Hidden Treasures / James O'Meara

Aloittaja Munkki, 19.06.2007, 17:59:19

« edellinen - seuraava »

Munkki

Pistin tuon uuden kirjan tilaukseen Amazon UK:sta. Kun on tullut aiemmin hankittua O'Mearan The Caldwell Objects ja The Messier Objects, niin tämä nyt oli pakollinen lisä. Pitäs olla samaa tyyliä kun nuo aiemmatkin. Itse pidän noista kirjoista ja tämän uuden pitäisi olla samalla tyylillä ja kohteet on jotain mitä ei löydy Messierin tai Caldwellin luettelosta. Katsotaan mitä posti kotiin kiikuttaa.

http://www.cambridge.org/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521837040
Mikko Salokannel

Never

592 sivua on kiitettävä määrä laadukkaasta kirjasta hintaan 37€. Toivotaan että Jammun piirrostekniikka on vieläkin parantunut edellisestä ja toivotaan että silmät eivät ole hirveästi vielä huonontuneet.

Itse jos saan tilattua niin tilaan kyllä bookplus.fin kautta tai akateemisen kautta. Hyviä lukuhetkiä on varmasti tiedossa joka tapauksessa.

/Jake

Vesa Kankare

Amazon.comista tuon saisi reilulla 29 taalalla. Postikuluineen karvan alle 39 taalaa, joten sieltä sen saa n. kolmella kympillä. Oon tilaillut jo jonkin aikaa englanninkieliset kirjat tuolta, ainoa miinus on pitkä toimitusaika.
Vesku
www.vkastronomy.com

Munkki

Joo mä en tosiaan mitään suurempia hintavertailuja edes tehnyt. Amazon UK:sta olen aiemmin muutaman kirjan tilannut ja toimitus on ollut kohtuu nopea (n. 1vk) ja toimitus/postikulut on kohtuu kohtuulliset. Sky and Telescopen kautta ajattelin ensin tilata mutta siellä oli kaksi toimitus vaihtoehtoa jotka molemmat olisi tuonut yli sata taalaa lisähintaa :o  joten nöy tänk juu heille.

Samassa tilauksessa pistin tuolta Amazonista tulemaan tuon "Double Stars for Small Telescopes: More than 2,100 Stellar Gems for Backyard Observers".
Mikko Salokannel

allar

Pitihän sitä sitten itsekin laittaa Hidden Treasures ja The Caldwell Objects tilaukseen. Tilasin bookplussan kautta ja hintaa tulee yhteensä noin 70e.
Allar Saviauk

Never

Ja seuraavaksihan ilmestyy "Steve O'Meara's Herschel 400 Observing Guide" hintaan 65$ heti heinäkuussa.

/Jake

Munkki

Ja kirjat ovat saapuneet. Äkkiä kävi.

En tuohon sivumäärään kiinnittänytkään huomiota tilatessa mutta nyt kun sain kirjan hyppysiini, niin paksuutta on näköjään tullut selkeästi lisää. Ja sisältö vaikuttaa oikein lupaavalta - NAM  ;D
Mikko Salokannel

HH

Melko suuria hinta eroja kirjalla...Akateemisen kautta 58.50€ + postit...kun taas bookplus.fi myy kirjaa hintaan 36.70€ + postit....suomalaisen nettikaupasta kirjaa ei edes löytynyt....
Mielenkiintoinen kirja kieltämättä....Nyt olet jo Munkki varmaan kerennyt kirjaan tutusta paremmin, miltä vaikuttaa..?


-H

Munkki

Lainaus käyttäjältä: HH - 02.07.2007, 13:48:57Nyt olet jo Munkki varmaan kerennyt kirjaan tutusta paremmin, miltä vaikuttaa..?

Joo olenhan mä tota jo ehtunyt vähän pläräämään.

Tyyli on sama kuin aiemmissakin kirjoissa: The Messier Objects ja The Caldwell Objects. Kohteita on 109 ja nopeasti laskien noin 33 on alle -25deg deklinaation. Osa kohteista on varmaan kaikille tuttuja kuten esim.  Ngc281, Ngc404, Ngc1023, Ngc1501, Ngc1502, Ngc2024, Ngc5866, Ngc7789 (mainitakseni vain kuutaman) ja myös oma suosikkini Ngc772 on listalla. Ja sitten listalla on myös runsaasti minulle entuudestaan tuntemattomia kohteita jotka O'Meara on kyllä fiksusti valinnut ja joihin oma mielenkiintoni varmasti uudella havaintokaudella kohdistuu. Omat havaintonsa ja piirustuksensa hän on tehnyt jälleen 4" Tele Vuen Genesiksellä.

Ja kun tuo Never mainitsi jotain O'Mearan piirustustekniikastakin, niin sillä rintamalla on pientä muutosta. Nyt piirustukset vastaa ehkä vähän enemmän ns. tavallisen huolellisen piirtäjän piirustuksia. Osassa ollaan käytetty edelleen luovuutta ja annettu oikeus taiteilijan vapaudelle - hyvä niin. Osa kohteista on valittu niin, että ne eivät enää yksinkertaisesti näy muutakuin sumupläntteinä ja se näkyy myös piirustuksissa. Tämä on mielestäni rohkaisevaa ja omalta osaltaan kertoo myös O'Mearan olevan tavallinen kuolevainen. Piirrokset on taas komposiitteja eli yhdistelmiä näkymästä pienillä ja suurilla suurennuksilla. Ja alussa O'Meara kuvailee hienosti omaa havaintotyyliään ja miten hän lähtee peinistä suurennuksista ja miksi on tärkeää keskittyä havaintoon jo tässä vaiheessa...

