Planeettaputkea 6" f/10

Aloittaja AnttiL, 31.07.2013, 15:27:32

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Suunniteltua täysin valaistua kuvatasoa laajemmalla okulaarilla katsellessa alkaa vinjetointi näkyä, eli reunat ovat tummemmat kuin keskusta. Pimeää taivasta katsoessa efektiä ei varmaan erota, päivä/hämärätaivaalla kuitenkin helposti. Kuuta kun katselee niin valoa varmaan riittää reilusti pitkälle sivulle asti, mutta erotuskyky ei tietenkään siellä osassa kuvaa ole kummoinen, kun valoa keräävä apertuuri on yhä pienempi palanen koko peilistä.

Minkä kokoinen apupeili olikaan tulossa? Pelkän planeetan keskellä kuvaa näyttäisi valaisevan kokonaan vain 20 mm kokoinen peili, jos kuvatason saa melko lähelle (laskin 130 mm akselista). Näin hitaalla aukkosuhteella ja matalalla tarkentimella jo 30mm peili antaa täysin valaistua peräti 12 mm. Sen kokoisella peilillä tuon Morpheuksen kuvan reunalla vinjetointi on alle 0.1 magnitudia.

Tuohon syliputkeen on tulossa täysin customi runko joten tarkennin on helppo järjestää ihan siihen kohtaan kun haluaa. Luultavasti jokin yhdistelmä 3D-printtejä ja alumiinikeppejä. Toinen vaihtoehto on että 114 mm version tekisin esim. tuon Bresserin putken peltirunkoon, jota lienee helppo vähän taivutella osumaan noihin Antareksen kiinnitysreikiin samalla kun laajentaa sitä valmista reikää 1.25 tuumasta 2 tuumaan.

Olen vielä kahden vaiheilla lähdenkö tekemään tuota 114 vai 130mm peilille. Jälkimmäinen löytyy jo valmiina, ensimmäisen kokoisia olen löytänyt paraboloidina vasta 450mm polttovälillä, mikä tekee 30mm houdinilla vähän liian isoa lähtöpupillia. Tuo 130mm on f/5 joka sopisi paremmin. Tämä on tarkoitus saada testiin Espanjan pimennysreissulle elokuussa joten kohta on jo vähän kiire.

Mun kaavailemassani minimisuurennuksen RFT-putkessa ei edes kauheasti haittaa jos okulaari vähän törröttää pääpeilin edessä. Jos noin matalalla järjestelyllä selviää pienemmällä pääpeilillä, voi olla ettei siinä ota edes apertuurin pinta-alassa yhtään takkiin. Planeettaputkessa ei tietysti kannata tuollaista diffraktion tärvelemistä harkita.

AnttiL

Jees, rupesin vain tuolla laskurisivuilla hämmästelemään, miten kuu mahtuu 12,5 mm Morpheuksen näkökenttään reilusti paremmin kuin 18 mm Classic Ortholla. AFOV on tietysti täysin eri luokkaa. Kun tuon 18 mm Orthon field stop on myös 16,8 mm, kuten Morpheuksella, niin vähän sillä mietin, olisiko Morpheus kenties tässä kohtaa käyttökelpoisempi, kun valoa ei kuitenkaan tule kenttälinssin täydeltä...

https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/

Tuollainen laajakulma olisi ehkä sikäli hyvä lisä sortimentissa, että joku tottumattomampikin katselija saattaisi nähdä ohi kiitävästä planeetasta edes vilauksen. Ainoa "laajakulma" minulla on Teknofokukselta joskus vuosituhannen taitteessa ostettu merkitön 32 mm Plössl, jonka fokus löytyy 8" f/6-putkella niin paljon 10 mm Eudiascopicia ja 12,5 mm Genuine Orthoa ylempää, ettei se varmasti tule tarkentumaan f/10-putken kierrefokuserilla ilman jatkoputkea.

Henk.koht. olen kohtalaisen paatunut hankaliin silmäväleihin, joten omalta osalta ehkä enemmänkin kiinnostaisi tietää, onko Morpheuksen kahdeksanlinssinen rakenne ortoskooppia vastaava kontrastin suhteen. Mahdollisesti ei ihan. Minulla tosin on kummassakin silmässä noin -1 dioptria (ax 180) astigmatismia, mutta f/6-putkella ja 12,5 mm B.G.O:lla (2x Barlowilla tai ilman) en tänäkään keväänä kyennyt vielä näkemään Jupiterin terävyydessä eroa, oli lasit tai ei. Luultavasti lähtöpupilli on jo niin pieni, ettei hajataitto juuri näy kuvassa.

En ole vielä tilannut apupeiliä, sen paremmin kuin tarkennuslaitettakaan. Arviosi 130 mm matkasta apupeililtä kuvatasoon on varmasti hyvin lähellä oikeaa. Pikkupäässä valinnanvaraa apupeilien suhteen ei juuri ole. Esim. Teleskop-Expressillä pienimmät pikkuakselit ovat 20 ja 28 mm. Ymmärrän, että jos meinaa tehdä "erikoisputken", on silloin oltava valmis tinkimään putken muista ominaisuuksista. Siispä olen ajatellut 20 mm pikkuakselia. TS-apupeilien laadusta ei ole mitään tietoa, joten hankinta on luultavasti tuurinkauppaa (kuten oma pääpeilin hiontakin). Oikein pieni peili saattaisi ehkä olla hyväkin...