Nimimerkin takana...

Aloittaja MarkoM, 24.08.2006, 00:30:54

« edellinen - seuraava »

tvm

Nimimerkin takana reilu kolmikymppinen helsinkiläinen, jota aina kiinnostanut avaruusasiat, mutta nyt tänä vuonna alkanut tutkimaan taivasta vähän tarkemmin 10x50 kiikareitten avulla. Saapa nähdä missä vaiheessa tulee putkia peliin. Vähän käynyt mielessä rakennella itse joskus jokin 200mm newtoni, mutta ehkä on järkevämpää pysytellä tehdasvalmisteisissa havaintovälineissä. Ainakin toistaiseksi.
Skywatcher 150/750
HEQ5Pro
10x50 Nikon

Oskari

Morjensta vaan kaikille Ursalaisille ja muillekin. Täällä kirjoittelee Alahärmäläänen avaruudesta ja ylipäätään taivaan näkymistä ja tapahtumista kiinnostunut (kuluva vuosi-1988)-vuotias mieshenkilö. En edes kykene muistamaan, mistä moinen tauti on aikoinaan tarttunut, mutta tuntuu, että aina on ollut tarve tapitella taivaalle. Vuosituhannen vaihteen aikoihin tarkoitusta varten hankittiin ihan oikea kaukoputkikin, luulisin, mutta havaintoputki katkesi jo muutaman käyttökerran jälkeen ja vehje jäi olohuoneen nurkkaan pölyä keräämään. Nykyisin putki lienee purettuna jossain varaston perällä. Nyt vanhempana harrastusta on jatkettu säännöllisen epäsäännöllisten ulkoilmaniskalihastreenien lisäksi lähinnä lukemalla mainiota Tähdet ja Avaruus -lehteä sekä klikkailemalla ahkerasti iltapäivälehtien avaruusaiheisia uutisotsikoita.  :azn:

Muita mainitsemisen arvoisia harrastuksia voisivat olla valtamerihöyrylaiva Titanicin tutkimus, Citroën 2CV -autot, sählypallon perässä juokseminen sekä uusimpana aivoituksena 3D-tulostus. Myös lentokoneet ja muutkin ilma-alukset ovat aina olleet lähellä sydäntä. 18-vuotiaana lensin UPL-lupakirjankin, mutta lentoharrastus on ajanpuutteen takia nyt jäänyt.

Työksi yritetään saada painojälki pysymään jollakin konstilla mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

ellu

Terve vaan Oskari! Kiva nähdä täällä paikallisia  :cheesy:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Oskari

Moi Elina! Monta kertaa meinannut rekisteröityä tänne. Nyt sain aikaiseksi. :cheesy:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

Pappis

#184
Jos sitä sitten minäkin...

Pennusta (muistaakseni 12 v.) asti URSA:n jäsen, nyt ikää yli 40 v. Koulutus on FT (Helsingistä) ja pääaine fysiikka, lähinnä atomi- ja säteilyfysiikka. Opintojen jäljiltä jäin yliopistolle tutkijaksi, missä viihdyin reilut 10 v. Myös yhteistyötä ammattitähtitieteilijöiden (mm. Juhani Huovelin) kanssa. Nyt takana on jo yli 10 vuotta Olkiluodossa atomeja murskaamassa yhdessä monen muun kanssa. Asustelen Suomen "Galliassa", eli Rauman seudulla perheen (vaimo, muksut, lemmikit) kanssa.

Ekan oman oikean kaukoputken ostin viime keväänä. Tällä hetkellä päämielenkiinto on kuvaamisessa ja visuaalipuolella, laitteissa (rakentelu, tuunaus, virittely) ja kohteista Kuussa, Auringossa ja planeetoissa. Muita harrastuksiakin löytyy, mm. valokuvaus (yli 30 vuotta), hifi & kotiteatteri, tiede & tekniikka yleisesti, lukeminen, kätköily, satunnainen retkeily/vaeltelu, jne.

Porin Karhunvartijoihinkin on tullut liityttyä, mutta tornille en ole vielä kerennyt...

Edit: Pientä päivitystä.

