Jotain kamerajalustan ja kaukoputken väliin, mutta mitä?

Aloittaja diagonal50, 27.12.2014, 21:50:15

« edellinen - seuraava »

diagonal50

Moi¡

Olisi kohtuullisen spesifia tarve: pitäisi saada jonkinlainen seurantamoottorilla varustettu laite putken ja kamerajalustan väliin. Tarkoitus on kasata välineistö, jonka voi helpohkosti kuljettaa "parvekkeelta mökille ja takaisin".

Olin aikoja sitten hankkinut (järkkärillä kuvaamiseen)  acuter-merlin -tyyppisen seurantalaitteen, mutta se oli jäänyt käyttämättömäksi.

Kaukoutken kanssa testaillessani en ole saanut sitä toimimaan kovinkaan tarkasti edes sisällä lämpimässä. Hienosäädöt toimii tosi epäluotettavasti - painikkeita voi joutua painelemaan pitkään tai useita kertoja ennen kuin mitään tapahtuu.

Kuvaamisen olen unohtanut toistaiseksi, joten kovin suurta tarkkuutta en ole hakemassa, kunhan havaittava kohde näkyy kuvakentässä edes muutaman minuutin ja hienosäädöt (mielummin manuaaliset) toimii luotettavasti.

Mietin jo ihan mekaanistakin jalustaa, tyyliin " vixen porta", mutta jonkinlainen seurantalaite olisi kyllä suotava.

Jalusta, joka minulla on, on tukeva ja siinä on 3/8-tuuman kiinnitys. Kaukoputkessa on dovetail-kiinnitys. Kaukoputki oheislaitteineen painaa nyt ehkä 3kg.

Mitäpä suosittelisitte? Euroopan nettikaupoista tilaaminen on "ihan arkipäivää" ;-)

T. Jukka



einari

Onhan näitä: Itsellä on iOptronin SkyTracker, Skywatcherilla on Star Adventurer, Vixenillä on Polarie ja olikohan vielä muitakin.
___
Tapio

diagonal50

Kiitos!

Seuraava kysymys: Jos hankin tuollaisen SkyTrackerin, saan sen kiinni jalustaan ja pyörimisakselin kohti pohjantähteä - miten kaukputki tuohon litetään siten, että se olisi käytettävissä (mm. ne hienosäädöt)?

Ransu

SkyTracker ja Vixenin polarie on tehty selkeästi vain kameraoptiikkakuvaukseen, kaukoputkea noihin ei oikein voi kiinnittää.
SkyWatcherin Star Adventurer valokuvauskokoonpanona (eli kaikilla osila) on juuri ja juuri siinä kokoluokassa jotta kolmen kilon painolla voi vielä kuvata jos putkesi polttoväli on alle 500mm.
Pitemmillä polttoväleillä menee väkisin ihan oikean jalustan hommaamiseksi (esim. EQ3). Star adventurerissa on deklinaatioakselin hienosäätömahdollisuus, mutta tuntiakselissa ei ole hienosäätöä.
Jaslustan nappuloilla voi tuntiakselia ajaa hitaalla nopeudella moottorivoimin.
Millainen putki sinulla on käytössä? Minä hommasin Star Adventurerin syksyllä, testikuvat löytyy tästä ketjusta: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=12904.30
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

diagonal50

Niin, kuvaaminen ei ole nyt suunnitelmissa, etenkään sen acuterin huonojen kokemusten pohjalta (tosin mökillä olisi tosi hyvät mahdolisuudet olosuhteiden puolesta).

Minulla oli 90-luvulla hankittu etx 90, mutta lahjoitin sen firmamme tet-harjoittelijalle. Sellainen tarkkus visualihavainnointiin riittää: "suunnilleen" suuntaus pohjantähteen ja yhdellä moottorilla seuranta - kohde pysyi näkökentässä mustaakseni yli 10 minuuttia. Etx:n haarukan tukevuudessa ja hienosäädöissä oli kyllä muuten toivmisen varaa. (Eikä hyytynyt pakkasessakaan)

Nyt minulla on c90 spotter...

einari

Juu, lähinnä nuo mainitsemani on kameraoptiikalle, mutta tuo c90 spotteri painaa 2.2 kiloa joten ehkä se on mahdollisuuksien rajoissa.
Star Adventurerille luvataan 5 kilon kantavuus.
___
Tapio

diagonal50

Miten tuontyyppiset laitteet toimii pakkasessa. Oma pakkasrajani taitaa nykyään olla n. -10, joten sen kylmemmässä ei tarvitse toimia.

Onko akut paremmat kuin paristot?

Miten tuollaiset EQ3:n seurantalaitteet - toimiiko pakkasessa?

Jonkun eurooppalaisen nettikaupan käyttäjäarvioissa oli mainittu, että sky watcherin EQ3:n hienosäädöt toimii huonosti/joskus ei ollenkaan. Onko kokemuksia?

Gahpir

Terve,
        ensikertaa täällä ja tässä vähän samaa aihetta, mikä askarruttaa.

Valokuvaus kiinnostaa nyt: välineet on nyt Canon 6D ja canon 300mm/2,8 ja Sigma 20mm/1,4.
AstroTrac ja polarscope on jo kotona, mutta nyt pitäisi hankkia jokin hienosäätöpalikka napasuuntausta varten. Painoa kamera +AT setille alkaa kertyä max 5kg
Nurkissa on tukeva videojalka ja Manfrotto, mutta mahdollisesti voisin vielä sijoittaa jalustaankin.
Haluaisin kuitenkin että systeemi olisi siirrettävä, etualojen ja lapinreissujen vuoksi.

Olisiko AstroTracin oma Wedge apu napasuuntaukseen vai mikä olisi vaihtoehto.?
Kyselee Jomppa

vehnae

Itse olen käyttänyt Astrotracin alla Manfrotton 410 Junior Geared Headia ja Astrotracin omaa wedgeä. Jälkimmäinen oli selkeästi tukevampi, vaikka edellinen ajoikin asiansa kevyemmällä kuormalla.

Gahpir

^
Kiitos,  AstroTrackin oma Wedge maksanee nyt noin 500€ suomeen.
Ei mahdoton summa, mutta löytyykö sillä rahaa jotain vastaavaa tai parempaa valokuvahommiin, ja erityisesti napasuuntaukseen?

Miikka Sikkilä

Star Adventurer kaikkine kilkkeineen maksaa nelisen sataa, siinä myös wedge matkassa. Astro Track on tietysti aika jykevä systeemi ja veikkaisin mutulla, että saattaa olla kantavuus parempi siinä. Riippunee kuitenkin siitä, millainen jalusta tuohon Star Adventureriin sitten tulee alle. Näistä olisi mielenkiintoista saada lisää vertailuja. iOptron ja Vixenin Polarie on tosiaan enemmän kameralle + optiikalle tehtyjä juttuja.
Miikka Sikkilä - Oulu

wm-x

Itse selvittelin monelta ulkolaiselta foorumilta mikä noista kebyistä versioista kannattaisi tilata. Star adventurer oli saanut aika ylistäviä arvioita.

Mahtaa olla aikamoinen wedge jos 500e maksaa? Kuulostaa jotenkin pöyristyttävältä.


JVO

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 13.12.2015, 20:25:35Mahtaa olla aikamoinen wedge jos 500e maksaa? Kuulostaa jotenkin pöyristyttävältä.
Näköjään on hinta pompsahtanut lähiaikoina, 350e maksoin tuommoisesta aikoinaan. Mutta tuo AT:n wedge on kyllä ihan #¤%&#! hyvä, että kova hinta on osin perusteltu.

Gahpir

http://astrotrac.com/astrotrac-tw3100-wedge.html

460€ olis päivän hinta.

Laajakanttien kanssa pärjäisi varmaan vähemmälläkin, mutta jos nyt kerralla hankkisi kunnon laitteen. Max voisin kiinnittää tuohon canon 7D kakosen, telejatkeen ja 300mm.

Kysymys kuuluu onko tämä Wedge linjassa laitekokonaisuuden kanssa vai maksanko turhasta?