IOptron iEQ45-PRO

Aloittaja JuhaPka, 23.11.2015, 16:09:49

« edellinen - seuraava »

JuhaPka

Tervehdys palstalaiset....

Tarkoitus olisi hankkia uusi jalusta putkille ja sainkin hyvän tarjouksen AST opticilta
IOptronin iEQ45-PROsta.

Tämähän on paranneltu malli iEQ45V2sta, mm jäsymmät akselit ja moottorit ilmeisesti samat kuin CEM60 mallissa.

Onkohan kellään henkilökohtaista kokemusta kyseisestä jalustasta?
Olen keskustellut  muutaman ulkomaalaisen käyttäjän kanssa ja
kokemukset pelkästään positiivisia.

Seurantakin on hyvää luokkaa tämän hintaluokan jalustalle.
https://www.flickr.com/photos/alfredo_beltran/8505062171/in/photostream/

Kantavuus riittänee varmasti Edge HD8 ja GSO 6" newtonille ja kamera optiikalle.
Jalusta tulee kiinteän tolpan päälle koppiin.

Tietysti olisi myös IOptronin  CEM60, mutta se on jo sitten hinnakaampi jalusta.

Olisiko kenties muita vaihtoehtoja samassa hintaluokassa?......

JuhaPka

Tänään lähti tilaus matkaan tuosta IEQ45 Prosta lisukkeineen.
AST Opticille taas täydet pisteet hyvästä palvelusta :azn:
Mielenkiinnolla odotan , että pääsee testaamaan....

einari

Mahtoiko tuo käppyrä olla pec-korjauksen jälkeen ?
No joka tapuksessa, laitapa raporttia jalustasta kun saat sen.
___
Tapio

JuhaPka

Kyllä...PEC korjauksen jälkeen on käyrä.
Laittelen raporttia kun saan testattua..

JuhaPka

IOptron saapui viimein kotiin....  :azn:



Näyttää laadukkaalle jalustalle ja ei muuta kuin kasaamaan...


JuhaPka

Jalusta kasattuna....
Jämäkän oloinen peli, eikä ylimääräisiä välyksiä vaikuttaisi olevan.
Myöskin hämmästyttävän hiljainen verrattuna Celestronin AVX:n.


Lave

Terve,

Jokos olet päässyt testailemaan tositoimissa? Oulussakin näyttäisi olevan ainakin tänään kirkasta. Mielenkiinnolla odottelen raporttia jalustasta, koska olen itsekkin kiinnostunut samanmoisesta.

-Lave
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

JuhaPka

Lainaus käyttäjältä: Lave - 07.12.2015, 09:20:31
Terve,

Jokos olet päässyt testailemaan tositoimissa? Oulussakin näyttäisi olevan ainakin tänään kirkasta. Mielenkiinnolla odottelen raporttia jalustasta, koska olen itsekkin kiinnostunut samanmoisesta.

-Lave

En ole vielä joutanut kuvausta testaamaan!   :oops:
Pitänee yrittää loppuvkosta ulkoiluttaa kolmijalan kanssa,kun tolppa/koppi projekti on vielä vaiheessa.

Laittelen kyllä raporttia, kun olen saanut testattua.Näyttää vaan siltä , että pilvisakkoa taitaa olla luvassa.........


Lave

Juu odottelen mielenkiinnolla!

Oma tilanne on se että hankin itselleni TS 71mm/f4.9 APOn ja 1.5-kennosella kun kuvailee niin pituudeksi tullee noin 520 mm. Trackerinä on Astrotrac, joka sinällään nyt juuri ja juuri välttää  jos osuu kohdistukset kohdilleen ja muutenkin on kiva olla. Mutta aion ostaa itselleni paremman seurantalaitteen. Koska haluan hankkia laitteen tulevaisuuttakin silmällä pitäen eli sitäkin päivää jolloin pituutta ja sen myötä painoa on putkella enemmän ja siihen on kytketty seurantakameraa ja putkea olen valmis sijoittamaan laitteeseen hiukan enemmän.

Ioptronin tässä mallissa kiinnostaa muiden asioiden lisäksi:
-Käyttölämpötila suht sopiva eteläiseen Suomeen (kyllä, meillä täällä joskus kylmempää kuin -10 C  ;)  )
-Meridiaanin ylitys 15 astetta jonka jälkeen pysähtyy
-Kunnon PEC
-Kuorma/paino suhde (ei ole pihaa/paikkaa toistaiseksi joten joudun aina kuljettamaan)
-Kiinalainen malli eli polar scope koko ajan näkyvillä.

Kiirettä en aio pitää hankinnassa siinä mielessä et haluan et laite jonka sit hankin ei tuota tuskaa. Mites muuten jos Ioptronin kans tulee ongelmia niin löytyykö Suomesta huoltoa/korjausta osaavaa henkilöstöä?

-Lave

'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

JuhaPka

Kantavuuden kanssa tuskin tulee ongelmia , sillä jalusta kantaa helposti jopa EdgeHD 9.25" ja kuvaus kaluston.
Olen keskustellu muutaman ulkomaisen käyttäjän kanssa ja ovat ottaneet hienoja kuvia jopa F10/+2000mm polttoväleillä!

PECn pitäisi olla kunnollinen, mutta ei kuulemma ole välttämätön PRO mallin kanssa?
mutta jää nähtäväksi kunhan saa testattua...

http://www.cloudynights.com/topic/408802-ieq45-pe-reduced-to-45-arcsec-peak-to-peak/?hl=ioptron+guiding#entry5253192

http://www.cloudynights.com/topic/471318-ieq45-pro/

Jalusta on kyllä suhteellisen "kevyt"   joten siirtäminen paikasta toiseen on helppoa.

