Ongelma kollimoinnissa

Aloittaja Sami, 22.07.2006, 19:14:10

« edellinen - seuraava »

Sami

Tässä vielä Cloudynightsissa, ja miksei muuallakin, kehutun Nils Olof Carlinin sivusto, jossa myös ohjeita newton-teleskoopin kollimointiin http://web.telia.com/~u41105032/.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 09.08.2006, 02:58:59

Kuvatessa on tullut eteen ongelma saada kuvakenno kohtisuoraan optista akselia vastaan.


Mun omissa virityksissä syy löytyi fokusointilaitteen vinosta kiinnityksestä putken kylkeen.. tämä tapahtui ennen digiaikaa - vaikutti kuvanlaatuun ja meni jokunen tovi syyllisen löytämiseen.
... en tietenkään tarkoita että muillakin olisi vastaava mahdollista..

Toivottavasti kaupallisista putkista ei moisia virheitä löydy!
Toinen syypää voi tietysti olla apupeilin paikassa (oikealla etäisyydellä pääpeilistä?)


Timppa
Timo Kantola

artoni

#17
Mä menin puhdistamaan apupeilin ja nyt säädöt on niin pielessä ettei mitään rajaa. 12 " GSO on mulle näköjään liian vaikea säädettävä, vaikka olen joskus sen saanut hyvin kohdalleen. Olen säätänyt sitä monta iltaa tuloksetta ja pian lähtee putki halvalla. Laserilla säädöt näyttää suht. koht OK, niin silmän mukaan säädöt on ihan pielessä ja päinvastoin. Eiköhän 16-vuoden harrastus jo olekkin aika vaihtaa johonkin toiseen.  :)  Laitan putken myyntiin lähiaikoina. Silmät rasituu säätämisessä sen verran et pakko lopettaaa kun säädöt ei mene kohdalleen. Ohjeita olen lukenut internistä pilvin pimein.

Timo Kantola

Tota.. Kärsivällisyydellä ja "kovalla työllä" kyllä onnistuu.
1 -  Onko pääpeilissä keskipiste merkitty?  jos ei merkkaa , vaikka aiemmin kerrotulla tavalla.
2 -  Jos apupeiliä on mahdollista siirtää optisen akselin suuntaisesti on, tarkistettava ap:n (apupeilin) paikka (etäisyys pääpeilistä)
eli kun katsot fokusointi laitteeseen , näkyykö apupeili kokonaisuudessaan vai jääkö se fokusointi laitteen varjoon jostain reunasta?
apupeili tulee keskittää niin että se näkyy fokusointilaitteesta katsottuna pyöreältä, ja näkyy keskellä fokusointi laitteen reiän jatketta.
3 - laita okulaariholkkiin 3mm reiällä varustettu tulppa ,  säädä apupeili niin että pääpeili näky tasan keskellä - älä välitä vaikka apupeilin varjo näkyy vaikka toisessa reunassa, se on pääpeilin säädöstä kiinni.
- Apupeili on nyt säädetty.

4 - Pääpeili säädetään vasta kun apupeili on säädetty.
5 - katso fokkariin (jossa se 3mm reiällä varustettu tulppa) nyt pitäisi pääpeiliä säätää niin että pääpeilin keskipistettä kuvaava täplä jää jää apupeilin varjokuvan keskelle.
- pääpeili säädetty

Loppusilaus tähdellä.
Vie putki pihalle auringon laskiessa, anna jäähtyä (näillä keleillä??) 2 tuntia. laita suurennosta 100 - 200x suuntaa kirkkaaseen tähteen fokusoi milli-pari fokuksesta pios, jotta näet diffraktio renkaat (mallikuvia http://www.astrosurf.com/legault/collim.html) jos renkaat ei näy symmetrisesti, vaan on toisella reunalla enemmän ja näyttää komeetalta , kuljeta tähteä pitkin näkökenttää ja katso missä kohtaa  diffraktio renkaat on symmetrisesti keskellä, jos tähti on tuolloin vaikka toisessa reunassa,niin  nyt pitäisi pääpeiliä säätämällä saada tähti keskelle kuvaa. Kun lievästi defokusoidun tähden  diffraktio renkaat  näkyvät symmetrisinä rinkuloina keskellä kuvaa isolla suurennoksella, on putki iskussa.

Huom. lämmin putki (kovat putkivirtaukset) tai kurja seeing saattaa joskus estää difraktio rinkuloiden näkymisen koknaan.

Kollimointi on kaukoputken käyttäjän perustaito, (niinkun tankkaus on autoilijan) joka kannattaa opetella - vaikka siihen menisi päiviä - muuten harrastuksesta tulee kallis jos joutuu putkea vaihtaa joka kolauksen jälkeen..

Timppa
Timo Kantola

artoni

#19
Kiitos Timppa hyvistä vihjeistä, mutta ei sitä saa menemään kohdalleen vaikka mitä tekis. Putki on todella siistissä kunnossa ja sitä ei ole kolhittu (Vuoden vanha putki 12 tuuman GSO Newton. Tein vaan sen virheen et menin ostamaan ison putken ja siihen laserin. Laserkin on säädöissään, koska sitä pyörittää okulaari holkissa, niin valopysyy paikallaan.  Peiliä on siirretty ylöspäin, alaspäin .........suuntaan jos toiseenkin. Hermot ei mene, mutta näkö lähtee ku silmät rasittuu.

Timo Kantola

Kyllä jos säätövarat riittää, niin varmaan menee kollimointiin!
Miten se ilmenee, ettei ole kollimoinnissa?
kokeillut kollimoida ilman lasukkaa?
Timppa
Timo Kantola

artoni

Kyllä se musta silmällä näyttäis olevan kohdalla, mut laserin mukaan ei. Ennen se meni sekä silmän et laserin mukaan kohdalleen.

Timo Kantola

Niin, näkyykö se käytännössä, tähti testillä?  katsellessa ?
Timo Kantola

artoni

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 20.08.2006, 15:51:56
Niin, näkyykö se käytännössä, tähti testillä?  katsellessa ?
En tiedä vielä pitää päästä testaamaan sitä ulkona. Nyt mä sain sen melko hyvin säätöihin silmän mukaan ja laserilla se heittää jonkin verran. Mut silti 30 cm peilillä kun on säädetty jonkin verran pieleen se vastaa säädöiltään 20 cm:n peiliä joka säädetty tarkasti oikein.

artoni

Neuvoit Timppa tekemään 3mm reiällä varustetun tulpan. Siitä oli mulle oikein jonkun verran hyötyä. Aloin uudelleen säätämään putkeani ja huomasin, ettei sitä voikkaan saada ihan kohdalleen. Ongelma oli se et apupeiliä ei saanut nostettua tarpeeksi. Porasin uudet reiät 10 mm:n päähän ja alkoi säätövara riittämään. Silmällä uudelleen säätö melko tarkkaan ja sitte loput laserilla. Nyt muuten oli laseristakin hyötyä. Sen mitä en silmällä huomannut et apupeili oli hiukan vinossa (Ei ollut ihan pyöreä) laser kertoi sen heti. Kuinkahan moni tehdasvalmisteinen kaukoputki mahtaa olla samanlainen et säätövarat ei riitäkkään ihan täydelliseen säätöön?  Toi putki on ollut mulla vasta vuoden verran ja vasta nyt aloin tutkimaan säätöjä vähän tarkemmin. Nyt syksyllä olis tarkoitus ottaa DeepSky:sta kaikki mahdollinen irti mitä tollasella peilillä vaan saa.

Timo Kantola

Hyvä, onnea ja menestystä.

Vasta tähtitestillä näet lopullisen tuloksen, kannatta joku ilta uhrata 5min testiin ja tarpeen vaatiessa 1-2 h säätöön.  Pimeässä ulkosalla ei sitten kannata säätää muuta kuin pääpeiliä, apupeiliin ei kannata koskea, muuten saat aloittaa seuraavana päivänä alusta - on kokemusta.

Oikeasti jos ollaan tarkkoja niin nopeassa (F5 ja nopeampi) putkessa apupeilin pitäisi olla pari milliä (2-3mm) pääpeilin suuntaan (offset), ettei aivan keskellä fokkarin reiän jatketta, samoten pari milliä poispäin fokusointilaitteesta (kohti putken kylkeä) Mutta ne on sellasia hieromisia , että ilmankin pärjää.

Tarkka kollimointi on kriittinen vain isoilla suurennuksilla, pienillä ja laaja näkökenttäisillä (25 - 70x ) suurennuksilla tarkan kollimoinnin alue osuu vielä näkökenttään (ellei oikein pahasti pielessä) vaikkei olisikaaan aivan keskellä, suurilla suurennoksilla saattaa tarkka kollimointipiste jäädä näkökentän ulkopuolelle ja silloin menetetään putken resursseja.

Timppa.

Timo Kantola

artoni

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 24.08.2006, 00:03:27
Oikeasti jos ollaan tarkkoja niin nopeassa (F5 ja nopeampi) putkessa apupeilin pitäisi olla pari milliä (2-3mm) pääpeilin suuntaan (offset), ettei aivan keskellä fokkarin reiän jatketta, samoten pari milliä poispäin fokusointilaitteesta (kohti putken kylkeä) Mutta ne on sellasia hieromisia , että ilmankin pärjää.
Tarkoitatko Timppa sitä et silmällä se saa hiukan heittääkin ja laserilla se saadaan ihan kohdalleen. Ainaskin silloin sen pitäis olla ihan kohdallaan, kun laservalo tulee pääpeilistä takaisin fokkarin kautta laser-asteikon keskelle.

Timo Kantola

Unohda nyt se laseri, ja katso tähtiä ! Lähden reissuun, mutta yritän sunnuntaina saada aikaan pari "valaisevaa" kuvaa aiheesta..

Timppa
Timo Kantola

artoni

#28
Lainaus käyttäjältä: diesel - 25.08.2006, 15:44:28
Hiljaa hyvä tulee, ei vaiska tiedän kokemuksesta kuinka työlästä se välillä voi olla ja silmät menee ristiin ja rastiin.
Tsemppiä!!!
Kiitos kannustuksesta diesel. Laserin laitoin hyllylle keräämään pölyä. Rupesin säätämään kaukoputkea ilman laseria ja luulen et nyt on kohdallaan säädöt. Kun tulee kirkas taivas sitten se paljastuu miten kävi. Ainakin kavereitten ohjeiden mukaan nyt kaikki pitäis olla kunnossa. Kiitokset muuten kaikille teille jotka olette antaneet hyviä ohjeita. Sääsin toisen putken kanssa ja luulen et vasta nyt alkaa olla hankassa koko homma. Jatkossa hommasta alkaa varmaan tulemaan helpompaa ja käymään nopeammin. Kun vaan tietää miten säätö tehdään.

artoni

No niin nyt on putki säädettynä oikein ja diffraktio-renkaat näkyy sellaisina kuin ne pitääkin.  :)  Pääsin nimittäin eilen testaamaan putkea ulkona.