Nyt olet jo Munkki varmaan kerennyt kirjaan tutusta paremmin, miltä vaikuttaa..?
Joo olenhan mä tota jo ehtunyt vähän pläräämään.
Tyyli on sama kuin aiemmissakin kirjoissa: The Messier Objects ja The Caldwell Objects. Kohteita on 109 ja nopeasti laskien noin 33 on alle -25deg deklinaation. Osa kohteista on varmaan kaikille tuttuja kuten esim. Ngc281, Ngc404, Ngc1023, Ngc1501, Ngc1502, Ngc2024, Ngc5866, Ngc7789 (mainitakseni vain kuutaman) ja myös oma suosikkini Ngc772 on listalla. Ja sitten listalla on myös runsaasti minulle entuudestaan tuntemattomia kohteita jotka O'Meara on kyllä fiksusti valinnut ja joihin oma mielenkiintoni varmasti uudella havaintokaudella kohdistuu. Omat havaintonsa ja piirustuksensa hän on tehnyt jälleen 4" Tele Vuen Genesiksellä.
Ja kun tuo Never mainitsi jotain O'Mearan piirustustekniikastakin, niin sillä rintamalla on pientä muutosta. Nyt piirustukset vastaa ehkä vähän enemmän ns. tavallisen huolellisen piirtäjän piirustuksia. Osassa ollaan käytetty edelleen luovuutta ja annettu oikeus taiteilijan vapaudelle - hyvä niin. Osa kohteista on valittu niin, että ne eivät enää yksinkertaisesti näy muutakuin sumupläntteinä ja se näkyy myös piirustuksissa. Tämä on mielestäni rohkaisevaa ja omalta osaltaan kertoo myös O'Mearan olevan tavallinen kuolevainen. Piirrokset on taas komposiitteja eli yhdistelmiä näkymästä pienillä ja suurilla suurennuksilla. Ja alussa O'Meara kuvailee hienosti omaa havaintotyyliään ja miten hän lähtee peinistä suurennuksista ja miksi on tärkeää keskittyä havaintoon jo tässä vaiheessa...
En ole vieläkään kovin syvällisesti perehtynyt kirjaan mutta tässä esimakua. Itse sanoisin, että vähintäänkin samaa laatua kuin edeltäjät ja melko varmasti jopa parempi.