Jupiter kaudella 2014

Aloittaja Ari Haavisto, 16.01.2014, 17:35:33

« edellinen - seuraava »

Ransu

Kerrassaan upeaa jälkeä Hippasos, ykkösluokan kuvia!
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Reijo Teränen

Minkälaista valotusta ja isoa pitäisi käyttää kun valokuvaa jupiteria, mulla tulee niin sumuisia kuvia.Käytättekö seurantaa myös ,mulla on ollut 1/20 ja iso 400,barlovia en ole käyttänyt. :cheesy:
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

einari

Periaatteessa kannattaa käyttää mahdollisimman pientä ISOa.
Seurantaa käytetään koska taikahan on siinä että niitä kuvia saa otettua ja pinottua mahdollisimman paljon.
___
Tapio

monni

Lainaus käyttäjältä: Reijo Teränen - 01.02.2014, 10:23:52
Minkälaista valotusta ja isoa pitäisi käyttää kun valokuvaa jupiteria, mulla tulee niin sumuisia kuvia.Käytättekö seurantaa myös ,mulla on ollut 1/20 ja iso 400,barlovia en ole käyttänyt. :cheesy:

Yksittäisruutuina Jupiter on kyllä hirmu vaikea kuvattava; se on semmoinen epäselvä sumupallero. En minä ainakaan ole koskaan saanut oikein mitään järkevää yksittäisruutua Jupiterista. Avain on videokuvaus ja pinoaminen. Liika optinen suurentaminen (barlow) voi tuoda ajoittain huomattavasti suttuisemman kuvan, kuin ilman. Nämä siis omien kokemusten perusteella.

Minä olen kuvannut sitä tuommoisella perus goto-dobsonilla, en siis EQ jalustalla. Sen seurantatarkkuus riittää Jupiteriin videoidessa kohtuu kivasti.

Ari ja muut Jupiter kuvaamisen gurut toki sitten on asia erikseen mitä tulee barloweihin ja muihin noituudeksi laskettaviin temppuihin :)
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Tane

 Yksittäisruuduista puheenollen laitanpa yhden 160mm linssiputkella ja DMK-21 kameralla kuvatun esimerkiksi sekä miltä näyttää minuutin video Registaxilla käsiteltynä. Viime joulukuun 18.päivältä. Tarkoitus tuoda esiin materiaali ja mihin silläkin on päästy, noviisin taidoissa ei ole esittelemistä...Kohtalaista videotahan tuon putken läpi mielestäni saa mutta apertuuri tulee jo vastaan että enemmälti pieniin yksityskohtiin päästäisiin.
Celestron C14,

kjj

Lainaus käyttäjältä: Tane - 01.02.2014, 15:48:12
Yksittäisruuduista puheenollen laitanpa yhden 160mm linssiputkella ja DMK-21 kameralla kuvatun esimerkiksi

Tuo on sinänsä hauska esimerkki, että 90 prosenttia ajasta mä saan pinoamalla suunnilleen tuon yksittäisruudun tasoisen kuvan aikaan parin tuhannen freimin videosta.. Mutta toivottavasti pikku hiljaa selvinnee, missä vika on - toivottavasti se on kameran käyttäjässä  :azn:

Tane

 Käytätkö kjj pinoamisen jälkeen tulevalle kuvalle vavelet toimintoa, sillä minä saan lisäkontrastia?
Celestron C14,

RL

#97

kjj

Lainaus käyttäjältä: Tane - 01.02.2014, 18:14:04
Käytätkö kjj pinoamisen jälkeen tulevalle kuvalle vavelet toimintoa, sillä minä saan lisäkontrastia?

Juu tottakai. Se raakamateriaali vain mitä onnistun tuosta parvekkeeltani Jupiterista C8:lla sekä ASI120MM:llä saamaan on niin järkkyä, ettei siitä väännä laadukasta kuvaa millään.

Putkikin on ollut jäähtymässä vähintään sen neljä tuntia ennen kuvausta ja kollimaatio on ainakin sen verran kohdillaan, ettei sen pitäisi selittää tulosta.

Epäilen hieman, että tämä urbaaniympäristössä oleva parvekeobservatorioni ympäröivine lukuisine kerrostaloineen aiheuttaa varsinkin hyvin kovilla pakkasilla sellaisen jatkuvan 0/5-seeingin. Esimerkiksi muutama päivä sitten 15 asteen pakkasessa kun lopettelin syvän taivaan kuvausyrityksiä ja ajattelin ihan visuaalihavannoida Jupiteria, niin en kyennyt erottamaan siitä vöitä - vain hyppelevän, kiehuvan ja sumuisan valkoisen kiekon. Eikä varmasti ollut okulaareista kiinni  :azn:

Tane

 Ongelma taisikin saada valaistusta. Minulla on juuri samalla tavalla havaintopaikka parvekkeella, toistakymmentä kerroksisen talon viidennessä. Pakkasilla on lämmönvaihtelu niin suuri että en edes yritä kuvata, katsomaan sentään planeettoja Apolla pääsee, se on näissä oloissa paras. Mutta heti kun lähestytään nollaa ja mieluummin lämpöasteiden puolelle alkaa kuvaaminenkin sujua.
Voidaan kysyä että miksi pitää olla siellä parvekkeella, kana orrella? En ole enää ihan nuori ja näin edes jotenkin pysyn tässä mukana...Kyllä skylinerin ja EQ-jalustan rahtaaminen reppuselässä ja käsiroikunnassa pitkin rinteitä ja mantuja oli jätettävä muudan vuosi. Kun ei täällä voi kiinteää paikkaa luontoon järjestää...
Celestron C14,

einari

Joo, parvekekuvaajat joutuu antamaan tasoitusta 'tasamaan' kuvaajille - sen olen huomannut tässä 12 vuoden aikana kun täällä kerrostalon ylimmässä kerroksessa olen kuvaillut.
No toisinaan on keli ollut suosiollista täälläkin että ihan kelvollisia planeettakuvia on tullut otettua.
___
Tapio

jussi_k_kojootti

Entisenä parvekeobservoijana olin panevinani merkille, että "oman talon" ilmavirtauksista ei ole merkittävää haittaa, mutta kohteen ollessa naapuritalon yläpuolella kuvaamisen saattoi yhtä hyvin unohtaa.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

TeroP

Lainaus käyttäjältä: einari - 01.02.2014, 20:38:48
Joo, parvekekuvaajat joutuu antamaan tasoitusta 'tasamaan' kuvaajille - sen olen huomannut tässä 12 vuoden aikana kun täällä kerrostalon ylimmässä kerroksessa olen kuvaillut.
No toisinaan on keli ollut suosiollista täälläkin että ihan kelvollisia planeettakuvia on tullut otettua.
Lainaus käyttäjältä: ketarax - 01.02.2014, 21:40:40
Entisenä parvekeobservoijana olin panevinani merkille, että "oman talon" ilmavirtauksista ei ole merkittävää haittaa, mutta kohteen ollessa naapuritalon yläpuolella kuvaamisen saattoi yhtä hyvin unohtaa.
Täällä on ja ei ole haittaa. Itse asun maantasossa/alakerrassa ja asunto on vain kaksikerroksinen pienkerrostalo. Suurimmat ongelmat ovat talvisin seuraavissa tapauksissa:

Pahin haitta on ehkä korkealla olevat kohteen, eli esimerkiksi jupiter juuri tällä hetkellä. Silloin putken näkökenttä menee alkuksi erittäin läheltä yläkerran parveketta, joten kaikenlainen lämmön karkaaminen ja lämpösäteily muutoin kyllä osuu juuri tulilinjalle. Tällaisessa tapaukssa vajaan tunnin odottelu yleensä auttaa siihen, että kohde on siirtynyt hieman alemmaksi ja etelämpään, joten homma toimii sen jälkeen.

Toinen mikä on erittäin paha on se, että tuulee pohjoisesta, eli juuri päinvastaisesta suunnasta mihin on näkymä. Tällöin talosta karannut lämpö leijaa suoraan näkökenttään ja seeing on ihan täyttä roskaa ja tuohon ei ole oikein mitään keinoja. Jos tuulee etelästä, idästä tai lännestä, ei mitään ongelmia ole, eikä myöskään tuulettomalla kelillä.

Toki havainnointipaikalta voisi kuvata kaukana lämmön lähteistä, mutta enpä minä putkea sinne yksinäni saa. Sitten kun sinne mennään kaverin kanssa, niin eipä sitä oikein kehtaa kaverin aikaakaan tuhlata kuvaamisella, katselemaan sitä on havainnointipakaille menty, jos mitään :rolleyes:

Lainaus käyttäjältä: Tane - 01.02.2014, 15:48:12
Kohtalaista videotahan tuon putken läpi mielestäni saa mutta apertuuri tulee jo vastaan että enemmälti pieniin yksityskohtiin päästäisiin.
Oma kokemus ja mielipide on se, että kun on tarpeeksi apertuuria, niin yksityiskohtien esiinsaamiseen tarvitaan enemmänkin polttoväliä. Omalla CPC11 kameralla ilman barlowia kuvatuista videoista ei saa oikein mitään detailia irti, vasta barlowin kanssa kuvatuista videoista alkaa erottumaan enemmän pientä detailia muualtakin kun pelkästään vöistä.

Mietin sitä 2,5x powermaten ostoa jokin aika sitten ja nyt kun tarkemmin olen katsellut kuviani, niin kyllähän tuota polttoväliä saisi lisää olla jonkin verran. Törmäsin myös vahingossa ADC:sta lukiessani artikkeliin, jossa tuo arvioni vahvistettiin, eli siellä oli kaksi samankokoista kuvaa (ilmeisesti skaalattuna), joista toinen oli kuvattu tuplasti pidemmällä polttovälillä kuin toinen ja siinä oli merkittävästi enemmän yksityiskohtia.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Tane

 Ihan samat huomiot kuin TeroP:llä. Yläkerran parveke ja takatuuli ne on myrkkyä. Barloweista se huomio minulla että 160/1280 linssillä on hyvä 3x eli F/24 (384 sm) ja 300/1130 peilille 5x on parempi eli F/ 18,5 (565 sm). Kestäisikö peili vielä lisääkin suurennuskerrointa on kokeilematta.
Toisaalta peiliputkeni on täysin syvätaivasosastoa ja vertailua  ei pitempipolttovälisiin kannata pitkälle tehdä.
Celestron C14,

YoKahainen

Io ja Ganymed 21.1.2014 21.53



LKE