Javs86

#185
Hauska tutustua kaikille! Pappiksen esimerkkiä seuraten, voisin myös aukaista tyyppiä nimimerkin takana:

Harrastukset:

- tähtitiede, harrastanut noin 6v ikäisestä asti, nyt täytän pyöreät 30-vuotta, 10.12
- luonnontieteet
- Painonnosto, jossa saavutuksia mm. 2kpl Pohjoismaiden mestaruuskisojen kultaa ja toiset 2kpl hopeaa, sekä kaikkia värejä SM-mitaleita
- Kamppailulajit, mm. vapaaottelu jossa on SM-pronssia tullut oteltua. Brasilialainen jiujitsu, pariin otteeseen painittu myös
  noissakin kisoissa.
- retkeily.

Kiinnostuksen kohteet tähtitieteessä:
- deep sky
- fotometria (visuaalinen,sekä ccd havainnointi)
- planeetat
- tähtivalokuvaus
- oikeastaan aikalailla kaikki, mutta edellä mainitut ovat tällähetkellä minulle se IN-juttu!

Työelämä:

Ajoneuvoasentajana olen ollut eri firmoissa, mutta nyt puimuriasentajana.  Opiskelen työn ohella Satakunnan Ammattikorkeakoulussa rakennus- ja yhdyskuntatekniikkaa. Eli rakennusalan insinööriksi pitäisi valmistua jossain vaiheessa.

Yhdistykset:

- Ursa ja Porin Karhunvartijat Ry, (Asustelen tietysti Porissa).

Kalustoni:

- Omat silmät
- Skywatcher N 200/1000 Explorer BD
- Canon Eos 1000d (IR-mod)
- Starlight Xpress MX 916
- ZWO ASI120 MC
- HEQ-5 Pro Syntrek kapulalla
- LUXONIN 7x30 kiikarit

Tälläisiä juttuja tuli nyt näin äkkiseltään mieleen, vielä lisättäkööt kiinnostukseni laiterakenteluun, aina kun kelit eivät havainnointia salli!
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

lapimmies

Lapimmies.

Olen syntynyt vuonna 1970, vuoden pimeimpänä päivänä, Muoniossa. Kello oli tuolloin 05:17.
Normaalien muistamattomien vuosien jälkeen, kävi ilmi että olen kiinnostunut kaikenlaisista teknisistä laitteista, kuten putkiradioista, porakoneista, moottorisahoista jne.

Koulua kuljin Muonin peruskoulussa. Koululta oli matkaa kotiini noin 3 km. Bussipysäkille taivaltaessani (500m) ihailin kaunista tähtitaivasta, revontulia sekä täydenkuun valaisemaa maisemaa.

Sänkyni oli ikkunan alla, josta saatoin nähdä (valosaasteettoman) tähtitaivaan aina kun oli selkeää. Siinä nuoren pojan ajatukset vilistivät. Kuinka upealta nuo kaikki näyttää. Äitini huomasi kiinnostukseni ja sain lahjaksi "tähdet ja avaruus" kirjan. Se oli joskus 1981 (tjsp). Sehän sai minut syttymään tarkempaan tiirailuun.

Olinkohan 13.v kun aloin aktiivisesti tarkkailemaan tähtitaivasta, opiskelin kirkkaimmat tähdet ja kirjoitin havainnostani A5-kokoiseen vihkoon. Siellä oli havainnot vilkkuvasta satelliitista, Andromedasta, Orionista jne.  Meillä oli myös 8x50 kiikarit. Niillä tiirailin kanssa, ja olen ihan varma että silloin huomasin "ohikatsomisen". Kun kiikareilla katsoi Andromedaa, ei sitä meinannut nähdä, mutta ohikatsomisella se selvästi erottui. Kiikareiden ongelma oli heilunta ja vapina. Niimpä askartelin 1984, teräsputkesta ja vanerista kiikarille jalustan. Sen verran hitsi pysyi käsissä, että tuo onnistui yläasteen käsityötunnilla. Sen jälkeen tuli paljon lisää merkintöjä "Päiväkirjaan".  Venus, Mars, Jupiter ja Saturnus. Ne olivat pisteitä vain, paitsi Venus jonka vaiheet pystyi "aavistamaan" kiikarillakin.

