Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

VP

Ennen kuin sorkit jalustan mekaniikkaa lisää kannattaisi kameraongelma ratkaista. Jos guideri ei toimi on hankala guidata. :smiley:

-V

wm-x

Pakko myöntää, että tuli hieman tyhmä olo kun en ole tuota tajunnut aikaisemmin. Tajusin vasta kun satuin lukemaan tuon jutun.  Samat ongelmathan tuossa jalustassa on, mutta muutokset guidauksessa ei tule ehkä ihan niin yllättäen PHD:eelle, jos kameralta tulisi ruutuja enemän kuin yksi 10 sekunnissa  :tongue:. Phd saattaisi keretä korjaamaan ennen 8 kaarisekunnin virhettä.... Olen niin tiiviisti kytännyt tuota phd käyrää että en ole edes kiinnittänyt tuohon kameran kuvaan huomiota, olen tiedostanut tuon kuvan pätkimisen mutta en ilmeisesti sitä ettei ruutuja oikeasti tule useammin.

Muillakin on samaa ongelmaa ollut kun googlettelin niin taidan koittaa laittaa nuo sharpcapin .dll tiedostot phd:hen. Tämän pitäisi ratkaista ongelma.

Pitäisi

wm-x

Kamera ongelma korjattu! Seuraavalla viikolla näyttää tulevan kirkasta. Jos se on tästä ollut kiinni niin ei voi muuta kun itseä syyttää.
EDIT: Eli jos muillakin on samaa ongelmaa phd ja sharpcapin ajurit ovat keskenään yhdenmukaiset. Joten kopion vain nuo altair nimiset .dll tiedostot sharpcapin kansiosta phd kansioon.

Voisiko vielä joku varmistaa onko phd ja eqmodin pohjoinen saman suuntainen? Eli siis phd:eessä manual guide valikosta pulssia pohjoiseen ja katsoo onko se sama suunta kuin eqmodin pohjoinen.


wm-x

Pääsin taas mittakellon kanssa pelaamaan. Sain nyt tuon backslashin johonkin 3-4 sekunnin paikkeille 0.9x sidereal nopeudella.


TIkkes oli oikeassa, mitä kireämmälle tuon matopyörän kiristää, sitä enemmän on vastakkaista liikettä käännöksessä. Oikein kireällä dec jatkaa minun mittaus pisteestä n. 0.1mm edelliseen ajettuun suuntaan, mutta hieman löysemmällä liike oli alle 0.01mm. Mielenkiintoista tuon kanssa pelata. Tarkkuutta on 0.01 milliin asti. Näin voi säätää backslashiä päiväsaikaan todella tarkasti. Vaikka kädellä et tuntisi yhtään liikettä on siellä tietty määrä backslashiä mikä näkyy phd käyrässä. En voi ehkä eq-5 jalustalta enempää vaatia joten jääköön nyt näin. Tuo vastakkainen liike on poissa ja guide kamera toimii, pitkästä aikaa jopa toiveikas olo.

Iso kiitos kaikille auttaneille, hienoa kun löytyy porukkaa joka osaa jakaa omaa tietämystään.

-Jukka-

Tikkes

Hienoa, että laitteet alkaa taas toimimaan. :azn:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

#380
Ei vielä hurrata, mitään ei ole testattu taivaan alla. Minun ei pitäisi edes katsoa jalustaan päin ennen kuin saan uuden guide käyrän.

Mutta...
Katsoin samalla ra akselin käynnin mittakellolla. Ra käynti oli aika epätasaista, mutta se meni jaksoissa. Ra seuranta toimii ihan hyvin ettei se minua huoleta. Voi olla liian tarkkaa mittailua. Minulle on tulossa uudet matopyörän laakerit huomenna ja tuossa ra matopyörässä toinen laakeri pyörii vähän rohisten, siitä oli irronnut laakerin pölysuoja.

Uskon että uudet laakerit parantavat käyntiä selvästi. Orkkis laakerithan ovat mallia edullisimmat mitä löytyy. Niissä on päittäisvälystä, pystysuuntaista välystä sekä karheita pintoja.

Tässä kaluston parantelu vimmassani mietin että  onko nuo turhia asioita? Eli paraneeko kuvanlaatu tarkemmalla seurannalla vai onko ainut kriteeri tähtien pyöreys?

