??? Ja mitäköhän ne nyt sitten oli..
En minä ainakaan mitään pelejä halua kameraani.
Ominaisuuksia jossa järkkärit jäävät jälkeen:
- Laajempi valikoima sekä lyhyitä (jopa 1/100000s) että pitkiä (65s asti) valotusaikoja. Järkkäreissä on toki bulbbi, mutta 30s pidempiä valotuksia saa yhdellä napinpainalluksella harvalla järkkärillä. Myös kuvien pinoaminen suoraan kamerassa on mahdollista, jolloin päästään lähes saumattomaan jopa 3x65s valotukseen yhdellä painalluksella.
- Järkevästi toimiva auto-ISO, jonka toimintaa ohjaavia parametreja pääsee itse ronkkimaan.
- Tarkennusetäisyyden lukitseminen millimetrin tarkkuudella
- Syväterävyyslaskin ruudulla
- Mahdollisuus haarukoida valotuksia rajattomasti sarjatulta ammuttaessa. Myös hyvin joustavat mahdollisuudet automatisoida haarukointi.
- Tarkka tieto akun tilasta ruudulla (mahdollisuus näyttää joko akkujen jännite suoraan tai sitten prosentteina käyttäjän määrittämästä jännitevälistä)
- Kuumien pikselien mäppäys pois valmiin kartan avulla ilman dark framen aiheuttamaa valotusajan tuplaamista.
Ja kokonaan oma lukunsa on tietysti skriptit, jotka mahdollistavat esim:
- Alusta loppuun asti konffattavissa olevat intervalometrit (erilaisia eri tarkoituksiin) ilman ulkoisia kalliita laukaisimia.
- Liikkeentunnistus (parasta koko CHDK:ssa)
- Lähes rajattomat mahdollisuudet toteuttaa myös itse vaikka mitä. Itse mittasin auringonpimennyksen aiheuttaman valon vähenemisen skriptillä, joka kirjoittaa kameran valotusmittarin antamia lukemia tiedostoon.
Ja tuossa nyt oli lähinnä ne ominaisuudet, joihin itse olen tykästynyt. Puhumattakaan muista ominaisuuksista, joita CHDK mahdollistaa pokkareille, vaikka niitä järkkäreistä saattaisikin löytyä. Muistakaa että CHDK-kelpoisia pokkareita saa satasella.
Joten ei, ne pelit eivät välttämättä ole pääasia. :)
Eikä tässäkään muuten vielä kaikki. CHDK:ta yritetään tietysti innoissaan portata järkkäreillekin. Tällä hetkellä lupaavin työn alla oleva kamera lienee 40D. Tilannetta voi seurata chdk:n foorumilta
http://chdk.setepontos.com/ Jotain näiden virittelijöiden tasosta kertoo vaikkapa se, että kamerat, joiden firmiksiä ei olla perinteisin keinoin saatu noukittua muistikortille, on ohjattu vilkkumaan esimerkiksi tarkennusta avustavaan lamppuun ja sitten luettu ne fotodiodilla äänikortin mikrofoniliitännän kautta. ;)