Aloin olemaan sen ikäinen, että tytöt alkoivat kiinnostamaan, joten pikkuhiljaa aktiivinen tarkkailu jäi vähemmälle. Muutin 1987 rovaniemelle opiskelemaan, jolloin koko harrastus unohtui.  Aina kotona käydessäni kuitenkin menin ulos ja ihailin tähtitaivasta, revontulia jne.

Rovaniemellä opiskeltuani ja armeijan käytyäni, työ vei minut Espooseen.  Siellä kuluikin sitten aika vuoteen 2013 asti. Silti aina Muoniossa käydessäni, saatoin mennä ulos ihmettelemään tähtitaivasta ja sitä kuinka kaunis se on, minulla harmitti Espoon surkeat havainto-olosuhteet. Tähtitaivas ei koskaan näyttänyt kauniilta Espoossa, koska sitä ei juuri näkynyt. Muoniossa myös laajensivat katuvaloja siten, että nyt lähimpään katuvaloon on noin 300m. Paikka ei ole hyvä taivaskuvaukseen.

Nokian romahduksen takia tuli kengän kuva perseeseen, Äitini myös kuoli samoihin aikoihin (Isäni kuoli jo 1983).
Minulle tarjoutui paikka saksassa Berliinissä. Oma poikani oli jo 20 vuotias, joten samantien otin paikan vastaan. Asuin Berliinissä vuoden, ja aina kotitalollani käydessä ihastelin tähtitaivasta. Työt saksassa potkivat minut uuteen työhön ja samalla pystyin muuttamaan yhteen morsmaikkuni kanssa.

Morsmaikkuni talo on kohtuu hyvällä paikalla saksassa (Google mapsista voitte katsoa, An der Bergwiese 7, bad Schwalbach)

Olemme myös rakentaneet mökin hyvälle paikalle lapissa, viimeisen kahden vuoden aikana. (Osoitetta ei vielä virallisesti ole. ) Mutta se on Särkijärven itäpäässä ja noin 4 km on lähimpään katuvaloon. Olen siellä viimetalvena ihastellut revontulia ja tähtitaivasta. Se sai minut päättämään, että hankitaampa nyt sitten se harrrastekaukoputki jota olen lapsesta asti haaveillut. Nyt se hankintaprosessi on käynnissä. Jalusta on jo hankittu, vain putki puuttuu ja fokuseri ja guidauskamera ja okulaarit ja lämmityspannat ja, ja ....:D

Tuo tekninen osaaminen/kiinnostuneisuus aiheutti mm. seuraavaa:
Mökkiin päätimme hankkia KNX-taloautomaation. No se hankittiin. Yllätys tuli konffauksen kanssa. Konffaaminen olisi maksanut 65€/tunti. Ihan peruskonffauksen tekeminen olis maksanut arviolta 2500€ AJattelin, ettei tuo nyt niin rakettitiedettä voi olla. Kävin jotain KNX/DALI webinaareja läpi, ostin konffaussoftan ja konfaasin älysähköt itse. Aikaa meni rutosti, mutta lopputulos tyydyttää. Liitteenä on kuva käyttöliittymän etusivusta.

Joten jos minä tuon KNX:n selätän, niin kyllä minä astrokuvauksenkin voin oppia.

Ammatiltani olen tietoliikenneteknikko. VUodelta 1994. Joten ammatilani ei ole enää mitään käyttöä nykymaailmassa.

PS:Jos joku haluaa joskus vuokrata mökkiä Särkijärvellä tai taloa Muoniossa. Olen avoin tarjouksille.

UGH. Olen puhunut, jag har talat. :D

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 21.10.2010, 00:47:17
Nimeni on Erik. Ikää löytyy vain sen 13 vuotta
...
Selkeitä iltoja kaikille ja kiitoksia niille, jotka ovat minua tämän foorumin välityksellä harrastuksessa eteenpäin auttaneet.

