Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Juova

Jostain se vain on lähdettävä :) tähtitaivas uskoakseni tulee tutuksi kun sitä vain tutkii ja ihmettelee... sillähän sen oppii ku vaan alkaa navigoimaan.

Syvätaivas saa nyt olla mitä on. Kohteet pysyy pieninä vaikka kuinka iso tykki olisi alla, eikö?. Enemmän mua tässävaiheessa kiinnostaa planeetat ja kuut. Mahdollisesti myös aurinko. Lisätwisti tulee ton putken soveltuvuudesta myös luonnon katseluun.. kyllä mä sitten hankin isompaa jöötiä ku alkaa käymään tuo slt127 pieneksi.

mistral

Yksi reitti on hankkia ekvatori-systeemi ilman gotoa ja tehdä kirjoituspöydän ääressä suunnitelma tähtihyppelystä, kuinka löytää kohde. Kun sitten on katselemassa ja putki kääntää vaikkapa oikean vasemmaksi, siinä on ihmeissään kuinka tähtihyppely edistyy ja kohde löytyy mutta pikkuhiljaa siihen harjaantuu. Kun opettelee tähtikuvioita, se ei mene hukkaan. En ole kokeillut pöllönsilmäkiikareita mutta niissä on hyvä suurennos(2x) jos tutkii tähtikuvioita. Myös 6x tai 7x laajakulmalla näkee mutta markkinoilla ei ole juuri sellaisia.

SSAV

Lainaus käyttäjältä: Juova - 31.03.2019, 11:48:09
Jostain se vain on lähdettävä :) tähtitaivas uskoakseni tulee tutuksi kun sitä vain tutkii ja ihmettelee... sillähän sen oppii ku vaan alkaa navigoimaan.

Syvätaivas saa nyt olla mitä on. Kohteet pysyy pieninä vaikka kuinka iso tykki olisi alla, eikö?. Enemmän mua tässävaiheessa kiinnostaa planeetat ja kuut. Mahdollisesti myös aurinko. Lisätwisti tulee ton putken soveltuvuudesta myös luonnon katseluun.. kyllä mä sitten hankin isompaa jöötiä ku alkaa käymään tuo slt127 pieneksi.

Mulla vähän sama tilanne. Meillä ajava voima on 8 vuotias joka on tavattoman innostunut tähdistä, taivaankappalesta, planeetoista ja auringosta. Joululahjaksi poika sai Lidlin lintuputken joka osoittautui valoakin nopeammin, vahan kamerajalustan kanssa, suht käyttökelvottomaksi, vaatii kärsivällisyyttä kohdistaa putki halutuun kohteeseen. Viimeinen niitti oli kun käytiin pojan kanssa tähtitorninmäellä katselemassa ursan putkella etelätaivaalle. Planisfäärin ja kännykän tähtikartta appien kanssa ollaan yhdessä ihan silmämääräisesti tunnisteltu tähtiä, tähtikuvioita ja sumuja. Itse käytän apuna Celestronin ilmaista kännykkäappia. Isot tähdet ja tähtikuviot oppii helposti ihan paljaalla silmällä.

Ensisijaisesti ja alkuun putki on visuaaliseen tarkasteluun mutta en sulkisi pois kuvaustakaan, sen verran ahkeraan poika on kuvannut kännykällä talvitaivasta.

Meidän perheen ainoa tähtiharrastusta rajoittava tekijä on raha. Itse olen päätynyt seuraavaan settiin jota tavoittelen alkuun:

- Budjetti max 1000 €
- Hyvä jalusta GOTO-ominaisuudella, ensisijaisesti käytetty ja ensisijaisesti esim EQ5 yms.
- Newton, Maksutov-Cssegrain yms , apertuuri 150 mm ja ylöspäin

Jos harrastus kantaa pidemmälle niin tuon setin päälle pystyy sitten rakentamaan jo vähän isompaakin putkea liene jonnekin 200 mm asti lisävarustein.

Asumme loviisassa ja meidän takapihalla/lasitetulla parvekkeella on valosaastetta selkeästi vähemmän kuin vaikkapa helsingin tähtitorninmäellä. Etelätaivaalle tuolta näkee kohtuudella ja jos vähän harventaa pisimpiä puita niin etelätaivas ja pohjantähden linjan länsipuoli yli 20 asteen kulmilla näyttäsi onnistuvan. Muutaman kilometrin autoilulla pääsee taas katsomaan pohjoistaivasta pienen mäen päältä. Paikalla on kyläyhdistyksen tekemä kota johon voi illaksi rakentaa tukikohdan.  Noin 20 km ajomatkan päästä pääsee näkemään merenrannalta koko etelätaivaan. Luulen että pienellä karttaja maastotiedustelulla havaintopaikkkoja löytyy hurjasti lisää.


