Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Kari-Matti

Moi, tuli vaan mieleen ettei siinä lähettyvillä mene päälle tai pois jokin muu sähkölaite. Voisko semmosesta johtua tuo notkahus.

Tikkes

Oletko kokeillut pitää nuo Mx Ra/Dec matalina esim. 500-1000. Tuo 4900 tuntuu aika isolta. Itse en ainakaan ole koskaan tarvinnut asettaa noin suuria arvoja. Tuleeko tuo notkahdus molemmilla puolilla tolppaa ja toistuuko tuo ajallisesti säännöllisesti?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Otin aamulla matopyörän irti ja kävin tilaamassa uudet laakerit siihen. Mietin että tuo nyt todennäköisesti johtuu dec backslashistä. Tätä varten minun pitää saada nuo laakerit toimimaan paremmin, että voin kiristää matopyörää enemmän ratasta vasten.

Edit: tuota dec backslashiä on aika paljon. Vaikka en sitä kädellä saa tuntumaan. Haen vähän tarkkuustyökaluja ja selvitän mistä tuo johtuu.

Tikkes: Olen kokeillut. Phd vaikuttaa lähettävän sopivan kokoisia korjauksia, noin iso arvo johtuu siitä että yritin käyttää backslash compensatiota eilen. Vaikka tuon pienentäisin ei mikäön muuttuisi. Phd ei komenna jalustaa käyttämään tuota max määrää.

Kari-Matti: Onhan tuossa rele ja kamerat mitkä menevät päälle ja pois. Ajattelitko että ne antavat häiriötä ja ylimääräistä pulssia?

wm-x

Notkahdus tulee molemmilla puolilla tolppaa. Sain eilen muutaman 5 min valoituksen, eli epäsäännöllisen säännöllisesti tulee.

Tikkes

Blaatu jo ottikin tuolla aikaisemmin puheeksi muutokset viime kauden ja tämän kauden välillä. Itselle tuli mieleen tätä ketjua lueskellessa tuo sinun guideri systeemi. Olikos se tuo kameraoptiikasta tehty? Onko siellä mahdollista päästä linssin tai kameran liikkumaan, joka tekisi seurantaan ylimääräistä liikettä?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Kari-Matti

Jattelin jotain lämmitintä, itse olen puhalellu kuumailmapuhaltimella linsseistä etäältä huurua pois ja se näkyy seuranta käppyrässä.

VP

En pidä todennäköisenä että muut sähkölaitteet aiheuttavat noin isoja häiriöitä. Eihän siinä oikein järkeä ole kun jokaisella on enemmän tai vähemmän sähköroipetta oman jalustansa nokassa. Kuumailmapuhallin voi toki vaikuttaa, ilmaahan se työntää siinä missä vaikkapa tuulenvirekkin.

Guidaustesti kannattaisi myös tehdä vaikkapa noin 45 asteen korkeudella olevaan kohteeseen jotta deklinaatio ei keiku puolelta toiselle vaan se ottaisi varmasti kiinni rattaaseen.

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 02.09.2016, 11:14:07
Blaatu jo ottikin tuolla aikaisemmin puheeksi muutokset viime kauden ja tämän kauden välillä. Itselle tuli mieleen tätä ketjua lueskellessa tuo sinun guideri systeemi. Olikos se tuo kameraoptiikasta tehty? Onko siellä mahdollista päästä linssin tai kameran liikkumaan, joka tekisi seurantaan ylimääräistä liikettä?

Tikkesin ehdotus on hyvä. Koitappa guidata suoraan siitä kuvausputkesi kautta? Katso millaista käppyrää tekee silloin, jos virhe toistuu samanlaisena vika ei ole guiderin optiikassa.

-V

wm-x

Ei ollut kalusto muutoksia viime kauden lopulla jolloin nämä ongelmat alkoivat.. Onneksi tänne jaarittelen kaikkea, pystyin tarkastamaan niin koviin pakkasiin asti viime kaudella oli toiminut moitteitta. Sitten minulla oli rasvojen vaihto rumba ja tässä yhteydessä on ilmeisesti jotain käynyt mikä aiheutti samaa ongelmaa ylös kuvatessa.

