Celestronin CPC?

Aloittaja Prior, 16.08.2006, 12:45:19

« edellinen - seuraava »

diesel

Moi

Kyllä se kamera tossa oli jo melkein purettu paketista kun kaverini osti sen pois, samalla meni Meaden putkikin ja sen takia nyt ajattelin kokeilla tätä Cellun putkea.

Tosin en ainakaan vielä ole sitä mieltä, että se olis parempi kuin vanha joka oli vähän pienempi. (10")

Uutta kameraakin tässä suunnittelen, mutta en tiedä vielä minkä ostais.

Prior

Jeah nyt on sitten CPC 1100 XLT putki himassa  ;D ulkoisin puolin näyttää ja tuntuu erittäin hyvältä. Laitoin virratkin jo päälle ja noin nopeasti katsottuna kaikki näyttää olevan ok. Täytyy kyllä sanoa, että on se livenä paljon vaikuttavamman näköinen ja kokoinen, kuin mitä kuvista saa vaikutelmaa. Harmi vaan, että kaikki lisävarusteet tulevat perästä joten mihinkään suurempiin testauksiin en viellä pääse.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Mikko Päivinen

   Onneks olkoon uudesta putkesta nyt pääset tositoimii  ;D Nautinnollisia havaintohetkiä ja toivotaa että ne pilvet pysyis pois ;)
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

diesel

Jep, kokoa on mutta ei silti mikään liian painava kuljettaa.


Jalusta on helppo kuljettaa ja menee aikas pieneen tilaan.

Alkuperäistä pakkausta ei oikein voi käyttää siinä mitenkään kun on niin iso, tosin hyvä että oli hyvin pakattu.

Prior

Kiitoksia vaan. Hyvin oli tosiaan pakattu.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Zygga

Jees, onnea uusista putkista ja käyttökokemuksia sitten vaan foorumille kun ootte saaneet vähän tuntumaa.

Erityisesti Dieselilta olisi kiva kuulla, miltä tuo C11 vaikuttaa suhteessa 10" putkeen. (joka siis oli Meaden SCT?) Itse olen funtsimassa C11 putken vaihtoa  9,25" malliin, mutta vähän mietityttää melkein kahden tuuman häviäminen apertuurista. Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuumankin ero vaikuttaa. Vaikka nyt onkin kyse eri valmistajien putkista niin jotain suuntaa varmaan voisi saada.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Zygga - 13.09.2006, 11:06:18
mutta vähän mietityttää melkein kahden tuuman häviäminen apertuurista. Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuumankin ero vaikuttaa.

Eipä tuo ole kovinkaan merkittävä muutos, eron pystyy huomaamaan, mutta selvä se ei ole. Esimerkiksi isompaan putkeen vaihtavia neuvotaan yleisesti hyppäävän yhden välikoon yli (8"-->12", jne), jotta apertuurista olisi todellista hyötyä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Prior

Nyt tuli sitten ensimmäinen nopea havainnointisessio tehtyä CPC 11 XLT:llä ja ei voi kun sanoa, että olen erittäin tyytyväinen ostokseeni  ;D. Havaitsin Turun ydinkeskustassa parvekkeelta, kun en ole putkea viellä sen varsinaiselle paikalle, saariston suuntaan ehtinyt siirtää.

Goto toimi kuin junan vessa ja joka haulla oli kohde okulaarin keskellä. Käytin putken mukana tullutta 40mm okulaaria, kun muut okut ovat viellä matkalla minulle. Katselin lähinnä messier kohteita ja M57 olin jopa erottavinani punaista reunoilta. En ole ennen havainnut keskustassa joten yllätyin, että pystyin näkemään näinkin paljon valosaasteesta huolimatta. Nyt täytyy vaan odottaa, että pääsen siirtämään putken pimeämpään paikkaan ja saan wedge jalustan+ muut kuvaustarvikkeet, niin pääsen aloittamaan kuvaamisen. En ole mitenkään kokenut tähtitaivaan havaitsija ja aikaisemmin käytössäni oli 150mm newton, johon verrattuna nykyinen 11" SCT tarjoaa mukavasti enemmän valovoimaa.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

JyKe

Heippa!

Olen uusi kaveri näissä foorumi jutuissa ... toivottavasti viesti tulee oikein näkyviin ...  :)
Ostin kanssa tuon Celestronin CPC 1100 GPS XLT putken ... en ole oikein vielä päässyt sitä maaseudulle kokeilemaan ... =(
Kelit ovat todella surkeita ollut =( pari kuukautta melkein kokoajan pilvessä ... kyllä harmittaa ... !

Olen kanssa kuvaillut taivasta paljon putken läpi ... toivottavasti pääsee taas pian valottelemaan ... !

Minulla on tosiaan tuo celestron ja sitten on vielä 8 tuumainen TAL200K putki - ja Skywatcherin Linssiputki 150/750 ...
Okulaarejakin on Meaden Ultra Wide Angle laajakulmaokulaareja ... niillä on kiva katsoa kun näkökenttä on juhlavat "82" astetta ...
Baaderin okulaareja on .. ja kaikki mahdolliset suotimet ... valosaaste ... IR/UV ... baaderin O-III ... ja kaikkea muuta kivaa ... =)

Tietääkö kukaan kuinka saisi tuohon Celestroniin sillain että voisi käyttää 2" tuumaisia okulaareja?

Zygga

Lainaus käyttäjältä: JyKe - 02.12.2006, 16:00:08
Tietääkö kukaan kuinka saisi tuohon Celestroniin sillain että voisi käyttää 2" tuumaisia okulaareja?

Ainakin Saksasta Teleskop-serviceltä löytyy 2" visual back. Eli siihen sitten tietty kaveriksi 2" kulmapeili. Itsellä on William Opticsin perusmalli ja olen ollut siihen tyytyväinen. Kannattaa kysäistä Stellkronokselta, heilläkin voi olla noita varastossa. Itselläni on tuo ns. tavallinen malli jota voi käyttää kaikissa putkissa joissa on 2" aukko takana. Sitten on olemassa erikseen SCT-malli joka käsittääkseni ruuvataan suoraan putken perään, eli ei sovi sitten esimerkiksi tuohon linssiputkeen.

Jos putkessa "mirror floppia" eli peili kääntyilee tarkennettaessa, niin voi harkita Crayford-tarkennuslaitteen ostamista. Silloin ainakin kuvaaminen helpottuu kun kohde ei siirtyile tarkennuksen aikana.

Jarska

#25
Lainaus käyttäjältä: Prior - 12.09.2006, 19:56:26
Jeah nyt on sitten CPC 1100 XLT putki himassa  ;D ulkoisin puolin näyttää ja tuntuu erittäin hyvältä. Laitoin virratkin jo päälle ja noin nopeasti katsottuna kaikki näyttää olevan ok. Täytyy kyllä sanoa, että on se livenä paljon vaikuttavamman näköinen ja kokoinen, kuin mitä kuvista saa vaikutelmaa. Harmi vaan, että kaikki lisävarusteet tulevat perästä joten mihinkään suurempiin testauksiin en viellä pääse.
samanlaisen putken kasasin tuossa justiinsa...näyttää että vähän on kondensiota putken sisällä,kuinka päästä eroon vedestä?

nyt tuossa enempi asiaa tutkinee näyttää siltä että kyseessä olisi öljyä... :(. Kun okulääristä katsoo niin se näkyy todella selvästi näkökentän laidoilla kun katsoo putke edestäpäin niin näyttää että sitä olisi putken seinissä myös...neuvoja?

diesel

Nyt tosiaan tulee helposti kondensiovettä kun on näin kosteeta.

Itse poistin sen ihan raakasti avaamalla etuosan ja otin suuremmat pois liinalla ja sen jälkeen annoin sen kuivua päivän ennen kuin laitoin takasin sen kasaan.

MikkoM

Jos avaatte niitä Celestroneja niin muistakaa että jos korrektorin poistatte, pitää se asettaa täsmälleen samaan asentoon takaisin, korrektori+ peilisysteemi on tarkasti säädetty tehtaalla. CPC:stä en tiedä , mutta vanhemmissa ainakin oli korkista tehtyjä shimmejä välissä jotka piti merkata ja asettaa takaisin samoille paikoille.

Mikko Päivinen

 En missään nimessä suosittelisi korrektorin poistamista, mutta sensijaan ainakin oma laiha käteni mahtuu apupeilin reiästä sisälle ja siten olen saanut paperiliinalla imettyä pahimmat kosteudet pois. En myöskään suosittelisi tuollaisen aivan uuden kaukoputken peilin koskemista lainkaan vaan jos putkeni on todella niin pahasti sisältä märkä olen lammittänyt kaukoputkeen pääpeilin puoleista päätä auton sisäilman lammittimellä noin 10 tuntia jolloin vesi haihtuu lopulta pois. Asiaa auttaa jos ruuvaa apupielin pois ni saattaa päästä 5 tunnin lämmityksellä.
  Ei kannata turhaan puhaltaa esim korrektoriin eikä ainakaan sinne putken sisälle milloinkaan vaan antaa kaukoputken peilin lämmetä omassa rauhassa rungon kautta.
En kyllä uskoisi tuon olevan öljyä vaan eiköhän se sitä kondesio vettä ole se vaan haihtuu melkoisen hitaasti sen umpinaisen putken sisältä.

Lykkyä tykö. ;D

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Jarska

Lainaus käyttäjältä: Jarska - 06.12.2006, 14:02:33
samanlaisen putken kasasin tuossa justiinsa...näyttää että vähän on kondensiota putken sisällä,kuinka päästä eroon vedestä?

nyt tuossa enempi asiaa tutkinee näyttää siltä että kyseessä olisi öljyä... :(. Kun okulääristä katsoo niin se näkyy todella selvästi näkökentän laidoilla kun katsoo putke edestäpäin niin näyttää että sitä olisi putken seinissä myös...neuvoja?

laitoin putken takasin villenkelloon ja vastaus tuli:
"Vika oli mystinen. Emme tiedä mitä se aine oli ja miten ihmeessä se on sinne "joutunut".
Öljyn tapaista se oli, mutta ei se kyllä sitäkään ollut kun se lähti niin helposti pois.


Mikrokuituliinalla se kuitenkin lähti heti pois."

onko kohtuutonto vaatia uutta putkea tilalle?mistä tiiän onko optiikka jne kärsinyt tästä "aineesta" jne...:(

Terv.Jari Ylioja