iOptron CEM60 EC

Aloittaja einari, 11.08.2015, 19:42:03

« edellinen - seuraava »

AaJii

Onnea Samulille uudesta kojeesta. Kyllä se hyvä on.

Tyytyväisyys jalustaan on kyllä huipussaan. Tämän syksyn aikana RMS on ollut pääsääntöisesti n.0.5" eli guidausympyrällä kasa on melkein täysin alle 1". Kuvasin pari viikkoa sitten Kuplaa 9.5h ja taisin heittää yhden framen pois (out of 52, 11min per). Hinta-RMS-suhde on mielestäni siis varsin hyvä. Kantavuudesta en osaa sanoa, mutta olen myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksista...
aj
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Tertsi

Tuo CEM60 kyllä kiinnostaa minuakin (jos joskus päivittää jalustaa järeämpään). Olisi kiva nähdä minkalaista PHD2 käyrää se piirtää. Postaatteko tänne screenshotin jos jaksatte/muistatte!  :azn:   
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

wm-x

Tai guide log tiedosto olisi paras. Minuakin kiinnostaa. Eq6 tarjoilee huonolla kelillä 1-1.2" rms ja hyvällä kelillä 0.7-1.

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 25.09.2018, 17:39:51
Tai guide log tiedosto olisi paras. Minuakin kiinnostaa. Eq6 tarjoilee huonolla kelillä 1-1.2" rms ja hyvällä kelillä 0.7-1.

Minun AVX antaa arvoa n. 0.5 - 1.0" RMS jota en meinaa uskoa. Kiitos kuuluu varmastikkin osittain SharpCap:n erinomaiselle Polar Alignment rutiinille.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

einari

Lainaus käyttäjältä: Tertsi - 25.09.2018, 19:22:59
Minun AVX antaa arvoa n. 0.5 - 1.0" RMS jota en meinaa uskoa. Kiitos kuuluu varmastikkin osittain SharpCap:n erinomaiselle Polar Alignment rutiinille.

Ei se varmaan mahdotonta ole (varsinkin jos PHD:ssa on laitettu oikeat arvot guidausvermeille).
___
Tapio

AaJii

Ohessa pari kännykällä suoraan ruudusta napattua kuvaa PHD:sta. Ei ole kovin pitkää ajanjaksoa esillä, mutta aika se seuranta tuolta näyttää, jos PA on vain kohdallaan.

Sain myös aikoinaan AVX:llä yhtä hyvää seurantaa aikaiseksi, mutta piti kyllä olla kelit kohdallaan.

aj
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: einari - 25.09.2018, 20:03:46
Ei se varmaan mahdotonta ole (varsinkin jos PHD:ssa on laitettu oikeat arvot guidausvermeille).

Tosiaan, ilmeisesti parametrit on nyt kohillaan! :azn:

Lainaus käyttäjältä: AaJii - 25.09.2018, 21:24:06
Ohessa pari kännykällä suoraan ruudusta napattua kuvaa PHD:sta. Ei ole kovin pitkää ajanjaksoa esillä, mutta aika se seuranta tuolta näyttää, jos PA on vain kohdallaan.

Sain myös aikoinaan AVX:llä yhtä hyvää seurantaa aikaiseksi, mutta piti kyllä olla kelit kohdallaan.

Noniin, erinomaiselta näyttää! Kiitos kuvasta! Joo, AVX se yllättää!  :cool:
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

naavis

Ihan täydellistä auvoa seuranta ei vielä ole. Eilen seurannan RMS heilui yli 2" tienoolla. Tasapainotin kaukoputken jalustalla aika hyvin, ja arvelin että sitä voisi seuraavaksi yrittää hieman epätasapainottaa. Se voisi tehdä seurannasta tasaisempaa. Napasuuntaus ei vielä ole ihan täysin kohdallaan, sitäkin yritän ensi kerralla parantaa.

AaJii, oletko itse tehnyt mitään tarkoituksellista epätasapainotusta, tai oletko muuten tehnyt jalustalle jotain säätöjä?

JoRy

2" RMS on CEM60:lle kyllä ihan liikaa ellei tuulenpuuskat heiluttele putkea.

1) Onhan AOG:n pixelikoko ja putken polttoväli varmasti oikein PHD:n parametreissä
2) CEM60:sen RA ja Dec lukitusruuvit (Engage/Disengage) pitää olla hyvin heikosti kristetty, "höyhenmomentti" riittää. Magneetti hoitaa siinä varsinaisen lukituksen.

T:Jorma

einari

Itse olen kyllä käytellyt epätasapainotusta.
Ja omalla mountilla aggressiivisuus kannattaa olla aika maltillista. (Tarkoitan PHD2:n säädöissä mutta pätee varmaan muutenkin tähtiharrastukseen...).
___
Tapio

AaJii

En ole Samuli tehnyt mitään muutoksia oikeastaan mihinkään. Aluksi minulla oli kaikenlaisia omituisia selkkauksia, jotka selvisivät johtuvan lähinnä minusta, vanhasta Firmwaresta ja vanhasta yhteysohjelmasta (en käyttänyt aluksi Commanderia). PHD:n asetuksia en ole vaihdellut. En myöskään ole epätasapainottanut putkea, tosin olen sen kyllä ajatellut tehdä, sillä tiettyihin ilmansuuntiin kuvatessa seuranta on epätasaisempaa. Mutta niin kauan kun näyttää tältä, niin annan olla. CEM60 ei ole niin jykevä ettei tuuli siihen helposti ottaisi, muuten. Oma jalusta on lyhyen (50cm) betonitolpan päässä ja kuvausputkena yleensä C8 eli lyhyt pieni putki. Tuuli ei pääse sotkemaan kuvauksiani.

C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

lapimmies

Uhhautsi,

Koskeeko tämä myös i45 pro:ta?

"2) CEM60:sen RA ja Dec lukitusruuvit (Engage/Disengage) pitää olla hyvin heikosti kristetty, "höyhenmomentti" riittää. Magneetti hoitaa siinä varsinaisen lukituksen."

einari

AaJii: Mitä muuta yhteysohjelmaa voi käyttää iOptronin kanssa kuin Commanderia ?

Äkkiseltään katsottuna ieq45:ssa on perinteiset lukitusruuvit:
http://www.ioptron.com/v/Manuals/8000E_iEQ45Pro_Manual_V2.pdf
___
Tapio

AaJii

Tapio, iOptron Remote Mount Control Center 3.0 oli minulla aluksi käytössä ja se aiheutti bugisena katoksia yhteyteen. Se oli Commanderia edeltävä versio ja siis aivan susi. En edes tiedä, miksi olin asentunut sen alunperinkään.
a
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

naavis

Tässä taas vähän lisää käyttökokemuksia tuosta ei-EC-versiosta.

Säädin jalustan napasuuntausta paremmaksi ja epätasapainotin rektaskensioakselia hitusen. Aiemman 11 kaariminuutin sijaan napasuuntausvirhe on nyt alle 1 kaariminuutti. Tämä tuntui parantavan guidausta aika paljon. Koko viime yön ajan guidauksen RMS oli 0,9-1,1 kaarisekunnin luokkaa. Parhaimmillaan RMS oli 0,87". :cool:

Jalusta myös toipuu ditheröinnistä hyvin nopeasti, eikä deklinaatiossa ole kummempia klappeja. Ei siis valittamista!