Aurinkosuotimet

Aloittaja makoy, 20.10.2013, 00:02:55

« edellinen - seuraava »

Pappis

Pahvinen on kyllä riittävän luja ja jäykkä tarkoitukseensa. Itse kalvo ei saa pingottua tai olla muuten kireällä.

Pekka Lehtelä

Kokeilen ja käytän ohutta vaneria jolla saa yhtä kevyen kuin pahvista. Minun molemmat putketkin olen tehnyt vanerista ja ihan helppoa se vanerikin on työstää. Varmaan taas niitä makuasioita mutta jotenkin pahvi ei ole materiaali jota haluaisin kaukoputkiin laittaa.

Pekka


Pappis

#32
Kukin tekee tyylillään. Uskon sun onnistuvan vanerin kanssa, koska sulla on kokemusta sen työstämisestä.

naavis

Kyllähän vaneri varmasti pitkäikäisempi materiaali on, mutta käytännössä kaikilta löytyvät pahvin työstämiseen tarkoitetut välineet. Yhtä monella ei ole puutyövälineitä tai -tiloja.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: naavis - 12.04.2017, 21:56:35
Kyllähän vaneri varmasti pitkäikäisempi materiaali on, mutta käytännössä kaikilta löytyvät pahvin työstämiseen tarkoitetut välineet. Yhtä monella ei ole puutyövälineitä tai -tiloja.

Näinhän se menee ja pääasia on, että kalvo on turvallisesti kiinni oli sitten tehty mistä materiaalista tahansa.

Pekka

Juova

Rakentelin suotimen pahvista, makuualustasta ja teipistä. Lopputulos on tyydyttävä  :cool:

Tänää kattelin aurinkoa ensimmäisen kerran ja SEHÄN OLI TASAISEN VALKOINEN TYLSÄ PALLO  :grin:

Nyt ei tosiaan ollut pilkkuja näkyvissä joten vähäistä oli havainnointi.
Onko mahdollista nähdä kaukoputkella auringon purkauksia, tulipatsaita, soihtuja, millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan? Mahdollistaako mikään filtteri niiden näkemistä? 9mm okulaarilla saa kyllä ison kuvan auringon reunoista joten mun järjellä ajateltuna se vois periaatteessa olla ihan mahdollista? Vai kuinka?

einari

Valitettavasti normaalit Ha-filtterit ei käy vaan vaatii kalliimpaa sijoitusta.
Halvimmalla pääsee ostamalla oman aurinkoputken, esim Coronado PST tai sitten Daystar Quarkin.
___
Tapio

Juova

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.04.2019, 11:33:51
Valitettavasti normaalit Ha-filtterit ei käy vaan vaatii kalliimpaa sijoitusta.
Halvimmalla pääsee ostamalla oman aurinkoputken, esim Coronado PST tai sitten Daystar Quarkin.

Kovat on hinnat  :cry: Tuo daystar quark vaikutti ihan kätevältä, mutta ehkä täytyy vähä säästää rahaa ekaks. Perheellisenä, tupa -ja autovelallisena yli 1000e sijoitus kertalaakista on ehkä hivenen liikaa. Yks vaihtoehto tiesti ois käydä kattelemassa aurinkoa Lakeuden ursan välineillä. Liittyis vaikka jäseneks.. ? Hmm