EQ8

Aloittaja Ransu, 25.10.2013, 14:20:24

« edellinen - seuraava »

tähti_ville

Heippa täältä Hauholtakin,

Onneksi olkoon molemmille Rauno sekä Jussi uuden jalustan hankinnasta ja käyttökokemusten raportoinnista mistä on apua monille uuden jalustan hankkijoille.

terveisin Antti

mistral

Lainaus käyttäjältä: Tane - 26.10.2013, 04:43:18
Se ratkaisee mitä siellä sisällä on. Eq-8 akselivahvuus 55mm...

Onko ne akselit umpirautaa vai putkea? Joka tapauksessa tarkkoja pitää välysten olla ettei tarkkuus kärsi niiden takia.

Murtsi

Onneksi olkoon täältäkin suunnalta uuden hankinnan myötä molemmille ja kiitokset Raunolle käyttökokemusten jakamisesta. Täälläkin kiinnostaa kovasti miten uusi jalusta pärjää, tuo voisi soveltua omallekin kalustolle paremmin kuin CGEM vaikka ei sekään mitenkään huono ole ollut, on ehkä kuitenkin liian heppoinen nykykalustolle.

Ransu

Kiitos vielä onnitteluista

Tässä viimeisintä tietoa EQ8 3-tähden kohdistuksen jälkeiseen goto-ongelmaan, alla oleva teksti on lainattu yahoon EQ8 ryhmästä, ja on Skywatcherin vastaus erään omistajan kyselyihin.
3-tähden kohdistus tuntuu sotkevan polaarikohdistuslaskennan joka taas vaikuttaa gotoihin.

"....The 3-Star Alignment is designed for using with a system that have rather high cone error. When the cone error is small in the system, it is not necessary to use 3-Star alignment. Theoretically, 3-Star alignment should also work fine when the cone error is small, but we do find that SynScan might work un-consistent in such case. We have started to work on this issue and hope that we can release a new SynScan firmware to solve the problem soon.."
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Tane

Lainaus käyttäjältä: mistral - 26.10.2013, 15:28:22
Onko ne akselit umpirautaa vai putkea? Joka tapauksessa tarkkoja pitää välysten olla ettei tarkkuus kärsi niiden takia.

Jos ne on terästä niin putkea (esim. Meade 750) ainakin isommissa jalustoissa mutta kevyemmillä materiaaleilla, vaikka alumiinilla (jostain tuote-esittelyistä saa senkin käsityksen), luultavimmin "umpi" eli tankoa, pyöröä miten vaan. Mielenkiintoinen kysymys, mutta varmaa on että ne ei taivu...
Celestron C14,

tuunari

Nyt näyttäisi olevan Teleskop-Servicen varastossakin...
-pasi

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Tane - 30.10.2013, 16:17:51
Jos ne on terästä niin putkea (esim. Meade 750) ainakin isommissa jalustoissa mutta kevyemmillä materiaaleilla, vaikka alumiinilla (jostain tuote-esittelyistä saa senkin käsityksen), luultavimmin "umpi" eli tankoa, pyöröä miten vaan. Mielenkiintoinen kysymys, mutta varmaa on että ne ei taivu...
Varmaa on että ne taipuvat, samoin kuin muutkin jalustan ja kaukoputken rakenteet. Sen vuoksi tarkemmille jalustoille tehdään "mallinnusajo" että taipumiset tulee otettua huomioon kun putkea käännellään taivaalla eri kohteisiin. Pennalan Erkin lujarin kirjasta löytyy kaavat joilla voi laskea paljonko rakenteet taipuvat.

Kaizu
Kai Forssen

Tane

#22
 Tarkasti ottaen mikään ei ole koskaan missään taipumaton. Mihin raja vedetään...Onko se tarpeeksi isoa? Minulle riittää 40 milliset putkiakselit. Saan tämän sentään pysymään vielä harrastuksena. Ilman muuta kannattaa mitata ja viilata välineistö niin trimmiin kuin mahdollista, se on itsestä kiini mitä viitsii ja pitää tai hoksaa tarpeelliseksi. Enempää taipumakaavoihin perehtymättä kokeilen tuota akselia polveen ja no, ehkä se taipui... :shocked:
Celestron C14,

Timpe

Hain verkosta muutamia PE-mittaustuloksia EQ8:sta ja täytyy sanoa että hyvältähän nuo näyttävät! :smiley:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/6153555/page/6/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1  EQ8 PE curve
http://www.iceinspace.com.au/forum/showthread.php?t=114376 Eq 8 pe
(Kumpikin alle +/- 5" tuloksia.)
- Timo Inkinen

tuunari

Tuli viime maanataina tännekin ko. jalusta. Asialliselta vaikuttaa. Perjantaina pääsin jo suuntaamaan kohilleen phd:n avulla. Hyvin palvellut eq6 löytyy basaarista.
-pasi

Jussi Koponen

Nyt on tullut pieni ongelma tämän jalustan kanssa. Deklinaatioakseli tuntuu jumiutuvan välillä kovilla pakkasilla ja nopeimmalla siirtymisnopeudella (Stellarium/Eqmod) Kuormana on GSO 12" RC/Feathertouch/SBiG8300/OAG, TS65/420mm Quadruplet, TS:n 60mm etsinputki, Armadillo2. Putki on tasapainotettu aika hyvin.

Ääni on aivan hirvittävä kun deklinaation rattaat/matopyörä on menee jumiin. Sitten huomasin että "ongelma häviää" kun vähensin nopeutta tuolle Eq6 maksiminopeudelle EQModista. Muistuu elävästi mieleen nämä Eq6:n aikaiset jumiutumiset kovalla pakkasella ja välyksien sääädöt.

Pelkään pahoin ettei tämä ongelma ratkea pelkästään siirtymisnopeutta tiputtamalla, vaan rattaathan tuossa kuluu/ moottori voi palaa ajan kanssa. Pitänee ottaa yhteyttä Syntan suuntaan ja lähettää raporttia.

Muuten jalusta on pelannut aivan loistavasti, enkä halua tätä vaihtaa mihinkään muuhun jalustaan.

Onko muilla esiintynyt vastaavaa ongelmaa vielä?

Jyrki

Kuvailemasi ongelma taitaa olla aika tyypillinen uusissa EQ8 jalustoissa. Siitä on ollut paljon juttua mm. Stargazers ja CN sivustoilla. En osaa sanoa, kuinka vakava se on ja voiko sille tehdä itse jotain.

http://stargazerslounge.com/topic/202845-eq8-dec-binding-or-total-failure/
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/6200838/page/2/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Ransu

Oman jalustan kanssa en ole vielä tuohon törmännyt, tosin kelit on olleet sellaisia ettei tuota ole päässyt kunnon, yli 15 asteen pakkasessa vielä kokeilemaankaan. Englannissa on ainakin yksi vastaava tapaus deklinaatioakselin jumittumisesta, tuolta voi käydä lueskelemassa ongelmista:http://stargazerslounge.com/topic/202845-eq8-dec-binding-or-total-failure/
Kahdeksannessa postissa kaveri kertoo saaneensa syntan insinööriltä ohjeita matopyörän välyksen säätöön, ilmeisesti matopyörä on epäkeskeisesti koneistettu ja vaatii reilumman välyksen.
Tuon viestin perusteella insinööri tuntuu tietävän että matopyörissä on ongelmaa, (Kiinalaisittain ominaisuutta).
Matopyöräaiheesta kertoo myös toinen topikki  http://stargazerslounge.com/topic/202696-olly-and-toms-eq8/page-2 jossa uuden EQ8:n hommannut Oliver (Olly) Penrice törmäsi mahdottomuuteen saada säädettyä matopyörän välystä pienemmäksi, toisella puolella välys on pieni ja toisella suuri, johtuen ilmeisesti juuri matopyörän epäkeskeisyydestä. Ollyn tapauksessa jalusta ilmeisesti lähtee takaisin myyjäliikkeeeen.
Ota ehdottomasti heti yhteys jalustan myyjään ja tee heille ongelma tiettäväksi, Syntaan voi myös olla yhteydessä. Tuohan on selkeä vika joka saattaa johtaa isoon vaurioon, eikä jalustaa kannata hyväksyä tuollaisenaan. Ollyn tapauksesta voi hyvin hyvin että minkäänlaista laatuhylkäysrajaa Kinalaisilla ei näköjään ole, kaikki tuotteet pistetään maailmalle. Kun matopyörän välystä on tehtaalla säädetty, tuo ongelma on varmasti ollut todettavissa.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Kaizu

Losmandyssa oli samankaltainen ongelma RA-akselissa, korjaantui kun sääti välyksen vähän isommaksi. Käytän jalustaa niin että kummankin akselin välykset ovat havaittavissa ja epätasapainolla pidän välykset aina samalla puolella.
Yleisesti voidaan todeta että kaikki matoruuvivaihteet saa jumiin kun säätää välykset nollille.
Välys muuttuu lämpötilan muuttuessa, suunta riippuu siitä kumman lämpölaajenemiskerroin on suurempi, ison hammaspyörän vaiko rungon. Syntan testiympäristö, sikäli kun testaavat, lienee lämpimämpi kuin pohjois Suomen havaintopaikat talvella. Ongelma ei välttämättä tule esiin Kiinassa. Pakkasessa nopea ajo vielä korostaa ongelmaa. Kun välyys menee nollille alkaa kitkalämpö kasvattaa pyörien halkaisijoita ja edelleen tiukentaa liitosta kunnes jomman kumman pyörän materiaali murenee.
Kaikki hammaspyörät ovat epäkeskeisiä, enemmän tai vähemmän. Vähemmän epäkeskeisillä välyksen voi säätää pienemmäksi ilman etä vaihde jumiutuu. Joskus olen korjannut epäkeskeisyyttä voitelemalla matoruuvivaihteen hienommalla venttiilihiomatahnalla ja ajamalla kevyellä kuormalla ison pyörän kierroksen tai kaksi kertaa ympäri.
Liiallista hiomista pitää varoa ettei matopyörä katoa kokonaan. Hionnan jälkeen hiomatahna vaihdetaan vaikkapa teflonrasvaan ja säädetään välys sopivaksi.

Kaizu
Kai Forssen

Jussi Koponen

Juu pitää ottaa yhteyttä Apm telescopen suunnille. Taidan ensin kysyä Syntalta tuota välyksen säätöohjetta, Eq6 toimi -35 C pakkasessa moitteettomasti säädön jälkeen. Tosiaan nyt lämpimällä tuota ongelmaa ei ole.

Pyörähtääkös Ransu sinulla tuo jalustan Ra-akseli täyden kierroksen ympäri, vai onko tässä joku rajoitin? Jalustan moottori ulisi samalla lailla normaalista parkkiasennosta lähellä vastakkaista puolta, kuin mitä se tekee kun välykset menee liian pieneksi.