Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Myrskyn aikana tullut positiivinen huomio, että katon muoto estää pahimman tuulen osumasta putkeen/jalustaan.

Guide kamera vasta seuraavan viikon keskiviikkona suomessa. En voi kyllä kehua altair astron toimintaa lähettämisen nopeudesta. Takuuseen kamera kuitenkin meni, että uusi kamera tulossa.


Tane

 Ostin Teleskopserviceltä Altair GP CAM MT9M034 Monon. Hinta 215 euroa ja on ainakin viikon toiminut. Hyvä tämä on verrattuna Qhy5 L kakkoseen jossa sama kenno. Kuumia pikseleitä vähiten mitä minulla on koskaan planeettakameroissa ollut. Olen kokeillut Omegon Proteusta, siinä ei ole valitettavasti kierteitä jatkokappaleille ja palautin takaisin Astroshoppiin... 
Käytän planeettakuvaukseen ja joihinkin syväntaivaan kohteisiin. Ei ole liikoja painoja vääntämässä focuseria, kun vipua barloweineen tulee, kevyt on kamera. Siksi luovuin DMK sinikuutioista.
Celestron C14,

einari

Englannissa on IAS Astro festarit viikonloppuna joissa Altair Astro mukana. Lisäksi kai kamerat oli loppu välillä.
___
Tapio

Tane

 Kamerani oli TS:llä ainakin viimeisiä tai viimeinen koska samana päivänä kun tilasin nettisivulla ilmoitus muuttui ettei enää heti saatavana.
Celestron C14,

wm-x

Hyvä kamera tuo on ainakin guidaukseen, kun en muuhun kokeillut. Nyt tullut myös ascom tuki, kun menette tuonne google ryhmään  ajurit löytyy sieltä. 

Joo tuohon lähetys nopeuteen vaikutti saatavuus, mutta lupailivat että saatavilla aikaisemmin. Tietysti heidän on vaikea lähettää tuotetta mitä ei ole.

Edit: kamera optiikalla(180mm) kuvasin 1min30sec valoituksia. guidaamatta. Nopeasti katsoin niin näyttäisi kaikki onnistuneen. Seuranta ei siis kärsi pahoista virheistä, tuo hihna veto on tehnyt tarkemmaksi tuon seurannan.

wm-x

Ratkaisemattomia haasteita vielä, jos joku ystävällisesti voisi valaista tai ehdottaa järkevämpää toiminta tapaa:

1. Tarvitseeko tuo pulse guidaus guidekameralle ascom ajureita, vai osaako phd käskyttää muutenkin tuota eqmodia?
2. Onko olemassa plate solve ohjelmaa joka osaa kameran raw tiedostoja lukea ja automaattisesti käskyttää jalustaa oikeaan kohtaan?
3. Mistä tuo Carte du ciel ''nollataan'', eli en saa sitä nyt kohdistettua jalustan kanssa kun se on päättänyt sijainnin eikä suostu siitä sijainnista luopumaan. Minun pitää siirtää putki osoittamaan sinne mihin cdc, ja sitten goto vasta toimii. (tarkemmin kun mietin niin eqmodihan se ilmeisesti kertoo cdc missä ollaan?) Miten siis saan eqmodin asteikon kalibroitua osoittamaan samaan paikkaan kuin putki.
4. Miten tuonne eqmodiin määritetään kojauspisteet taivaalle?
5. Mistä voin määrittää uudestaan tuon parkki aseman eq modille, vai tapahtuuko se vain putkea kääntämällä parked tilassa? Haluasin jättää putken aina tiettyyn asentoon poikittain jalustaan nähden. Eli asteethan tuonne eqmodiin pitäisi saada oikein, mutta tuossa parked tilassa ei ole mitään mistä ne voisi päätellä, enkä kyllä osaa noita eqmodin asteitakaan muuttaa?
6. Saanko jotenkin määriteltyjä tiettyjä asentoja mihin putki ei saa mennä? Yhdessä kohtaa kamera ottaa kattopalkkiin kiinni ja moottorit voivat osua vastakkain toisessa kohdassa.
7. Windows xp tunnistaa tuon d5100 ja asentaa ajurit sille oikein, mutta se menee kuvankäsittely laitteeksi kun katsoo laitehallinnasta. Digicamcontrol ei tunnista tuota nikonia nyt ollenkaan. Eli miten voin tuota laitekuvausta muuttaa tai saada tuon dslr kameran oikein asennettua koneelle, niin että digicamcontrolkin sen tunnistaisi?

