Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Kyllähän se niin on että ei tästä harrastuksesta paljon kannattavuuksia laskeskella. Onhan tuo kaluston myynti käynyt vakavasti mielessä viime viikkojen aikana.

wm-x

Luulen, että tämä ei olisi näin palkitsevaa, jos joka yö olisi kirkasta  :cheesy:


Voikohan tuo minun  Baader ClickLock kameran kiinnitys aiheuttaa harmia kuvakentälle? Jostain äsken keksin, että se puristaa aika voimalla reduceria. Voisiko reduceri joutua ahdinkoon tuon voimasta ja aiheuttaisi siten kuvakentän kaarevuuden lisääntymistä?

wm-x

Kerkesin katsoa viikonlopun kuvat, ensimmäistä kertaa on focusointi pettänyt! 4 tuntia valoitusta suoraan roskakoriin. Focus on selvästi ensimmäisten 2 ruudun jälkeen muuttunut, mitäköhän tuossa on tapahtunut. Kerkesin tuolla sään seurantaa ketjussa kehua viime viikonlopun kuuttomia kelejä, mutta ei niistä paljon jäänyt käteen kun toinen kuvasarja oli mennyt pieleen pienen yläpilvikerroksen takia.

wm-x

Vieläkin pähkäilen tuon kuvan kaarevuuden kanssa. En vain löydä sopivaa etäisyyttä reducerille/flattenerille.
Tämä on siis se minun reduceri/flatteneri: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5239_TS-PHOTOLINE-2--0-8x-Reducer-und-Flattener-fuer-70mm-bis-80mm-ED-Refraktoren.html

Purin tänään tuon lissistön ja katsoin että siellä oli kaikki kohdalaan. Ei omaan silmään osunut mitään outoa.

Koko kenttä, 63mm etäisyydellä.

Tiedosto:
https://drive.google.com/open?id=0B24ECy12UBmLTGk4RlBTeWxzMEE


Kaarevuus:

einari

En nyt katsonut täysikokoista kuvaa mutta foorumikuvan perusteella reunatähdet näyttää aika hyvältä.
Huomasin CN:n foorumilla saman kysymyksen ja minusta siinä reduuserissa se irrotettava palikka pitää olla mukana ja järkkärin kanssa se pitäisi olla oikea etäisyys (olihan Canon kyseessä ?).
Onkohan tuossa kaarevuuskuvassa oikeat arvot laitettuna (siis kaarisekuntia/pixel) ?
Minkälaiset kaarevuusarvot tulee ilman reduuseria ?
___
Tapio

wm-x

Nikon on kyseessä. Pitää koittaa ilman reduceria.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: einari - 23.03.2017, 14:26:37
En nyt katsonut täysikokoista kuvaa mutta foorumikuvan perusteella reunatähdet näyttää aika hyvältä.
Huomasin CN:n foorumilla saman kysymyksen ja minusta siinä reduuserissa se irrotettava palikka pitää olla mukana ja järkkärin kanssa se pitäisi olla oikea etäisyys (olihan Canon kyseessä ?).
Onkohan tuossa kaarevuuskuvassa oikeat arvot laitettuna (siis kaarisekuntia/pixel) ?
Minkälaiset kaarevuusarvot tulee ilman reduuseria ?

Minusta laitoin oikeat arvot ccdinspectoriin. Clikkaa kuva isommaksi niin näet todellisuuden. Pitää jatkaa testailua. Sain viilailtua yhden jatkon millä pitäisi päästä  59mm.

Tosiaan mittasin sen "for 80 ed" jatkopalikan kanssa niin 69mm sain etäisyyttä kennolle. Kuvakenttä hieman parani kun viilasin siitä vähän pois. Nyt ollaan n. 63-64mm.

wm-x

Vaihdoin usb johdot parempiin/lyhyempiin. Guide kamera lopetti pätkimisen. Guidaus näyttäisi toimivan todella hyvin nyt.
Laskeskelin, että jalustaan olen nyt käyttänyt n. 400e, mielestäni ihan kohtuu hintainen sijoitus. Paljon töitä kyllä teetti, en tekisi uudestaan jos tietäisin miten paljon hermojen kiristelyä eq-5 on minulle aiheuttanut. :cheesy:

Tässä 10min sitten otettu ruudunkaappaus. Tunnin seurannut ja lukemat ovat tuota luokkaa.

wm-x

Minun kausi loppui pari viikkoa sitten, lapsien sairastelu ja muut kiireet vieneet vimeiset järkevän mittaiset yöt.

Taas ollaan menty eteenpäin ja annettu vähintään molemmat kädet harrastukselle. Olen erittäin tyytyväinen kauteen ja oman observatorion toimintaan. Vielä muutamia kuvia voisi käsitellä kun taas siltä tuntuu.

Kiitos foorumin jäsenille kaikesta avusta ja tuesta.

wm-x

Mielenkiinto ja polte alkavat nousta taas, paljon aikaisemmin kuin viime vuosina :azn:

Sain tornin siivottua, aika paljon oli kertynyt roinaa sinne. Toivotaan ettei nyt tarvitse jalustaa purkaa montaa kertaa.

Kävi mielessä sellainen, jos siirtyisin hetkeksi 180mm polttovälille ja käyttäisin tuota nikkor 180 ed Ai-s linssiä muutamiin alkukauden kuviin. Ärsyttävä vaihtaa vain kesken kauden kokoonpanoa, aika on kuitenkin taas kortilla...

