Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

JuhaK71

Lainaus käyttäjältä: AAK46 - 06.01.2015, 23:05:55
Auto on käytössä. Mihin hintaluokkaan kiikarit+jalusta sijoittuu? Ja miten niillä näkee verrattuna kaukoputkeen?

15x suurentavalla kiikarilla Jupiter näkyy levynä ja Galilein kuut erottaa myös.

Muuten tosiaan ei planeettahavaintoihin suurennos juuri riitä.

Ostin käytetyn 15x70 Helios Stellarin muistaakseni 180 euron hintaan, kamerajalusta maksoi muutaman kympin.
Toki halvat jalustat ovat huterahkoja, mutta pärjää niillä hätätilassa.

Komeettojen ja muiden himmeiden, laaja-alaisten kohteiden katselussa aivan mainio peli.

Andromedan galaksi on kiikarilla näyttävämpi kuin pienellä kaukoputkella.

Pari päivää sitten bongasin Lovejoy- komeetan auton ikkunasta, raotin sivuikkunaa, tuin kiikarin lasin reunaan ja
ihailin näkymiä palelluttamatta itseäni :-)

Jonkinlaiset kiikarit kuuluvat mielestäni tähtiharrastajan valikoimiin, monet kohteet ovat hienoimmillaan kiikarilla katsottuna(mm. Seulaset), ne on helppo ottaa mukaan(normaalikokoiset),  käyttökuntoon virittely ei vie aikaa.

Omistan 6x30(armeijan ylijäämää), 8x40 japanilaiset Panora- merkkiset(appivainaan peruja eräkäytöstä), ja mainitut Helios Stellarit.
Kaukoputkena minulla on Skywatcher Skymax 127.

AAK46

Lainaus käyttäjältä: JuhaK71 - 07.01.2015, 16:49:54
15x suurentavalla kiikarilla Jupiter näkyy levynä ja Galilein kuut erottaa myös.

Muuten tosiaan ei planeettahavaintoihin suurennos juuri riitä.

Ostin käytetyn 15x70 Helios Stellarin muistaakseni 180 euron hintaan, kamerajalusta maksoi muutaman kympin.
Toki halvat jalustat ovat huterahkoja, mutta pärjää niillä hätätilassa.

Komeettojen ja muiden himmeiden, laaja-alaisten kohteiden katselussa aivan mainio peli.

Andromedan galaksi on kiikarilla näyttävämpi kuin pienellä kaukoputkella.

Pari päivää sitten bongasin Lovejoy- komeetan auton ikkunasta, raotin sivuikkunaa, tuin kiikarin lasin reunaan ja
ihailin näkymiä palelluttamatta itseäni :-)

Jonkinlaiset kiikarit kuuluvat mielestäni tähtiharrastajan valikoimiin, monet kohteet ovat hienoimmillaan kiikarilla katsottuna(mm. Seulaset), ne on helppo ottaa mukaan(normaalikokoiset),  käyttökuntoon virittely ei vie aikaa.

Omistan 6x30(armeijan ylijäämää), 8x40 japanilaiset Panora- merkkiset(appivainaan peruja eräkäytöstä), ja mainitut Helios Stellarit.
Kaukoputkena minulla on Skywatcher Skymax 127.

Kiitos tästä! Nythän tämä vasta menikin vaikeaksi päättää mitä hankkia. Kiikarien hankinta kyllä kuulostaisi näin aloittelijan korvaan hyvältä tavalta aloittaa harrastaminen. Jos nyt kartoitan kiikareita, niin mitä minun tulee ottaa huomioon? Eli siis haenko nimenomaa 15x suurennoksella ja 70mm objektiiveilla varustettuja kiikareita jotta varmasti näen kohteet?