Toiveena olisi, että kuvauksen jälkeen ajan putken parked tilaan. Sellaiseen asentoon että luukkujen sulkeminen olisi mahdollista. Seuraavalla kerralla kun alan kuvaamaan, olisi putki jo valmiiksi suunnattuna ja goto toimisi heti. Pahoittelut ehkä hieman sekavista kysymyksistä, opiskelen itse tätä asiaa samalla ja moni asia askarruttaa. En vaan kunnolla ymmärrä nyt miten nämä ohjelmat keskustelevat keskenään ja mikä komentaa mitäkin ohjelmaa. Mielenkiintoista hommaa ja tuntuu välillä ylitsepääsemättömän haasteelliselta. Yleensä näihin joku simppeli ratkaisu löytyy.


Nimeä olen tuolle omalle kopperolle miettinyt ja päätynyt kuvaavaan nimeen: Savonia rooftop observatory.

henkkac

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 27.09.2015, 00:15:36
Sanoista tekoihin. Sain napasuuntauksen V-drift metodilla nyt sellaiseksi, että minuutin valoitukset onnistuvat guidaamatta säännöllisesti. Uskon että tämän jälkeen menee jo jalustan/tasapainotuksen piikkiin jos tulee viirua.

Minä suosittelisin Drift Align metodilla suuntaamaan niin tarkasti että pysyy ainakin 5 minuuttia viivalla. Jos minulla olisi kiinteä jalusta niin mahdollisesti viilaisin suunntauksen niin tarkasti että pysyisi puoli tuntia viivalla. Kyllä 5 minuuttia onnistuu aivan varmasti, aikaa se toki voi viedä jonkin verran.

mickut

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 04.10.2015, 00:01:46
Minä suosittelisin Drift Align metodilla suuntaamaan niin tarkasti että pysyy ainakin 5 minuuttia viivalla. Jos minulla olisi kiinteä jalusta niin mahdollisesti viilaisin suunntauksen niin tarkasti että pysyisi puoli tuntia viivalla. Kyllä 5 minuuttia onnistuu aivan varmasti, aikaa se toki voi viedä jonkin verran.

V-drift on kätevämpi versio drift alignista, jos käytössä on kamera. Sen kanssa ei tarvitse hankkia ristikko-okulaaria, murehtia ristikon suuntausvirheestä eikä okulaariin näkemisestä hankalassa asennossa kuvauslaitteistolla. Pitäisiköhän sekin dokumentoida tuonne ursan wikiin suomeksi?

-Antti

RL

Lainaus käyttäjältä: mickut - 04.10.2015, 12:40:23
Pitäisiköhän sekin dokumentoida tuonne ursan wikiin suomeksi?

Kyllä, täältä kiitokset jos joku tekee.

wm-x

Systeemin hiomista yms. guidekameraa odotellessa. Muutama ongelmakin ratkottu.
Olin siis ajattelematon, tietysti tuo cdc saa koordinaattinsa eqmodilta ja eqmodin suuntaus pitää aloittaa aina koti asennosta eli taivaannavasta. Minunhan ei tarvitse tuo tehdä kuin kerran jos en vain liikuta putkea käsipelissä sen jälkeen. Eqmodin näyttämä sijainti siis sotki cdc.
Keksin nyt miten nuo korjaus pisteetkin tehdään, minulla oli väärä asetus siinä.

Eli tuosta aikaisemmasta viestistä ongelmat 1, 3, 4, 5, 6 ratkaistu. Jos ideoita noihin muihin ongelmiin niin niitä otetaan mielellään vastaan  :azn:

wm-x

Kameta tuli, mutta olivat lähetäneet vahingossa värillisen version :rotfl:....
No tänään lähettivät monon ja pyysin niiden 0.6x reducerin lahjukseksi kaikesta sähläyksestä.

Tänään pääsee testaamaan onnistuuko värikameralla guidaus, jos joku on miettinyt sen hankintaa voin samalla tehdä jotain testejä. Laittakaa yv tai tänne viestiä jos kiinnostaa tuon värikameran ominaisuudet.

wm-x

Yritän saada tätä värikameraa guidaamaan, mutta ascom jumittaa sen jostain syystä. Joskus saattaa tulla yksi valoitus jos eqmod on päällä. En nyt ihan ymmärrä mitä pitäisi koittaa. Ilman että eqmod on päällä kamera toimii phd:ssä hyvin.
Olisiko neuvoja?

wm-x

#162
Vihdoinkin goto ja guidaus toimii samalla läppärillä. Gotolla menee noin 1-2min toiselta puolen taivasta toiselle. Guidaus pulse guidena ascomin kautta. Max. 0,5" heittoa phd käppyrän mukaan, sillä jo se 10min onnistuu ainakin.
Enää puuttuu kameran ohjaus samalla läppärillä, siihen sitten seuraavaksi. Tarkempaa tarinaa viikonloppuna, kun ei paina aikainen herätys päälle.