Päivitys näin 10 vuotta myöhemmin! Mittariin on pyörähtänyt 23 vuotta, ja tähtikuvaus on viimeiset kolme vuotta ollut enemmän elämä kuin vain harrastus. Kiinnostus avaruuteen ja tähtien tarkkailuun heräsi jo ennen 2010 -luvun alkua ihan junnuna. Silloin tuli tänne foorumillekin eksyttyä. Etenkin silloin alkuaikoina tämä paikka oli tärkeä henkireikä ja paikka päästä "purkamaan" ja jakamaan innostusta. Nuoruuden alkuinnon jälkeen harrastus jäi pitkäksi aikaa tauolle, kun teini-iän myötä elämään tuli kaikenlaista muuta :rolleyes:

2018 alkupuolella olin ajautunut elämässä aika heikkoon tilanteeseen, ja jotenkin löysin tähtitaivasta ihmetellessä idean, että kaukoputken läpi kuvaaminen oli aika siistiä silloin joskus. Ei mennyt kauaakaan kun opintolainatili otti vähän osumaa ja ostin käytetyn newtonin ja seurantajalustan järjestelmäkameran kaveriksi. Ekat galaksikuvat oli sellaisia ruskeita kohinamössöjä, mutta kyllähän se oli menoa sitten. Saman vuoden syksyyn mennessä olin ehtinyt hankkia jo mustavalkokameran, ja täyden filtterisetin. Pikkuhiljaa rakentui kuvauskalusto joka on satuttanut taloutta paljon, mutta tuonut myös paljon riemun hetkiä ja onnistumisia.

Itsestäni: Asun Tampereella ja opiskelen Rakennustekniikan DI:ksi neljättä vuotta. Tähtikuvaamista en ole täällä kaupungissa koskaan harrastanut, vaan ekat vuodet vanhempien luona maaseudulla, ja nyt kaksi edellistä kautta mun ja Villen rakentamasta etäobservatoriosta Varkaudesta käsin. Etäkuvaaminen on tuonut paljon helpotusta ja tehokkuutta kuvaamiseen, mutta aika-ajoin sitä pakkasessa putken kanssa kykkimistä kaipaa. Haaveena onkin kunhan Hervannan valoista pääsee aikanaan muuttamaan pois, hankkia joku iso visuaaliputki. Muita mainittavia harrastuksia tämän lisäksi on voimanosto ja kalastus.

Olen ollut iloinen siitä, miten paljon tukea ja apua olen saanut tämän yhteisön kautta (Alkuaikoina täällä ja viimeaikoina enemmän Telegram -ryhmän puolella). Harrastustapahtumissa en ehtinyt käymään ennen kuin korona tuli ja pilasi kaiken. Somen ja netin kautta olen kuitenkin tutustunut huippu harrastajatyyppeihin. Lisäksi ihailen suomalaisia tähtikuvaajia ja tätä yhteisöä. Huolimatta näistä olosuhteista, missä pimeää on 8 kuukautta vuodesta ja siitäkin ajasta 95% pilvistä, silti jengi puskee ihan maailmanluokan kuvaa pihalle ja tuoreet harrastajat kehittyy nopeasti.

Kuvieni kehityksestä olen saanut mukavaa palautetta, mutta valtava itsekriittisyys on viime aikoina varjostanut tätä kuvausjuttua. Liian usein loppukuva tuntuu jossain mielen nurkassa jollain tavalla epäonnistuneelta ja aina tuntuu että jotain puuttuu. Yritän päästä siitä eroon ja muistaa että tässä harrastuksessa jos jossain matka (ja matkauseura) on tärkeämpää kuin määränpää. Itsekriittisyys on hyvää polttoainetta kehitykselle, mutta liiallisena se syö sitä valmiin kuvan tuomaa onnistumisen iloa, joka taas on tärkeä vastapaino kaluston ja pilvien kanssa tuskailulle.

Vaikka täällä foorumilla käyntini onkin viime ajat ollut kuvien postaamista ja kommentointia, yritän osallistua keskusteluihin enemmän. Tämä on kuitenkin hieno foormumi vaikka modernimmat keskustelualustat on tätä syrjäyttänyt.