En ole vieläkään kovin syvällisesti perehtynyt kirjaan mutta tässä esimakua. Itse sanoisin, että vähintäänkin samaa laatua kuin edeltäjät ja melko varmasti jopa parempi.
Mikko Salokannel

Never

Jeppistä, jantteri itsekin ehti vihdoin hakea em. kirja kaupasta ja piti ottaa se tänne yövuoroon mukaan. Tarkempi lukeminen tapahtuu kyllä vasta ensi viikolla mökillä.

Plussaa:

- Miehekäs koko, 550+ sivua ei heti lopu
- Kaunista tekstiä
- Komeita valokuvia ja piirroksia
- Tähdet melkein pyöreitä verrattuna esim. The Messier Objects-kirjaan

Minusta:

- Outoja etsintäkarttoja
- Outoja nimiä kohteille, taas on pakko ollu yrittää saada jokainen kohde muistuttamaan jotain
- Osa piirroksista jättää kyllä toivomisen varaa...

Mutta mitä sitä valittamaan tähän aikaan aamusta, kyllä pappa vielä parempaa jälkeä saa kuin kukaan muu ;D

/Jake

Iiro Sairanen

Pitäis vissiin itsekin päivittää tuota harrastuskirja kokoelmaa...
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 24.07.2007, 13:55:56
Pitäis vissiin itsekin päivittää tuota harrastuskirja kokoelmaa...

No nyt on päivitetty. Pari viikkoa sitten sain Caldwell Objectsin ja sitä hieman lukeneena laitoin tilaukseen Herschel neljäsatasen ja Hidden Treasuresin. Nämä tulivat juurikin tänään. Kirjat olen tilannut täältä: http://www.adlibris.com/fi/default.aspx

Caldwell Objects ja Hidden Treasures vaikuttavat erittäin hyviltä ja selkeiltä kirjoilta. Caldwelleja olen lukenut jonkin verran ja kirjaan jää koukkuun...jos vielä yhden kohteen luen.

Samalta vaikuttaisi tuo Hidden Treasures. Herschel 400 taas vaikuttaa poikkeavan aiemmista sisällöltään ja ulkonäöltään...ja valittettavasti pikaisen vilkaisun jälkeen huonompaan suuntaa. Tämä jontunee siitä, että kirja sisältää neljä kertaa sen määrän kohteita mitä aiemmat kirjat. Joka kohteesta on valokuva (ei piirrosta yhdestäkään!!!), ruma ja epäkäytännöllinen kartta sekä kuvaus, sijainti ja huomattavimmat yksityiskohdat. Myös paperin laatu on muuttunut karheaksi. Sekä Hidden Treasuresiin sekä Herschel 400:aan kaipaisin koko taivaan kattavaa karttaa, josta ilmenisi miten kohteet ovat jakautuneet taivaalle.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 20.06.2007, 07:49:23
Sky and Telescopen kautta ajattelin ensin tilata mutta siellä oli kaksi toimitus vaihtoehtoa jotka molemmat olisi tuonut yli sata taalaa lisähintaa :o  joten nöy tänk juu heille.
Samassa tilauksessa pistin tuolta Amazonista tulemaan tuon "Double Stars for Small Telescopes: More than 2,100 Stellar Gems for Backyard Observers".

Vanhaa aihetta virkistän sen verran, että nyt tuota harrastuskäyttöön soveltuvaa kaksoistähtiluetteloa saa taas S&T verkkokaupasta nykyisin ihan kohtuullisilla kuljetuskustannuksilla.  :wink:
Ks. https://www.cloudynights.com/topic/551837-double-stars-for-small-telescopes-by-sissy-haas/page-2#entry9827052

Laitoin tuon tilaukseen kustantajalta ko. kirjan verkkoarvioiden ja oman aihekiinnostukseni perusteella.

Item    Sku    Qty    Subtotal
Double Stars For Small Telescopes    59325    1    $29.95
Subtotal    $29.95
Shipping & Handling    $15.50
Grand Total    $45.45


Tuon päälle tullit ja 10% ALV USA:sta, joten kokonaishinta on kait euroina jossain 50:n tienoilla.
Amazonissa on tarjolla (USA:n kirjakaupoista yms.) käytettyjä ja uusia kirjoja "pienellä" hinnan erolla toisiinsa.
Tuohon tarjontaan verrattuna Sky kustantajan hinta on hyvinkin kohtuullinen uudesta kirjasta, joten kannattaa tilata tuolta jos on tarvetta tuollaiselle.
- Timo Inkinen

Timpe

Tiedoksi, että täällä odotellaan vieläkin (!) tuota Double Stars For Small Telescopes -kirjaa saapuvaksi perille :angry:
Olen lähettänyt tuonne kaksi tiedustelua (pari viikkoa sitten ShopatSky.com <skyprodservice(AT)skyandtelescope.com> ja eilen skypaypal(AT)aas.org osoitteeseen), mutta kumpikin osoite leikkii mykkäkoulua. Pitää potkia asiaa liikkeelle vielä Gmail osoitteesta, kun nuo olivat lähteneet Soneran osoitteesta ennen kuin lähden peräämään rahojani takaisin PayPalin kautta. Tilauksen olisi pitänyt saapua perille tulliin ennen Korona-hässäkkää, mutta hiljaista pitää.  :veryangry:
Vai pitäisiköhän tuota kysellä myös Suomen tullista, jos se vaikka jumii siellä? Ei haitanne sekään...
- Timo Inkinen

pelti

Mitäs sitä ihmettelee, laita paypallille viesti, ettei oo kirjaa tullut. Ne ottaa sen peräänhuutelijan roolin