Sain jättää pitkästä aikaa kameran kuvaamaan, toivottavasti vielä aamulla kaikki pelittää. Nyt hyvillä mielillä unille.

Edit: hyvin oli kuvannut koko yön, 5min valoituksia otin kun en kerennyt jäädä tarkkailemaan miten pidemmät onnistuu

wm-x

Kirjoitetaanhan tännekkin nyt hieman kun on aikaa.
Lupasin noista usb ongelmista kirjoittaa joten tässä:
Eli minulla olisi tuonne observatorioon tuollainen winxp kone, jota yritin käyttää. Yritin saada ensin tuota nikon d5100 toimimaan usb kautta tuolla tietokoneella, mutta se ei tunnistanut laitetta oikein ja niin digicamcontrol ei myöskään tunnistanut laitetta. Laitailin eri ajureita ja lueskelin että se on mahdollista saada toimimaan. No tämän asian luovutin toivottomana.

Seuraavaksi oli guide kamera ja astroeq yhdistäminen. Mutta tämäkään ei mennyt ongelmitta. Aina kun toisen laitteen kytki päälle, toinen sammui.  Kävin ostamassa usb-hubin mihin tulee virta, ja tämän jälkeen winxp kone ei tunnistanut laitteita ollenkaan.

Tässä meni useampi ilta temppuillessa. Rekisterin tyhjentämistä, koneen siivousta ja vanhojen ajurien poistamista vuorotellen.

No sitten asensin tuon usb-hubin tuohon parempan win7 koneeseen. Guide kamera toimi ongelmitta siinä, mutta astroeq:ta se ei tunnistanut ollenkaan. Vähän aikaa mietiskelin että mikä tässä on. Mutta kun astroeq kytki ensimmäisenä ja sitten vasta guide kameran niin molmmat toimii. Myös kamera toimii nyt ongelmitta tuon win7 koneen ja usb hubin kanssa.

Todella hermoja raastavia ongelmia ja järkevää selitystä ei löytynyt vieläkään. On varmaan ostettava win7 läppäri tuonne torniin, aina joutuu koneen kantamaan mukanaan ja aina sama säätö että kaikki laitteet toimii kun ei ole kiinteää konetta tuolla.

Viime viikolla laitoin tilaukseen releen ja uuden lankalaukaisimen, joista pitäisi saada rakennettua tuo usb bulbbi nikonille.

Pitää tuo pixinsight ostaa on ollut sen verran vaikuttava ohjelma. Kuvan käsittely tulee vielä viimeisteltyä photarissa ja esimerkiksi kohinan poistoon minulla on tuo noiseninja photarissa, siitä parempaa kohinan poistoa en ole nähnyt.  Samalla myös tuo backyard nikon on varmasti hankittava. 


Muutama hyväksi koettu neuvo ja ohjelma;
Vanhojen ajureiden poisto, auttaa monessa patti tilanteessa: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/remove-old-drivers-after-upgrading-to-new-hardware/
Tämä ohjelma poistaa tehokkaasti kaikki rekisteri ongelmat ja ohjelmien poisto on tehokasta, ei jätä rekisteriin/muualle tiedostoja; http://www.iobit.com/en/advancedsystemcarefree.php

wm-x

Tässä olisi phd käppyrää ja yksittäinen 10min valoitus velho sumusta. Enempää se ei tänä iltana antanutkaan ottaa kun pilvet tulivat paikalle. Putken tasapainotuksen kanssa ongelmia kun on niin raskas tuo peräpää, Pitänee uusi pidempi kisko hommata ja guide putkelle siihen samalla toinen paikka.

Tosiaan jo toisaalle kirjoitinkin, mutta jotenkin tuosta ''laadukkaasta'' kiinan t2 liittimestä on mennyt kierteet ja nyt se on jumissa tuossa 0.8x reducerissa. Pitää toivoa ettei tarvitse sitä saada pois siitä  :grin:...