Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 17.08.2017, 19:37:20
Ja kyllähän tuohon putkeen voisi fokkarinkin vaihtaa parempaan... mutta taitaisi oikein hieno fokuseri olla aikalailla putkea vastaava menoerä.

Joo kyllä putki vaihtuu ennen kuin fokkari. Enempää ei voi rahaa tähän kalustoon käyttää. Menee muuten koko idea miksi olen jaksanut värkätä.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 28.07.2017, 11:04:19
Voisiko sulla olla optisesti huonolaatuinen reduceri?

Piti nostaa tämä blaatun kommentti ylös. :rotfl:. Hyvin tiedetty.

wm-x

 :realmad: :realmad: :realmad:
Wed, 23.08.17 08:03
Hamburg, Germany

The item was reprocessed due to damage. DHL's customer services will contact the sender shortly.


Ei oo DHL kanssa tälläisiä käynyt ennen. Tämä asia ei vaan halua korjaantua.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 23.08.2017, 10:10:32
:realmad: :realmad: :realmad:
Wed, 23.08.17 08:03
Hamburg, Germany

The item was reprocessed due to damage. DHL's customer services will contact the sender shortly.


Ei oo DHL kanssa tälläisiä käynyt ennen. Tämä asia ei vaan halua korjaantua.

Uusi yritys. Dhl korvasi suoraan firmalle menetyksen ja uusi reduceri lähti tänään matkaan.

wm-x

Flatti paneeli on valmis. Sävy on nyt kohdallaan. Silmällä samanlainen kuin tässä kuvassa. Eli kevyen pinkin puoleinen. RGB kanavat osuvat 1/3 alueen sisälle. Toivottavasti flatti ongelmat ovat selätetty.

wm-x

Pientä taukoa tornin töistä. Pahasti iski syysflunssa päälle ja kelitkin on mitä on.

Posti ilmoittaa, että huomenna klo. 1400 mennessä paketti pitäisi olla perillä. Hieman jännittää miten tuo tsred279 toimii minun putken kanssa. Hyvä kuvakenttä olisi iso parannus minulle ja helpottaisi käsittelyä kummasti.

Kyselin Telescope Austrian Tommylta niin hän oli sitä mieltä että toimii croppikennoisella mainiosti. He ovat ilmeisen tarkkoja mitä ottavat myyntiin ja tämä löytyy heidän listoilta. Edellistä tsred80, mikä minullakin oli he eivät suostuneet myymään.

Tikkes

Pidetään peukkuja, että sieltä ilmestyy hyvä yksilö  :azn:.

Pilvisinä öinä pitää yrittää kartuttaa darkki kirjastoa. Pistin juuri kameran rouskuttelemaan ..
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x



Lasit ei ainakaan heiluneet sisällä niinkuin edellisessä :azn:

Tikkes

On se päheä  :cool:. Taitaa sopivasti olla tulossa selkeää ke-to yölle. Toivotaan, että uudesta tasoittajasta on apua.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

En ainakaan eilisten testien perusteella voi sanoa että tuo tsred279 on juuri sopiva omalle putkelle. Huomenna pääsee ilmeisesti yrittämään uudestaan.

Tilttiä näytti olevan 8%, pitää se vielä koittaa saada kuntoon.

einari

Vaihtelitko etäisyyttä optimin molemmin puolin ?
Olen ymmärtänyt että valmistajan optimi ei välttämättä ole käytännön optimi.
Ja 8% tiltti on jo aika hyvä mielestäni.
___
Tapio

wm-x

58mm pitäisi olla optimi:
Parhaan tuloksen sain 57.3mm Field curvature näytti 20% ja tiltiä se 8%

56 millimetristä parani tuohon 57.3mm:iin koko ajan, mutta sitten 57.5mm oli jo huono. 58mm oli aika sama kuin 57.5mm. Minulla saattoi reduceri huurtua tuossa loppu vaiheessa, niin en nyt täysin osaa sanoa muuta kuin tuon että 57.3mm oli paras mitä kokeilin. Pienessä flunssassa piti väkisin tuonne vielä 12 jälkeen mennä. Ajatuksella: ''Testaan nopeasti'....

Tämä voi siis tässä näyttää hyvälle, mutta tähtien puolesta ei ollut hyvä:


Edit: Uskon että nuo kuumat pikselit kaunistelevat tuota ccdinspectorin lukemaa hieman. Nikonissa kun on toi custom firmware niin kennolta tulee aika paljon ylimääräistäkin kuviin.

wm-x

Katsoin uudestaan. Tuossa taitaa olla jo huurteen vaikutusta. Guidauskaan ei ollut päällä niin seurannan virhekin näkyy. Muutenhan tuo taitaakin olla kohtuullinen? Vasen ylälaita on huono niinkuin ccdinspectorkin kertoo.




Astrometryn mukaan:
Size:   2.77 x 1.83 deg
Radius:   1.659 deg
Pixel scale:   2.02 arcsec/pixel

Alkuperäinen:
ResultsFOV: 2.25° x 1.49°
Resolution: 1.65"/pixel
Area: 3.36 sq°


Jos en ihan väärässä ole niin 0.81x kertoimen saan tuolla etäisyydellä reducerille.

Tikkes

Hyvältä tuo jo ainakin silmämääräisesti näyttää. Ei muuta kuin kohdetta valitsemaan  :cheesy:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Olenkohan asettanut tavoitteet liian korkealle tuon kuvakentän suhteen tällä putkella? Tai tarvitsenko tuon tasaisempaa kenttää mihinkään? Ihan hyviä kuvia sain viimekin kaudella huonommalla kentällä. Mutta....

Varsinkin laajoissa kohteissa haluaisin koko kentän olevan täynnä pyöreitä tähtiä ja että tähdissä ei olisi kohtuuttoman paljon väri virhettä. Tuollaiset nuolenpäät kennon reunalla eivät ainakaan käsittely vaiheessa helpota työskentelyä.

Alun alkaen minun olisi pitänyt ostaa syntan tälle putkelle tehty reduceri, mutta valitulta tieltä olikin yllättävän vaikea poistua. Aikaisemminkin täällä mainittu että nyt ainakaan ei ole järkeä ostaa kallimpaa reduceria kuin itse putki.

Joku varmaan huomasikin laitoin ostoilmoituksen uudesta linssi putkesta, ensi kesänä ajattelin vaihtaa kuvausputken toiseen. Kesken kauden en varmaankaan aja mitään uutta sisälle, mutta seuraavalla viikolla saattaa paljastua jotain uutta aiheeseen liittyvää :wink:.