Celestronin CPC?

Aloittaja Prior, 16.08.2006, 12:45:19

« edellinen - seuraava »

Prior

Onko kellään mitään kokemusta/hajua Celestronin CPC putkista?
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

diesel

Kaippa niillä jotain tekee.

Celestronin maine vaan ulkomailla on saanut viime vuosina kovan kolauksen kun tuotanto on siirtynyt pääasiassa Kiinaan Syntan tehtaalle.


Jos ton verran aikoo putkeen laittaa suosittelen Meaden tuotteita.


Zygga


Jep, ja Meaden maine on ryvettynyt jatkuvien laatuongelmien takia.

Ei Celestronin laatu tai maine ainakaan arvosteluissa ja ulkomaisilla foorumeilla tunnu mitenkään ryvettyneen. Kannattaa muistaa että myös Meaden tuotteista suuri osa on kotoisin Aasiasta ja taas puolestaan molemmilla valmistajilla on edelleen vahvasti tuotantoa Jenkeissä.

Jos englanti taipuu, niin siinä on pari arvostelua CPC-sarjasta.

http://www.astromart.com/articles/article.asp?article_id=261
http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=6950
http://www.telescopes.com/reviews/products.php?id=32983

Celestronien laadusta - Tuosta kannattaa lukaista erityisesti viimeinen kappale.

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1464

Kirjoittajana on kumminkin kaveri jolla on tällainen putkiarsenaali:

Celestron: C-9.25, C-11, CGE, CG-5, CGE-1400 (Ahhhh)
Meade: 102ED, LXD650, PST, Popeye the LX200 14" UHTC OTA,
Meade: 10" LX200R (kinda, maybe)
ED80, Tak FS-60C, Intes MK-66
Cameras: 300D, 300D Hutech, STV

Alla vielä linkki tarinaan CPC hankinnasta ja siinä ilmenneistä ongelmista. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että vastaavia tarinoita on mahdollista löytää käytännössä lähes kaikkien valmistajien putkista (myös niistä sinisistä). Mitä olen foorumeita jaksanut lueskella, niin uuden putken tulossa markkinoille tuntuu valmistajilla iskevän kiire ja laadunvalvonta tuppaa heikkenemään. Tämä siis koskee erityisesti uusia GOTO-härpäkkeillä varustettuja putkia ja usein niiden mekaanisia osia. Optiikassa enää harvoin tulee vastaan "sitruunoita" Niin paitsi mitä nyt ongelmat Meaden uuden LX200R mallin kanssa (oli pakko mainita)

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=808355

En halua aloittaa mitään merkkisotaa. Ihmettelen vaan kun ilman perusteluja toinen merkki on huono, ja toinen saa varauksettomat kehut. Näyttää siltä, että Meade on karkaamassa teknisesti Celestronin ulottuvilta uusilla RCX ja LX200R malleillaan. Mutta SCT putkissa Celestron on vähintään tasoissa, ellei optiikan laadun suhteen jopa edellä.

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Zygga - 18.08.2006, 18:14:42
vastaavia tarinoita on mahdollista löytää käytännössä lähes kaikkien valmistajien putkista
Hmm....  ::) lähes mutta ei ehkä ihan kaikkien  ;)

Mikko Päivinen

 Kyllä ainakin itse olen lukenyt monesta paikasta Celestronin optiikan olevan laadukasta Meadeen nähden, Mutta eihän noista sitten oikeen tiedä. Ja luulenpas, että molempien putkien elektroniikan osat on valmistettu samoisista palikoista. Eli jos avaat minkä tahansa elektroniikka laitteen sieltä löytyy useinmiten esim Sonyn, Toshiban ym. muiden suurten valmistajien komponentteja eli eipä taida olla väliä onkos putki kasattu hevonkiinassa tai siellä missä kaikki on suurempaa ::)
  Ainoa asia mikä minua kiinnostaisi olisi verrata Meaden ja Celestronin vastaavien tuotteiden mekaanisten osien eroavaisuuksia. Näistä näkisi kumpi on tehty kestävämmäksi ja/tai työstetty laadukkaammin.
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Prior

Jeez näin vähän olen itsekkin ajatellut, että kyllä kaikilta putkivalmistajilta maanantaikappaleita välillä löytyy, mutta onneksi jos ostaa suomesta pitäisi takuun toimia. Kyllä tietysti tuollaisin meaden RCX putken ottaisien mieluusti, taitaa vain lompakko olla erimieltä asiasta. Tai no tietysti yhdistelmä C11+Losmandy GM11 jalusta käy myös, mutta siinäkin tapauksessa rahaa palaa vähän turhan paljon. Mielestäni CPC:ssä saan valovoimaa ja ainakin jonkinlaisen jalustan kuvaushommiin. Tiedän, että se ei vastaa losmandyä, mutta sen nyt vaan on kelvattava   ;) 

Eli kenelläkään ei ole viellä CPC sarjan putkia Suomessa? Jos sellaisen nyt hankin taidan olla ensimmäinen varmaankin. Kirjoittelen sitten tänne jotain juttua kun/jos siihen päädyn.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Rampe

Olen tässä itsekkin pähkäillyt Celestronin ja Meaden välillä, tarkoituksena kun olisi hankkia se "lopullinen" torvi. Kovasti olen nyt hankkinut tietoja putkista ja saanut näiltäkin sivuilta hyviä vinkkejä. Jos hankit mainitsemasi putken, olisi kyllä hyvä jos kertoilisit kokemusistasi.

Prior

Jooh täytyy se kai nyt sanoa, että CPC 1100 on mennyt tilaukseen  ;D laitan siitä juttua kunhan sen saan...Olen käynyt läpi kaiken postauksen, mitä olen CPC putkista netistä löytänyt ja sen perusteella tein päätöksen.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Mikko Päivinen

  Onneks olkoon jo näin etukäteen! :D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

J-M

Lainaus käyttäjältä: Zygga - 18.08.2006, 18:14:42
Alla vielä linkki tarinaan CPC hankinnasta ja siinä ilmenneistä ongelmista. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että vastaavia tarinoita on mahdollista löytää käytännössä lähes kaikkien valmistajien putkista (myös niistä sinisistä).

Ehdottoman samaa mieltä! Virheellisiä yksittäiskappaleita tulee kaikille valmistajille, vaikka tottakai se harmittaa, kun sellainen sattuu omalle kohdalle. Kukaan ei ole täydellinen - minustakin puuttuu paljon vikoja.

Pitäisin kuitenkin paljon suurempana riskinä sitä, että putki vaurioituu kuljetuksen aikana, kuin sitä että se on tehtaalta lähtiessään viallinen. Yksi keino pienentää riskiä on se, että tilaa putken suomalaiselta myyjältä netin tai postin välityksellä. Silloin on 14 vuorokauden palautusoikeus, syy saa olla vaikka väärä väri, vika tai huono laatu. Tosin noita kyseisiä putkia ei taida täältä edes saada.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Prior

Suomesta tilasin, juurikin sen vuoksi, että se on turvallisempaa.  ;)  Kyllä se varmaan niin on, että se kuljetus on sille putkelle vaarallisin vaihe.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

diesel

Ajattelin vaan, että olisko kannattanut tehdä kimppatilaus jos olis saanut alennusta ja olis ollut muitakin kiinnostuneita tilaan sellaisen.

Itse olen tingannut CPC 800 XLT mallia ja se on nyt luvattu 2700€ , mutta jos ostaa enemmän niin hinta voi kuulemma pudota 2500€/kpl

Tosin se isompikin kiinnostais :)

diesel

No nyt on sitten tilattu toi isompi putki (Cellu CPC 1100)

Se XLT pinnoite taitaa noissa tulla "vakiona" ja niihin Nexstar malleihin sai sen lisähintaan.

Mahdoinkohan maksaa liikaa kun jouduin pulittamaan siitä 3500€, tosin kauppaa siivitti vähän se, että kun tilaa tänään
niin saa kaupanpäälle ilmaiseksi toimituskulut.

No nyt vaan odotteleen kestää kuulemma viikon tai hieman yli.

Prior

Loistavaa!!  :D Nyt on sitten ainakin kaksi CPC 1100 putkea Suomessa. Jep toi XLT taitaa tulla vakiona. Mistä tilasit Diesel?
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: diesel - 25.08.2006, 15:35:47
Tilasin sen Villen Kellosta ja tinkasin kovin  ;D

En tosin kerinnyt katseleen paljon muualta, että mitä olis maksanut Saksassa kun Villen Kellossa oli joku tarjouspäivä tänään, että kaikkiin kaukoputkiin toimitus ilmaiseksi. (galileon kaukoputken keksimisen kunniaksi)

Kaippa siinä jotain säästi kun ne tulee varmaan kahdessa eri paketissa. Jalusta ja itse putki erikseen.


Noniin nyt varmaan alkaa tulla hienoja kuvia sieltäkin päin.  Etkös tilannut viime talvena SBIG:n CCD-kameran, jos oikein muistelen? Joten rohkeasti kuvia tulemaan kun säädöt alkavat olemaan kohdillaan! :)
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein