Nimimerkin takana...

Aloittaja MarkoM, 24.08.2006, 00:30:54

« edellinen - seuraava »

Banaanimörkö

Kiitoksia! Muutamaa keskustelua ehdin seurata ennen rekisteröitymistä ja oli mukava huomata, että aloittelijankin on helppo päästä täällä mukaan keskusteluihin. Kuten kävi jo ilmi, olen tässä ottamassa ensimmäisiä haparoivia askeleitani tähtiharrastuksen parissa ja ihan täpinöissäni yritän kuvitella hetkeä, jolloin ensimmäistä kertaa kurkistan oman kaukoputkeni okulaariin. Edellisestä tähystelykerrasta on kulunut yli 14 vuotta, joten melko hyvin ovat näkymät päässeet unohtumaan. Toki olen paljon kosmoksen ihmeitä katsellut kuvina kirjoista ja internetistä, mutta ne tuskin korvaavat omakohtaista havainnointia.

Onneksi löysin tämän foorumin. Täältä uskon saavani vastauksia kaikkiin (tai ainakin valtaosaan) tähtitieteilyyn liittyviin kysymyksiini. Tällä hetkellä niitä on aika paljon, ja uskon niiden määrän vain kasvavan harrastuksen edetessä. Jostain kun vain löytäisi aikaa harrastaa...
K. Sil jan der

Tapanivi

Olen joskus kritisoinut yhtä tietokone-aiheista keskusteluryhmää jonka nimi viittaa aamiaiseen...Liityin siihen v. 2000 ja kun jokin aika sitten esitin siellä kysymyksen niin heti oli ivat, pilkat ja herjat lentämässä.  Liian guru-porukkaa nykyään.  Täällä on aika reilu meininki kysymystenkin laadun suhteen, toki voi ensin katsoa tuolla haulla olisiko aihetta käsitelty aikaisemmin.  Mutta rohkeasti vaan!
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

einari

Joo, täällä on toistaiseksi ollut mukavan leppoisa tunnelma. Toivotaan että säilyykin sellaisena.

Ja Banaanimörkö: tuttu fiilis tuo pitkä tauko. Minäkin harrastin eka kerran 12-15-vuotiaana ja sitten olikin 25 vuoden tauko.
No täällä kaupungissa on katselu jäänyt vähemmälle mutta valokuvasjutuissakin on mielenkiintoa riittänyt.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: einari - 08.12.2008, 20:36:14
... tuttu fiilis tuo pitkä tauko. Minäkin harrastin eka kerran 12-15-vuotiaana ja sitten olikin 25 vuoden tauko.
No täällä kaupungissa on katselu jäänyt vähemmälle mutta valokuvasjutuissakin on mielenkiintoa riittänyt.

Joo, tuntuu menevän kausissa täälläkin. Jokin juttu tulee aina vuoroin päällimmäiseksi elämässä ja nyt näyttäisi olevan vaihteeksi tähtiharrastetta, kun tuo jälkikasvukin antaa ajallisesti enempi myöten. Tuossa linkissä on yhden kauden kiinnostuksen aiheita, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan aiemmat puuhailuni 1980-90 luvuilla. Vanhemmiten sitä osaa ottaa entistä lunkimmin nämä harrastusjutut, koska tätä hommaa tekee lähinnä omaksi huvikseen ja ilokseen!  :laugh:
- Timo Inkinen

allar

Tjaaha, pitäiskö sitä sitten itsekin vastata tähän ketjuun...

Itse olen tähtitiedettä harrastanut pienestä pitäen. Havainnointi oli alkumetreillä päälimmäisenä harrastusmuotona, mutta pikkuhiljaa huomasin kiinnostukseni lisääntyvän itse kaukoputkiin eikä niinkään taivaalle. Kun olin noin kymmenen vanha löysin kirjastosta Heikinheimon legendaarisen kaukoputkenrakennuskirjan. Siitä lähtien kaukoputken rakennus syöpyi mieleeni, mutta vasta yhdeksännellä luokalla uskalsin hioa ensimmäisen 15cm peilini. Viimeisin peilini onkin sitten jo puolimetrinen. Kotisivuilta löytyy lisää tietoa projekteistani...

Koska kaukoputket ja tähtitieteelliset instrumentit ovat kivoja, olisi myös kiva työskennellä niiden parissa. Näinpä päätinkin mennä lukemaan konetekniikkaa tähtitieteen sijaan (tytötki pitää insinöörejä seksikkäämpinä kuin outoja astronomeja, eikö?). Kaksi vuotta opintoja Stadiassa (Metropoliassa) on takana, ja nyt vietän vaihtovuotta Sydneyssä opiskelemassa optiikkaa ja tähtitiedettä. Muistan kun n. 13v vanhana ostin avaruus-kirjan ja siellä oli kuva David Malinista (kuuluisa australialainen tähtikuvaaja) suuren kameran sisällä istumassa. Eilen näin saman kameran Anglo-Australian Observatoryssa Siding Springsissä 3.9m teleskoopin vieressä lattiatasolla. Työskentelen 2.5kk Anglo-Australian observatoriolla ja yritän selvittää joitakin ongelmia spektrografeissa. Eipä olisi tuolloin uskonut että jonain päivänä olen tuolla paikanpäällä ja siitä maksetaankin  :cheesy: Mahtavat fiilikset kun täältä tähtitornista kirjottelee. Saa nähdä mihin harrastus vie... :azn:

PS: Vähän kyllä hävettää kun ei ole ollut aikaa havainnoida eteläistä taivasta. Ei sitä vieläkään tunnista kuin Skorpionin ja Etelänristin. Kyllä nyt omatunto kolkuttaa ja pahasti  :undecided:
Allar Saviauk

Kaizu

#80
Kerran jo itseni täällä esittelin mutta kun foorumi näytti menevän suojatun yhteyden taakse piiloon, suutuspäissäni poistin itseni.
Olen tällä erää taivaltanut tällä pallolla vuodesta 1956 jaellen enemmän tai vähemmän toivottuja neuvoja, yleensä silloin kun niitä ei kysytä. Neuvoja on nykyään tarjolla Järvenpäässä.
Tähtiharrastuskalustoa on aikaa myöten kasautunut nurkkiin. Sain niillä täytettyä liiterin viimeisen kopin (2m x 3m),niin että en itse mahdu enää sekaan. Isoimpina joukossa 25 sentinen newton purettuna ja 100mm/1000 linssikaukoputki ei purettuna.
Liiterin keskimmäisessä kopissa on joitain koneita ja työkaluja mekaanisia töitä varten, mm. pikkuinen sorvi ja pylväsporakone.
Isompien metallitöiden sattuessa, siirryn veljeni riesaksi hänen autokorjaamolleen Rajamäkeen.
Säätämössä on joitain elektroniikan mittalaitteita ja juotosasema elektroniikkakerhotoimintaa vaten.
Säätämön yhdessä nurkassa humisee tilanteen mukaan 1-5 tietokonetta. Yksi näistä ylläpitää tontilla WLAN-säteilyä,
muut enimmäkseen huoneenlämpöä. Yhdellä seinällä on sohva jolla istuu elinkaarensa eri vaiheissa olevia elektroniikkalaitteita.
Viereisellä seinällä on käsikirjasto. Säätämön katolla, nuohoojan kiusana, piipun kyljessä tuijottaa taivaalle meteorikamera.
Pihalla on pikkuinen "Cityobservatorio" ja siellä TAL250K Losmandyn G11 nokalla.

Tähtiharrastuksen kanssa vapaa-ajasta kilpailevat muut harrastukset; kalastus, veneily, moottoripyöräily, pistooliammunta ja nyt jo vähän vähemmässä määrin judo ja shakki.

Kaizu
Kai Forssen

J.L

Harrastukset

Tähtitiede ja kitaran soitto

Erikoistunut

Helppoihin kohteisiin vielä :D

Yhdistykset

Ursa

Havaintovälineet:

Sky-watcher skymax-102
Kiikarit 10*50 ja pienet 8*21

Kamerat:

Sonyn perus pokkari
Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

khaos

Ikä : teini 31
Perhe: vaimon lisäksi pari tyttöstä.
Paikkakunta: Karhula / Kotka
Harrasteet: tähtitiede, lukeminen, musiikin kuuntelu, omakotitalon pihalla kaikenlaista puuhastelua.
Tarkkailuvälineitä: bresser venus, vanhat "kirpputorilta" kiikarit 12x50, Sky-Watcher Skyliner 200/1200 dobson, silimät, joissa kaukonäkö huono.
Tähtiharrastuskipinä iski viimein tämän vuoden alkupuolella, kauanhan siinä ehti mennäkin. Eli statuksella "uusi harrastelija" mennään. Ursan jäsen.
Viimeisimmät öiset riemun kiljahdukset sai aikaan: Saturnuksen pari kuuta ja M65/M66/NGC3628 LEO 26.4.2009.
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200

Camelopardalis

#83
- Ikä: 14
- Paikkakunta: Espoo
- Harrastukset: Avaruus, musiikki, viulunsoitto, tietsikkapelit, elokuvat
- Erikoistunut: Alotteleva avaruuden tutkija ja tykkään kuuta katella ja Saturnusta kans.
- Yhdistykset: Ursa
- Havaintovälineet: SkyWatcher MAK127EQ3, normikiikarit, silmät :D
- Kamera: Panasonic Lumix... joku :D
Muuta: Oon aika kauan avaruudesta kiinnostunu ja vähän äskettäin kaukoputken sain. Halluun aina katella tähtiä kun vain voin. :)
Tiesitkö että Pneumonoultramikroskooppissilikovulkaanikonioosi on keuhkosairaus?

