Olen samaa mieltä kuin Ransu - kunnollinen havaintosuoja on ollut minunkin kohdalla paras investointi tähtiharrastuksiin. Kaikki on aloitusvalmiina. Minulla on jopa vanha tietokone siellä ympäri vuodet eikä senkään kanssa ole ollut ongelmia. Kovalla pakkasella kovalevyt kitisevät hetken aikaa.
Rakensin omani kesällä 2010 ja käyttökokemukset ovat olleet hyvät. Mietin havaintosuojaa suunnitellessa, miten voisin tehdä liukuvasta katosta mahdollisimman yksinkertaisen, mutta käyttövarman. En tiedä, miten olet ajatellut käyttää teräksisiä U-palkkeja, mutta jos kiskoissa on uria ylöspäin, ne ovat talvella jäätä täynnä eikä sitä saa helpolla pois. Puupalkkienkin päälle kertyy sopivissa olosuhteissa jäätä, mutta kun olen öljynnyt ne puuöljyllä joka syksy, lähtee jää helposti auton tuulilasiskrapalla. Laitoin oheen kuvan, missä näkyy hyvin oma liukukattosysteemi. Pyörät (Motonetistä, halkaisija 120 mm) ovat kiinni 30cm korkeassa säävanerista tehdyssä katon sivupalkissa (kuvassa vanerilappujen takana 5kpl/sivu). Vanerilaput ja palkin ulkosivu menevät n. 2 cm alemmaksi kuin pyörät, jolloin palkki ei pääse putoamaan puiselta kiskoltaan. Kattotuolit ovat katon sivupalkkien päällä, jolloin seinät voivat olla vastaavasti 30 cm matalampia. Tästä on hyötyä, kun pitäisi suunnata kaukoputki lähelle horisonttia. Päätykolmio on saranoilla ja se taittuu ulospäin. Toinen päätykolmio kulkee katon mukana pois tieltä.
Mikäli maaperä on routivaa, kannattaa huomioida, että havaintosuojan alla maa on paljaana koko talven. Lumi on erinomainen routaeriste, joten havaintosuojan alle ja n. 50 cm sen reunojen ulkopuolelle asti pitää rakennusvaiheessa laittaa 10 cm styroksinen routaeriste. Myöhemmin sitä on vähän hankala tehdä.
Joka tapauksessa onnea ja menestystä hankkeelle!