Tikkes

Onhan se mukava, kun on hyvä seuranta ja sitä myöten useampia onnistuneita otoksia.
Toissa talvena sain napsittua ensimmäiset 1800s otokset. Väkisin veti suuta hevosenkengälle, vaikka reunatähdet olikin venyneitä 😊. Viime talvi jäikin väliin kun epähuomiossa putki ei jäänyt parkkiin ja ajeli itsensä suojan kattoa vasten. Moottori korkkasi itsensä ja uutta sai odotella liki 3kk. Kausi loppui ennenkuin alkoikaan  :realmad: .
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Puolen tunnin valoituksen pilalle meno jo harmittaisi. En tiedä miten pitkään noita valoituksia on järkeä pidentää? Saako enää hyötyä irti jos menee yli 20min? Tietysti riippuu kalustosta.
Noista tapaturmista pitäisi puhua enemmän. Minulla oli viime vuonna moottorin kannattimet sellaiset että ne antoivat tarpeeksi periksi törmäyksen sattuessa, joten vain hihna alkoi luistamaan. Nyt ovat vähän tukevammat ja seuraava joka joustaa on moottori.

Viime syksynä jätin yöksi kaluston kuvaamaan. Menin nukukumaan. Laitoin kellon soimaan kolmelta yöllä, että sammutan laitteet ja laitan luukut kiinni. Heräsin aamulla 7 vesisateen ääneen. En ole varmaan ikinä noussut niin nopeasti ylös kun tajusin tilanteen  :tongue:. No sitten kuivattelin kaukoputken ja elektroniikka laitteet. Mikään ei mennyt rikki.

Jos jatketaan vielä vähän huumori linjalla, kun on ollut niin kovin vakavaa täällä näiden ongelmien takia. Vaimon kanssa kävimme pienen keskustelun mitä asioita voi käyttää tornissa ja mitä ei. Esittelin tornia muutamalle ystävälle ja kävi ilmi että sinne on käytetty 1 kpl hyviä mattoja laittiaa pehmustamaa(luonnollisesti mattoa oli leikattu hieman että se mahtui paremmin), lasten hiekkaämpäristä oli tehty flattiboxi, retkipatja oli löytänyt uuden käyttökohteen, vaimon sukkahousut roikkuivat talon sisäkatosta täynnä silica rouhetta :rotfl: ja kaiken lisäksi olen alkanut keräämään vaimon rakkaita muumi kuppeja koristamaan observatoriotani.

wm-x

Viron ennuste lupaisi selkeää paria tuntia tänne. Jännittää laittaa vehkeet päälle, jos tämä nyt toimisi.

Tikkes

Pidetään peukkuja.. yövuorossa.  :lipsrsealed:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Ei vaan toimi. Taitaa kokonaan guidaamatta tulla parempi tulos. Tuo altairin gpcam  antaa n. 1 ruudun joka 5 sekuntti.

5min valoitus onnistui guidaamattakin. Varmaan kohta alettava miettimään pec korjauksen opettelua.


wm-x

Lukemiin ja guide käyrään voi olla kyllä tyytyväinen ilman dec korjausta:

VP

Mitä jos investoit uuteen guiderikameraan? ASI120MM tuntuu olevan kestosuosikki ja ei ole kalliskaan.

-V

Tane

www.altairastro.com/GPCAM-BASIC-Mono-Guide-Imaging-Camera.html
www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5916_ZWO-ASI120MM-USB2-0-SW-Kamera---abnehmbares-Objektiv.html

Tuossa nuo kamerat ja erot(jos niitä on muuta kuin ulkomuoto?). Olen koettanut kumpaakin, toki ASI oli väriversio. Altairilta saa niin linssillä kuin ilman ja jälkimmäinen hieman halvempi kaikkia muita.
Tarkoitus sanoa ettei minulla valittamista kummassakaan, ellei satu saamaan sutta, ns."sitruunaa" joka aika harvinaista uusilla hyllystä reväistyillä...

Celestron C14,

VP

No jos nykyinen bugittaa ja sitä ei saa korjattua uusihan se on hommattava. ASI120MM on minulla toiminut hyvin.

-V