VilleValtteri

Ville Kotkasta, 32 vuotta ikää ja tähtiharrastuksen suhteen noviisi.

Ilokseni huomasin, että täällä on paikkakunnaltani muitakin, ikäväkseni taas todettava että mitään yhdistystoimintaa täälläpäin ei (vielä) ole. Jääpä nähtäväksi josko tässä itse alkaisi jossain vaiheessa herättelemään paikallisaktiivisuutta henkiin. Tuntuu vain, että tällä hetkellä olen vielä niin vihreä, että lienee parasta ensin saada vähän "läskiä vyön alle" harrastuksen suhteen. Into on kova, eilen saapui Ursasta ensimmäinen ikioma kaukoputki, perus Sky-Watcher 102. Samoin tein kasailin vehkeen ja aloin odottaa iltaa... Kymin Lentokentällä olen käynyt kirkkaina iltoina opettelemassa tähtitaivasta ennen havaintovälineen hankkimista, ja nyt poltteen kasvettua kyltymättömäksi oli putki jo pakko hankkia. Eikä kaduta yhtään, nimittäin Jupiter (vaikka onkin konkareille varmasti ihan lällärikamaa) oli niiiiiiiiin kaunis kuineen eilen, että olen varmasti tehnyt elämäni sijoituksen!

Muita harrastuksia ovat musiikki ja kirjallisuus, yleensä jälkimmäinen sivuaa jollain tavalla tiedettä. Evoluutio, maailmankaikkeus ja tieteellinen katsanto koskettavat minua suuresti. Musiikin suhteen olen fanaattisen kaikkiruokainen. Kerään levyjä, soitan pianoa ja kitaraa, laulan parissa bändissä + mieskuorossa, kirjoitan artikkeleita pariin nettiaviisiin jne. Minulla on tähtitaivaalle jopa oma soundtrack, jota mielelläni kuuntelen kun olen polvillani maailmankaikkeuden edessä. Sisältää Rushia, Ayreonia ja muuta sopivan suureellista.

Täällä joku hehkutti Avaruus.fi:n hyvää henkeä - tähän on pakko yhtyä. Olen ollut rekisteröityneenä jo jonkin aikaa, mutten ole pahemmin suutani täällä availlut. Yllä itsestään kertova kotkalaiskollega nyt sitten innoitti vihdoin avaamaan sanaisen arkkuni. Hienoa miten kärsivällisesti täällä kokeneempi väki suhtautuu meihin alkutaipaleella taapertaviin. Ilmeisesti kipinä on yhä voimakas ja kärpänen surisee kaikilla suht. samalla taajuudella.
Joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa.

Kaizu

Tervetuloa foorumille. Ei Jupiter ole mitenkään himmennyt ensimmäisen katsomisen jälkeen. Kun ensin on Jupiterin löytänyt, voi alkaa kaivella esiin yksityiskohtia.
Saadaanko jollekin lähitulevaisuuden tähtipäiville avaus intro, vai sisältyikö harrastuksiin myös säveltäminen?
Kaikki olemme joskus olleet aloittelijoita. Vaikka nyt olenkin lähes kaikkitietävä, muistan kuitenkin hämärästi ajan jolloin jouduin kysymään neuvoa kokeneemmilta. Ei ole niitä kokeneempia jollei ensin ole aloittelijoita.

Kaizu
Kai Forssen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 30.07.2009, 12:17:18
Ville Kotkasta, 32 vuotta ikää ja tähtiharrastuksen suhteen noviisi.

Ilokseni huomasin, että täällä on paikkakunnaltani muitakin, ikäväkseni taas todettava että mitään yhdistystoimintaa täälläpäin ei (vielä) ole. Jääpä nähtäväksi josko tässä itse alkaisi jossain vaiheessa herättelemään paikallisaktiivisuutta henkiin. Tuntuu vain, että tällä hetkellä olen vielä niin vihreä, että lienee parasta ensin saada vähän "läskiä vyön alle" harrastuksen suhteen. Into on kova, eilen saapui Ursasta ensimmäinen ikioma kaukoputki, perus Sky-Watcher 102. Samoin tein kasailin vehkeen ja aloin odottaa iltaa... Kymin Lentokentällä olen käynyt kirkkaina iltoina opettelemassa tähtitaivasta ennen havaintovälineen hankkimista

Hyvä Kotka! Kymin kentällä tuli itsekin käytyä pari kertaa saarella asuessa. Nyt tulee pääosin omalla kymiläiseltä takapihalla kuvailtua. Tervetuloa joskus moikkaamaan kun on kirkasta. Lentokentältä muuten kun jatkaa Hurukselaan päin, on pari hyvää pellonlaitaa, jossa on jo tosi pimeä taivas.
Vesku
www.vkastronomy.com

VilleValtteri

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 30.07.2009, 14:58:31
Hyvä Kotka! Kymin kentällä tuli itsekin käytyä pari kertaa saarella asuessa. Nyt tulee pääosin omalla kymiläiseltä takapihalla kuvailtua. Tervetuloa joskus moikkaamaan kun on kirkasta. Lentokentältä muuten kun jatkaa Hurukselaan päin, on pari hyvää pellonlaitaa, jossa on jo tosi pimeä taivas.

Kiitokset vinkistä ja kutsusta! Hurkselantien käyn tsekkaamassa heti kun säät sallivat. Lentokentässä ei ole muuta vikaa kuin ajoittain kova tuuli...
Joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa.

pappa

Tervetuloa VilleValtteri, Pappa on vanha rekkakuski ja Kotkan seutu on tuttua, Jylpyssä tuli käytyä paljon ja "saaren" satamissa sekä Mussalossa silloin kun se ei ollut vielä niin täynnä valoja kuin nyt! Kymin kentät ovat tuttuja. Vaasan & Vaasan pihassa on tullut nukuttua monet rekkaunet ja tiirailtua merellepäin tummaa taivasta. Meren yllä ei ollut juuri koskaan pilviä ja muutama vuosikymmen sitten ei valaistusta ollut nimeksikään nykyisestä. Tuuli oli tosiaan ainoa riesa, sen sai tuta "tornivolvon" hytissäkin ja myöhemmin Globerotterissa F16 korkeuksissa.

Etsin usein siellä päin yötauoilla mahdollisimman pimeitä paikkoja, satamien läheisyydessä ei muutenkaan tavallisia ihmisiä liiaksi pyörinyt ja ne sijaitsivat sen verran syrjässä siihen aikaan, paitsi kantasatama. No nyt meni muisteluksi.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

VilleValtteri

Lainaus käyttäjältä: pappa - 30.07.2009, 23:41:04
Tervetuloa VilleValtteri, Pappa on vanha rekkakuski ja Kotkan seutu on tuttua, Jylpyssä tuli käytyä paljon ja "saaren" satamissa sekä Mussalossa silloin kun se ei ollut vielä niin täynnä valoja kuin nyt! Kymin kentät ovat tuttuja. Vaasan & Vaasan pihassa on tullut nukuttua monet rekkaunet ja tiirailtua merellepäin tummaa taivasta. Meren yllä ei ollut juuri koskaan pilviä ja muutama vuosikymmen sitten ei valaistusta ollut nimeksikään nykyisestä. Tuuli oli tosiaan ainoa riesa, sen sai tuta "tornivolvon" hytissäkin ja myöhemmin Globerotterissa F16 korkeuksissa.

Etsin usein siellä päin yötauoilla mahdollisimman pimeitä paikkoja, satamien läheisyydessä ei muutenkaan tavallisia ihmisiä liiaksi pyörinyt ja ne sijaitsivat sen verran syrjässä siihen aikaan, paitsi kantasatama. No nyt meni muisteluksi.

Itse istun tässä Hietasen satamassa, leipätyökseni. Autoja rahtaillaan Venäjälle, ja yritetään pysyä laman kourissa hengissä! Mielenkiintoinen ilmiö tuo sataman valot - sikäli mikäli sallitaan vielä hetkeksi aiheen sivussa rönsyily. Kävin työni puolesta tutustumassa Vuosaaren sataman lastiturvallisuustoimintaan keväällä, ja huomasin, että siellä oli otettu käyttöön nämä uudenlaiset valosaastetta vähentävät valonheittimet. Niiden kiila suuntautuu suoraan alaspäin, eikä valaise yötaivasta lähellekään samalla tavalla kuin perinteiset oranssit liekit. Toki nämä ovat vain sataman omia valonheittimiä, ja kaikkien pienempien firmojen pihoissa mennään vielä vanhalla systeemillä. Oi jospa kerran vielä ymmärtäisivät.

Katariinanniemessä on hirveästi valoja Mussalon takia, mutta Kuu sieltä tietysti näkyy hyvin, ja paikka on Juuston tiirailuun mahtava. Muuten tästä kaupungin lähipiiristä pitää kyllä ajella hieman pohjoisemmaksi hyvän paikan löytääkseen. Paperitehtaiden alasajo on tietysti muuten inhimillinen tragedia, mutta valosaastetta se täällä Kymenlaaksossa vähentää radikaalisti.

Mutta se siitä ja sen synkkyydestä, suuret kiitokset lämpimistä kommenteista kaikille!
Joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa.