IC1396A - Elefantin kärsä sumu

Aloittaja PetriKe, 19.08.2006, 10:27:29

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

 Kiitos paljon ;D! Menee hirveästi aikaa noiden kuvankäsittely ohjelmien kanssa kun ei vielä osaa käyttää niitä kunnolla, mutta tämän kuvan käsittely opetti jo paljon uusia asioita photoshop CS2 ohjelmasta.
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Sombrero

On kyllä todella upeat värit Mikon kuvassa!
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Mikko Päivinen

   Huomasin kuinka paljon vaikuttaa noiden pinottavien raakakuvien esisäädöt lopulliseen tulokseen ja säädinkin joka kuvan vielä yksitellen ennenkuin pinosin ne.
(vaihdoin lopullisen version kuvan edelliseen viestiini) Nyt olen tyytyväinen lopputulokseen enkä koske siihen enää pitkällä tikullakaan :D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

#18
Itsekin palasin tämän kuvan säätöihin vielä kerran, kun aikaisempi versio oli hätäisesti käsitelty. Olen myös hankkinut uuden LCD-näytön, joten saas nähdä menikö tämä säätö huonompaan suuntaan. Säädin myös väritasapainon mielestäni parempaan suuntaan. Päätelkää itse.


Tässä 200% croppi itse kärsästä. Tämä suurennos on testi siitä, kuinka paljon kestää suurentaa,

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

 Hyvät on värit ja kontrastit Petrike! Nätti kuva muutenkin kun kuvakenttä on noin laaja. Säädin oman kuvani hieman sinisemmäksi jotta sain siihen ehkä hieman syvyyden tunnelmaa ja sain siten nipistettyä hieman paremmin yksityiskohtia esiin.
  Voi vitsi, että mä kyllä totta puhuen oon aikas pulassa noiden värisäätöjen kanssa. Pitääki tästä ruveta surffailemaan netistä neuvoja kanavien työstämiseen.
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Vielä kerran käsittelin kuvaa (päivitin kuvan edelliseen viestiini). Nyt käsittelin kuvan Zone System -kirjan oppien mukaan (eikä mennyt kuin 3 tuntia harjoitellessa). Täytyy käydä muutkin syksyn otokset näiden oppien mukaan, kun olen siis käsitellyt kaikki päin honkia.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: petrike - 08.09.2006, 21:37:28
Vielä kerran käsittelin kuvaa (päivitin kuvan edelliseen viestiini). Nyt käsittelin kuvan Zone System -kirjan oppien mukaan (eikä mennyt kuin 3 tuntia harjoitellessa). Täytyy käydä muutkin syksyn otokset näiden oppien mukaan, kun olen siis käsitellyt kaikki päin honkia.
Mistä muuten hankit tuon Zone System kirjan? Vilasin nopeasti Amazon.comista ja hintaa 99 taalaa. Melko kallis...

Näyttää vaan tehoavan niin hyvin, että mahtaa olla jotain hyviä tipsejä kansien välissä...
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 08.09.2006, 22:41:10
Mistä muuten hankit tuon Zone System kirjan? Vilasin nopeasti Amazon.comista ja hintaa 99 taalaa. Melko kallis...

Näyttää vaan tehoavan niin hyvin, että mahtaa olla jotain hyviä tipsejä kansien välissä...

Tilasin suoraan täältä:
http://www.newastro.com/newastro/default_login.asp

Loistava opus, mutta tosiaan kalliin puoleinen. Opit perustuvat kuvan eri vyöhykkeiden (zones) käsittelyyn. Ensin opitaan tunnistamaan nämä vyöhykkeet ja sitten käsittelemään niitä sopivilla toiminnoilla.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

einari

Alkaa tämä kuvien käsittelykin mennä 'hifi'-tasolle.
Mitähän Petri tarkoitat että tähän mennessä olet käsitellyt kuvat väärin ?
Kun kuitenkin kai on kyse ns esteettisistä kuvista.
Ja Mikko; mitä tarkoitat että esisäädät kuvia ennen pinoamista ?
Olen luullut että ennen pinoamista tehdään vain dark,flat ja bias-temput.
___
Tapio

Mikko Päivinen

  Ja Mikko; mitä tarkoitat että esisäädät kuvia ennen pinoamista ?
Olen luullut että ennen pinoamista tehdään vain dark,flat ja bias-temput

  Huomasin, että kuville kannattaa tehdä DDP ennen kuin ne pinotaan eikä vasta pinottuun kuvaan. ja täytyy muistaa tehdä DDP ennen kuvien kohdistamista ja tietenkin vasta kalibroiduille kuville.
En ensin tehnyt DDP:tä kuin luminannssi kanavalle, mutta jälki on parempaa jos sen tekee myös RGB kanaville. Täytyy muistaa, että olen kyllä vasta alkutaipaleella tämän kuvankäsittelyn suhteen ja saatan tehdä myös turhaa työtä, mutta ainakin näin olen saanut omista kuvistani paljon tasapainoisemmat, tarkemmat ja vähemmän kohinaisempia.
  BIAS ruutua en kalibroi kuvistani lainkaan koska DARK ruudut ovat otettu samalla valotusajalla ja samalla kennon lämpötilalla kuin itse valotuksetkin.
Onhan siinä ollut hommaa jos käy läpi 6 tunnin valotuksia jotka on otettu 3 minuutin osavalotuksilla eli siinä tulee kahlattua läpi 120 yksittäistä kuvaa :P
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: einari - 09.09.2006, 18:07:42
Alkaa tämä kuvien käsittelykin mennä 'hifi'-tasolle.
Mitähän Petri tarkoitat että tähän mennessä olet käsitellyt kuvat väärin ?
Kun kuitenkin kai on kyse ns esteettisistä kuvista.

Tarkoitin väärällä käsittelyllä sitä, että ole kohdistanut Photoshopissa kaikki kuvankäsittelyfiltterit koko kuvaan. Näin esim. epäterävämaskin käyttäminen on kyllä terävöittänyt esim. tähtiä, mutta on vastaavasti korostanut himmeiden alueiden kohinaa. Samoin en ole osannut tehdä värikanavien bias-säätöjä oikein, josta syystä oikean väritasapainon löytäminen on ollut vaikeaa ja kontrastin säätäminenkin on ollut arpapeliä. Zone System-oppien peruslähtökohta on eri sävyaluiden tunnistaminen ja toimenpiteiden kohdistaminen vain näihin. Esteettisessä kuvankäsittelyssähän pyritään saamaan terävä, kohinaton ja laajan dynamiikan omaava kuva kohteesta, jossa vielä kaupanpäälle on värit kohdallaan (kohteen 'oikeista' väreistä keskustelu on sitten toinen juttu ;)).
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lisätään vielä oma yritelmäni tähän soppaan, tällä kertaa vähän laajemmalla kuvakentällä. Valotusta H-alfalla 1h40m. Värit jäi kuvaamatta kun totesin sen meridiaaniflipin tarpeellisuuden nyt ihan käytännössä ja en viitsinyt lähteä enää suuntaamaan putkea uudestaan...  ::)



Lisätietoja ja suurempia kuvia löytyy Blogista

Vesku
www.vkastronomy.com

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 26.08.2006, 17:33:34
   Huomasin kuinka paljon vaikuttaa noiden pinottavien raakakuvien esisäädöt lopulliseen tulokseen ja säädinkin joka kuvan vielä yksitellen ennenkuin pinosin ne.
(vaihdoin lopullisen version kuvan edelliseen viestiini) Nyt olen tyytyväinen lopputulokseen enkä koske siihen enää pitkällä tikullakaan :D

Heh niinhän mä luulin, mutta tässä parinkuukauden opettelun jälkeen vielä tällänen käsittely ::)
Ja tältä se näyttää nyt.

ja täysresoluutio löytyy täältä http://www.kolumbus.fi/jappervokki/VDB142LLRGB.jpg
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Hyvältä näyttää muuten, mutta minun makuun himmeämmistä tähdistä tuli liian tasakokoisia. Käytitkö minimum-filtteriä?
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

 Juu kyllä käytin minimum filtteriä. Ai se tekee tollee ??? No jokatapauksessa sain noin yleensä ottaen tähdistä huomattavasti pienempiä ja sain myöskin paremmin värit säilytettyä niissä. Vaikka kuinka yrittää välttää yliprosessointia niin silti niin tahtoo helposti käydä. Olisikohan auttanut jos olisin käyttänyt FADE minimum 50% tai jotain ::)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A