Javs86

#1503
Ottaen huomioon budjettinne ja teidän havaittavien kohteiden laajan kirjon... Pienimuotoisen kuvaustarpeen, sekä GOTOn tarpeen. Voisin ehdottaa teille tätä:

https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-dobson-telescope-n-203-1200-skyliner-flextube-bd-dob-goto/p,21050

saatavilla myös ursasta (lähes samaan hintaan):
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote-osasto/kaukoputkikauppa/kaukoputket/
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

einari

Dobson-gotoputki sopii vähän huonommin jos kuvauksesta alkaa tulla se isompi osa harrastusta.
Kannattaa tosiaan seurailla mitä täällä foorumilla tai Ursan sivujen myyntipalstalla on käytettyjä myynnissä.
___
Tapio

Juova

Celestron äppi? Kiitos vinkistä, käympäs lataamassa samantein.

Lainaus käyttäjältä: SSAV - 08.04.2019, 09:54:30
Mulla vähän sama tilanne. Meillä ajava voima on 8 vuotias joka on tavattoman innostunut tähdistä, taivaankappalesta, planeetoista ja auringosta. Joululahjaksi poika sai Lidlin lintuputken joka osoittautui valoakin nopeammin, vahan kamerajalustan kanssa, suht käyttökelvottomaksi, vaatii kärsivällisyyttä kohdistaa putki halutuun kohteeseen. Viimeinen niitti oli kun käytiin pojan kanssa tähtitorninmäellä katselemassa ursan putkella etelätaivaalle. Planisfäärin ja kännykän tähtikartta appien kanssa ollaan yhdessä ihan silmämääräisesti tunnisteltu tähtiä, tähtikuvioita ja sumuja. Itse käytän apuna Celestronin ilmaista kännykkäappia. Isot tähdet ja tähtikuviot oppii helposti ihan paljaalla silmällä.

Ensisijaisesti ja alkuun putki on visuaaliseen tarkasteluun mutta en sulkisi pois kuvaustakaan, sen verran ahkeraan poika on kuvannut kännykällä talvitaivasta.

Meidän perheen ainoa tähtiharrastusta rajoittava tekijä on raha. Itse olen päätynyt seuraavaan settiin jota tavoittelen alkuun:

- Budjetti max 1000 €
- Hyvä jalusta GOTO-ominaisuudella, ensisijaisesti käytetty ja ensisijaisesti esim EQ5 yms.
- Newton, Maksutov-Cssegrain yms , apertuuri 150 mm ja ylöspäin

Jos harrastus kantaa pidemmälle niin tuon setin päälle pystyy sitten rakentamaan jo vähän isompaakin putkea liene jonnekin 200 mm asti lisävarustein.

Asumme loviisassa ja meidän takapihalla/lasitetulla parvekkeella on valosaastetta selkeästi vähemmän kuin vaikkapa helsingin tähtitorninmäellä. Etelätaivaalle tuolta näkee kohtuudella ja jos vähän harventaa pisimpiä puita niin etelätaivas ja pohjantähden linjan länsipuoli yli 20 asteen kulmilla näyttäsi onnistuvan. Muutaman kilometrin autoilulla pääsee taas katsomaan pohjoistaivasta pienen mäen päältä. Paikalla on kyläyhdistyksen tekemä kota johon voi illaksi rakentaa tukikohdan.  Noin 20 km ajomatkan päästä pääsee näkemään merenrannalta koko etelätaivaan. Luulen että pienellä karttaja maastotiedustelulla havaintopaikkkoja löytyy hurjasti lisää.

Myrskylintu

Tervehdys kaikille.
Olisi tässä tarkotus ostaa ensimmäinen kaukoputki visuaaliseen havannointiin sekä tähtivalokuvaukseen. Kaukoputki setti on jo tiedossa minkä meinaan hommata, mutta kysymys kuuluukin että kuinka hyvin noita havantoja voi tehdä kesällä kun tuota valosaa aikaa riittää tarpeeksi? Olisiko tässä järkevämpi odotella vielä kesän yli vaiko harjottelun kannalta opetella koko kesän kaukoputken salat että on sitten pimeinä syysiltoina valmis tositoimiin?

jperala

Lainaus käyttäjältä: Myrskylintu - 25.04.2019, 22:43:03
Tervehdys kaikille.
Olisi tässä tarkotus ostaa ensimmäinen kaukoputki visuaaliseen havannointiin sekä tähtivalokuvaukseen. Kaukoputki setti on jo tiedossa minkä meinaan hommata, mutta kysymys kuuluukin että kuinka hyvin noita havantoja voi tehdä kesällä kun tuota valosaa aikaa riittää tarpeeksi? Olisiko tässä järkevämpi odotella vielä kesän yli vaiko harjottelun kannalta opetella koko kesän kaukoputken salat että on sitten pimeinä syysiltoina valmis tositoimiin?

