itse saanut samassa ajassa aikaan.  :laugh:

Komakalliolle ei ole muuten löytynyt oikean mittaisia lämmityskaapeleita vielä, kun kaikki on joko 4m tai 6m. Voi olla että tuleva talvi menee skraban kanssa ja ensi kesänä mittatilatut kaapelit kiskojen alle. Katon moottoroinnin kanssa pitää kiirettä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 07.09.2016, 00:11:45
Ei tarvii enään miettiä, tein sulle valmiin cad piirrustuksen - noudatat vain ohjeita. Lauri saa varmaan hepulin - sori siitä.

Hyvä on... lopetin miettimisen, kun Laurikin näytti vihreää valoa...  :cool:
Olin vähitellen muutenkin kallistumassa Kantolan Timpan nokkelan ratkaisun suuntaan (ISO kiitos kaimalle!), joten siitä piti väsätä revisio #1 tämän päivän aikana.

Tässä suojat ovat suljettuna: (ei paljon näy ulkonäössä)



Ja tässä avattuna: (onpas tuo aurinko paahtanut kestopuuta, kun vertaa uuden ja vanhan värieroa)


Muutamia muutoksia kaiman ideaan:
Lauta on suoraan 28x120 kestopuuta, ei tarvita suojapeltejä kestopuun suojaksi. Leveyttä on 22mm enemmän kuin vastaavassa 20x98 kestopuulaudassa, mikä antaa paremman suojan.
En tiedä, mihin olisin tarvinnut kulmarautoja, sillä vääntelin 4x40mm alumiinilattaa 90 asteen kulmaan ylhäältä ja ruuvasin kiinni saranan ruuvi+mutteri yhdistelmällä yläosasta lattaan kiinni. Sitten lisäsin vesivanerin palan saranan alalauan alle ja pulttasin nuo kaksi kahdella 6x90 rst ruuvilla ja yhdellä pienemmällä 4x40 rst ruuvilla kiinni viistosuuntaiseen kakkosnelos-tukeen. (Tuonne on tulossa vielä kolmas saranapari, lue alta lisää...)

Kuten huomaat, suojalaudat ylettyvät nyt reilusti yli nykyisen kiskon mitan, sillä meillä (enemmän itselläni) sattui "Näkymättömän Viänäsen" kanssa yksi suunnittelukäpy kiskojen mitoitukseen. Nyt kun huomioidaan GEM-jalustatyyppi (putki on jalustan sivulla, ei sen päällä) ja melko korkea katon harja (sivuun siirrettynä osin lounastaivaan peittona), niin näkymät tuonne suuntaan jäivät hitusen ahtaiksi katon takia. Kattoa pitää siis siirtää nykyistä pidemmälle syrjään ts. nykyiset kiskot ovat hiukan liian lyhyet! (Otan tuosta vielä kuvan putken suunnasta katsoen, niin näette tilanteen...)

=> Kiskoille tulee tehdä vielä jatkopala noin 60 cm pituudelta (ja siirtää jarru sinne), kunnes pihalamppu tulee katon liikkeen haitaksi, eikä kattoa saisi enää havaintosuojan sisältä vedettyä takaisin.
Seuraava mietintä on siis kannattaako tuonne päätyyn tehdä 100x100 pystytolpat (kestopuu-materiaalia on juuri tämän tarpeen verran)? Tästä on vaivaa mm. kaivamisen, pilarikengän valun ja lisärakennustöiden verran. Lisäksi tuota rst-lattaa pitäisi hankkia lisää, jollen kelpuuta sen tilalle eloksoitua 4x40mm alumiinilattaa, mistä jäi 1m pätkä ylimäärää tämänpäiväisistä ostoksista. Yläkiskon L-profiilia on tarvittava määrä. Tätä vaihtoehtoa pitää varmaan katsella huomenna lisää tuon 100x100 palkin kanssa. Se kolmas saranapari kiskosuojiin tulisi sitten kiskojen päähän.

