Ekos - Linux-pohjainen tähtivalokuvausohjelmisto

Aloittaja Jommeli, 22.03.2014, 00:50:55

« edellinen - seuraava »

MikaHoo

Tmp-hakemistoon paketti sitten upposi ja asentui.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Ruohonjuuri

Lainaus käyttäjältä: MikaHoo - 13.03.2015, 13:21:58
Tmp-hakemistoon paketti sitten upposi ja asentui.
Tuo ei varmaan ole oikein hyvä paikka. /tmp on tarkoitettu väliaikaisille tiedostoille ja tyypillisesti tyhjennetään automaattisesti koneen bootissa.

kallehn

Jos menit tämän ohjeen mukaan: http://indilib.org/support/tutorials/139-indi-library-on-raspberry-pi.html niin hakemistolla ei ole varsinaisesti väliä, kunhan sinne on oikeudet. dpkg asentelee sitten palikat oikeisiin paikkoihin.
- Kalle -

kallehn

...jatkoa aikaisempaan juttuun. Nyt on tullut muutaman viikon ajan säädettyä tätä Raspberry PI/Indi/Ekos projektia eteenpäin ja olen päässyt testailemaan ihan käytännössäkin.

Focuseriin liittyvät ongelmat vaativat tosiaan Kstars-Ekos paketin kääntämistä ja lähdekoodin sorkkimista. Tässä helppo ohje lähdekoodin kääntämiseen: http://www.indilib.org/forum/general/210-howto-building-latest-libindi-ekos.html. (Huom. tätä varten piti päivittää Ubuntu versioon 14.10. Olisi varmaan onnistunut ilmankin, mutta yritin päästä helpolla). Ongelman ydin on oikeastaan siinä, että LX200 Autostar ajurit on tehty koko Autostar-pakettia varten, eikä INDI-arkkitehtuurin mukaan focuseria varten. Yksi ja toinenkin asia oli hiukan pielessä, mutta sain puukotettua homman kuitenkin toimivaksi.

Kun koodin makuun päästiin, niin samalla piti korjata muutama napasuuntaukseen liittyvä ongelma. Napasuuntauksen automattiikka vaihtoi joka kerta binnauksen 1x1-moodiin kuvan ottamisen jälkeen ja Az-korjaus siirsi jalustaa väärään suuntaan. Otin käyttöön tietenkin viimeisimmät dev-lähdekoodit, kun käänsin Ekosin, joten en tiedä johtuuko osa noista ongelmista "developement"-statuksesta. Tuo napasuuntaus on itseasiassa melko toimiva ja nopea, kun sen sai kasaan. Satunnaisia ongelmia tuntuu olevan myös arvojen (bin ja valotusaika) päivittymisessä kameroille. Tämä saattaa tosiaan johtua tuosta kehitysversiosta. Jos jollain on kokemusta stabiilista versiosta, niin olisi kiva kuulla onko samaa havaittavissa.

Kokonaisuutena homma toimii oikein kivasti ja pari kuvaussessiotakin on mennyt jo suhteellisen kivuttomasti läpi. Tulokset ovat mielestäni laadultaan samaa tasoa, jota olen Windows-ohjelmistoilla saanut aikaan. Seuranta tuntuu toimivan ihan hyvin. En huomannut mitää suurta eroa PHD guidingiin. Enää ei ole tarvinnut ottaa darkkeja guidausta varten, koska Ekos osaa automaattisesti muuttaa kontrastieroa guidauskuvasta sopivaksi. Yhteys Raspberry PI:hin ei ole kertaakaan katkennut niin että sitä olisi jotenkin huomannut, joten tämäkin pelko on toistaiseksi osoittautunut aiheettomaksi.

Erityisen tyytyväinen olen tuohon plate solvingin helppouteen ja nopeuteen. Ekos päivittää Astrometry.net lähetettäviä "suuntakoodinaatteja" automaattisesti, joten oikea sijainti ratkeaa melkein poikkeuksetta 1-5 sekunnissa. Myös ensimmäisellä kerralla, jos putki osoittaa yhtään oikeaan suuntaan. Dithering valoitusten välillä toimii ilman säätöä ja näpärä ominaisuus on myös valoituksen automaattinen uudelleen aloitus, jos guidauksen virhe ylittää tietyn raja-arvon.

Kerran olen saanut Kstars-Ekosin kaatumaan kesken leikin. Hyvää tässä on kuitenkin se, että ohjelman voi vaan käynnistää uudestaan ja homma jatkuu parilla klikkauksella siitä mihin jäätiin.

Ilman noita kehitysversion ongelmia, tätä pakettia voin kyllä suositella vilpittömästi. Windows-ohjelmien ja ASCOM:n kanssa on tullut tapeltua kohtuullisen paljon, joten ei tässä nyt niin suuta eroa ole ollut säätämiseen käytetyssä ajassa.
- Kalle -

einari

Sain minäkin päähäni laittaa vanhaan läppäriin Lubuntun ja sen päälle Kstars-Ekos-paketin ja Eqmod-lisukkeet.
Kohtuullisen pienillä säädöillä sain sitten yhteyden HEQ5 Pro-jalustaan ja jalustan liikenteeseen ja synkkauksen tehtyä.
Hieman olen ylpeä itsestäni sillä heiveröinen Linux-tietämykseni on ehkä 10 vuotta vanhaa.
Lueskelin noita juttuja ja katsoin yhden videon ja aika monipuoliselta ja pätevältä tämä paketti vaikuttaa.
___
Tapio

MikaHoo

Sain jalustan Celestron CG-5 ohjauksen toimimaan Ekosissa. Nyt olen yrittänyt kamppailla kameran (Orion Starshoot G3 mono) kanssa. Kuinka saan tarkistettua että onko Ubuntu mountannut kameran hakemistoksi ? Jos on niin pitääkö mount tehdä manuaalisesti ?
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Jommeli

#21
Heipat!

Hienoa että tämä aloittamani thredi on saanut uutta tuulta alleen :)
Kiva lukea että mm. Kalle on saanut homman pelittämään jo ihan kivasti omalla kokoonpanollaan ja muitakin on jo kokeiluasteella.

Ajattelin laittaa tähän samalla syyt miksi itse luovuin tästä konseptista. Syitä oli tasan tarkkaan yksi eli kamera. Käytän pääasiallisesti kuvaamiseen DSLR kameraa ja vaikka kuinka testailin ja foorumeita tavailin niin en saanut ikinä aikaan tilannetta, että kuvat olisivat jääneet kameraan vaan kuvat siirtyivät aina WiFi:llä client työaseman kovalevylle. WiFi:n yli RAW-kuvien (n. 20mb/kpl) siirto vaan otti niin kauan että suurin osa kuvausajasta olisi mennyt kuvien siirtämiseen. Sääli sinällään koska kaikki muut kokemukset tästä Indi/Ekos/Kstars -konseptista olivat suht myönteisiä. Sain jopa tuon homman pelittämään Raspberry PI:n kanssa client Oraclen VM:stä mutta mutta se kuvien siirto.... :( Olen lukenut netistä että tämä konsepti on saatu pelittämään puhtaasti Raspberry pohjaisenakin ja ohjaus tabletilta/kännyltä mutta itse en tätä ole lähtenyt tutkimaan tuon kameraongelman takia.

Sittemmin olen ostanut CCD-kameran eli Orion Starshoot G3:sen (jota käytän myös guidaukseen) mutta käsittääkseni indissä ei ole sille tukea, joten olen palannut winkkarimaailman ascom, PHD2, APT yms. sekamelskaan.

Jälkilisäys vielä tähän eli muutama linkki aiemmin viittaamiini lähteisiin
PiAtrohub: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=15723&p=443964
IAstrohub: http://sourceforge.net/projects/iastrohub/

T:Jommeli
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

Jommeli

LainaaTo control a telescope mount for Goto at a target object, I make PiAstroHub behave like "SkyFi" which redirects tcp communications to a serial port.
http://www.southernstars.com/products/skyfi/index.html

To use PiAstroHub as SkyFi bridging SkySafari on iOS/Android and a mount, follow these steps:

-------------------------------------------------
sudo apt-get install ser2net
sudo sed -i '$ a\5555:raw:0:/dev/ttyUSB0:9600 NONE 1STOPBIT 8DATABITS' /etc/ser2net.conf
sudo /etc/init.d/ser2net restart
-------------------------------------------------

Then open SkySafari on iOS/Android, set Port as 5555. Done! PiAstroHub will function like SkyFi.

It is this simple. I recommend using a PL2303-based usb-serial adapter to connect PiAstroHub to a telescope mount.


Tämän ominaisuuden olen testannut Raspberryllä ja toimi kuin pendolinon vessa :)
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

kjj

Olen vähän yrittänyt kokeilla tätä parin viime viikon aikana kuvausläppärissäni, kun siinä alunperin olleen Vistan tukikin on jo virallisesti loppu ja Linux on minulle huomattavasti tutumpi ympäristönä kuin Windows.

Heitin nurkista löytyneen satunnaisen SSD-levyn läppäriin, ja asensin siihen uusimman Lubuntun sekä Ekosin, asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä.

Sinällään kaikki Indi-modulit käynnistyvät ja saavat yhteyden laitteisiini (ASI120MM sekä Canon 1100D), mutta esimerkiksi tuo Canon ottaa joka kerta väkisin neljä perättäistä valotusta jokaista yhtä ohjelmoitua valotusta kohden, joista yksi valuu läppärin kovalevylle asti ja loput jäävät "jumiin" kameran ja läppärin väliin - vain akun irroittaminen kamerasta ja indin restarttaaminen auttaa.

Guidausta sun muita en ole vielä edes yrittänyt kokeilla, ennen kuin saan tuon järkkärini toimimaan. Saa nähdä riittääkö kiinnostus vielä pähkäillä tämän kanssa - näitä kirkkaita öitäkään ei jaksaisi ihan määrättömästi tuhlata opiskeluun :) Tosin tokihan tämän kanssa voi toki pilviselläkin säällä guidausta lukuunottamatta pähkäillä.

Voi olla, että kokeilen suoraan tämän kanssa Raspberry-pohjaisesti jonkinlaista etäsysteemiä tässä ehtiessäni.

kvahlman

Lainaus käyttäjältä: kjj - 26.09.2017, 10:47:25
Sinällään kaikki Indi-modulit käynnistyvät ja saavat yhteyden laitteisiini (ASI120MM sekä Canon 1100D), mutta esimerkiksi tuo Canon ottaa joka kerta väkisin neljä perättäistä valotusta jokaista yhtä ohjelmoitua valotusta kohden, joista yksi valuu läppärin kovalevylle asti ja loput jäävät "jumiin" kameran ja läppärin väliin - vain akun irroittaminen kamerasta ja indin restarttaaminen auttaa.

Jonkun verran gphoto2:n ja EOS 450D:n kanssa leikkineenä vastaava jumitila on tuttu, tosin siihen varmaan pääsee monella tapaa. Omalla kohdalla kun väsäilin omia ohjelmistoja yleisin tapa jumiutua oli se ettei valotettuja kuvia luettu pois kameran välimuistista samaan tahtiin kun niitä valotettiin, joten kun kameran puskurimuisti tuli täyteen uusi valotus ei tietysti enää onnistu ja kamera odottaa ohjelmiston lataavaan seuraavaa kuvaa ja ohjelmisto taas odottaa että voisi ottaa uuden...

Neljä kuvaa puskurissa kuulostaisi melko samalta keissiltä, onhan kamera BULB-modessa? Muistaakseni ainakin tuon 450D:n kanssa joitakin asetuksia ei oikeasti voinut hallita ohjelmallisesti vaikka siihen vipuja löytyikin, lienee mallikohtaisia eroja. Joku muukin asetus oli vastaavasti ongelmallinen valotusten suhteen mutta en nyt muista millään että minkälainen ongelma se oli....

Lähinnä pointtina siis että kannattanee käydä läpi kameran moodit, ongelma voi yksinkertaisesti olla että kamera ja ohjelmisto eivät ole samaa mieltä siitä mitä pitäisi tapahtua kun sulkimen virtuaalinappia "painetaan".