RL

Itse sanoisin, että hommaa kaukoputki, ja putkena olisi skyliner 150mm dobsoni. Kiikareillä et muuta näe kun tähtiä ja joitain kohteita ihan pikkiriikkisenä himmeinä läntteinä. Tuolla dobsonilla näkee jo kohteet isompina, kirkkaampina ja enemmän yksityiskohtia ja jupiterista näkyy vyöt ja pilkku.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P---Classic-6--f-8-parabolic-Dobsonian.html

avanti

Muistuupa mieleeni jotain 70-luvulta, kun minulla oli refraktori (siis linssikaukoputki). Sisältäpäin näytti ihan lupaavalta tähtitaivaalta, mutta kun olin saanut kaukoputken ulos oli sittenkin toivottoman tuulista. Sen jälkeen onkin tullut AINA mentyä ulos ensin ihan perus 7x50 kiikarin kanssa.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

KEW

Olin juuri aikeissa sanoa, että tällaisen tutisevan vanhuksen käsissä 7X50 kiikaritkin vaativat jonkinlaisen tuen.
Olisikohan paras ohje hankkia ensimmäiseksi hyvä jalusta?
Kiikareilla katsellessa tukeva seinä, puu tai muu liikkumaton  tuki korvannee kunnon jalustan?

Ensimmäiseksi kaukoputkeksi sitten 8" Newton, Dobson jalustalla. (Taas sama fraasi?)

Kaj Wikstedt 61v.
Kirkkonummen Komeetta


JuhaK71

Lainaus käyttäjältä: AAK46 - 07.01.2015, 18:00:46
Kiitos tästä! Nythän tämä vasta menikin vaikeaksi päättää mitä hankkia. Kiikarien hankinta kyllä kuulostaisi näin aloittelijan korvaan hyvältä tavalta aloittaa harrastaminen. Jos nyt kartoitan kiikareita, niin mitä minun tulee ottaa huomioon? Eli siis haenko nimenomaa 15x suurennoksella ja 70mm objektiiveilla varustettuja kiikareita jotta varmasti näen kohteet?

15x70 on toisaalta kookkaana aika kömpelö...

Mutta toisaalta, suurempiakin kiikareita on.

7-10 kertainen suurennos ja 40-50mm objektiivi tekee kiikarista monikäyttöisen.

Teinpä asiasta vielä monimutkaisemman...

Meade-mad

1) 7x50 kiikari
2) kiikarille sopiva riittävän korkea jalusta
3) kiikarikohteille optimoitu tähtikartta

4) 10-50x70 maakaukoputki tai ED 80mm APO linssiputki
5) laitteelle sopiva jalusta hienoliikuntapään kanssa

6) 15cm - 20cm n. f=6 Newton peiliputki
7) Dobbson jalusta
8) okulaari, joka antaa pienimmän suurennuksen niin että lähtöpupilli on noin 7mm (1 1/4" okulaaripitimessä esimerkiksi 32mm plössl)

9) okulaarit, jotka antaa suurennukseksi noin 50x ja 100x. Tuo voidaan tehdäkahdella okulaarilla,  yhdellä okulaarilla ja barlow linssillä tai zoom okulaarilla
10) ulkokäyttöön sopiva tähtikartta

Kiikari on kiva pitää mukana, vaikka tarkoituksena olisikin kaukoputken käyttö. Sillä voi etsiä kohteen summittaisen paikan, jota kohti kaukopuki käännetään.

Kunnollinen jalusta on aivan välttämätön kaikilla havaintolaitteilla.

Varsinaiset tähtiputket (mm. Newton peiliputket) sopivat vain taivaskohteille.

Maakaukoputki (lintuputki) tai kohtuullisen kokoinen taivaiden tarkkailuun tarkoitettu linssiputki (esim ED APO 80mm) on monikäyttöinen niin yöllä kuin päivälläkin. Pikku APO sopii myös valokuvaukseen sekä maakohteille että taivaallekin.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jummeli

Tervehdys kaikille! Päätin vihdoinkin pitkän harkinnan jälkeen hankkia itselleni kaukoputken. Tulin ostaneeksi Skywatcherin 130/650 newtonianin + eq2 -jalusta ja ajattelin, että ehkä tällä laitteella on hyvä harrastusta aloitella ja jos harrastusmotivaatio hiipuu, niin alkuinvestointi ei ole mikään suuri tappio. :)

