Supernova galaksissa Messier 82

Aloittaja laasaja, 22.01.2014, 12:24:23

« edellinen - seuraava »

Ransu

Kiitos lämmittävistä kommenteista, näin takatalven keskeltä. Kuluva talvi on ollut todella surkea säiden suhteen  ja on varmasti vaikuttanut monen kuvaajan kuvausmahdollisuuksiin.
Minusta naaviksen tämänhetkiset kuvat ovat ihan huippuja, miellyttävän värimaailman omaavia. Itse tulen pysyttelemään enemmän mustavalkoisella puolella, hitaalla kalustolla ja puolivärisokeana värikuvien aikaansaaminen on yhtä tuskaa.

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

naavis

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 16.03.2014, 08:23:41
Kiitos lämmittävistä kommenteista, näin takatalven keskeltä. Kuluva talvi on ollut todella surkea säiden suhteen  ja on varmasti vaikuttanut monen kuvaajan kuvausmahdollisuuksiin.
Minusta naaviksen tämänhetkiset kuvat ovat ihan huippuja, miellyttävän värimaailman omaavia. Itse tulen pysyttelemään enemmän mustavalkoisella puolella, hitaalla kalustolla ja puolivärisokeana värikuvien aikaansaaminen on yhtä tuskaa.

Mukavaa jos kuvat ovat maistuneet. :cool: Olen sitä mieltä, että foorumilta löytyy paljon tasokkaita kuvaajia, esimerkiksi Murtsi, Mickut, tuunari, vehnae ja Monni muiden muassa. Tällä hetkellä keli taitaa tosiaan olla suurin rajoitin kaikilla.

Murtsi

Ransulla tosiaankin hieno ja tarkka kuva kohteesta.


Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 15.03.2014, 23:35:53
Olen positiiviseti yllättynyt ja ihmeissäni.. Onko vanhat tekijät luovuttaneet? Hieno kuva Ransu, eip voi muuta sanoa...

Kuten Naavis tuossa jo arvelikin, niin nuo kelit ovat kyllä estäneet kuvaamisen suurimmilta osin, perjantai iltana kuvailin hieman tätä kohdetta, jahka saan kuvat käsiteltyä niin laitan tulokset näytille. Minulla kuvausmotivaatio on ollut koetuksella koska kuvauskameraan tuli sen verran vikaa että se oli lähetettävä jenkkeihin ehjättäväksi, nyt olen yrittänyt viritellä varakalustoa kuvauskuntoon, voisin ehkä jopa kokeilla kuun tai planeettojenkin kuvaamista, näihin kohteisiin minulla ei kylläkään ole aivan sopivaa kalustoa mutta jos siitä saisi jotain uutta mietittävää tähän touhuun. Tuosta tulikin mieleen että tietääkö kukaan millä ohjelmalla saisi SBIG st1 kameran ottamaan videokuvaa? sellainen kamera löytyisi mutta CCDSoftilla en ole ainakaan onnistunut kuvaamaan muuta kuin yksittäiskuvia.

jmantyla

Laitanpa minäkin korteni kekoon, kun viime viikolla taivaalle kuukausien tauon jälkeen ilmestyi omituisia valopisteitä... tähtiähän ne. Sikarigalaksin supernova erottui helposti pienellä linssiputkella ja digijärkkärillä:

SW ED80 + WO0,8 + Pentax K-x 8x30 s. ISO1600 + DSS, 9.3.2014 klo 20.35.
Alla sama kohde kuvattuna 150 mm Newtonilla lähes päivälleen neljä vuotta sitten:

Tal-150P + Atik ATK-HR16 25 min, 8.3.2010 23.45.

Jorma M.
Kangasala

Timo Kantola

14.3.2014 klo 18:50 UT - kirkkautta 12.34

Kuvassa 5 x 30sek Jhonsson V-filsu, 30cmF4 + Atik 314L+
Timo Kantola

Murtsi

No niin, nyt on ensimmäinen käsittely tehty perjantain 14.3.2014 kuvatulle materiaalille. Ohessa liitteenä yksi raakakuva (kirkkautta hieman nostettu dpp ohjelmalla) ja 25 minuutin pino. Kyseessä on ensimmäinen PI:llä tekemäni kuva. Käyttämäni osavalotukset olivat minuutin mittaisia. Melko samanlaiselta kohde näyttää kuin edellistenkin kuvaajien otokset, kirkkauksia en ole näistä kuvista mitenkään vielä mittaillut.

Täytyy sanoa että erittäin jyrkkä on tuo oppimiskäyrä PI ohjelman sujuvaan käyttöön, ilman Naaviksen hyviä ohjeita, hommasta ei varmaan olisi tullut mitään. Tämä siitä huolimatta että vaikka photoshopissa homma toimisikin niin PI on todellakin erilainen ohjelma käyttää. Photarissa ei kylläkään olisi voinut tehdä esimerkiksi kalibrointia, pinoamisesta puhumattakaan, PI:llä nuokin tuli tehtyä samalla kertaa. Kuvan käsittelyyn meni osapuilleen 6 tuntia :tongue: mutta kyseessä oli ensimmäinen kerta kun käytin ohjelmaa, vanhalla systeemillä käsittelyyn ei olisi mennyt yhtä kauan mutta kunhan tähän perehtyy niin käsittelyajat varmaan pienenevät. Toinen seikka mikä varmaan vaikutti käsittelyaikaan on koneen teho jota voisi olla paljon enemmän kuin sitä nyt on.

Värit saattavat heittää pahastikin koska käsittely on tehty kuvausläppärillä jonka näyttöä ei ole kalibroitu mitenkään. Pakko on tuo ohjelman lisenssi hommata, sen verran hyvä maku sen käyttöönotosta jäi, tästä se lähtee :smiley:

Kalustosta sen verran että kuva on otettu CANON EOS 1100D kameralla suoraan polttotasola kuvattuna, välissä oli MPCC komakorjain (ei muuta polttoväliä) GSO 10" F/4 putkessa, Jalustana vanha tuttu CELESTRON CGEM. Kuvaa on kropattu melko reilusti.

tila

Liitän jonon jatkoksi jo 8.3 kuvatun viritelmän. Kuvaa käsitellessä huomio kiinnittyi supernovan kellertävään väriin, mutta näkyy se muittenkin kuvissa samantapaisena.
Kalustona SW 80ed, canon eos 60D,DSS.
Teppo Laitinen