Huolloista en osaa sanoa, miten hoituu? , mutta asiakaspalvelu ainakin on hyvää laatua.

Sain jo tuosta How to use PEM Pro for iEQ45 PEC .PDF tiedoston suoraan IOptronilta!

JuhaPka

Polar scopen  sain testattua ja säädöt näytti olevan kohdillaan tehtaan jäljiltä.






Paljon parjattu IEQ45 ongelma akseleiden jäykkyyden ja tasapainotuksen suhteen , ei kyllä ainakaan tässä jalustassa ollut ongelma.

Käsikapulan tasapainotusta ei enää tässä PRO mallissa ole kun moottorit on vaihtuneen servoista--->steppereiksi.



einari

Tutun näköinen napatähtäin (samanoloinen kuin CEM60:ssa)
Ehkä ne jotain on osannut parantaa Pro-malliin, esim ne rasvat jne.
___
Tapio

akj

#12
Mulla on ollut nyt noin kaksi vuotta iEQ45. Sen on vuoden 2013 mallia (ei siis pro) eli servoilla. Tämä malli sisältää  worm upgrade paketin.

Aluksi oli hankaluuksia kun virta pätki ihan miten sattui ja varsinkin kuormituksen alla mutta ei aina silloinkaan. Käsikapulaan tuli kaikenlaisia virheilmoituksia joita en enää edes muistakaan. Ongelma hävisi kun vaihdon verkkovirta lähteen isomman ampeerin omaavaksi. Eivät ioptronomin helpparissakaan sitä osanneet epäillä mutta nyt ei ole ollut mitään ongelmia vaihdon jälkeen.

Jalusta pitää laitaa hyvin vatupassilla vaateriin jonka jälkeen olen tehnyt napatähtäyksen ihan ohjekirjan mukaisesti. Toimii hyvin.
Jos ei ole vaaterissa -> ongelmia...

Goto tarkkuus melko hyvä jos tekee align kohdistuksen samalle puolelle taivaanpalloa kun itse kohde. Jos pitää saada esim. kamera aivan tarkalleen haluttuun kohtaan kannattaa ensi ajaa putki jotakin kohdetta lähellä olevaa tähteen, suorittaa Sync to Target ja sen jäkeen goto halutuun kordinaatiin. Toimii hyvin. Mutta ihan ensi pitää tarkistaa että GPS on saanut oikean ajan (jalusta piippaa kun aika noudettu), muutoin goto menee tietenkin pieleen. Käsikapulaan olen kerran joutunut vaihtamaan patterin, toimii kyllä ilman sitäkin mutta aika ja päivämäärä aina silloin jossain vuodessa 2001 käynnistettäessä kunnes GPS on hakenut oikean ajan ja päivämäärän tai sitten itse manuaalisesti päivittämällä.

Kokeilin nauhoittaa kerran PECiä, en saanut toimimaan niin että guidaus olisi parempi (meni mielestäni vain pahemmaksi) tosin en ole sen jälkeen kyllä edes yrittänytkään. Taistelin silloin juuri noiden virtakatkosten kanssa ja voi olla että johtui juuri siitäkin jos amppeerit vaelsi miten sattui). Tähän täytyy vielä perehtyä tarkemmin jos tarvitsee ohjetta joka ei noudata manuaalia. 

RA akselin olen aina tasapainottanut joko ohjelmallisesti tai ihan manuaalisesti. Del akselia en edes pysty tasapainoitaa kun kisko ei riitä mutta ei se olen mitenkään haitannut, ilmeisesti riittävän lähellä kuitenkin. Ei akselit mitenkään erikoisen jäykät ole ainakaan tässä mallissa.

Jalusta on kevyt, riittävän tukeva ja helppo käyttöinen (ei mene kuin 10 - 15 minuuttia niin on kuvaus valmis kun tyhjältä pöydältä lähtee). Ja varmaan juuri näistäkin syistä tätä jalustaa olen käyttänyt kaikkein eniten tähtiharrastus vuosien aikana enkä ihan heti vaihtaisi pois !!

Ymmärtääkseni Pro malliin on tehty koko joukko pieniä parannuksia ja suurin lienee noi stepperit. Mutta hyvä ilman PROtakin...

Joten onneksi olkoon uudesta hankinnasta

Ari

Ps. Lisäsin vielä kuvan omasta kokoonpanosta

 
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

JuhaPka

Kiitos, kiitos...

IOptronin lähettämä PEC/PemPro ohje:

How to use PEM Pro for iEQ45 PEC

- Setup the mount with a telescope in autoguiding configuration by connecting a guiding
camera via the mount's Guide Port or using the ASCOM protocol


Connect mount and Camera. Open PEM Pro, set parameters, such as Exposure Time, Exposure Delay,
Image Scale. Start the mount to track the star and PEM Pro starts to record.

Shown in Figure1 is a recorded data for 6 worm cycle

Fig1.





Select Create a PE Curve and wait PEM Pro finishing the calculation, as shown in Figure 2.
When the calculation finished, do not close PEM Pro, neither click on Sync Worm Cycle. After set the
ASCOM parameter correctly, click on Start Playback button in Figure 2. PEM Pro will start to "Simulate
guiding". Press the MENU button on your hand controller, scroll down to select PEC Record. Waiting for
HC indicate finished. Now the PEC curve has been stored in the HC. Turn the PEC ON to PE correction
during the guiding.


Fig2.






Fig. 3 is a example of an advanced setting screen shot.




Fig4.

Example of an Corrected PEC




Fig5.



JuhaPka

Kalusto IEQ45 Pron päällä. Toisena putkena toimii takana näkyvä GSOn Newtoni.