Osta pois, pääset kylmäharjoittelemaan ainakin :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Myrskylintu

Lainaus käyttäjältä: jperala - 26.04.2019, 10:11:35
Osta pois, pääset kylmäharjoittelemaan ainakin :)

Sitä vähn suunnittelin ja toteuttaahan tuo pitää  :afro:

xAMD

Hei
Olisin nyt ensimmäistä putkea hankkimassa. Saako n.1000€ budjetilla hyvää varsinkin kun mahdollinen kuvaaminen kiinnostaa? Tarvitseeko lyhyelle valotusajalle jo moottorisoitua jalustaa?

jperala

Lainaus käyttäjältä: xAMD - 02.05.2019, 20:46:52
Hei
Olisin nyt ensimmäistä putkea hankkimassa. Saako n.1000€ budjetilla hyvää varsinkin kun mahdollinen kuvaaminen kiinnostaa? Tarvitseeko lyhyelle valotusajalle jo moottorisoitua jalustaa?

Jos kuvata meinaat niin melkein must seuranta, pois lukien kuu ja aurinko.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Javs86

Kyllä. Melko nopeasti kaukoputken läpi/pidemmällä polttovälillä tähdistä tulee viiruja ilman seurantaa... Seurantajalusta on tärkeä, jos kuvata meinaat. Suosittelen myös lukemaan tämän Aiheen edellisetkin viestit/sivut, sillä aihetta on käsitelty jo erittäin moneen otteeseen.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

xAMD

Onko kokeneemilla kokemusta tai ihan mielipidettä tästä putkesta? https://www.telescope.com/mobile/catalog/product.cmd?productId=101450  Kyseessä siis Orionin 8 tuuman f/3.9 newtonian. Ja pitääkö suosiolla hankkia heq5 tai eq6?

Pappis

Lainaus käyttäjältä: xAMD - 04.05.2019, 18:29:06
Onko kokeneemilla kokemusta tai ihan mielipidettä tästä putkesta? https://www.telescope.com/mobile/catalog/product.cmd?productId=101450  Kyseessä siis Orionin 8 tuuman f/3.9 newtonian. Ja pitääkö suosiolla hankkia heq5 tai eq6?
Tuo painaa vajaat 10 kg. Kameran ja/tai okulaarin + ehkä jonkun lisävarusteen kanssa mennään ehkä jopa 10 kilon tuolle puolen. Perinteisen peukalosäännön mukaan EQ5 riittäisi, mutta kyllä mä sijoittaisin mieluummin EQ6:een.

Javs86

Lainaus käyttäjältä: xAMD - 04.05.2019, 18:29:06
Onko kokeneemilla kokemusta tai ihan mielipidettä tästä putkesta? https://www.telescope.com/mobile/catalog/product.cmd?productId=101450  Kyseessä siis Orionin 8 tuuman f/3.9 newtonian. Ja pitääkö suosiolla hankkia heq5 tai eq6?
Itseasiassa kyseinen putki on noin 8kg. HEQ-5 riittää varmasti. Itselläni on käytössä tuota painavampi putki Heq-5llä. Aina ei tarvitse autoguidaukseen hankkia painavaa guidausputkea, vaan 9x50 etsimeen voi hankkia sovitteen guidauskameraa varten, jolloin yhteispaino esimerkiksi croppikennoisen järkkärinkin kanssa jää noin 9kg (alle). Toki voi eq6 hankkia, jos on vain varaa ja on se varmasti parempi kantokyvyltään, kuin HEQ-5. Oma Syntrek kapulalla oleva HEQ5 kantokyvyksi ilmoitettiin tehtaalta kysyessäni 18kg ja valokuvaus käytössä 12kg. Uudemmissa näyttäisi olevan ilmoitettuna 15kg maksimi kantokyvyksi (kuvauskäyttöön hyvin yleinen suositus 2/3 osaa maksimi kantokyvystä).
Eq5 jalustalle en kyllä laittaisi. Tarvii tässä nyt todeta molemmat jalustat omistaneena, että EQ5 ja HEQ5 eroavat toisistaan kyllä, kuin yö ja päivä.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC