Kolmatta viikkoa olen hakenut chromacorin parasta säätöä. Kuten sitä aiemmin käyttäneet ovat todenneet se on saatava optiseen linjaan että siitä olisi täysi hyöty. Laitteen kehittäjä Velery Deryuzhin sanoi sen olevan värinkorjaukseltaan 6" f/8 akromaatin kanssa vähintään TMB 100/800 triplet apon ja yleisesti LZOS apo luokkaa joka silloin oli paras kaupallisesti saatava. Thomas Back taisi hieman epäillä...mitä noita viestien vaihtoja olen netistä 2000 luvun alkupuolelta oikein tulkinnut. Deryutzin painotti aina että värinkorjaus on hyvä vain aivan kentän keskellä, sen tuo häviää oikeille apoille jotka korjaa laajemman alueen.
Chromacorissa on kierteet jolla sen saa kulmapeiliin kiinni, mutta minulla se on tarkennuslaitteen sisällä alumiiniholkissa ja sen suuntaa optiseen linjaan nähden saa kuudella pikku kuusiokolo pultilla säätää. Tuo keskittäminen on herkkää touhua mutta ihan päivänvalossa väriweppi kameralla sen tein ja vääntelin ruuveista sitä mukaa että sinivioletit kohteen ympärillä katosivat tai tulivat ainakin keskimäärin yhtä ohuiksi joka suuntaan.
Illalla sattui olemaan pari tuntia selkeää ja sain testata taas Altairiin. Chromacorilla, ilman ja fringe killerillä Bresser Messier 152L . Kaikki noin varttitunnin sisällä että olosuhteet olivat ainakin samat.
Niin, peiliputkissa on vain ilmakehän aiheuttamia väriongelmia mutta katson tämän linssihommankin loppuun jääräpäisesti kun kerran sen kymmenisen vuotta sitten aloitin...Alkusysäys taisi tulla jo kuusseitkyt luvun vaihteessa ullakkoa penkoessa löytyneistä oikein vanhoista silmälaseista