Toinen vaihtoehto olisi rakentaa viistotuki tuolta pystytolpasta, mutta se vaikuttaa enemmän hätäratkaisulta kuin tuo uuden pystytolppa-parin lisääminen, sillä tämä tolppapari toisi lisää "visuaalista järeyttä" kiskosuunnitteluun. Nyt nuo kattokiskot näyttävät minusta sivusta katsoen pykälää alimittaisilta muutoinkin verrattuna rakennuksen muuhun kokoon!  :laugh:
- Timo Inkinen

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 07.09.2016, 21:04:28
Hyvä on... lopetin miettimisen, kun Laurikin näytti vihreää valoa...  :cool:
Melko nopeeta.

Pellillä saisi terävän reunan, mistä sadevedet tai sulavedet putoaa, nyt saattaa pudotella vedet laudan alle -> voi kerätä sopivissa oloissa paksunkin jään.
Täysin suojassa kiskot on vasta kun suoja on tiivis, esim kovan lumimyräkän jäljiltä on syytä kurkata että onko pahastikin lumessa. Jonkunlainen kompromissi avotaivaan ja vedenpitävän suojan väliltä on hyvä. Pelkkä lauta päällä antaa jo varsin hyvän suojan.

Liitekuvassa hahmoteltu kiskosuojan räystästä laudalle. Sekä Cad kuva kiskojen pidennyksestä.

Harmittavaa lsätyötä teettää kiskojen jatkaminen.
Katto taitaa painaa niin paljon että, lisää pönkää tarvitaan, viistotuella ei ehkä pärjää.
Tarkemmin ajateltuna... Jos olen ymmärtänyt oikein niin katto kulkee kuuden pyörän varassa - jos näin, niin:
60cm jatko, ja katto aivan kiskojen päätyyn ajettuna, kaksi kolmasosaa katon pituudesta- ja painosta jää tuon 100x100 palkin ja tornirakennuksen puolelle. Lisäkiskon tarvitsee periaatteessa vain estää kattoa kippaamasta. Joten mitään massiivista ratkaisua ei tarvi .. ehkä.
Cad kuvasta tuli normaalia huonompi, mutta mittatietojen puutteessa menköön.

Jos katto painaa vaikka 400kg, jaetaan se tasan kuudenpyörän kesken, niin tekee noin 67kg/pyörä. Jatkon pitää kestää noin 70kg.. yläkanttiin arvioituna.
Timo Kantola

Timpe

#169
Joo, katselin noita avonaisia laudan reunoja itsekin ts. sinne kannattaa lisätä tippalistaa yms....
Kiskojen jatkotarpeen näkee hyvin tästä tämän iltaisesta yökuvasta lounaan suuntaan klo 23:10.



Laskeskelin alkuun, että harjan taakse jäisi vain naapurin puita, mutta nyt tuosta on muutakin haittaa esim. alhaalla olevia kohteita kuvatessa. Huomaa, että putki on tuossa jalustan itäpuolella (länsipuolella ollessaan se olisi jo katon katveessa, kun pitää kuvata PEMPro-ajoa meridiaanille 0-deklinaatioon). Toisaalta itään näkee hyvin eli tämä on osittain kuvauskohteen valintakysymys.

Edit <aamulla>:
Pitää ihmetellä miltä nuo jatkot näyttäisivät. Ilman lisätolppia saattaa katon paino nousta liian suureksi olemassaolevien tolppien varassa kannettavaksi. Niiden perustus voi siis pettää ja painua maan sisään. Seurauksena on kiskojen viistous (alamäki) naapurin suuntaan ja kattoa ei saa enää takaisin ilman suurta voiman käyttöä ulkopuolelta. Voisi olla kumminkin viisainta tehdä suosiolla lisätolppapari tuonne päätyyn, niin ei tarvitse pelätä tällaista hankalasti korjattavaa jatko-ongelmaa. SWOT-analyysini kertoo noin nukutun yön jälkeen...  :grin:

- Timo Inkinen

Jouko_Kettunen

Minä en olisi kovinkaan huolissani tolppien kantokyvystä, jos niiden alla on edes jonkinlainen antura. Haitallisempaa on, jos anturat eivät ole routasyvyyden alapuolella. Todennäköisempää on, että lappeelleen laitettu 50x100 palkki taipuu ilman hyvää tuentaa (ilmeisesti palkin alle laitettu vetotanko on tätä varten). Mökistä on tullut komea ja tästä onnittelut työporukalle, erityisesti näkymättämälle Vienäselle, jolla on selvästi kädentaitoa.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 07.09.2016, 22:28:27
Jos katto painaa vaikka 400kg, jaetaan se tasan kuudenpyörän kesken, niin tekee noin 67kg/pyörä. Jatkon pitää kestää noin 70kg.. yläkanttiin arvioituna.

Taisin yrittää suunnitteluvaiheessa jossain sähköposteista muistaakseni selittää Timpelle miten tuo katon rakenne toimii, ja milloin minkäkin verran tulee kuormaa minnekin, kun kattoa liikutellaan. Sekin oli kyllä vaan hyvin myöhään illalla mietitty, aika sekava selitys :tongue:

Yksikertaisuudessaan sama tänne, keskipyörä on siis lähes ylimääräinen pyörä, katon reunimmaisille pyörille tulee todella suuri osuus katon kuormasta tuon harjapalkin takia... Tämä siis pitää muistaa kun muutoksia ym. suunnittelee...

Olin muistaakseni vähän sitä sun tätä mieltä myös tuosta vetotangostakin, koska se ei toimi vastavoimana päälle tulevalle kuormalle. Sama kun yrittäisi vetää trapetsinarua suoraksi päistään kun nuorallatanssija on sen päällä, no sehän tietysti ei onnistu... Tolpat tuonne päähän niin varmasti kestää, kuten Jouko tuossa mainitsikin. Tosin kyllähän tuollainen vinotukikin, jos sen tarpeeksi pystyyn laittaa kestää myöskin aikamoiset kuormat. Tässä miettisin mikä näyttää siistimmältä...

Edit: itseasiassa Ihan hyvältä näyttäisi, kuten tuossa Kantolan Timon kuvassa... Siirtäisin vaan vinotuen alapään kiinnityskohtaa huomattavasti alemmas. Saisiko tuonne esim. uuden tolppakengän tuon toisen viereen??
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Timpe

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 08.09.2016, 19:00:30
...keskipyörä on siis lähes ylimääräinen pyörä, katon reunimmaisille pyörille tulee todella suuri osuus katon kuormasta tuon harjapalkin takia... Tämä siis pitää muistaa kun muutoksia ym. suunnittelee...
Olin muistaakseni vähän sitä sun tätä mieltä myös tuosta vetotangostakin, koska se ei toimi vastavoimana päälle tulevalle kuormalle. Sama kun yrittäisi vetää trapetsinarua suoraksi päistään kun nuorallatanssija on sen päällä, no sehän tietysti ei onnistu... Tolpat tuonne päähän niin varmasti kestää, kuten Jouko tuossa mainitsikin.

Veskun selitykset ovat olleet mielessä nekin ts. en väheksy painoa mitä tulee päätypyörille. Olen kerran ajanut katon päädystä yli (vain pyörän verran) tuota jarrua vaihtaessani ja se oli yllättävän painava punnertaa takaisin kiskolle. Kattokin notkahti selvästi keskipyöränsä varassa ja nosti siis ovipäädyn pyörät kokonaan ilmaan, kun toisen päädyn pyöriltä hävisi kisko alta pois. On hyvin uskottavaa, että normaalisti paino on suurelta osin päätypyöräpareilla. Käytännössä kiskokaan ei ole absoluuttisen vaakatasossa, joten keskipyörät osallistuvat katon painon kantamiseen ainakin ajoittain, kun esim. ovipäädyn pyörä(pari) kevenee jossain kohdassa kiskoa. Olen mm. pyöritellyt yhtä pyörää, kun paino sen päältä on siirtynyt toisaalle jossain kohdassa. Käytännössä kaikki teräspyörät ovat kontaktissa rst-kiskoihin, mutta kontaktin lujuus vaihtelee eri paikoissa kiskoa.