Sitten olisi flatti taulu ongelma vielä ratkaisematta. Viime kaudella flatit huononsivat monesti kuvaa. Onko tähän halpaa ja hyvää ratkaisua? El-paneeli ei oikein toimi, valoitus aika pitäisi saada mahdollisimman matalaksi minun systeemissä..
Jos tilaisin piirrustus levyn jostain? Niissähän on tasainen valo?

wm-x

Tein uuden kannakkeen minun DIY moottori fokuserille. Tätä pyörittää vanha eq-5 moottori. Minulla olisi sopiva nema moottori mihin voisin rakennella automaattitarkennuksen, mutta taidot taitavat loppua kesken kun katsoin ohjeita.

Vielä pitää tehdä liitos kappale noille tangoille ja keventää tuota tukirautaa.

Olen todennut ettei fokus muutu paljon yön aikana, suojainen koppi ja linssin lämmitys pitävät aika vakiona tuon lämpötilan(?). Saisinkohan paljon etua automaattitarkennuksesta?

Tuo fokuksen moottorointi helpottaa paljon bahtinovin maskin kanssa tehtävää tarkennusta. Jos kädellä koitat hakea juuri oikeaa fokusta, niin aika monta kertaa joutuu nuppia pyörittämään edestakaisin.


wm-x

Uusi fokuserin moottori on nyt tiukasti paikallaan ja sain säädettyä todella napakaksi fokuserin putken. Keskitin myös fokuserin niin, että optinen linja pitäisi olla suora.

Päivitin kaikki observatorion tietokoneen ajurit ja ohjelmat. Astroeq:lle oli tullut myös uusi firmware. Phd:lle on tullut monta uutta päivitystä ja altairin gpcam monon ajuritkin olivat päivittyneet. Backyard Nikon oli siirtynyt 2.4 päivitykseen, itsellä käytössä oli vielä 2.0. Toivottavasti tästä päivittelystä ei koidu paljon harmia.

Tilasin 0.3, 0.5mm, 1mm, 3mm ja 5mm jatkoja omalle reducerille, jos löytyisi sopiva etäisyys vihdoin.

Tilasin samalla tuollaisen LED piirtotaulun, jos se toimisi flättien tekemisessä paremmin kuin el-paneeli. El panelin kanssa punainen kanava jäi ihan liian vähälle signaalille ja tästä johtuen flatit eivät oikein toimineet.  Olen yrittänyt vielä tuloksetta löytää lämpimän valkoista diffusori levyä tuon piirtotaulun päälle, jos se toisi lisää punaisen pään valoa kennolle asti.

Kameran kondensaatio ongelmia olen yrittänyt ratkaista myös. Minulla on jäähdytys järkkärille, jolla pääsisin kesä helteilläkin lähelle +0 astetta.
Tilasin järkkärille veden pitävän kotelon/pussin ja tämä pitäisi silikonin kanssa kiinnittää kameraan niin että itse peltier elementti jää ulkopuolelle. Myös johtojen läpivienti pitää tehdä ilmatiiviisti. Tämän pussin sisälle tulisi kuivaajat. Riippuen miten tiiviin saan tuosta tehtyä niin voisi kokeeksi täyttää vielä argon kaasulla.

Paljon mielenkiintoista odotettavaa seuraavalle kaudelle. Toivottavasti laitteisto pelaa ja pääsisi heti kauden alusta kuvaamaan. Vähän harmittaa tuon automaattisen fokuserin puuttuminen, mutta ei taida aika riittää sen tekemiseen.

wm-x

Minun jalustan nema moottorit alkoivat musikaalisiksi astroeq päivityksen jälkeen! Kaikki vaikuttavat normaalilta, joten tuskin mitään syytä huoleen. Ajan nyt noita 0.9 asteen nema 17 moottoreita 32 microstepillä ja kaikki vaikuttaa toimivan niinkuin pitääkin, mielenkiintoista nähdä toimiiko guidauksessa hyvin.

Tässä clippi äänistä:

https://youtu.be/B5xvuOrMVSI

Ps. Vaimo valitti ennen kun keskellä yötä kuuluu rutinaa tornista, aiheuttaakohan tämä positiivisemman reaktion?  :grin:

Lauri Kangas

Alkaa kuulostaa normaalilta HEQ5/EQ6:lta.  :azn:

Mutta eipäs tuo vielä mitään. Ollessani TKK:n optiikan labralla hommissa käyttelin dippatyötä tehdessä pietsomoottoreilla ohjattua xyz-liikutinta. Ääni oli hermoja raastava ja samalla käytävällä työskennelleisiin katkesi puhevälit alta aikayksikön: https://www.youtube.com/watch?v=a4B6Df2KJlk

Ohjatessa liikutinta tietokoneelta pystyi pyörimisnopeuden (= äänen taajuuden) säätämään itse. Harmi että oli niin kiire opinnäytteen kanssa, muuten olisi koodannut härvelin joka muuttaa musiikkikappaleiden nuotteja xyz-translaattorin sulosoinnuiksi.

Melkein etsimättäkin jo arvaa, että youtubesta tällaisia soittimia löytynee jo, ehkä jopa seurantajalustoista tehtyjä.

wm-x

#524
Kieltämättä aika hermoja raastavaa ääntä! Toivottavasti sopu palautui kun sait työn palautettua  :cheesy: