osaako joku auttaa tähtikuvauksen aloittamisessa?

Aloittaja jukiboi, 28.10.2015, 18:06:42

« edellinen - seuraava »

jukiboi

olen noin vuoden harrastanut kaukoputkella katselua ylipäänsä ja olen todella kiinnostunut tuosta tähtikuvaamisesta, mutta minulla on ongelmana että miten ylipäätään pääsen alkuun koko hommassa kun olen joitakin kuvia koittanut räpsiä mutta tuloksena pelkkää mustaa :D olisin todella kiitollinen jos joku voisi hieman opastaa minua alkuun :) kiitos.

henkkac

Tässä ei nyt tiedä millä tavalla olet yrittänyt kuvata, polttotasolta vai digiscoping vai vapaalla kädellä ja minkälaisella kameralla? :smiley: Vika voi olla että joko tarkennus ei ole kohdallaan tai kamera ei ole oikeassa kohdassa tai liian lyhyt valotusaika tai jotain muuta.

jukiboi

elikkä okulaarin kautta siihen tarkoitetulla telineellä  :cheesy:. olen muutamia kuvia kuusta ottanut joten kamera on oikeassa kohdassa :).

jperala

Tuo vaati tosiaan että kamera just oikeassa kohdassa eikä melkein, eli tarkkuutta asettelussa.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

henkkac

Onko kaukoputki minkälaisella jalustalla? EQ jalusta? Tarvitset EQ jalustan jossa on tuntiakselilla seuranta ja että olet tarkasti tehnyt napasuuntauksen jalustalle ja valotusta pitää olla vähintään 4 sekunttia tai enemmän riippuen mikä kaukoputki on käytössä ja miten valovoimainen se on ja yökuvaus ohjelma/asetukset käytössä. Pitäisi tietää myös speksejä siitä kaukoputkesta. Samoin tarkennus pitää olla just eikä melkein ja lisäksi kameralla pitää valita sopiva zoomaus ja sopiva f-arvo ja kameran pitää olla oikealla etäisyydellä okulaarista. Yleisohjeeksi voisi sanoa että kun kamerassa zoomissa linssi kaikista eniten ulkona kamerasta niin linssi olisi silloin kiinni okulaarissa.

kvahlman

Lainaus käyttäjältä: jukiboi - 28.10.2015, 18:06:42
olen noin vuoden harrastanut kaukoputkella katselua ylipäänsä ja olen todella kiinnostunut tuosta tähtikuvaamisesta, mutta minulla on ongelmana että miten ylipäätään pääsen alkuun koko hommassa kun olen joitakin kuvia koittanut räpsiä mutta tuloksena pelkkää mustaa :D

Mikäli valotusaika on ollut sekunteja, tulos saattaa olla ihan pätevä sillä toisin kuin kirkkaita kohteita kuvatessa (esim. kuu), tähtikuvauksessa digikuvatkin pitää "kehittää" :)

Eli perusidea tähtikuvauksessa on että valotetaan pitkään, tarkoittaen sekunteja tai jopa minuutteja. Polttovälin pituus, seuranta ja sen puute, kohteen kirkkaus yms. seikat sitten määräävät lopullisen valotusajan. Tulos on silti yleensä hyvin pimeä ruutu, jota pitää kuvankäsittelyohjelmalla sitten "venyttää" eli käytännössä tehdä kirkkaammaksi. Tämä tuo sitten räikeästi esiin kaikki mukavat kameran kennon sekä optiikan virheet (kohinaa, pölyä ja vinjetointia nyt vähintään) ja siitä päästään sitten laajaan aiheeseen eli kalibrointiin ja pinoamiseen ja parhaan ISO-arvon käyttöön ja... Näistä löytyy foorumilta paljonkin keskustelua.

Mutta alkuun pääsemiseksi ei edes kannata miettiä niitä; väännä kamerasta vaan aukko eli f-arvo mahdollisimman pieneksi, ISO-arvo mahdollisimman suureksi ja valotusaika 10-30 sekuntiin. Silloin pitäisi alkaa kameran näytölläkin jo olemaan jotain silmin havaittavaa. ilman seurantaa pitkällä polttovälillä tulos lienee viivoja, mutta siitä sitten valotusaikaa muuttamalla voi tutustua kuvauskaluston ominaisuuksiin eli milloin tähdet alkaa muistuttaa enemmän pisteitä kuin viivoja ja niin poispäin. Tähän ei tietysti tarvitse kaukoputkeakaan, kameran voi suunnata telineen päältä vaikka Otavaa kohden ja testailla mitä eri valotusajoilla tapahtuu.

Kuvia voi sitten koneen ääressä kirkastella jonkun kuvankäsittelyohjelman "levels"-työkalulla, aika monesta moinen löytyy. Siinäkin kannattaa ihan rohkeasti testata mitä arvoja muuttamalla tapahtuu niin saa jonkinlaisen käsityksen mihin suuntaan kannattaa mennä.

Omasta kokemuksesta suosittelen lämpimästi ensin kokeilemaan asetuksia läpi ja sitten jälkikäteen etsimään foorumin keskusteluista selityksiä sille mitä näet. Etukäteen voi lukea vaikka kuinka syvällisesti mutta ennenkuin koittaa ei voi ymmärtää täysin  :wink:

jukiboi

kiitoksia teille  :azn: kyllä jo näistä vinkeistä oli paljon apua :) eiköhän loput aikalailla tule sitten kokemuksen myötä  :rolleyes:

J-P

Hei,

Suosittelisin aloittamista käyttäen hyvää kolmijalkaa, digijärkkäriä ja lyhytpolttovälistä kiinteää optiikkaa, reilusti alle 50mm polttovälillä.

Näillä välineillä saa upeita kuvia linnunradasta ja sen laajoista kaasusumuista, maiseman kanssa tai ilman.
Välineillä voi ottaa ns. viirutähtikuvia tai pinota kuvat, tähtiin kohdistaen, sumut paljastaviksi tähtikuviksi.
Valotusaika on pidettävä sellaisena, että yksittäisen kuvan tähdet pysyvät vielä pistemäisinä, 10-30s, riippuen polttovälistä.

Tällainen kuvaus onnistuu ilman suurta laitearsenaalia ja tekniikan kanssa taistelua. Samalla oppii pinoamisen ja aivan välttämättömän kuvien kalibroimisen. Kuvankäsittely tähtikuville poikkeaa normaalista kuvankäsittelystä, joten se on myös opeteltava. (Useimmista ohjelmista löytyy ilmaisversiot!) Lopputuloksena saa upeita kuvia. Tällaisella laitekokoonpanolla on otettu Suomessa ja maailmalla huippukuvia. Monet ovat päätyneet NASAn päivän kuviksi asti. (Linnunradan kaasumuododtelmat ovat tavattoman laajoja, joten kameraoptiikka soveltuu hommaan erinomaisesti.)

Tässä on vielä se etu, että investoinnit pysyvät hyvin kohtuullisina. Jos homma osoittautuu jostain syystä epäkiinnostavaksi/vaikeaksi, kuvaajalle jää kuitenkin käyttökelpoinen laitteisto päiväkuvaukseen.

Kameramodaukset, filtterit yms. on syytä aluksi unohtaa ja opetella perusasiat kuntoon. Kun käyttö- ja kuvauskokemusta kertyy, voi sitten lähteä laajentamaan kalustoa. Seurantajalusta, autoguideri, pidempipolttovälinen optiikka, teleskooppi, filtterit, astrokamerat, jne. voi hankkia pikkuhiljaa taitojen kehittyessä. Samalla myös käsitys kohteiden koosta taivaalla on kehittynyt ja optiikan valinta itseä kiinnostaville kohteille helpotuu.

Tähtikuvaajaksi tulemiseen ei ole oikopolkuja, Homma vaatii tuhansien tuntien harjoittelua. Em. tavalla pääsee aika nopeasti sinuiksi perusasioiden kanssa ja samalla saa tuotettua jatkamiseen kannustavia kauniita kuvia yötaivaasta.

J-P

jperala

#8
Ihan omakohtainen kokemus eilen illalta, kaluston käyttö ja kamerat ei ole ongelma, mutta sen jälkeen kun saa ne kuvat koneelle ja niistä pitäisi saada jotain järkevää :) eilen oli ensimmäinen kerta kun pinosin kuukuvia, ihan pihalla mitä pitäisi tehdä ja mitä kuvia upottaa siihen pinoon :)

Mutta ei se ihan pieleen mennyt, vaikka lopputulos on varsin amatöörimainen.




SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jukiboi

kiitoksia kauheasti J-P  :azn: vielä kysymys kelpaako canon eos 1000d näin alkuun?. jperala hienojahan sä olet nuista saanut   :cool:

kurja

Lainaus käyttäjältä: jukiboi - 29.10.2015, 20:44:31
kiitoksia kauheasti J-P  :azn: vielä kysymys kelpaako canon eos 1000d näin alkuun?. jperala hienojahan sä olet nuista saanut   :cool:
1000d kelpaa hienosti, vähän vanhahan se jo on mutta siinä on se hyvä puoli että sitten oppii mitkä asiat voisivat olla paremmin ;) Saman ikäluokan järkkärillä, sonya700, itsekin kuvailen. Taivaan kuvaamisessa on niin monta juttua mitä pitää osata ja tietää että kameran uutuus ja hienous ei ole se ihan ensimmäinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Esimerkiksi tänä syksynä kyseisellä museokameralla ja kirppisluokan linssillä kuvattu Kolmion galaksi:



jperala

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jukiboi

todella hienoja kuvia   :azn:  ja kiitoksia =)

henkkac

Viime yönä otin kuusta kuvia Celestron 8 tuuman putkella jossa 1000mm polttoväli, 25mm okulaari + 2x barlow + kuu suodin Olympuksen FE-5020 12megapikselin pokkarikameralla digiscopingillä. Tätä kuvaa ei ole mitenkään käsitelty muuten kuin vain skaalattu 1000x750 pikselin kokoon 12megapikselistä. Tässä kuvassa kamerassa käytetyt asetukset: Aukko f/4,4 Valotus 1/60 sec. polttoväli 8,2mm (1,9x optinen zoom) [35mm filmiä vastaava olisi 45mm] ISO 64. Ai niin tässä kuva on ylöalaisin ja peilikuva vaakasuunnassa.

henkkac

Tässä muutama esimerkki kuva lisää minun kalustolla.
Kameran speksit:
PA300172
Aukko f/5,8
Valotus 1/15 sec
Polttoväli 21,5mm (5x optinen zoom, vastaa 120mm 35mm filmissä)
ISO 64

PA300179
Aukko f/5,8
Valotus 1/13 sec
Polttoväli 21,5mm (5x optinen zoom, vastaa 120mm 35mm filmissä)
ISO 64

PA300184
Aukko f/5,8
Valotus 1/20 sec
Polttoväli 21,5mm (5x optinen zoom, vastaa 120mm 35mm filmissä)
ISO 64