Olen tänään kaivanut syviä (60-70cm) perustuskuoppia tuonne kiskojen suojalautojen päädyn alle eli sinne tulee uusi tolppapari samalla tavoin pilarikengällä valuun kiinni kuin nuo keskimmäiset tolpatkin. Kuopassa alin 20cm on pohjamaan päällä hiekkaa, sitten tulee järeämpää kiviseosta noin 10cm ja sen päällä loppumatka (40cm) hiekan sekaista sepeliä, jossa on seassa myös Leca RUH-250 harkko anturan virkaa toimittamassa. Käytännössä tämä uusi "juoksuhauta" yhdistää nuo kaksi tolpan perustusta toisiinsa ts. välissä ei ole tavallista sekamaata lainkaan. Kohtuullisen järeä perustus yhden suurimman osan aikaa tyhjänä seisovan pystypalkin kannattelemiseen. 

100x100 kestopuupalkkia on kahteen pystypuuhun ja sitten jää noin 1,2m pätkä, josta saisi tehtyä yhdet vaakapuutkin halutessaan kumpaankin kiskopuoleen. Lisäksi kävin tänään hakemassa 2 x 4,5m kestopuukakkosnelosta ja säädettävät pilarikengät, joilla saa loput tuennat ja kiinnitykset tehtyä kiskon jatkoihin ja näiden poikittaiseen parittamiseen (eli kiskojen yhdistämiseen toisiina). Pitää hiukan miettiä, kuinka noista saa ulkonäöltään nätin yhdistelmän olemassa olevan kiskotuennan kanssa, mutta eipä tuo kiskojatko tunnu muuten mitenkään mahdottomalta toteuttaa. Kuvia tulee sitten aikanaan  :smiley:

Tuosta pitkittäisesta kierretangosta olen eri mieltä, sillä se jäykistää vaakasuuntaista kakkosnelosta selvästi. Olen kokeillut eron tuossa välissä roikkumalla ja vetotanko lankun alla ikään kuin kasvattaa puun halkaisijaa ja estää olemassaolollaan lankun taipumista alaspäin. Trapetsi-taitelijatkin haluavat vaijerinsa kireälle ja periaatteessa trapetsilla olijan saa nostettua maasta ylös ihan vain vaijeria kiristämällä, joten en ymmärtänyt vertaustasi. Vaakatanko toimii siis käytännön vastavoimana kakkosnelosen alaspäin taipumiselle, mikä riittää itselleni, vaikken tiedäkään teoriaa miksi se toimii (joku muu varmaan hakee tuon ratkaisun toimintaperiaatteen verkosta).  :wink:
- Timo Inkinen

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 07.09.2016, 22:28:27
Jos katto painaa vaikka 400kg, jaetaan se tasan kuudenpyörän kesken, niin tekee noin 67kg/pyörä. Jatkon pitää kestää noin 70kg.. yläkanttiin arvioituna.
Kun mitoitetaan vaadittavaa kantavuutta niin pitää ottaa huomioon pahin tapaus.
Jos katon tai kiskoston rakenne on vetelä niin kuorma jakautuu melko tasan kaikille pyörille. Jos taas rakenteet ovat jäykkiä niin kuorman kantaa kolme pyörää ja niistäkin suurimman osan kaksi ja yksi pienemmän osan. Mitoitus pitää siis tehdä niin että kaksi pyörää jaksaa kantaa koko kuorman, silloin ollaan varmalla puolella. Vaihtoehtoisesti katon rakenne pitää olla niin vetelä että kaikki pyörät kuormittuvat samalla voimalla. Todellinen tilanne on jossain näiden ääripäiden välillä.