Mutta, pääsin eilen ekaa kertaa testaamaan kaukoputkea, kun yllätyksekseni huomasin että koko viikon riivannut paksu pilvipeite oli kadonnut ja tähdet näkyvissä. Tarkoitus oli vain harjoitella putken suuntausta ja säätää punapiste, niin että putkella olisi helpompi löytää kohteita. Valkkasin summan mutikassa kohteeksi kirkkaimman "tähden", jonka näin ja se sitten aikani säädellessä osoittautuikin Jupiteriksi. Kohde tietysti näkyi aika pienenä, koska paketin mukana tulleet okulaarit ovat vain 25mm wide ja 10mm. mutta silti, olihan Jupiter ihan itse nähtynä upea kokemus!

Nyt oikeastaan kysynkin neuvoa, että ilmeisesti näkymää pystyy vielä suurentelemaan näiden barlowien kanssa? mikähän tämän kaltaisen kaukoputken kanssa on järkevä kokoluokka barlowien osalta? 2x vai kenties isompi/pienempi? ja onko noiden valmistajien osalta suuriakin laatueroja?

Lithos

2x on ihan sopiva, ja melkein minkä tahansa valmistajan akromaattinen barlowi pitäisi olla visuaalikäyttöön ihan ok. Itselläni on ollut sellainen tavallinen teleskop expressin akromaattibarlow ja hyvin on palvellut. Hieman hintavampi mutta parempi olisi sitten Baaderin Q turret barlow jonka hinta lienee reilu 50€ ja sen saa esim teknofokuksesta suomesta. Tuo Q barlow antaisi noin 2.25x suurennoskertoimen.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Jks

Hei!
Uusi tulokas tälle foorumille ja heti olisi liuta kysymyksiä tulossa.
Jo jonkin aikaa ollut kiinnostusta hommata putki ja jalusta.
Alkuun opettelisin tietty planeettoja ym. etsimään ja havaitsemaan taivaalta.
Astrokuvaus kiinnostaa hirveesti myös. Eos D500 löytynee jo ja valokuvauksen perusteet jo hallussa. Myös kuvien käsittely.
Mahtaisiko seuraavalla putkella päästä alkuun tähän? https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-explorer-150p-ja-eq-5-jalusta/

Sitten kun taivas on jo vähän tutumpi niin tuohon voi jo sitten sitä seurantamoottoria hankkia. Mahtaisiko jo silloin nähdä syvän taivaan kohteita pitkillä valotuksilla ja monen kuvan stäckeillä.. Budjetti on se 500-800€.
Ehdotuksia ja neuvoja otetaan innolla vastaan. Toivottavasti löytyisi tästä uljas uusi harrastus.

-Jk

RL

Jos kuvaus on mielessä niin itse hommaisin suoraan gotomallilla olevan. Tuohon pakettiin pitäisi ostaa napatähtäin ja pelkällä tuohon saavalla seurantamoottorilla tuskin älyttömän pitikiä valotuksia saa. Goto mallissa on autoguidaus mahdollisuus jota tulee tarviamaan, kun etenee kuvaus harrastuksessa. Mutta jos haluaa alkuun päästä helpommalla, niin tuolla näyttää olevan myynnissä goto päivityspaketteja tuohon jalustaan, jonka voi asentaa myöhemminkin.

Mutta tuolla paketilla kyllä hyvin alkuun pääsee ja manuaalisesti kun etsii kohteet, niin oppii tuntemaan taivaan paremmin.

Kettu-Pekka


JKyytinen

Minä en ottaisi gotoa. Vaikka kokemusta ei ole ilman tai kanssa, olen silti sitä mieltä, ellei ehdottomasti halua vain kuvata eikä kiinnostusta ole yhtään oppia taivasta.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

RL

Mikä tekee gotoa käyttämällä haluttoman oppia taivasta?

Kettu-Pekka

Ilman gotoa on pakotettu opettelemaan taivasta tarkemmin. Ja opettelemaan tähtihyppely- ym touhut.

Itte tuskailin 4 vuotta ilman gotoa. Sit hankin gotovehkeet ja sen jälkeen olen ollut huomattavasti tasapainoisempi ja onnellisempi perheenisä...