Pakkanen tähtitornissa?

Aloittaja Prior, 20.06.2007, 23:40:33

« edellinen - seuraava »

naavis

Lainaus käyttäjältä: Kettu-Pekka - 11.12.2015, 10:26:36
Vaan ei tuota koppia saa vähällä lämpimäksi jos ei eristä.

Toinen vaihtoehto on lämmittää vain enemmän. :grin:

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Kettu-Pekka - 11.12.2015, 10:16:19
Omassa liukukattoisessa suojassa kalusto on hyvinkin kosteata. Kyllä ajatuksena on eristää koppi 30mm uretaanilla ja pieni lämmönlähde koppiin. Näin saadaan kosteus pois.

Koska koppi on kokonaan pois päältä liukuvalla katolla niin rakenne jäähtyy erittäin pian kun katto vedetään pois päältä. Eli varmasti tuo pieni riski lämpöväreilylle on pienempi paha kuin tonnien kaluston hajoaminen kosteuden vuoksi.

Mulla on myös liukuvalla katolla varustettu koppero;

Minä olen suojannut jalustan kuuralta ja kosteudelta myös havaintojen ajaksi. Suojana voi käyttää esim pyöräilijän sadeviittaa, kevytpeitettä tai sopivankokoista palaa suodatinhuopaa.. Tai sitten voi viritellä pysyviä  suojia kriittisiin paikkoihin jostain kevyistä muoveista tms. mutta ei mitenkään umpinaisia, vaan hyvin tuulettuvia "katoksia". Lisäksi jalustaan on liimattu 8W lämmitin joka on aina päällä. Lisäksi 30cm kaukoputken pääpeilillä on taustaan liimattu 2kpl vastuksia, ja lämmitysvirta on säädettävä. Nyt on vakiintunut noin 150mA/12V (eli 2.5W)  lämmitys, joka pitää pääpeilin jäätymättä ja huurtumatta (paitsi aivan kosteimpina syysöinä yrittää huurtua).

600w lämpöpuhallin lämmittää kellokytkimellä observatoriota 1.5h/ vuorokaus. 

Tietokone ja kaikki powerit on sateen kestävässä ja eristetyssä laatikossa jossa on 60w keraaminen, termostaattiohjattu, lämmitys.

Viellä yksi oleellinen juttu, observatoriossa ei saa olla maalattiaa, maasta nousee uskomattoman paljon kosteutta (ehkä paljas kallio on eri juttu). Lattia pitää olla ainakin 20cm maasta nostettu esim filmivanerilattia, ja alta avonainen rakenne - ettei lattia homehdu ja putoa muutamanvuoden käytön älkeen.
Timo Kantola

Jouko_Kettunen

Timolla oli hyviä neuvoja. Oman kokemukseni mukaan kaikkein tärkeintä on hyvin tuulettuva observatorio. Kosteutta ja kuuraa on sisätiloissa ja laitteissa vain silloin, kun katto on ollut havaintoyön sivuun työnnettynä. Tästä pääsee eroon halvalla lämpöpuhaltimella puolessa tunnissa. Tietokonekin pärjää kokemukseni mukaan pari talvea pakkasissa, mutta kiintolevy on kyllä kovilla (kitisee ikävästi kun laittaa koneen päälle -25 C pakkasessa). Itselläni tietokone on nykyään polyuretaanista tehdyssä laatikossa ja koneen sisällä ylimääräiseksi jäänyt kaukoputken lämmityspanta. Tällä on pärjätty hyvin.

JuhaPka

Minulla kans valmisteilla Peltinen "tähtitorni". Koppero tulle kierrepaalujen päälle , jotta alle jää tuulestustilaa .
Katonrajassa on 4 kpl ilmanvaihtoräppänöitä. Pitäisikö myös lattiarajassa olla joku räppänä?

Betonisen jalustan päälle tulee metallinen pylväs jonka ajattelin täyttää muoviin paketoiduilla hiekkapötköillä.
Luulen, että on jos hiekan kaataa sellaisenaan ...seuraa ongelmia! hiekka imee kosteuden ja siitä ei taida hyvä seurata.

Miten on jos jalustan/teleskoopin ympärille laittas avaruushuovan suojaksi? ja jos haluaa lämmittää , niin ostaa lämmityskaapelin ja käärii sen vielä tolpan ympärille....

Läppärin ajattelin laittaa styroxi boksin sisään ja virtalähteet kosteudelta suojattuun koteloon

wm-x

Itse täytin tuon jalustan metallitolpan uretaani vaahdolla. Se eristää ja vaimentaa värinät. Tuo hiekka varmaan on värinän kannalta parempi ja jos tiiviiksi saa se tuo rakenteellista lujuutta.

JuhaPka

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 11.12.2015, 17:07:39
Itse täytin tuon jalustan metallitolpan uretaani vaahdolla. Se eristää ja vaimentaa värinät. Tuo hiekka varmaan on värinän kannalta parempi ja jos tiiviiksi saa se tuo rakenteellista lujuutta.

joo..ei toikaan ois hullumpi idea ja jotkut ovat käyttäneet betoninalusmattoa rullalle käärittynä.
Mulla on kyllä massaa betonivalussa ja metalliputkikin on jämerä, joten ei ehkä tarvetta enemmälle rakenteelliselle
lujuudelle.