Tätä varten olen yrittänyt etsiä kalustosta jotain minkä olen tehnyt itse väärin, mutta tuloksetta.

wm-x

Voin yrittää virittää tuon toisen altairin kameran kuvausputkeen ja näin pystyn vaihtamaan guidaus kameraa lennosta. Minulla ei taida olla kuin tuollainen 2"->1.25" halpis adapteri. Jos se olisi tarpeeksi tukeva.

Pahoittelut kuva spämmäyksestä, mutta jos joukkoistetaan hieman. Näkeekö kukaan mitään outoa? Tuohon dec rattaan keskelle muodostuu tuollainen rasva ura, mistäköhän se kertoo?


























Yksi eilisen onnistuneista 5min valoituksista, jotain toivoa herättämään  :azn:


wm-x

5-8 sekunnin välissä on backslash 0.9x seurausnopeudella mitattuna. Annoin eri mittaisia pulsseja ja katsoin niin vaikutti että pulssin kesto ja koko on kohdallaan. En myöskään nähnyt "tipahdusta".


wm-x

Löysin sen vian! En vaan tiedä miten korjata. Alla olevan kuvan asennossa annoi muutaman N pulssin 5000ms. Sitten käänsin S pulssiksi niin 2 pulssin ajan jalusta liikkui N suuntaan sen sijaan että olisi lähtenyt S niinkuin komensin. Liike oli n. 0.02mm  :laugh:

Tuo johtunee matopyörän välyksestä? Mutta kun on jo niin tiukalla ettei kyllä voi kiristää.



wm-x

Tässä taas kerennyt eteenpän asiassa niin phd komentaa pohjoiseen eri suuntaan kuin eqmod?

Eli jalusta on nyt itäpuolella, osoittaa etelään n. 45 kulmassa. Phd kääntäisi putkea ylöspäin, kun taas eqmod alaspäin.

Edit: käänsin moottoreiden suunnan astroeq:sta. Niin kääntyi toiseen suuntaan phd. Eli tilanne muuttui vain päinvastaiseksi.

einari

Ei kai phd:ssa ole joku käännetty asetus (tai eqmod) ?
___
Tapio

wm-x

En enää oikein osaa järkeillä tätä. Ehkä se huomenna tuntuu selkeämmältä.

Koontina tämän päivän vian selvittely:
-Mittakellolla mitattu dec akselin liike: suuntaa vaihtaessa dec akseli jatkaa matkaa edelliseen ajettuun suuntaan  kahden 5000ms pulssin ajan. Todennäköisesti backslash ajan verran.

-loogista olisi nyt olettaa että vika johtuu täysin backslashistä, mutta jos guidatessa alkaa tekemään dec korjaukset vain yhteen suuntaan niin sama ongelma toistuu. Mittakellolla mitattuna tuon väärän suunnan liikkeen ei pitäisi tulla jos ajetaan vain toiseen suuntaan.

-Työntömitalla matopyörä kohdistettu suoraan dec akselin runkoon nähden. Tiukkuus laitettu juuri siihen pisteeseen että moottori jaksaa tuota vielä pyörittää. Tästä huolimatta dec backslash 0.9x sidereal nopeudella 6000-10000ms. Mistä johtuu ettei matopyörää saa haettua kohdilleen niin ettei tuota backslashiä olisi. Kädellä mitattuna tuota backslashiä ei tunne.

-phd saa väärää tietoa tai ei ollenkaan tietoa jalustan puolesta (itä/länsi)

-Jos phd:ssä painaa manual guide valikossa jalustan menemään pohjoiseen se liikkuu eri suuntaan kuin painaisi eqmodissa pohjoiseen. Eq modin suunta on oikea, tai ainakin goto toimii eqmodin kautta.  Mutta järjellä ajateltuna jos putki osoittaa etelään ja haluaa mennä ylöspäin niin minä painaisin silloin pohjoista; mutta eqmodissa putki liikkuu ylöspäin painaessa etelää. Kai tämä oikein on kuitenkin.

- Phd korjatessa dec akselia molempiin suuntiin ei tule niin isoa tiputusta. Ainakin useampi 5min valoitus näyttää pyöreitä tätiä:





Mitäs sitten :cry:?

wm-x

Eikai, en ainakaan löytänyt mitään kohtaa sieltä. Voisiko joku muu varmistaa omasta kalustosta onko phd ja eqmodin dec liikkeet saman suuntaiset.

Phd taisi pelata enemmän akseleilla kuin ilmansuunnilla, jos tuo kuuluu olla jotenkin noin?