Kaizu   
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 09.09.2016, 08:44:28
Jos katon tai kiskoston rakenne on vetelä niin kuorma jakautuu melko tasan kaikille pyörille. Jos taas rakenteet ovat jäykkiä niin kuorman kantaa kolme pyörää ja niistäkin suurimman osan kaksi ja yksi pienemmän osan. Mitoitus pitää siis tehdä niin että kaksi pyörää jaksaa kantaa koko kuorman, silloin ollaan varmalla puolella. Vaihtoehtoisesti katon rakenne pitää olla niin vetelä että kaikki pyörät kuormittuvat samalla voimalla. Todellinen tilanne on jossain näiden ääripäiden välillä.

Katosta taisi siis tulla aika jäykkä, kun  kerroin tuolla yllä, että osa pyöristä kevenee tietyissä paikoissa kiskoa kattoa tyhjänä ajellessa. Mukavan matalataajuinen jyrinä-ääni tuolta kumminkin tulee, kun kattoa liikuttaa edestakaisin, ei kuulu kitinöitä tms. kun katto liikkuu. Yläseinän rungossa jokin paikka narisee katon ollessa puolivälissä, mutten ole tuota vielä sen tarkemmin selvittänyt. Yksittäinen pyörä kantaa kumminkin 150 kg ja jos noista on yleensä vähintään neljä kiinni kiskoissa, niin ollaan turvallisten rajojen sisällä. (300 kg katto per 4 pyörää antaisi 75 kg/pyörä kuormitustason ja yleensä ollaan kumminkin kiinni kiskoissa kuudella pyörällä.)
- Timo Inkinen

Timpe

Taas yksi työvaihekuva lisää.  :smiley:
Tässä näkyy em. kattokiskojen jatko lisätolppaparin avulla. Tuollainen rakenne kiertää nätisti lampun aluskasveineen ja sen ympärille kasvaa aikanaan villiviiniä (jos istutus juurista onnistui). Kestopuumateriaalit riittivät nyt tuohon vaiheeseen ts. pitää käydä hakemassa vielä yksi kestopuu-kakkosnelonen tuonne päädyn rakenteisiin tuleviin viistotukiin. 100x100 palkkia riitti pystypuihin ja taakse yhteen vaakapuuhun, muut lisätuet on tehty kakkosnelosesta. Pystypuiden alla on vain puupalat, lisään sinne pilarikengät ja tuen ne betonivaluun (huomenna?). Saranoita pitää hakea pari kappaletta lisää ja kiskot pitää jatkaa noiden runkopuiden päälle.



Jos joku haluaa katsoa projektin kuvat peräkkäin, niin ne löytyvät aikajärjestyksessä tästä sivulta muutamaa irtokuvaa lukuunottamatta (sotkevat järjestyksen): http://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuvauslaitteistot/Observatory/ :wink:
- Timo Inkinen

Timpe

Pitänee kirjoittaa tämä kiskomuutos loppuun saakka.
Lisäsin tuonne viistotuennat ja rakensin kiskojen suojista revisio kakkosen. Tuossa kävi näet sillä tavoin, että toinen suojaksi kaavailemani 120x28 kestopuulauta olikin ajan kanssa mallia "propelli" eli se veti itsensä kieroon pituussuunnassa alemman kiskon päällä ollessaan. Nuo metallisaranat saivat samassa yhteydessä huutia eli rakensin tuonne uudet saranasysteemit. Itseasiassa iteroin rakennetta pariin-kolmeen kertaan, kunnes olin tyytyväinen siihen kuinka suojalaudat loksahtivat paikalleen kiskojen päälle.

Tässä ykköskuvassa katto tulee nyt pihalampun kylkeen saakka eli noin 60 cm pidemmälle kuin ennen. Tämä muutos avarsi näkymiä eteläiselle taivaalle hyvin selvästi ja nyt katon harjasta ei ole enää haittaa. Voisin siis sanoa tämän havaintosuojan valmiiksi perusrakenteiltaan.  :cheesy:



Sisäpuolelta näkymä on nyt tällainen ts. naapurin pihapuut tulevat esteeksi samassa kohtaa missä kulkee katon harjakin. Nyt mennään siis alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Kiskoja ei voisi tästä enää paljon pidentää, koska pihalamppu pitäisi siirtää ja sitten kattoa ei saisi enää takaisin kiinni sisältä. Mutta eipä ole tarvettakaan pidennykselle  :smiley:



Tässä vielä kolmas kuva, jossa katto on suljettuna ja kiskojen suojalaudat kiinni.
Huomaa samalla kiskolautojen sivuilla kulkevat alumiinilistat (40x2mm), joiden tarkoitus on suojata kiskot lumelta, jäältä yms. talven kiusoilta. Ja kuten Kantolan Timo sanoi, niin suojalaudat on todella helppo siirtää sivulle pois paikaltaan, mikä tiputtaa samalla laudan päälle kertyneet irtolumet pois laudan päältä.  :azn: Tuossa näkyy samalla saranan rakennetta, mutta siitä on parempi kuva tämän jälkeen...



Tässä se saranakuva ja kiskolautojen sivuttaissuojaus. Tuo ruskea pala on vesivaneria, mikä on pultattu kolmella 6x90 rst-ruuvilla 120x28 kestopuulaudan sivuun. Yläkiskon päällä on suora kestopuulauta ja alakiskon päällä se propellilauta, mikä piti asentaa kummastakin päästä tasaisesti kieroon. Yläkiskon kumpikin sivu on suojattu tuolla alumiinilevyllä, mutta alakiskolla suojaus on vain sillä sivulla missä rst-latta kulkee lähellä kiskolankun sivua.



Tässä yhteydessä tuli kiskojen päähän kolmas stoppari-versio. Nyt tuolla on pehmeä solumuovi-tyyny ottamassa seinää vastaan, sen takana on poikittainen 120x28 kestopuulauta (kiinnitys tolppaan edellisessä kuvassa ja kulmaraudalla alapuoliseen kakkosneloseen). Kiskojen päissä on lisäksi kuvassa näkyvät kulmaraudat. Katto törmää liikkuessaan tuohon solumuovityynyyn ja liike lähtee pois ennen kuin pyörät pääsevät kontaktiin kiskojen päissä oleviin kulmarautoihin. Lisäksi kattoa on vaikea ajaa aivan kiskojen päähän vauhdilla ja voimalla, joten ylimenemisen vaara on nyt lähes olematon normaalikäytössä. Saa nähdä tuleeko lumen kertymisestä haittaa tuonne vaakapalkin päälle, muuta haittaa en nyt tuossa rakenteessa näe...



Kiskolankkujen ja seinän välinen kolo on vielä suojaamatta, mutta pitää miettiä jos vaikka laittaisi suojalaudan päähän jonkin pehmeän suojauksen seinää vasten lumiesteeksi. Siinä se ei olisi haitaksi  muulle rakenteelle. Ai niin, tässä viimeisessä kuvassa näkyy myös solumuovikaistale, joka kulkee seinärungon alapinnassa. Sen tarkoitus on tiivistää liikkuvan katon alapäätysauma, mikä eroaa kiinteästä seinästä. Liikkuva katto-osuus on jää noin 5 mm ulommaksi kuin sen alapuolinen seinä (vesi tippuu alapuolen seinän yli) ja tämä tiiviste hoitaa tuiskulumen sisääntulon estämisen :wink:
- Timo Inkinen

VeskuP

Tuohon saranasysteemiin miettisin tuon "vesivanerin" tilalle ehkä jotain toista materiaalia, tai ainakin pitäisi noiden viilujen poikkisuuntaiset pinnat, etenkin sahatut pinnat maalata tai käsitellä, jos et ole jo niin tehnyt... Itse tykkään käyttää tuosta vanerista nimittäin nimitystä filmivaneri, ei anna väärää kuvaa vedenkestävyydestä :laugh: Kyllähän siis tuokin varmaan pitkään kestää, mutta ei kuitenkaan ole kyllästettyyn verrattavissa...

Mutta voisiko nyt jo kuitenkin sanoa, että loppu hyvin kaikki hyvin :wink:

Niin ja muuten tuolla toisen havaintosuojan ketjussa tuosta havaintosuojan liikuteltavuudesta... Tämähän se vasta helppo olisikin siirtää. Palkit vaan alle ja ne naulauslevyt poikki harkoista ja sitten vaan nosturilla rekan lavalle. Tosin siinä olisi sitten uudelle kiinteistönomistajalle vähän järeämpi pyykinkuivausteline valmiina pihalla :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Timo Kantola

#178
Kätevän näköset suojat kiskoilla  :cheesy:
Muutenkin sen oloinen kokonaisuus että pääsee keskittymään olennaiseen. Onnea ja menestystä uuden observatorion pääobservaattorille!
Ja kiskosuojien alkuperäinen idea on Mika Luostarisen - ei minun, mainostan niitä koska niin kätevät.
Timo Kantola

Timpe

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 18.09.2016, 20:37:28
Tuohon saranasysteemiin miettisin tuon "vesivanerin" tilalle ehkä jotain toista materiaalia, tai ainakin pitäisi noiden viilujen poikkisuuntaiset pinnat, etenkin sahatut pinnat maalata tai käsitellä, jos et ole jo niin tehnyt... Itse tykkään käyttää tuosta vanerista nimittäin nimitystä filmivaneri...

Laitan Veskulle liitteeksi kuvan 10v pihalla ilman suojaa olleesta filmivanerin kulmasta. Tämän kulman jatkona on levyn palanen, mikä on maannut vanhan jalustakopin kiskojen päällä säässä kuin säässä ilman sen kummempia suojauksia (tämä vanerin pala on siis ollut itse sääsuojana ;). Ja kuten kuvasta näkyy, niin ei tuo ole mitenkään pahasti hapertunut kulmasta, vaikka olen sitä pyöritellyt ja pahoinpidellyt jäisessä/märässä maassa ja se on saanut niskaansa syysateet ja kevään sulamisvedet... Joku raja siis epäluuloisuudelle ja jos tuolla näkyy rakenteen heikkenemistä, niin vaihdan sitten tilalle jotain muuta materiaalia.  :grin:

Kulmat ja viilupinnat olen jo suojannutkin; tosin tänään piti tehdä vielä toinen suojauskerta ValttiColor Extralla, kun noissa iteroinneissa jäi muutama sivu raa'alle leikkauspinnalle. Kakkoskierros iteroinneissa käytti muuten sitä 120x28 kestopuuta saranalevynä, mutta tuollainen pätkä mokoma halkeaa päistään, vaikka sinne porasi 6 mm reiät niille 6x90 kiinnitysruuveille. Enemmän epäilisin kestopuuta tuossa mitassa, kuin tätä filmivaneria. Tässäkin mielessä tuollainen filmivaneri on hyvä valinta, koska siitä saa tehtyä jäykkiä muotoja pieneen mittakaavaankin (tuo saranan alla oleva lauta on sitä 120x28 kestopuuta, josta saa mittakaavan filmivanerin palalle.

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 18.09.2016, 20:37:28
Niin ja muuten tuolla toisen havaintosuojan ketjussa tuosta havaintosuojan liikuteltavuudesta... Tämähän se vasta helppo olisikin siirtää. Palkit vaan alle ja ne naulauslevyt poikki harkoista ja sitten vaan nosturilla rekan lavalle...

Näinpä muuten onkin, en tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta. Suojan siirto onnistuisi luultavasti hyvin kuvaamallasi tavalla, koska kopin rakenteet on nyt tehty hyvin jäykiksi. Kiitos huomiosta!  :cheesy:

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 18.09.2016, 20:43:38
Kätevän näköset suojat kiskoilla  :cheesy: Muutenkin sen oloinen kokonaisuus että pääsee keskittymään olennaiseen. Onnea ja menestystä uuden observatorion pääobservaattorille!
Ja kiskosuojien alkuperäinen idea on Mika Luostarisen - ei minun, mainostan niitä koska niin kätevät.

Kiitos! Mikalle myös julkinen kiitos kiskosuojien ideoinnista, tuo idea ansaitsisi patentin, jos oltaisiin jenkeissä  :cool:
- Timo Inkinen