Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Se on jo unohtunut  :cheesy:. Nyt on kaikki valmista tulevia kirkkaita kelejä varten.

einari

___
Tapio

wm-x

Sitä juuri käytän tai ainakin käytin. D5200 kanssa toimii erittäin hyvin jopa langattomasti. Ei tue tuo itse kamera ilmeisesti usb bulbbia, mutta näihin on yleensä joku kiertotie.

einari

Camera support gridissä on 5100:n kohdalla "yes (serial)".
___
Tapio

wm-x

Lainaus sieltä: When you see (serial) for a particular function, it means a serial cable is needed to access that function.

BackyardNIKON has been tested with Shoestring Astronomy DSUSB serial cables.


Eli joo toimii mutta pitää olla erillainen kaapeli.

Lauri Kangas

Tuo serial-kaapeli meinaa siis sellaista härveliä jolla sarjaportin kautta matkitaan lankalaukaisimen toimintaa mutta tietokoneohjattuna, ja siis kiinnitetään lankalaukaisimen porttiin. Tulee USB-kaapelin lisäksi. Ovat hyvin yksinkertaisia valmistaa itsekin.

wm-x

Pitää perehtyä miten teen sen itse. En ainakaan valmista osta kun näyttävät 75 euroa vai oliko peräti puntaa maksavan.

Aloin miettimään niin olisiko tuo digicamcontrol siirtänyt tuon kuvan koneelle vaikka se on kamerasta laukaistu. Tämähän ei sitten olisi niin iso ongelma.

Kameran pitäisi nyt kuitenkin olla hyvä niin ei minua pieni ylimääräinen säätö haittaa. Jos alkaa haittaamaan, otan tuosta d5200 ir filsun pois, siihen ei tietysti ole tuota custom firmwarea.

ellu

Onkohan tuossa kamerassasi N3 tyyppinen lankalaukaisin? Vai onkohan se vain Canonin kameroissa... No jos on niin linkin takaa löytyisi johto siihen, eikä ole kovin kalliskaan.
http://astronomiser.co.uk/300d.htm
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D


wm-x

Kiitos. Tuon linkin kautta löytyi vielä tarkemmat ohjeet tuon tekoon. Jotain taitaa noista löytyäkkin tuolta autotallin sähkö-osastolta.

Tässä vielä puhelimen ruudunkaappaus jos jotain toistakin kiinnostaa:

wm-x

Lankalaukaisimella toimii ainakin nyt ensihätään. Saan samat arvot syötettyä kuin tietokoneella. Kuvat aukeavat digicamcontrollissa ja muut ominaisuudet saan tietokoneella muutettua. Ihan kätevä noinkin, periaatteessa mikään muu ei muutu kuin tuo paikka mihin ne kuvaus arvot laitan. Nyt tosin alkaa olemaan liikaa johtoja käytössä, pelkästään kameralta lähtee/tulee 3 johtoa, guide kamerasta pari. Virtaa pitkin poikin ja moottorin ohjaukset. Kohta vielä astroeq väliin.

wm-x

Nyt tuntuu ensimmäistä kertaa siltä että homma toimii niinkuin pitää, yli 2min valoitukset onnistuvat guidattuna mukavasti. En testaillut rajoja kun halusin muutaman kuvan saada ja vähän untakin.

Tuo ditheröinti lankalaukaisimen kanssa mietityttää, olisiko jollain neuvoja? Saisiko sen jotenkin toimimaan automaattisesti? Saan tietysti kuvien välissä manuaalisesti ditheröityä, mutta se tarkoittaa että pitää itse olla tornissa koko yö.

Viime yönä oli upean kirkasta ja terassilla mukava istua kiikarit kädessä samalla kun jalusta ja kamera tekee töitä. Linnunratakin näkyy himmeänä omalta terassilta, ei voi olla kuin tyytyväinen.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 11.09.2015, 14:49:03
Tuo ditheröinti lankalaukaisimen kanssa mietityttää, olisiko jollain neuvoja? Saisiko sen jotenkin toimimaan automaattisesti? Saan tietysti kuvien välissä manuaalisesti ditheröityä, mutta se tarkoittaa että pitää itse olla tornissa koko yö.

Manuaalisessa ditheröinnissä ei juurikaan ole mieltä. Toimiva automaattinen ditheröinti edellyttää että kuvaussofta ja guidaussofta juttelevat toisilleen yhteisymmärryksessä, eli että kuvaussofta pyytää valotuksen jälkeen guidesoftaa tekemään pienen liikkeen.

Moni ohjelma osaa jutella PHD:lle tätä tarkoitusta varten (SGP, Nebulosity, APT, ByEOS/Nikon), ja tietysti MaximDL hoitaa homman koska kuvaus ja guidaus on samassa softassa.

Jos käytät manuaalista/ajastettavaa lankalaukaisinta erillään muusta systeemistä, niin ei onnistu.

skaribo

Hei!
Ostin itse tällaisen http://www.clasohlson.com/fi/Time-lapse-kaukolaukaisin-Nikonin-järjestelmäkameraan/38-6237 , ja toimii loistavasti. Ja pahoitteluni, jos ei liittynyt aiheeseen millään lailla.

wm-x

Kuvaus softa tietää milloin kuva on otettu, mutta ei vastaa itse kuvan ottamisesta. En ainakaan digicamcontrollissa saa pelkkää ditheröintiä päälle kun kuva on otettu. Ei ole mitään softaa mikä huomaisi milloin kuva tulee kovalevylle ja ditheröi tämän jälkeen? Eli pelkkä ditheröinti ohjelma?